Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1053/13-2/EN
z 27 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2013 r. (data wpływu 30 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 1 grudnia 2012 r. prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 2008 r. usługi te są zakwalifikowane odpowiednio w grupowaniach:

68.31.Z Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami.

Podklasa ta obejmuje działalność agencji obrotu nieruchomościami w zakresie:

  • pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości,
  • doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą.

Od 1 stycznia 2014 r. Wnioskodawca chciałaby skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT w przypadku posiadania w zakresie prowadzonej działalności usług doradztwa, ponieważ nie będzie wykonywać doradztwa w zakresie rynku nieruchomości, a tylko czynności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

Zgodnie z art. 180 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami, pośrednik może wykonywać m.in. doradztwo w zakresie rynku nieruchomości. Podklasa 68.31.Z zawarta w PKD obejmuje działalność obrotu nieruchomościami w zakresie: pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości oraz doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą.

W art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wymienia rodzaje czynności, których wykonywanie wyłącza podatników z prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego. W grupie tych czynności zawarte jest m.in. świadczenie usług w zakresie doradztwa. Minister Finansów w rozporządzeniu w sprawie faktur określił między innymi usługi (bez przywołania symboli statystycznych), których świadczenie wyłącza prawo do niniejszego zwolnienia. Świadczenie usług doradztwa nie zostało zwolnione od podatku od towarów i usług. Wyłączono natomiast jedynie doradztwo rolnicze związane z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związane ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, skoro nie będzie wykonywał doradztwa w zakresie rynku nieruchomości (w ustawie o gospodarce nieruchomościami zawarte jest określenie może wykonywać - istnieje więc brak obligatoryjnego obowiązku wykonywania doradztwa), a będzie wykonywał czynności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami określone w art. 180 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, to usługi te mogą być zwolnione od podatku od towarów i usług do wartości sprzedaży zwolnionej od podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy posiadanie PKD we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, które zawiera słowo „doradztwo” zobowiązuje do rejestracji jako płatnik VAT od razu? Czy dopiero rzeczywiste świadczenie usług doradztwa powoduje konieczność zostania czynnym płatnikiem podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, niezależnie od brzmienia wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i statystycznego zakresu (definicji) usług wykonywanych przez przedsiębiorcę zgodnie z odpowiednim symbolem klasyfikacyjnym, tylko faktyczne wykonanie czynności polegającej na doradztwie powinno powodować wyłączenie podatnika z możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, z uwagi na wysokość obrotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Według art. 113 ust. 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast, na podstawie art. 1 pkt 55 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35 ze zm.), od 1 stycznia 2014 r. przepisy art. 113 otrzymały następujące brzmienie:

Według art. 113 ust. 1 ustawy - zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy - do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy - zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Należy zauważyć, że w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, obowiązujący do 31 grudnia 2013 r. - minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), obowiązującego do 31 grudnia 2013 r., określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W załączniku tym, zatytułowanym „Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy”, wymieniono pod pozycją 12 „Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego” oraz pod pozycją 13 „Usługi prawnicze”.

Natomiast, zgodnie z przepisem art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie.

W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z wątpliwościami Wnioskodawcy dotyczącymi zastosowania zwolnienia podmiotowego należy rozstrzygnąć, czy świadczone usługi opisane we wniosku należy zaliczyć do usług w zakresie doradztwa, które nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, że termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, doradztwo finansowe, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od 1 grudnia 2012 r. prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 2008 r. usługi te są zakwalifikowane odpowiednio w grupowaniach: 68.31.Z Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, podklasa ta obejmuje działalność agencji obrotu nieruchomościami w zakresie:

  • pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości,
  • doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą.

Od 1 stycznia 2014 r. Wnioskodawca chciałaby skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT w przypadku posiadania w zakresie prowadzonej działalności usług doradztwa, ponieważ nie będzie wykonywać doradztwa w zakresie rynku nieruchomości, a tylko czynności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

Zgodnie z art. 180 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami, pośrednik może wykonywać m.in. doradztwo w zakresie rynku nieruchomości. Podklasa 68.31.Z zawarta w PKD obejmuje działalność obrotu nieruchomościami w zakresie: pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości oraz doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą. Natomiast w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wymienia rodzaje czynności, których wykonywanie wyłącza podatników z prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego. W grupie tych czynności zawarte jest m.in. świadczenie usług w zakresie doradztwa. Minister Finansów w rozporządzeniu w sprawie faktur określił między innymi usługi (bez przywołania symboli statystycznych), których świadczenie wyłącza prawo do niniejszego zwolnienia. Świadczenie usług doradztwa nie zostało zwolnione od podatku od towarów i usług. Wyłączono natomiast jedynie doradztwo rolnicze związane z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związane ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, skoro nie będzie wykonywał doradztwa w zakresie rynku nieruchomości (w ustawie o gospodarce nieruchomościami zawarte jest określenie może wykonywać - istnieje więc brak obligatoryjnego obowiązku wykonywania doradztwa), a będzie wykonywał czynności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami określone w art. 180 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, to usługi te mogą być zwolnione od podatku od towarów i usług do wartości sprzedaży zwolnionej od podatku.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie faktycznie świadczył usług o charakterze doradczym w zakresie rynku nieruchomości, a tylko czynności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami - zastosowania nie znajdzie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 11a ustawy - obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponowne wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5.

Tym samym stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca zarejestrował się jako czynny podatnik VAT od 1 grudnia 2012 r. i jeżeli wartość sprzedaży w 2013 r. nie przekroczyła kwoty 150.000,00 zł, to może on od dnia 1 stycznia 2014 r. skorzystać z prawa do zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, do czasu przekroczenia kwoty limitu wartości sprzedaży opodatkowanej, o którym mowa w tym przepisie - w wysokości 150.000,00 zł, o ile - jak wynika z treści wniosku, prowadząc działalność w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami nie będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy (tj. czynności o charakterze doradczym).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj