Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-813/13-4/ALN
z 24 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r. ) uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu wpłat Odbiorców dokonanych na rachunek Gminy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu wpłat Odbiorców dokonanych na rachunek Gminy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od dotacji celowej udzielonej zgodnie z umową „w sprawie budowy, rozliczenia i użyczenia przyłącza kanalizacyjnego” na rzecz Odbiorcy i wpłaconej na konto Związku.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego, zakres wniosku oraz opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu)

Związek w ramach statutowej działalności realizuje projekt pn.: „ ...”. W ramach tej inwestycji Związek wykona przyłącze kanalizacyjne, stanowiące jego własność jako element sieci kanalizacyjnej. Wykonane przyłącze kanalizacyjne zgodnie z umową X z dnia 27.08.2009 r. pomiędzy Związkiem a Zarządem Województwa instytucją zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym pozostanie własnością Związku przez 5 lat. Wykonawca robót wystawia fakturę na Związek.

W związku z wyżej realizowanym projektem została zawarta umowa „w sprawie budowy, rozliczenia i użyczenia przyłącza kanalizacyjnego” pomiędzy Związkiem, Gminą a Odbiorcą czyli mieszkańcem z której wynika, że całkowity koszt przyłącza finansowany jest w następujący sposób:

  1. Odbiorca zobowiązany jest do wniesienia wkładu własnego za wykonanie przyłącza kanalizacyjnego i dokumentacji projektowej w kwocie 1500,00 zł. Odbiorca, który poniósł wydatki na wykonanie dokumentacji projektowej sieci kanalizacyjnej w kwocie 1500,00 zł, zalicza na poczet wkładu własnego tę kwotę, pozostałą część wkładu własnego Odbiorca wpłaca w określonym umową terminie na konto Gminy. Po dokonaniu wpłaty Związek zwolni Odbiorcę z długu w zakresie całego wkładu własnego.
  2. W przypadku uiszczenia przez Odbiorcę wkładu własnego, pozostała należność z tytułu kosztów całkowitych budowy przyłącza zostanie pokryta w formie dotacji celowej udzielonej przez Gminę na podstawie uchwały Rady Miejskiej w x nr x z dnia 29 lipca 2013 roku.
  3. Dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 o dofinansowanie otrzymuje Związek jako inwestor. Odbiorca zleca Gminie przekazanie dotacji celowej bezpośrednio na rachunek Związku. Wybudowane przyłącze będzie stanowić własność Związku. Po wybudowaniu Związek oddaje przyłącze w użyczenie Odbiorcy. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT i w ramach realizacji zadań własnych wykonuje przy pomocy urzędu gminy zadania związane ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków.

Bezpośrednio po zakończeniu inwestycji pn.: „..” Gmina będzie zawierała umowy z mieszkańcami na odprowadzanie ścieków.

Powstały środek trwały zgodnie z umową Związku jako inwestora i Zarządu Województwa jako instytucji zarządzającej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 przez 5 lat będzie stanowił własność Związku. Po tym okresie zostanie przekazany nieodpłatnie Gminie.

Gmina - jednostka samorządu terytorialnego - jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Projekt pn.: „..” realizowany jest w Partnerstwie. Liderem jest Związek z siedzibą w x. Gmina jest Partnerem w realizacji projektu. Związek jako Lider projektu odpowiedzialny jest za realizację zadania inwestycyjnego pn.: „...”, pozyskania środków finansowych na realizację ww. zadania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa lub innych źródeł zewnętrznych oraz wydatkowania środków finansowych zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Gmina jako Partner w realizacji projektu zobowiązuje się do pokrycia kosztów w wysokości wymaganego wkładu własnego na podstawie wystawionych przez Związek not księgowych. Środki z dofinansowania unijnego wpływają na konto Związku. Gmina pobiera wpłaty od Odbiorców w imieniu i na rzecz Związku. Przyjmowane opłaty od Odbiorców będą przekazywane na konto Związku Gmin. Przyjmowane wpłaty od Odbiorców na konto Gminy nie stanowią zapłaty za czynności Gminy. Wpłata dokonana przez Odbiorcę ma charakter dobrowolny a wysokość określona jest jako kwota ryczałtowa przypadająca na jednego odbiorcę stanowiąca jego udział własny. Docelowo dobrowolna wpłata odbiorców stanowi ich współudział w finansowaniu inwestycji. Realizacja inwestycji jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez Odbiorców, bo niedokonanie wpłaty uprawnia Związek do odstąpienia od umowy z Odbiorcą w zakresie budowy przyłącza. Gmina dofinansuje projekt udzielając dotacji celowej. Udzielona dotacja nie ma wpływu na cenę projektu. Gmina udziela dotacji celowej Odbiorcy. Gmina z tytułu udzielonej dotacji nie otrzyma faktury. Gmina zawiera umowy z Odbiorcami na odprowadzenie ścieków. Czynności te są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie musiała odprowadzić podatek VAT od wpłat Odbiorców dokonanych na rachunek Gminy za wykonane przyłącze kanalizacyjne, które zgodnie z umową w sprawie budowy, rozliczenia i użyczenia przyłącza kanalizacyjnego stanowi ich wkład własny?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina w ramach realizacji zadań własnych wykonuje zadania z zakresu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Oprócz zadań związanych z budową i rozbudową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej prowadzi bieżącą eksploatację tej sieci, co oznacza, że zadania z zakresu zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków realizuje samodzielnie bez pośrednictwa innej jednostki organizacyjnej podpisując umowy z mieszkańcami na dostawę wody i odbiór ścieków. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i w związku z zawartymi umowami na dostawę wody dla mieszkańców i odbiór ścieków odprowadza podatek VAT w wysokości określonej w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Związek - jest Inwestorem projektu pn.: „…”. Na gruncie zawartej umowy „w sprawie budowy, rozliczenia i użyczenia przyłącza kanalizacyjnego” pomiędzy Związkiem, Gminą, a Odbiorcą czyli mieszkańcem wynika, że Gmina nie jest inwestorem - inwestorem jest Związek, w związku z tym wpłaty Odbiorców dokonane na rachunek Gminy nie stanowią odpłatności za jakiekolwiek czynności wykonywane przez Gminę.

Biorąc pod uwagę powyższe, mieszkańcy dokonując wpłat na konto Gminy nie otrzymują w zamian od Gminy przyłącza kanalizacyjnego, gdyż przyłącze zapewnia im Związek, a to oznacza, że Gmina nie świadczy usługi i w związku z tym nie powinna odprowadzać podatku VAT należnego. Jest to wynikiem realizowanego w Gminie zadania inwestycyjnego z udziałem środków US w ramach projektu x z dnia 27.08.2009 z tym, że Gmina realizację zadań objętych tym projektem powierzyła Związkowi. Gmina udziela jedynie dotacji celowej na rzecz Odbiorcy. Dotacja przekazywana jest na konto Związku i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonej przez Związek usługi, ponieważ wykonawca wystawia fakturę zgodnie z umową zawartą pomiędzy Związkiem a wykonawcą robót budowlanych, a to oznacza, że Gmina nie ma prawa odliczyć podatku VAT naliczonego od udzielonej dotacji celowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego, zatem została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31.12.2013 r.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z zapisem art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Projekt pn.: „…” realizowany jest w Partnerstwie. Liderem jest Związek. Gmina jest Partnerem w realizacji projektu. Związek jako Lider projektu odpowiedzialny jest za realizację zadania inwestycyjnego pn.: „..”, pozyskania środków finansowych na realizację ww. zadania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa lub innych źródeł zewnętrznych oraz wydatkowania środków finansowych zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Gmina jako Partner w realizacji projektu zobowiązuje się do pokrycia kosztów w wysokości wymaganego wkładu własnego na podstawie wystawionych przez Związek not księgowych. Środki z dofinansowania unijnego wpływają na konto Związku.

Gmina pobiera wpłaty od Odbiorców w imieniu i na rzecz Związku. Przyjmowane opłaty od Odbiorców będą przekazywane na konto Związku. Przyjmowane wpłaty od Odbiorców na konto Gminy nie stanowią zapłaty za czynności Gminy. Wpłata dokonana przez Odbiorcę ma charakter dobrowolny a wysokość określona jest jako kwota ryczałtowa przypadająca na jednego odbiorcę stanowiąca jego udział własny. Docelowo dobrowolna wpłata odbiorców stanowi ich współudział w finansowaniu inwestycji. Realizacja inwestycji jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez Odbiorców, bo niedokonanie wpłaty uprawnia Związek do odstąpienia od umowy z Odbiorcą w zakresie budowy przyłącza. Gmina dofinansuje projekt udzielając dotacji celowej. Udzielona dotacja nie ma wpływu na cenę projektu. Gmina udziela dotacji celowej Odbiorcy. Gmina z tytułu udzielonej dotacji nie otrzyma faktury. Gmina zawiera umowy z Odbiorcami na odprowadzenie ścieków. Czynności te są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze, iż Gmina pobiera wpłaty od Odbiorców w imieniu i na rzecz Związku Gmin a przyjmowane wpłaty nie stanowią zapłaty za czynności Gminy, to u Wnioskodawcy nie wystąpi obowiązek podatkowy z tytułu wpłat dokonanych przez Odbiorców na rachunek Gminy.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Związku Gmin, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo - prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie pytania oznaczonego Nr 1 tj. obowiązku podatkowego z tytułu wpłat Odbiorców dokonanych na rachunek Gminy.

W zakresie pytania Nr 2 tj. prawa do odliczenia podatku naliczonego od dotacji celowej udzielonej zgodnie z umową „w sprawie budowy, rozliczenia i użyczenia przyłącza kanalizacyjnego” na rzecz Odbiorcy i wpłaconej na konto Związku Gmin Gmina zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj