Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1607/11/ASz
z 30 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1607/11/ASz
Data
2012.01.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
usługi
zwolnienie


Istota interpretacji
Prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 749 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011r. (data wpływu 15 listopada 2011r., uzupełnione pismem z dnia 9 stycznia 2012r. (data wpływu 12 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2011r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnieni a z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2012r. (data wpływu 12 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 grudnia 2011r. znak: IBPP4/443-1607/11/Asz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność usługową polegającą na naprawie pojazdów mechanicznych. Poza tym dokonuje on sprzedaży samochodów używanych. Wnioskodawca zamierza w swojej działalności kupować samochody, które wymagają naprawy, naprawiać je i sprzedawać. W związku z tym będzie dokonywać zakupu części zamiennych do tych samochodów. Wnioskodawca sprzedawać będzie te naprawione samochody, a nie części same w sobie.

W piśmie z dnia 9 stycznia 2012r, Wnioskodawca wskazał, iż rozpoczął działalność gospodarczą dnia 1 czerwca 2009r. Wnioskodawca sprzedaż samochodów w swojej działalności rozpoczął w 2011r., jednak do tej pory nie naprawiał tych samochodów przed ich sprzedażą i nie miał potrzeby zakupu części samochodowych. Sprzedaż tych samochodów będzie także dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Poza tym wykonuje usługi mechaniczne także dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Obrót z tytułu sprzedaży usług na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT w 2011r. wyniósł 6.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, że Wnioskodawca będzie sprzedawał części do pojazdów silnikowych, używać będzie ich tylko do naprawiania samochodów przeznaczonych na sprzedaż, nadal może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów w kasie fiskalnej...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnienie zostaje utracone w przypadku sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów silnikowych. Natomiast, gdy Wnioskodawca takiej sprzedaży nie dokonuje, nadal może korzystać ze zwolnienia. Wykorzystanie części zamiennych do samochodów przeznaczonych na sprzedaż, Wnioskodawca nie będzie traktować jako dostawy części, dostawie podlegać będzie naprawiony samochód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054).

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników reguluje Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie z § 3 ust. 6 rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Stosownie do § 3 ust. 7 cyt. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011r. lub 2012r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 z działalności, o której mowa w art. 111 ust.1 ustawy – podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.

Zgodnie z § 4 ust.1 pkt 4 zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, którym mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiągniętych obrotów przy dostawie części do silników (PKWiU 28.11.4), silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1), nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1), przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2), części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0), części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0), silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi od 1 czerwca 2009r. działalność usługową polegającą na naprawie pojazdów mechanicznych. Poza tym w 2011r. rozpoczął sprzedaż samochodów używanych. Wnioskodawca zamierza w swojej działalności kupować samochody, które wymagają naprawy, naprawiać je i sprzedawać. W związku z tym będzie dokonywać zakupu części zamiennych do tych samochodów. Wnioskodawca sprzedawać będzie te naprawione samochody a nie części same w sobie. Do tej pory nie naprawiał tych samochodów przed ich sprzedażą i nie miał potrzeby zakupu części samochodowych. Sprzedaż tych samochodów oraz usług mechanicznych będzie także dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Obrót z tytułu sprzedaży usług na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT w 2011r. wyniósł 6.000 zł.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust.1 pkt 4 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, a taka obligowałaby go do obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej sprzedaży na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT bez względu na wysokość osiągniętego obrotu.

Wnioskodawca dokonuje dostawy samochodów i świadczy usługi mechaniczne, a ten rodzaj sprzedaży nie podlega wyłączeniu spod ogólnych zasad wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem ze względu na fakt, że Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży części do samochodów, a zakupione części będzie zużywał wyłącznie do naprawy sprzedawanych samochodów, wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania określone w § 4 ust. 1 pkt 4 nie będzie miało wpływu na jego prawo do zwolnienia z obowiązku z ewidencjonowania.

Odnosząc powyższe do treści powołanych przepisów oraz przedstawionych okoliczności zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj