Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1658/11/EJ
z 1 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1658/11/EJ
Data
2012.02.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
usługi medyczne
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących usług medycznych.



Wniosek ORD-IN 991 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011r. (data wpływu 28 listopada 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2012r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług medycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wyliczenia limitu obrotów uprawniającego do zwolnienia z tego obowiązku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług medycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wyliczenia limitu obrotów uprawniającego do zwolnienia z tego obowiązku. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2012r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 stycznia 2012r. znak: IBPP4/443-1658/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca pracuje jako lekarz specjalista w Klinice Kardiologicznej. Ponadto prowadzi specjalistyczną praktykę lekarską. Dotychczasowe przychody z tytułu prowadzonej praktyki nie przekraczały 40.000 zł w skali roku. Prawdopodobnie w roku bieżącym (miesiąc listopad – grudzień) Wnioskodawca przekroczy 40.000 zł – limit przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, zwalniający Wnioskodawcę z obowiązku instalowania kasy fiskalnej.

Przychody Wnioskodawcy w 90% uzyskiwane są z tytułu podpisanych umów z dwoma zakładami NZOZ. Za świadczone usługi medyczne Wnioskodawca wystawia NZOZ-om rachunki płatne przelewem na konto Wnioskodawcy. Pozostałe 10% przychodów to indywidualne konsultacje lekarskie udzielane osobom fizycznym w gabinecie Wnioskodawcy.

W piśmie z dnia 20 stycznia 2012r. Wnioskodawca wskazał, że w roku podatkowym 2010 wysokość całkowitych przychodów z tytułu prowadzenia prywatnej praktyki lekarskiej (tj. dla osób fizycznych nieprowadzących działalności i dla podmiotów gospodarczych łącznie) wyniosły 39.065,12 zł zgodnie z PIT-B w zeznaniu podatkowym za 2010r. Zaś w roku podatkowym 2011 całkowita wielkość przychodów z tej działalności przekroczyła ustawowy limit 40.000 zł, lecz wielkość przychodów z tytułu usług świadczonych wyłącznie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz dla rolników ryczałtowych wyniosła niespełna 8.000 zł (osiem tysięcy złotych), pozostała część to usługi lekarskie świadczone dla NZOZ-ów w ramach podpisanych umów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy do ustawowego limitu 40.000 zł przychodu w skali roku należy włączyć przychody uzyskiwane z tytułu usług świadczonych za pośrednictwem NZOZ-ów w ramach podpisanych umów...
  2. Czy rachunki wystawiane na formę płatności „przelew” za świadczone konsultacje medyczne są również wliczane w limit ustawowy 40.000 zł...
  3. Czy przekroczenie tego limitu zobowiązuje Wnioskodawcę do zainstalowania kasy rejestrującej w okresie dwóch miesięcy od momentu przekroczenia limitu...

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 20 stycznia 2012r.), zgodnie z informacjami i wykładnią przepisu dotyczącego kas rejestrujących uzyskanymi za pośrednictwem prasy fachowej (prawno-finansowej) oraz internetu, przychody limitowane kwotą 40.000 zł nie powinny uwzględniać przychodów z tytułu usług świadczonych w oparciu o umowy podpisane z NZOZ-ami, płatnych za pośrednictwem konta bankowego. Rachunki wystawiane za usługi medyczne na formę płatności przelew nie są wliczane w limit ustawowy 40.000 zł jeśli są wystawiane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, czyli na rzecz NZOZ-ów.

Według Wnioskodawcy przychody te powinny zostać wyłączone z omawianego limitu. Ponieważ 90% przychodów Wnioskodawcy to te właśnie usługi medyczne, a tylko 10% to konsultacje medyczne indywidualne świadczone na rzecz osób fizycznych w gabinecie Wnioskodawcy, dlatego Wnioskodawca sądzi, iż w bieżącym roku w związku z nieprzekroczeniem limitu nie ma obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2011r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, do dnia 31 grudnia 2012r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie z § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca pracuje jako lekarz specjalista w Klinice Kardiologicznej. Ponadto prowadzi specjalistyczną praktykę lekarską. Dotychczasowe przychody z tytułu prowadzonej praktyki nie przekraczały 40.000 zł w skali roku. Taki limit nie został przekroczony za 2010r. W roku podatkowym 2011 całkowita wielkość przychodów z działalności przekroczyła ustawowy limit 40.000 zł, lecz wielkość przychodów z tytułu usług świadczonych wyłącznie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz dla rolników ryczałtowych wyniosła niespełna 8.000 zł, pozostała część to usługi lekarskie świadczone dla NZOZ-ów w ramach podpisanych umów.

Przychody Wnioskodawcy w 90% uzyskiwane są z tytułu podpisanych umów z dwoma zakładami NZOZ. Za świadczone usługi medyczne Wnioskodawca wystawia NZOZ-om rachunki płatne przelewem na konto Wnioskodawcy. Pozostałe 10% przychodów to indywidualne konsultacje lekarskie udzielane osobom fizycznym w gabinecie Wnioskodawcy.

Z przedstawionych przepisów jednoznacznie wynika, że ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012r. będą mogli korzystać podatnicy, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowy kwoty 40.000,00zł i jeżeli wcześniej nie powstał u nich obowiązek ewidencjonowania.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadcząc usługi medyczne w ramach prywatnych konsultacji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2011r., jak i w 2012r. nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku za pomocą kasy rejestrującej, ponieważ w sprawie znajduje zastosowanie przepis § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawca nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000,00 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku VAT, albowiem wskazał, że w roku poprzednim tj. 2011 wielkość przychodów z tytułu usług świadczonych wyłącznie na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych wyniosła niespełna 8.000 zł.

Zauważa się przy tym, że do limitu, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT wlicza się wyłącznie usługi, o których mowa we wskazanym przepisie, tzn. usługi wykonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych. Do kwoty limitu 40.000 zł nie wlicza się więc wartości usług świadczonych na rzecz innych podmiotów prowadzących działalności gospodarczej. W rozpoznawanej sprawie do limitu obrotów nie wlicza się wartości usług świadczonych na rzecz NZOZ-ów, albowiem nie są to usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zatem prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż przychody limitowane kwotą 40.000zł nie powinny uwzględniać przychodów z tytułu usług świadczonych w oparciu o umowy podpisane z NZOZ-ami.

W tym miejscu zauważa się, że nie ma znaczenia czy NZOZ-y płacą za świadczone przez Wnioskodawcę usługi za pośrednictwem konta bankowego tzw. „przelewem”, albowiem jak wyżej wskazano, przychody otrzymywane od tych jednostek nie są przychodami o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym prawidłowe jest także stanowisko Wnioskodawcy, iż rachunki wystawiane za usługi medyczne na formę płatności „przelew’ nie są wliczane w limit ustawowy 40.000 zł jeśli są wystawiane na rzecz podmitów prowadzących działalność gospodarczą, czyli NZOZ-ów.

Wskazać jednak należy, iż jeżeli Wnioskodawca wyświadczy usługę medycznę na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, a płatność za usługę będzie realizowana w formie przelewu bankowego, taka usługa będzie musiała zostać wliczona do limitu określonego art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca na mocy § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012r. pod warunkiem, że kwota obrotu z tytułu działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT nie przekroczy 40.000 zł.

Jeżeli limit ten zostanie w 2012r. roku przekroczony to obowiązek zainstalowania kasy i prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego powstanie zgodnie z § 3 ust. 6 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tzn. zwolnienie straci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj