Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1174/13-8/RR
z 11 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony  przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 10 stycznia 2014 r. sygn. IPPP2/443-1174/13-2/RR oraz pismem z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 5 lutego 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 31 stycznia 2014 r. sygn. IPPP2/443-1174/13-6/RR o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu opłat wynikających z zawartej umowy leasingowej dokonanych przed zarejestrowaniem do podatku VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu opłat wynikających z zawartej umowy leasingowej dokonanych przed zarejestrowaniem do podatku VAT. Złożony został uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 10 stycznia 2014 r. sygn. IPPP2/443-1174/13-2/RR oraz pismem z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 5 lutego 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 31 stycznia 2014 r. sygn. IPPP2/443-1174/13-6/RR.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne – uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana). Do 1 października 2013 r. Wnioskodawca był rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy od podatku od towarów i usług.


Od 1 października 2013 r. Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynnego i będzie się rozliczał z urzędem skarbowym – deklaracją VAT-7.

W miesiącu wrześniu 2013 r. Wnioskodawca wziął w leasing maszynę rolniczą (prasa) od dostawcy A., która jest Wnioskodawcy potrzebna w gospodarstwie rolnym.


Z dniem 23 września 2013 r. sprzedawca S. Sp. z o.o. wystawiła fakturę VAT z opłatą wstępną jako ratę leasingu nr 1 za miesiąc wrzesień do UZ i fakturę VAT z opłatą manipulacyjną do umowy leasingu.


Wnioskodawca nadmienia, że w dalszym ciągu będzie używał prasy w swoim gospodarstwie.


Z pisma z dnia 17 stycznia 2014 r. stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku wynika, że:


  1. Od 1 października 2013 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT NIP.
  2. W deklaracji za październik 2013 r. Wnioskodawca odliczył fakturę VAT z dnia 23 września 2013 r. na kwotę netto 8130,00 VAT 1869,92 Brutto 10000,02 za leasing maszyny rolniczej wykorzystywanej w prowadzonej działalności.


W piśmie z dnia 28 stycznia 2014 r. Strona wskazała:


  1. Faktura VAT dotyczy opłaty wstępnej do umowy Leasingu, która była wpłacona do Składnicy A. za prasę. Przy wpłacie uczestniczył przedstawiciel S. Sp. z o. o i została uznana jako Rata Leasingowa nr 1 za miesiąc wrzesień do UL na sumę 10.000,02 zł brutto; 8.130,10 zł netto i 1.869,92 zł podatku VAT.
  2. Faktura VAT dotyczy opłaty manipulacyjnej od zawartej umowy leasingowej w dniu 12 września 2013 r. na prasę na okres 61 rat leasingowych data fakturowania ostatniej Raty Leasingowej 15-09-2018 r. Opłata manipulacyjna do umowy Leasingu 35056 wynosi 616,00 zł brutto; 500,81 zł netto i 115,19 zł podatku VAT.


Maszyna wykorzystywana była w gospodarstwie rolnym w okresie nieopodatkowanym odliczenia podatku VAT. Wnioskodawca nadmienił również, że maszyna będzie wykorzystywana w dalszym ciągu w jego gospodarstwie.


W związku z tym Wnioskodawca zadaje pytanie dotyczące 2 faktur w wyżej wymienionych punktach.


Natomiast z pisma z dnia 4 lutego 2014 r. wynika, że faktury :


  • VAT, dotycząca opłaty wstępnej do umowy leasingu oraz
  • VAT, dotycząca opłaty manipulacyjnej od zawartej umowy leasingowej,

    - są związane z zawarciem umowy leasingu operacyjnego.


W związku z tym, podstawę opodatkowania w tym przypadku stanowi wartość netto raty leasingowej płaconej przez leasingobiorcę. Podatek VAT jest naliczony wraz z każdą opłatą leasingową, co powoduje, że zapłata VAT-u w porównaniu z zakupem przedmiotu jest także rozłożona. Czynsze leasingowe podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23 %.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do złożonego wniosku):


Czy faktury VAT Wnioskodawca może ująć w rozliczeniu podatku naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do złożonego wniosku):


Strona uważa, że postąpiła prawidłowo, gdyż stosownie do przepisu art. 86 ust 1 w związku z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT można dokonać odliczenia podatku naliczonego od zakupu dokonanego przed zarejestrowaniem podatnika VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Działalność rolnicza – stosownie do art. 2 pkt 15 powołanej ustawy – obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.


W odniesieniu do wyżej przytoczonej definicji działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.


Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.


Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.


Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.


Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy – rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.


Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z powyższego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy).


Natomiast stosownie do treści art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne – uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana). Do 1 października 2013 r. Wnioskodawca był rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy od podatku od towarów i usług. Od 1października 2013 r. Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny. W miesiącu wrześniu 2013 r. Wnioskodawca wziął w leasing maszynę rolniczą (prasa), która jest Wnioskodawcy potrzebna w gospodarstwie rolnym. Z dniem 23 września 2013 r. sprzedawca wystawił fakturę VAT z opłatą wstępną jako ratę leasingu nr 1 za miesiąc wrzesień do UZ nr 35056 i fakturę VAT z opłatą manipulacyjną do umowy leasingu. Maszyna wykorzystywana była w gospodarstwie rolnym w okresie nieopodatkowanym odliczenia podatku VAT i będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w dalszym ciągu w swoim gospodarstwie. Faktura VAT nr XX/09/13/XX, dotycząca opłaty wstępnej do umowy leasingu oraz VAT nr YY/09/13/YY, dotycząca opłaty manipulacyjnej od zawartej umowy leasingowej - są związane z zawarciem umowy leasingu operacyjnego.


Wątpliwości Strony dotyczą wskazania czy Wnioskodawca może ująć w rozliczeniu podatku naliczonego faktury VAT.


W odniesieniu do przedstawionych okoliczności sprawy uwzględniając powołane powyżej przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że w przedstawionym stanie faktycznym opisana maszyna była wykorzystywana przez Wnioskodawcę w okresie, kiedy był on rolnikiem ryczałtowym tj. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zatem faktura VAT dotycząca opłaty wstępnej do umowy leasingu oraz dotycząca opłaty manipulacyjnej od zawartej umowy leasingowej, które zostały wystawione w dniu 23 września 2013 r. dotyczyły okresu, kiedy Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia w podatku od towarów i usług. W tym właśnie okresie Wnioskodawca wykorzystywał leasingowaną maszynę w gospodarstwie rolnym. W związku z tym uznać należy, że otrzymane faktury nie miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.


W konsekwencji w myśl art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawcy w odniesieniu do wskazanych faktur nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.


Wnioskodawca nie miał również prawa do odliczenia podatku naliczonego za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, gdyż powołane faktury związane z zawartą umową leasingu operacyjnego dotyczyły okresu kiedy, maszyna była wykorzystywana przez podatnika korzystającego ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, zatem dokonane wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi.


Dodać należy, że wskazane przez Wnioskodawcę faktury nie dotyczą nabycia środka trwałego, gdyż jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca zawarł umowę leasingu operacyjnego, który charakteryzuje się tym, że przedmiot leasingu – prasa  pozostaje elementem majątku firmy leasingodawcy. Leasingobiorca natomiast jest obciążony fakturami VAT za wynajem/używanie tego środka trwałego, a tym samym w analizowanej sprawie mamy do czynienia z nabyciem przez Wnioskodawcę usług, czego dowodem są faktury na poszczególne czynsze leasingowe.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy wskazujące należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj