Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-92/13-4/TW
z 20 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.) uzupełnionym 11 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych jest:

  1. prawidłowe – w zakresie w ilości nieprzekraczających:
    1. 10 m3/h – gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8000 metrów sześciennych rocznie, albo
    2. 25 m3/h – gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10 650 metrów sześciennych rocznie,
  2. nieprawidłowe – w ilościach większych niż wyżej określone.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie faktur prognoz dotyczących wyrobów gazowych.

Wniosek uzupełniono w dniu 11 lutego 2014 r. o dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej pod wnioskiem do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej: Spółka) sprzedaje dwa rodzaje gazu ziemnego oznaczonego kodem CN 2711 21 00:

  1. gaz ziemny wysokometanowy grupy E,
  2. gaz ziemny zaazotowany grupy Lw.

Odbiorcami Spółki są m.in. gospodarstwa domowe, przypisane do grup taryfowych zatwierdzanych przez Urząd Regulacji Energetyki (G0, G1, L0, L1). Odbiorcy indywidualni ze wskazanych grup taryfowych mają wskazany w bazie klientów Wnioskodawcy cel zużycia gazu (gospodarstwo domowe, cele opałowe). Wnioskodawca identyfikuje zatem odbiorców m.in. wg celu zużycia gazu ziemnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w celu zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego, powinien zebrać od wszystkich odbiorców indywidualnych dodatkowe oświadczenia o tym, że odbiorcy nie używają wyrobów gazowych na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej?

Zdaniem Wnioskodawcy, identyfikuje on odbiorców w ramach wskazanych grup taryfowych, dodatkowo ma on informacje o statusie odbiorcy, i posiada wiedzę o prowadzonej działalności gospodarczej przez indywidualnego odbiorcę, w gospodarstwie domowym. W rozliczeniowym systemie bilingowym Zainteresowany identyfikuje indywidualnych odbiorców wyrobów gazowych zużywających gaz wyłącznie na prowadzenie gospodarstwa domowego, co pozwala na jednoznaczną weryfikację rodzajów klientów i celu zużycia gazu. Wnioskodawca interpretuje, że nie musi pobierać dodatkowych oświadczeń od odbiorców indywidualnych o celu zużycia gazu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  1. prawidłowe – w zakresie w ilości nieprzekraczających:
    1. 10 m3/h – gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8000 metrów sześciennych rocznie, albo
    2. 25 m3/h – gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10 650 metrów sześciennych rocznie,
  2. nieprawidłowe – w ilościach większych niż wyżej określone.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby gazowe – wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 23d lit. a ustawy, pośredniczący podmiot gazowy – podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych – który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

W świetle art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Wnioskodawca sprzedaje dwa rodzaje gazu ziemnego oznaczonego kodem CN 2711 21 00. Odbiorcy indywidualni mają wskazany w bazie klientów Wnioskodawcy cel zużycia gazu (gospodarstwo domowe, cele opałowe).

Przedmiotem wątpliwości Zainteresowanego są dodatkowe oświadczenia o tym, że odbiorcy nie używają wyrobów gazowych na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Wyjaśnić zatem należy, że prawodawca w określonych przypadkach przewidział zwolnienia dla wyrobów gazowych.

Przepis art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, że zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe.

Wyjaśnić należy, że warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy – zgodnie z art. 31b ust. 6 pkt 1 ustawy – jest sprzedaży gazu ziemnego oznaczonego kodem CN 2711 21 00 w ilościach nieprzekraczających:

  1. 10 m3/h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8000 metrów sześciennych rocznie, albo
  2. 25 m3/h - gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10 650 metrów sześciennych rocznie.

Jak wynika z powyższego, warunkiem zwolnienia od podatku jest sprzedaż w ww. ilościach. A contrario sprzedaż powyżej tych ilości nie uprawnia do zwolnienia gazu o kodzie CN 2711 21 00 w oparciu o przepis art. 31b ust. 6 pkt 1 ustawy.

Nie oznacza to jednak konieczności opodatkowania takich wyrobów. Dla większych ilości niż ww. prawodawca przewidział bowiem inne warunki zwolnienia od podatku, tj. uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego.

Przepis art. 31b ust. 6 pkt 3 lit. b ustawy wskazuje bowiem, że warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1 – uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika obowiązek uzyskania od nabywcy ww. wyrobów gazowych oświadczenia, że nie używa on wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1.

Reasumując, Wnioskodawca w celu zastosowania zwolnienia sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 od podatku akcyzowego, nie musi zebrać od odbiorców indywidualnych dodatkowych oświadczeń o tym, że nie używają oni wyrobów gazowych na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej gdy ilości nabywanego gazu nieprzekraczają:

  1. 10 m3/h – gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8000 metrów sześciennych rocznie, albo
  2. 25 m3/h – gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10 650 metrów sześciennych rocznie.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych warunkiem zwolnienia od podatku – w przypadku ich sprzedaży – jest uzyskanie od nabywcy oświadczenia, że nie używa on tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj