Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-598/13/MD
z 10 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasadności kontynuowania stosowania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w przypadku wprowadzania na teren składu podatkowego nowego asortymentu wyrobów alkoholowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasadności stosowania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w przypadku wprowadzania na teren składu podatkowego nowego asortymentu wyrobów alkoholowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Od 2010 r. Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego udzielonego przez naczelnika urzędu celnego w dniu 26 stycznia 2010 r. Zezwolenie obejmuje produkcję oraz magazynowanie wyrobów akcyzowych, w tym magazynowanie wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, dla rodzaju „wino niemusujące (art. 8 pkt 1 dyrektywy 92/83/EWG) i niemusujące napoje fermentowane inne niż wino i piwo (art. 12 pkt 1 dyrektywy 92/233/EWG)” i „wino musujące (art. 8 pkt 2 dyrektywy 92/83/EWG) i musujące napoje fermentowane inne niż wino i piwo (art. 12 pkt 2 dyrektywy 92/83/EWG)”. Działalność w składzie podatkowym polega na rozlewie wina (kod CN 2204). Na teren składu podatkowego Wnioskodawca wprowadza również gotowe napoje alkoholowe (kod CN 2204) wyprodukowane przez inne podmioty, które w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy objęte są procedurą celną wywozu. Na terenie składu podatkowego magazynuje je i przeładowuje.

Decyzją naczelnika urzędu celnego z dnia 1 lutego 2013 r. Wnioskodawca został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla procedury zawieszenia poboru akcyzy związanej z prowadzeniem składu podatkowego na kwotę …. złotych (słownie: … tysięcy złotych).

Aktualnie Wnioskodawca zamierza rozszerzyć asortyment wprowadzanych wyrobów alkoholowych o: alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 dyrektywy 92/83/EWG, piwo w rozumieniu art. 2 dyrektywy 92/83/EWG i inne produkty pośrednie w rozumieniu art. 17 dyrektywy 92/83/EWG i wyprodukowane przez inne podmioty, w celu magazynowania i przeładowywania.

W związku z tym Wnioskodawca zamierza wystąpić do naczelnika urzędu celnego o rozszerzenie rodzaju wyrobów akcyzowych objętych zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy związanej z prowadzeniem składu podatkowego, będzie miało zastosowanie również do nowego asortymentu wprowadzanych na teren składu podatkowego wyrobów alkoholowych w tym: alkoholu etylowego w rozumieniu art. 20 dyrektywy 92/83/EWG, piwa w rozumieniu art. 2 dyrektywy 92/83/EWG i innych produktów pośrednich w rozumieniu art. 17 dyrektywy 92/83/EWG wyprodukowanych przez inne podmioty, w celu magazynowania i przeładowywania.


Zdaniem Wnioskodawcy, posiadane zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy związanej z prowadzeniem składu podatkowego obejmie również inne wyroby alkoholowe w tym: alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 dyrektywy 92/533/EWG, piwo w rozumieniu art. 2 dyrektywy 92/553/EWG i inne produkty pośrednie w rozumieniu art. 17 dyrektywy 92/83/EWG wyprodukowane przez inne podmioty, które zostaną wprowadzone na teren składu podatkowego prowadzonego przez niego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Według art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:


  1. wyroby akcyzowe są:


    1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
    2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
    3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

(…).


W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:


  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.


Jak stanowi art. 48 ust. 1 pkt 5 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który m.in. złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1.

Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe jest obowiązany m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy (art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy).


W świetle art. 64 ust. 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego zwalnia podmiot prowadzący skład podatkowy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli podmiot ten spełnia następujące warunki:


  1. ma swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
  2. stosuje procedurę zawieszenia poboru akcyzy co najmniej od roku;
  3. jego sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych;
  4. nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyjątkiem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
  5. zobowiązał się do zapłacenia, na pierwsze pisemne żądanie właściwego naczelnika urzędu celnego, kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty z tytułu powstania zobowiązania podatkowego.


Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest udzielane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 2 lata, w drodze decyzji, na pisemny wniosek podmiotu. Na pisemny wniosek zwolnionego podmiotu zwolnienie może być przedłużone, w drodze decyzji, na kolejne okresy nie dłuższe niż 2 lata (art. 64 ust. 4 ustawy).

Wnioski, o których mowa w ust. 3, powinny zawierać dane dotyczące podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu, a także określenie przewidywanej maksymalnej kwoty zobowiązań podatkowych podlegających zabezpieczeniu akcyzowemu oraz terminu, na jaki zwolnienie ma być udzielone lub przedłużone. Wniosek o udzielenie zwolnienia, składany przez podmiot prowadzący skład podatkowy, powinien zawierać ponadto określenie rodzaju działalności prowadzonej przez podmiot w składzie podatkowym (art. 64 ust. 4 ustawy).

Podmiot zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub we wniosku o przedłużenie zwolnienia, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana (art. 64 ust. 8 ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że od 2010 r. Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Zezwolenie obejmuje produkcję oraz magazynowanie wyrobów akcyzowych, w tym magazynowanie wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, dla rodzaju „wino niemusujące i niemusujące napoje fermentowane inne niż wino i piwo” i „wino musujące i musujące napoje fermentowane inne niż wino i piwo”. Działalność Wnioskodawcy w składzie podatkowym polega na rozlewie wina (kod CN 2204). Na teren składu podatkowego Wnioskodawca wprowadza również gotowe napoje alkoholowe (kod CN 2204) wyprodukowane przez inne podmioty, które w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy objęte są procedurą celną wywozu. Aktualnie Wnioskodawca zamierza rozszerzyć asortyment wprowadzanych wyrobów alkoholowych o: alkohol etylowy, piwo i inne produkty pośrednie i wyprodukowane przez inne podmioty, w celu magazynowania i przeładowywania.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą zasadności kontynuowania stosowania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w przypadku wprowadzania na teren składu podatkowego nowego asortymentu wyrobów alkoholowych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz cytowane regulacje z zakresu podatku akcyzowego stwierdzić należy, że sam fakt zwiększenia asortymentu wyrobów alkoholowych nie „uchyla” spełnionych uprzednio warunków do zastosowania przez podmiot prowadzący skład podatkowy zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Fakt spełnienia tych warunków potwierdza pośrednio naczelnik właściwego urzędu celnego poprzez wydanie decyzji zwalniającej z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Wobec tego stosowane przez Wnioskodawcę zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego (w ramach stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy związanej z prowadzeniem składu podatkowego) obejmie również inne (nowe) wyroby alkoholowe w tym: alkohol etylowy, piwo i inne produkty pośrednie, wyprodukowane przez inne podmioty i wprowadzane na teren prowadzonego przez niego składu podatkowego.

Jak jednak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego „został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla procedury zawieszenia poboru akcyzy związanej z prowadzeniem składu podatkowego na kwotę ….. złotych”. Nie można zatem wykluczyć, że zmiana asortymentu towarów wprowadzanych do składu podatkowego prowadzonego przez Wnioskodawcę, może prowadzić do przekroczenia ww. limitu. Ponadto na gruncie sytuacji opisanej we wniosku Wnioskodawca powinien – o ile wystąpią ku temu przesłanki – wywiązać się względem naczelnika urzędu celnego z obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 64 ust. 8 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj