Interpretacja Ministra Finansów
AG2/8012/20.2/KWG/12/13/14/KWG/1
z 28 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) w związku z art. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (w dniu złożenia wniosku Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm., obecnie Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną


z dnia 4 kwietnia 2012 r. sygnatura ILPP3/443-12/11-S2/TK, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w imieniu Ministra Finansów, stwierdzając, że:

  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 4 kwietnia 2012 r. sygnatura ILPP3/443-12/11-S2/TK, wydanej w imieniu Ministra Finansów, w części dotyczącej stwierdzenia, że skoro w stosunku do tych samych wyrobów nie może powstać ponownie obowiązek podatkowy, to nie powstanie obowiązek podatkowy w stosunku do wyrobów akcyzowych (wódek) powstałych z użyciem wyrobów już opodatkowanych w części, w jakiej zawarty jest w nich wyrób akcyzowy (alkohol etylowy) wcześniej opodatkowany akcyzą;
  2. nie jest prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 14 lutego 2011 r., w części dotyczącej stwierdzenia, że skoro w stosunku do tych samych wyrobów nie może powstać ponownie obowiązek podatkowy, to nie powstanie obowiązek podatkowy w stosunku do wyrobów akcyzowych (wódek) powstałych z użyciem wyrobów już opodatkowanych w części, w jakiej zawarty jest w nich wyrób akcyzowy (alkohol etylowy) wcześniej opodatkowany akcyzą.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lutego 2011 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie) został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania nabytego alkoholu etylowego oraz wódek wyprodukowanych na bazie tego alkoholu etylowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2010 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zakupił od likwidowanego „A” wyroby w postaci spirytusu rektyfikowanego, destylatu winnego i innych wyrobów alkoholowych w przeliczeniu na 100% alkohol etylowy. Wyroby te były przed ich nabyciem objęte decyzją Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 7 maja 2008 r. skierowaną do „A” określającą zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiąc maj 2007 r. z tytułu posiadania przez podatnika wyrobów akcyzowych, od których nie została zapłacona akcyza, a procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona w związku z zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Po zamknięciu składu podatkowego w „A” pozostał bowiem zapas wyrobów akcyzowych, od których określono ww. decyzją zobowiązanie podatkowe obciążające „A”, a zapas wyrobów akcyzowych sprzedany został w toku postępowania likwidacyjnego. „A” zwrócił się z zapytaniem ofertowym sprzedaży alkoholu do różnych przedsiębiorców, w tym do Wnioskodawcy, i w związku z tym zakupił on alkohol do swojej firmy. Cena została zapłacona, a towar odebrany z byłego „A”. Zakupiony alkohol może zostać dalej sprzedany producentom wyrobów alkoholowych w takiej postaci, w jakiej został zakupiony albo też może być zużyty przez Wnioskodawcę do produkcji wódek w jego rozlewni.

W momencie przeznaczenia wódek do sprzedaży jest od nich naliczany i odprowadzany podatek akcyzowy.

Od spirytusu zakupionego z „A” nie był naliczony podatek akcyzowy.


W związku z przedstawionym stanem faktycznym zadano następujące pytania.


  1. Czy w momencie nabycia od „A” ciążył na Wnioskodawcy obowiązek zapłaty akcyzy skoro Naczelnik Urzędu Celnego naliczył podatek akcyzowy od wyrobów akcyzowych „A” w związku z zamknięciem składu podatkowego?
  2. Czy zwolniona będzie z podatku akcyzowego sprzedaż (odsprzedaż) zakupionego spirytusu w formie nieprzetworzonej innym podmiotom?
  3. Czy zwolnione od podatku akcyzowego będą wyroby akcyzowe (wódki), do produkcji których użyto alkoholu etylowego nabytego od „A” w tej części, w której podatek akcyzowy Naczelnik Urzędu Celnego naliczył „A”?


Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek akcyzowy ma jednofazowy (jednokrotny) charakter co oznacza, że podatek jest pobierany na pierwszym szczeblu obrotu, a każda kolejna transakcja, której przedmiotem są już raz opodatkowane wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu. Zarówno ustawa z roku 2004, jak i ustawa z roku 2008 o podatku akcyzowym stanowią, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wyprowadzenie ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych.

W opisanej sytuacji nastąpiło to w momencie zamknięcia składu podatkowego „A”, co potwierdza decyzja określająca zobowiązanie podatkowe.

Wobec tego w stosunku do tych samych wyrobów nie może powstać ponownie obowiązek podatkowy. Dotyczy to zarówno nabycia przez Wnioskodawcę w roku 2010 wyrobów akcyzowych od „A”, jak i dalszej sprzedaży tych wyrobów w stanie nieprzetworzonym innym podmiotom, a także wyrobów akcyzowych (wódek) powstałych później z użyciem wyrobów już opodatkowanych w części, w jakiej zawarty jest w nich wyrób akcyzowy (spirytus) wcześniej opodatkowany akcyzą.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, m.in. w sprawie „B”.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu

W dniu 13 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną Nr ILPP3/443-12/11-2/TK, w której stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu powołując przepisy ustawy, w tym art. 8 ust. 2 pkt 4, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony – stwierdził, że Wnioskodawca może zostać zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w sytuacji, gdy od nabytych (posiadanych) przez niego wyrobów akcyzowych nie była zapłacona akcyza, choć obowiązek podatkowy powstał na wcześniejszych etapach obrotu.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 31 maja 2011 r., zaś odpowiedzi na ww. wezwanie udzielono pismem z dnia 17 czerwca 2011 r. Nr ILPP3/443/W-15/11-2/TW (skutecznie doręczonym w dniu 21 czerwca 2011 r.).

W dniu 15 lipca 2012 r. wpłynęła do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2011 r.

Wyrokiem z dnia 20 października 2011 r., sygn. akt III SA/Po 642/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił zaskarżoną interpretację. W uzasadnieniu wyroku WSA w Poznaniu stwierdził m.in., że na podstawie zebranego materiału dowodowego przyjąć należy, że powstał obowiązek podatkowy wobec sprzedawcy, a określenie podatku w prawidłowej wysokości nastąpiło na podstawie przepisów obowiązujących w dniu dokonania czynności rodzącej obowiązek podatkowy. Każda kolejna transakcja, której przedmiotem są te same wyroby akcyzowe nie powinna podlegać opodatkowaniu. Warunkiem nie opodatkowania jest prawidłowe rozliczenie kwoty należnej akcyzy. Dodatkowo WSA w Poznaniu stwierdził, że organ nie wykazał, że kwota należnej akcyzy nie została prawidłowo rozliczona. W interpretacji brak jakichkolwiek rozważań na ten temat. Organ nie wyjaśnił, czy w warunkach objętych wnioskiem o interpretację wyłącznie zapłata całej kwoty stanowi prawidłowe rozliczenie kwoty należnej akcyzy. Tym samym brak w uzasadnieniu rzetelnej informacji dla Wnioskodawcy, dlaczego wskazany przez niego przepis nie znajduje zastosowania.

Po ponownym rozpatrzeniu wniosku o wydanie interpretacji z dnia 14 lutego 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną Nr ILPP3/443-12/11-S2/TK z dnia 4 kwietnia 2012 r., w której uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego za prawidłowe.

W uzasadnieniu interpretacji indywidualnej z dnia 4 kwietnia 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych, wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego, wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku, Wnioskodawca zakupił w roku 2010 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od „A” wyrób w postaci spirytusu rektyfikowanego, destylatu winnego i innych wyrobów alkoholowych w przeliczeniu na 100% alkohol etylowy. Wyroby te były przed ich nabyciem objęte decyzją Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 7 maja 2008 r. skierowaną do „A” określającą zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiąc maj 2007 r. z tytułu posiadania przez podatnika wyrobów akcyzowych, od których nie została zapłacona akcyza, a procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona w związku z zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Po zamknięciu składu podatkowego w „A” pozostał zapas wyrobów akcyzowych, od których określono ww. decyzją zobowiązanie podatkowe obciążające „A”, a zapas wyrobów akcyzowych sprzedany został w toku postępowania likwidacyjnego.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Powyższy przepis wprowadza na grunt podatku akcyzowego zasadę jednokrotności zapłaty akcyzy – co oznacza, że obrót wyrobami akcyzowymi jest wolny, gdy ziszczą się przesłanki wskazane w cyt. przepisie art. 8 ust. 6 ustawy.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że w stosunku do wyrobów akcyzowych nabytych od „A” powstał już obowiązek podatkowy i określono, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatek w należnej wysokości. Z wniosku wynika bowiem, że przedmiotowe wyroby były przed ich nabyciem przez Wnioskodawcę objęte decyzją Naczelnika Urzędu Celnego określającą zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu posiadania przez podatnika wyrobów akcyzowych, od których nie została zapłacona akcyza, a procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona w związku z zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca nie będzie więc podatnikiem podatku akcyzowego ani z tytułu nabycia opisanych wyrobów ani z tytułu ich sprzedaży, gdyż wyroby te były przed ich nabyciem objęte decyzją Naczelnika Urzędu Celnego skierowaną do „A” określającą zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiąc maj 2007 r. z tytułu posiadania przez podatnika wyrobów akcyzowych, od których nie została zapłacona akcyza.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu zaznaczył, że pojęcie „zwolnienia” użyte w zawartych we wniosku o wydanie interpretacji pytaniach 2 i 3 odnosi się do innych przypadków niż opisane przez Wnioskodawcę, a przypadki te uregulowane zostały m.in. w art. 30 i następnych ustawy.


apoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązek podatkowy powstał w związku z wyprodukowaniem przez podmiot „A” alkoholu etylowego (spirytusu). W związku z faktem, że produkcja miała miejsce w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy – w momencie powstania przedmiotowego obowiązku podatkowego nie powstało zobowiązanie podatkowe. Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe (art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy).

W myśl postanowień art. 44 ust. 1 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. W związku z tym w momencie cofnięcia podmiotowi „A” zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego powstało zobowiązanie podatkowe w stosunku do wyprodukowanego przez ten podmiot alkoholu etylowego. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że zarówno obowiązek podatkowy, jak i zobowiązanie podatkowe powstaje w takim przypadku z tytułu produkcji, a nie jak podano w opisie stanu faktycznego z tytułu posiadania przez podatnika wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W związku z określoną w powyższym przepisie zasadą jednokrotnego opodatkowania akcyzą, jeżeli w stosunku do alkoholu etylowego zakupionego przez Wnioskodawcę powstał obowiązek podatkowy z tytułu produkcji i po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy została określona kwota należnej akcyzy w decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego, to nie powstanie obowiązek podatkowy w stosunku do tego alkoholu etylowego na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że pojęcie „innej czynności opodatkowanej akcyzą” użyte w art. 8 ust. 6 ustawy odnosi się tylko i wyłącznie do czynności, których przedmiotem są te same wyroby, w stosunku do których powstał wcześniej obowiązek podatkowy.

Zasada jednokrotnego opodatkowania akcyzą ma zastosowanie w opisanym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym do zakupionego wyrobu akcyzowego, a nie do wyrobu z niego wyprodukowanego, który stanowi już inny wyrób akcyzowy.

W związku z powyższym, w przypadku zużycia zakupionego alkoholu etylowego do produkcji wódek, na podstawie przepisu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, powstanie obowiązek podatkowy w związku z produkcją wódek. Przedmiotowy obowiązek podatkowy powstanie w stosunku do wyprodukowanych wódek, a nie zużytego do produkcji tych wódek alkoholu etylowego.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 8 ustawy kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Jeżeli akcyza od alkoholu etylowego zużytego przez Wnioskodawcę do produkcji w składzie podatkowym wódek została faktycznie zapłacona, to kwota akcyzy należna od tych wódek może zostać obniżona o akcyzę zapłaconą od alkoholu etylowego. W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie miał uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty akcyzy, o którym mowa w art. 21 ust. 8 ustawy jedynie w przypadku gdy kwota akcyzy określona w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego wobec podmiotu „A” została zapłacona. Można jednak domniemywać, że w przedstawionym stanie faktycznym kwota akcyzy nie została zapłacona.

Z powyższych względów należało stanowisko Wnioskodawcy oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu uznać za nieprawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że skoro w stosunku do tych samych wyrobów nie może powstać ponownie obowiązek podatkowy, to nie powstanie obowiązek podatkowy w stosunku do wyrobów akcyzowych (wódek) powstałych z użyciem wyrobów już opodatkowanych w części, w jakiej zawarty jest w nich wyrób akcyzowy (alkohol etylowy) wcześniej opodatkowany akcyzą.


skodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warzawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj