Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-934/13-2/AKr
z 27 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych napoi – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych napoi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

„A” Sp. z o.o. (dalej Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi sieć kawiarni na terenie całej Polski, w których dokonuje sprzedaży napojów, w tym przede wszystkim kawy, mieszanek kawowych, a także napojów mlecznych o smaku kawowym oraz przekąsek słodkich (ciastka, bułeczki, croissanty) i słonych (kanapki, wrapy, quiche itp) na miejscu lub na wynos. Klient wybiera pomiędzy zakupem napoju lub przekąski do spożycia na miejscu, a zakupem na wynos – deklarując ten wybór już w momencie składania zamówienia przy kasie. Dokonanie przez klienta wyboru zakupu na wynos jest odpowiednio odnotowywane w momencie ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej.

W przypadku zadeklarowania chęci spożycia danego produktu na miejscu, oprócz samego napoju lub przekąski, klient może dodatkowo skorzystać z infrastruktury zapewnianej przez Spółkę (m.in. klimatyzowanego lokalu, krzesła lub fotelu, stolików, toalet, gazet codziennych i książek, sztućców oraz porcelanowych naczyń). Ponadto, spożywając na miejscu, klient ma możliwość konsumpcji w milej atmosferze stworzonej dzięki odpowiedniemu wystrojowi restauracji oraz muzyce. Natomiast w przypadku zakupu napoju lub przekąski na wynos (zgodnie z wyraźną deklaracją klienta, co do takiego zakupu), otrzymuje on napój w papierowym kubku, natomiast przekąskę w oryginalnym opakowaniu (zazwyczaj pudełko lub karton), ewentualnie w papierowej torebce. Ponadto pracownicy restauracji pakują zakupione napoje/przekąski do papierowych toreb z uchwytami, umożliwiających ich wygodne przenoszenie. W celu stabilizacji napojów używane są podstawki na kubki. W przypadku zakupu na wynos, klient nie korzysta z usług świadczonych przy konsumpcji na miejscu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w interpretacji z dnia 13 grudnia 2011 r., dotyczącej stanu faktycznego oraz interpretacji z dnia 13 grudnia 2011 r., dotyczącej zdarzenia przyszłego potwierdził, że sprzedaż przez Spółkę napojów i przekąsek na wynos, w sposób opisany powyżej, należy traktować jako dostawę towarów, opodatkowaną według stawki VAT właściwej dla danego towaru. Dlatego w dalszej części wniosku, Spółka traktuje sprzedaż w systemie „na wynos” jako dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Spółka w ramach prowadzonej działalności rozróżnia następujące sytuacje:

  • sprzedaż na miejscu, opodatkowana stawką VAT właściwą dla usług gastronomicznych,
  • sprzedaż na wynos, jako dostawa towarów, opodatkowana stawką VAT właściwą dla sprzedawanego towaru.

Sposób przygotowania napojów przez Spółkę:

  1. Napoje mleczne zawierające tzw. „shot kawowy”
    W ofercie prowadzonych przez Spółkę kawiarni znajdują się m.in. napoje niegazowane, których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem – tzw. shot kawowy (dalej jako: ekstrakt kawowy). Proces otrzymywania „shotu kawowego” wykorzystywanego w przygotowaniu sprzedawanych przez Spółkę napojów polega na przepuszczeniu przez porcję kawy wody podgrzewanej w ekspresie ciśnieniowym do temperatury ok. 95 stopni Celsjusza.
  2. Napoje mleczne nie zawierające tzw. „shPonadto, w ofercie Spółki znajdują się również napoje mrożone, tzw. Frapuccino, których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem, nadającym smak kawy – drobno zmielona kawa, rozpuszczalna w zimnej wodzie. Przygotowanie tego typu napojów nie wymaga podgrzania wody ani uprzedniego zaparzenia kawy. Przedmiotowe napoje są podawane na zimno.

Klasyfikacja statystyczna napojów Spółki

Spółka zwróciła się do Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych przy Urzędzie Statystycznym (dalej: Urząd Statystyczny) z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej przedmiotowych napojów, zawierających tłuszcz mlekowy. Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 25 czerwca 2009 r. dokonał klasyfikacji przygotowywania napojów w lokalach gastronomicznych Spółki:

  • do grupowania PKWiU 56 „Usługi związane z wyżywieniem” zgodnie z PKWiU z 2008 r.;
  • do grupowania PKWiU 55 „Usługi hotelarskie i gastronomiczne” zgodnie z PKWiU z 2004 r:,
  • do grupowania PKWiU 55 „Usługi hoteli i restauracji” zgodnie z PKWiU z 1997 r.

Ponadto, Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 16 listopada 2009 r. stwierdził, iż zakładając, że analizowane napoje występowałyby w obrocie, a nie stanowiłyby efektu końcowego usługi gastronomicznej, wówczas mając na względzie ich skład podany we wniosku, powinny być zaklasyfikowane:

  • do grupowania PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe” zgodnie z PKWiU z 2008 r.;
  • do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 „Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe” zgodnie z PKWiU z 2004 r.;
  • do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 „Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe” zgodnie z PKWiU z 1997 r.

Aktualnie Spółka opodatkowuje sprzedaż przedmiotowych napojów zarówno w ramach świadczonej usługi gastronomicznej, jak i w ramach dostawy towarów stawką 23% VAT.

Jednakże, w wyniku ponownej analizy powyższych regulacji, Spółka powzięła wątpliwości, co do prawidłowości interpretacji przedmiotowych przepisów oraz właściwej stawki VAT, jaka powinna być stosowana do sprzedaży przedmiotowych napojów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż napojów zawierających tzw. ekstrakt kawowy „na wynos” w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 5%...
  2. Czy sprzedaż napojów niezawierających tzw. ekstraktu kawowego „na wynos” w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 5%...
  3. Czy sprzedaż napojów zawierających tzw. ekstrakt kawowy „na miejscu” w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 8%...
  4. Czy sprzedaż napojów niezawierających tzw. ekstraktu kawowego „na miejscu” w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Sprzedaż napojów zawierających tzw. ekstrakt kawowy „na wynos” w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 5%.

Ad. 2

Sprzedaż napojów niezawierających tzw. ekstraktu kawowego „na wynos” w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 5%.

Ad. 3

Sprzedaż napojów zawierających tzw. ekstrakt kawowy „na miejscu” w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 8%.

Ad. 4

Sprzedaż napojów niezawierających tzw. ekstraktu kawowego „na miejscu” w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 8%.

UZASADNIENIE

1. Sprzedaż napojów jako świadczenie usług lub dostawa towarów

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Natomiast przez dostawę towarów na gruncie ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W tym kontekście, jak zostało wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Spółka traktuje sprzedaż napojów w systemie „na wynos” jako dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, natomiast w systemie „na miejscu” – jako świadczenie usługi gastronomicznej wypełniającej definicję usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

2. Stawka VAT właściwa dla sprzedaży napojów Spółki „na wynos”

a) Obowiązujące przepisy

Zgodnie z obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. brzmieniem pozycji 52 załącznika nr 3 (zawierającego wykaz towarów i usług objętych stawką 8%) oraz pozycji 31 załącznika nr 10 (zawierającego wykaz towarów i usług objętych stawką 5%) do ustawy o VAT, wprowadzonym art. 1 pkt 65 lit. b) oraz art. 1 pkt 67 lit. b) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości odpowiednio 8% i 5% podlega dostawa niegazowanych napojów klasyfikowanych do grupowania PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”:

  • w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego w napoju wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego lub
  • zawierające tłuszcz mlekowy – z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.

Zgodnie zaś z objaśnieniami do załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wykaz nie ma zastosowania m.in. dla zakresu sprzedaży i usług opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy ten załącznik. Z uwagi natomiast na fakt, iż załącznik nr 10 do ustawy przewiduje dla towarów sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 11.07.19.0 (poza wskazanymi wyżej włączeniami) stawkę niższą (5%) niż stawka przewidziana w załączniku nr 3 do ustawy (8%), do ich dostawy zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 5%.

Mając więc na uwadze powyższe przepisy, z opodatkowania preferencyjną stawką VAT w wysokości 5% zostały wyłączone m.in. napoje mleczne mieszczące się w grupowaniu PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy.

b) Definicja naparu

Należy podkreślić, iż pojęcie naparu nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT ani w innych przepisach prawa podatkowego. W tej sytuacji, zgodnie z zasadami dokonywania wykładni przepisów podatkowych, w celu określenia, co spełnia definicję „naparu” należałoby się więc oprzeć na wykładni literalnej, gdyż zgodnie z wypracowanymi w doktrynie oraz orzecznictwie sądów administracyjnych zasadami dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego – pozostałe rodzaje wykładni nie mogą wykraczać poza granice wyznaczone przez wykładnię gramatyczną, wykładnia językowa bowiem nie tylko jest punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa, lecz także zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym” (por. uchwała siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjne z dnia 20 marca 2000 r., o sygn. FPS 14/99). Cytując za Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN „napar to płyn otrzymywany przez zalanie wrzątkiem ziół, jagód, liści itp.”. Przez wrzątek należy natomiast rozumieć wrzącą ciecz, przy czym temperatura wrzenia wody wynosi ok. 100 stopni Celsjusza. Stosownie do powyższego, przez „.napar” należałoby rozumieć efekt zaparzenia kawy, tj. zalania ziaren kawy wrzącą wodą (o temperaturze ok 100 stopni Celsjusza).

W ocenie Spółki, w braku definicji legalnej naparu w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, w celu określenia stawki VAT w sprzedaży omawianych napojów winna być stosowana powyższa, słownikowa definicja słowa „napar”. Dodatkowo, w ocenie Spółki, ponieważ przepis wyłączający z zakresu opodatkowania według stawki 5% dostawę napojów przy przygotowaniu których wykorzystywany jest napar z kawy stanowi wyjątek od zasady opodatkowania niższą stawką sprzedaży napojów zawierających tłuszcz mlekowy – jego interpretacja nie może być dokonywana w sposób rozszerzający.

Odnosząc się do definicji słownikowej pojęcia „napar” Spółka zauważa, iż jak zostało wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, proces otrzymywania „shotu kawowego” wykorzystywanego w przygotowaniu sprzedawanych przez Spółkę napojów polega na przepuszczeniu przez porcję kawy wody podgrzewanej w ekspresie ciśnieniowym do temperatury ok. 95 stopni Celsjusza pod ciśnieniem.

Spółka wyjaśnia również, iż w celu przygotowania „shotu kawowego” ekspres pobiera zimną wodę, która następnie jest podgrzewana do temperatury pozwalającej na rozpuszczenie zmielonych ziaren kawy i uzyskanie esencji wykorzystywanej do sporządzenia napoju. Na żadnym etapie procesu przygotowania napoju woda nie osiąga stanu wrzenia. Ponadto, w przypadku przygotowywania „shota kawowego” na żadnym etapie nie następuje zalanie zmielonych ziaren kawy wrzącą wodą, tak jak to ma miejsce na przykład w przypadku przyrządzania kawy „po turecku” gdzie zmielone ziarna kawy po zalaniu ich gorącą wodą oraz wytrąceniu z nich smaku i aromatu stanowią element składowy powstałego w ten sposób naparu (tzw. fusy). „Shot kawowy” jest mieszaniną, w której pozostałości ziaren kawy są odseparowywane na etapie przygotowania.

Dodatkowo, czas przygotowania naparu kawowego powstającego poprzez zalanie ziaren kawy wrzątkiem jest o wiele dłuższy (od kilku do kilkunastu minut) aniżeli w przypadku przygotowywania „shotu kawowego”, gdzie proces filtrowania trwa w zależności od rodzaju użytego ekspresu – od kilku do kilkunastu sekund.

Jednocześnie należy wskazać, iż wykorzystywany do przygotowania omawianych napojów „shot” zawiera na tyle skoncentrowany ekstrakt z kawy, iż nie nadaje się do bezpośredniego spożycia bez uprzedniego rozcieńczenia, bowiem jego smak jest zbyt intensywny. Zgodnie natomiast z powszechnym rozumieniem słowa „napar”, stanowi on napój nadający się do bezpośredniego spożycia i nie wymaga rozcieńczania. Zdaniem Spółki, powyższe dowodzi, iż tzw. ,,shot” wykorzystywany do przygotowania napojów mlecznych należy traktować jako ekstrakt/esencję, a nie „napar”.

Należy również nadmienić, smak, konsystencja aromat wykorzystywanych przez Spółkę esencji (shotów kawowych) w znacznej mierze odbiega od smaku aromatu tradycyjnych „naparów kawowych”.

W tym miejscu należy wskazać, iż o konieczności odmiennego traktowania naparu z kawy od jej ekstraktu świadczy ich odrębna klasyfikacja statystyczna na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Ekstrakt z kawy mieści się bowiem w grupowaniu PKWiU 10.83.12.0 „Substytuty kawy; ekstrakty, esencje i koncentraty z kawy lub substytutów kawy; łupiny i łuski kawy”. Zgodnie z powiązaniami pomiędzy PKWiU a Nomenklaturą Scaloną, grupowanie to jest powiązane z kodem CN 2101 11 „Ekstrakty, esencje i koncentraty kawy, herbaty lub maté (herbaty paragwajskiej) oraz przetwory, na bazie tych produktów lub na bazie kawy, herbaty lub mat (herbaty paragwajskiej); cykoria palona i pozostałe palone namiastki kawy oraz ich ekstrakty, esencje i koncentraty – Ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na bazie tych ekstraktów, esencji lub koncentratów, lub na bazie kawy – Ekstrakty, esencje lub koncentraty”.

Zgodnie z Notami wyjaśniającymi, niniejsza pozycja obejmuje ekstrakty, esencje i koncentraty kawy, otrzymywane z naturalnej kawy (nawet z usuniętą kofeiną) lub z mieszanek naturalnej kawy i namiastek kawy w każdej proporcji. Mogą one występować w postaci płynu lub proszku i są zwykle mocno skoncentrowane.

Gdyby więc intencją racjonalnego ustawodawcy było wyłączenie z opodatkowania preferencyjną stawką również napojów mlecznych zawierających ekstrakty, esencje, czy koncentraty z kawy – taki zapis znalazłby się w omawianych przepisach ustawy o VAT. Jak wynika natomiast z literalnego brzmienia pozycji 31 załącznika nr 10 ustawy o VAT, z opodatkowania preferencyjną 5% stawką VAT zostały wyłączone jedynie te napoje zawierające tłuszcz mlekowy mieszczące w grupowaniu PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.

W związku z powyższym należy uznać, że na podstawie powołanych przepisów, sprzedaż napojów przy sporządzaniu których nie jest wykorzystywany „napar z kawy” nie podlega wyłączeniu ze stosowania 5% stawki VAT przewidzianej w pozycji 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. Oznacza to jednocześnie, że sprzedaż napojów, do przygotowania których wykorzystywany jest ekstrakt/esencja z kawy albo drobno zmielona kawa (dodawana do napojów podawanych na zimno”) bez dodatku jakiegokolwiek naparu z kawy powinna zostać opodatkowana 5% stawką VAT.

c) Podsumowanie

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, iż „shot” wykorzystywany do przygotowania napojów sprzedawanych przez Spółkę nie wypełnia definicji naparu z kawy, o którym mowa w pozycji 31 załącznika nr 10 ustawy o VAT. Konsekwentnie, w opinii Wnioskodawcy, sprzedaż napojów mlecznych zawierających „shot kawowy” powinna podlegać opodatkowaniu 5% stawką VAT.

Należy podkreślić, iż stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 marca 2013 r., który dokonując wykładni przepisów dotyczących stawki VAT na napoje mleczne o smaku kawy obowiązującej od dnia 1 stycznia 2013 r. wskazał, iż „(...) sprzedaż przez Wnioskodawcę napojów mlecznych o smaku kawy zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 11.07.19.0, w skład których wchodzi tłuszcz mlekowy oraz ekstrakt kawowy a nie napar kawy, będzie opodatkowana preferencyjną 5% stawką podatku, w myśl art. 41 ust. 2a w związku z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy”.

Zdaniem Spółki, wyłączenie ze stosowania stawki obniżonej nie powinno znaleźć zastosowania również w odniesieniu do napojów mrożonych, tzw. Frapuccino. Jak zostało bowiem wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu – przyszłym, do ich przygotowania nie jest wykorzystywany „shot kawowy”. Napoje te zawierają jedynie drobno zmieloną kawę, która rozpuszcza się w zimnej wodzie. Ich przygotowanie nie wymaga podgrzania wody ani uprzedniego zaparzenia kawy. Są one podawane na zimno. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, w tym przypadku tym bardziej nie ma podstaw, by twierdzić, iż napoje te stanowią napoje zawierające tłuszcz mlekowy, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy.

Konsekwentnie, w opinii Wnioskodawcy, wyłączenie z opodatkowania obniżoną stawką VAT w wysokości 5%, o którym mowa w pozycji 31 załącznika nr 10 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania w omawianej sytuacji. Tym samym, zdaniem Spółki, sprzedaż napojów mlecznych nie zawierających „shotu kawowego” powinna podlegać opodatkowaniu 5% stawką VAT.

3. Stawka VAT właściwa dla sprzedaży napojów Spółki „na miejscu”

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Spółka traktuje sprzedaż napojów na miejscu jako usługę gastronomiczną. Stawka VAT właściwa dla tego rodzaju usług została określona w Rozporządzeniu wykonawczym.

Zgodnie z 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia wykonawczego, stawkę podatku obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do Rozporządzenia wykonawczego, przy czym w pozycji 7 tego załącznika wymieniono usługi związane z wyżywieniem (ex 56 PKWiU) z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa I napojów bezalkoholowych. w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%.
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust 1 ustawy.

Stosownie do powoływanych regulacji, Minister Finansów skorzystał z możliwości obniżenia stawki VAT na usługi gastronomiczne poza określonymi powyżej wyjątkami. Mając na uwadze powyższe, z opodatkowania preferencyjną stawką VAT została wyłączona m.in. sprzedaż napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju, realizowana w ramach świadczenia usługi gastronomicznej.

Podobnie jak w przypadku przepisów ustawy o VAT regulujących sposób opodatkowania napojów sprzedawanych „na wynos”, regulacje Rozporządzenia wykonawczego również nie zawierają definicji „napary”. Konsekwentnie, w tym przypadku, literalna wykładnia omawianych przepisów powinna doprowadzić do wniosków analogicznych, jak wskazane przez Wnioskodawcę w odniesieniu do sprzedaży napojów w systemie „na wynos”, tj. w ramach dostawy towarów.

Konsekwentnie, zdaniem Spółki z uwagi na fakt, iż „shot” wykorzystywany do przygotowania napojów sprzedawanych przez Spółkę nie wypełnia definicji naparu z kawy, wyłączenie o którym mowa w punkcie 3 pozycji 7 załącznika nr 1 do Rozporządzenia wykonawczego nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, sprzedaż napojów zawierających „shot kawowy” w systemie „na miejscu” (tj. w ramach świadczenia usługi gastronomicznej) powinna podlegać opodatkowaniu 8% stawką VAT Podobnie sprzedaż przedstawionych w stanie faktycznym napojów mlecznych nie zawierających „shotu kawowego” ale drobno zmielone ziarenka kawy w ocenie Spółki będzie również podlegała opodatkowaniu 8% stawką VAT.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie jej stanowiska w powyższych kwestiach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi sieć kawiarni na terenie całej Polski, w których dokonuje sprzedaży napojów, w tym przede wszystkim kawy, mieszanek kawowych, a także napojów mlecznych o smaku kawowym oraz przekąsek słodkich (ciastka, bułeczki, croissanty) i słonych (kanapki, wrapy, quiche itp) na miejscu lub na wynos.

Spółka w ramach prowadzonej działalności rozróżnia następujące sytuacje:

  • sprzedaż na miejscu, opodatkowana stawką VAT właściwą dla usług gastronomicznych,
  • sprzedaż na wynos, jako dostawa towarów, opodatkowana stawką VAT właściwą dla sprzedawanego towaru.

W ofercie prowadzonych przez Spółkę kawiarni znajdują się napoje mleczne, w tym m.in. napoje niegazowane, których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem – tzw. shot kawowy (dalej jako: ekstrakt kawowy). Proces otrzymywania „shotu kawowego” wykorzystywanego w przygotowaniu sprzedawanych przez Spółkę napojów polega na przepuszczeniu przez porcję kawy wody podgrzewanej w ekspresie ciśnieniowym do temperatury ok 95 stopni Celsjusza.

Ponadto, w ofercie Spółki znajdują się również napoje mleczne niezawierające tzw. „shotu kawowego”, m.in. napoje mrożone, tzw. Frapuccino, których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem, nadającym smak kawy – drobno zmielona kawa, rozpuszczalna w zimnej wodzie. Przygotowanie tego typu napojów nie wymaga podgrzania wody ani uprzedniego zaparzenia kawy. Przedmiotowe napoje są podawane na zimno.

Spółka zwróciła się do Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych przy Urzędzie Statystycznym (dalej: Urząd Statystyczny) z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej przedmiotowych napojów, zawierających tłuszcz mlekowy Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 25 czerwca 2009 r. dokonał klasyfikacji przygotowywania napojów w lokalach gastronomicznych Spółki do grupowania PKWiU 56 „Usługi związane z wyżywieniem” zgodnie z PKWiU z 2008 r. Ponadto, Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 16 listopada 2009 r. stwierdził, że zakładając, że analizowane napoje występowałyby w obrocie, a nie stanowiłyby efektu końcowego usługi gastronomicznej, wówczas mając na względzie ich skład podany we wniosku, powinny być zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe” zgodnie z PKWiU z 2008 r.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia stawki podatku na sprzedaż ww. napoi zawierających tzw. „shot kawowy” (ekstrakt kawowy) lub niezawierajace „shotu kawowego”, jednakże z dodatkiem drobno zmielonej kawy, w sytuacji, gdy w ocenie Zainteresowanego, żaden z tych napoi nie zawiera w swoim składzie naparu z kawy.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Od 1 kwietnia 2013 r. na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013, poz. 35), weszła w życie zmiana do ustawy o podatku od towarów i usług, w której to w zał. Nr 3 – wykaz towarów i usług podlegających obecnie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%”, w poz. 52 wskazano na sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 11.07.19.0 – Pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowowarzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów przy przygotowaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowanym napoju.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Ponadto zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W myśl art. 41 ust. 2a, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Zgodnie z poz. 31 załącznika nr 10 zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r.) wskazano – pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowowarzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Należy w tym miejscu zauważyć, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 247) w § 7 ust. 1 pkt 1 przewidziano, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

I tak, w poz. 7 ww. załącznika nr 1 do rozporządzenia wskazano: usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Powołany zapis jednoznacznie wskazuje, że sprzedaż kawy, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju nie korzysta z preferencji w zakresie podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.

Kawa, co do zasady, podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku. Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi opodatkowanych stawką obniżoną, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy).

Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły, równocześnie zgodnie z celami realizowanymi przez te odstępstwa oraz zgodnie z zasadą neutralności i powszechności VAT.

Odnosząc się także do wskazanej zasady neutralności podatkowej, wielokrotnie przywoływanej przez Trybunał Sprawiedliwości UE, należy zauważyć, że na jej podstawie podobne (zbliżone) usługi lub towary, które są względem siebie konkurencyjne, powinny być opodatkowane tą samą stawką VAT. Zdaniem Trybunału, państwo członkowskie, które korzysta z uprawnienia do nakładania stawek obniżonych, musi przestrzegać zasady neutralności fiskalnej, która wyklucza zwłaszcza różne traktowanie na użytek podatku VAT podobnych towarów i świadczenia usług, które pozostają ze sobą w relacji konkurencji.

W związku z powyższym, funkcją powołanej regulacji jest wyłączenie z możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami). Rozumiana ściśle winna odnosić się do każdego przypadku obrotu tymi towarami. Bez znaczenia pozostaje rodzaj prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Mając na uwadze fakt, że nie określono które produkty należy uznać za dodatki podawane do kawy, jak również nie określono procentowego udziału kawy w przygotowanym napoju – kawa, jak również napój, w którym kawa jest jednym ze składników, są wyłączone z opodatkowania preferencyjną stawką podatku od towarów i usług.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że w przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży jest napój, w skład którego wchodzi ekstrakt z kawy lub kawa, niezależnie od jego udziału procentowego, preferencyjna stawka podatku nie znajduje zastosowania.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że sprzedaż napojów mlecznych o smaku kawy zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 11.07.19.0, w skład których wchodzi tłuszcz mlekowy, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar kawy, w tym również w postaci ekstraktu, niezależnie od jego udziału procentowego w przygotowywanych napojach, podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy, należy stwierdzić, że w przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży jest napój, w skład którego wchodzi „shot kawowy” (ekstrakt kawowy) lub drobno zmielona kawa, niezależnie od udziału procentowego, preferencyjna stawka podatku nie znajdzie zastosowania. Ekstrakt kawowy jest niczym innym jak zagęszczonym esencją/wywarem z kawy, czyli naparem powstałym na bazie kawy. Tym samym w niniejszym przypadku będzie miało zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w pozycji 31 załącznika nr 10 do ustawy. Dla ww. wyłączenia z preferencyjnej stawki podatku nie ma przy tym znaczenia w jakiej postaci przy przygotowaniu napoju został wykorzystany sam ekstrakt z kawy czy drobno zmielona kawa.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że sprzedawany przez Wnioskodawcę napój mleczny, w skład którego wchodzi „shot kawowy” (ekstrakt kawowy) lub napój mleczny nie zwierający „shotu kawowego” jednakże z dodatkiem drobno zmielonej kawy nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu preferencyjną 5% lub 8% stawką podatku VAT. Zatem sprzedaż wskazanych napoi (mimo, że mieszczą się w grupowaniu PKWiU 11.07.19.0), w skład których wchodzi ekstrakt kawowy lub drobno zmielona kawa, opodatkowane będą podstawową stawką podatku 23%, w myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy niezależnie czy dojdzie do ich sprzedaży „na wynos” czy „na miejscu” w ramach świadczonych usług gastronomicznych.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj