Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-569/13/IK
z 1 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 17 września 2013 r.) oraz z dnia 23 września 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji aportu zabudowanej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania transakcji aportu zabudowanej nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 17 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 września 2013 r. znak: IBPP2/443-569/13/IK. Równocześnie Wnioskodawca uiścił w dniu 12 września 2013 r. dodatkowa opłatę w wysokości 40 zł. Ponadto Wnioskodawca uzupełnił wniosek pismem z dnia 23 września 2013 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasta J., jako wspólnik posiadający 100% udziałów w spółce X. sp. z o.o. zamierza wnieść aportem do tejże spółki nieruchomość w postaci działki nr 42 w obrębie 85 Miasta J., objętą księgą wieczystą - nieruchomość gruntowa o powierzchni 0,4063 ha, zabudowana budynkiem podpiwniczonym, piętrowym o powierzchni zabudowy 638 m2. Budynek wybudowany w 1856 roku znajduje się w złym stanie technicznym. Zgodnie z operatem szacunkowym wartość nieruchomości wynosi 746 200,00 zł, w tym wartość gruntu 299 400,00 zł oraz wartość budynku 446 800,00 zł. Nieruchomość ujęta jest w księgach inwentarzowych od 1992 r. i do dnia aportu nie poniesiono wydatków na jej ulepszenie

Ponadto przedmiotem aportu do X. sp. z o.o. będzie dokumentacja projektowa związana z inwestycją pod nazwą „...”. Wartość przedmiotowej dokumentacji wynosi 56 926,68 złotych (koszt wykonania dokumentacji). Z uwagi na znaczne zmiany w planowanej inwestycji, polegającej na przebudowie budynku przy ul. K., dokumentacja projektowa, stanowiąca przedmiot aportu po przekazaniu do X. sp. z o.o. będzie podlegać znacznym modyfikacjom lub posłuży za podstawę dla dokumentacji wykonywanej dla spółki w celu realizacji ww. inwestycji.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że przekazanie aportem przez Gminę Miasta J. nieruchomości w postaci działki nr 42 w obrębie 85 Miasta J., objętej księgą wieczystą oraz dokumentacji projektowej związanej z inwestycją pod nazwą „…” do X. sp. z o.o. zostało dokonane.

Gmina otrzymała ww. nieruchomość w lutym 1992 r. na podstawie decyzji Urzędu Wojewódzkiego w K. (brak aktu notarialnego). W budynku przy ul. K. od 1968 do roku 2009 znajdowały się lokale mieszkalne o charakterze socjalnym. Od roku 2009 budynek jest pustostanem. Trudno określić kiedy budynek został oddany do użytkowania w ramach pierwszego zasiedlenia. W okresie od 1992 r. do dnia dzisiejszego Gmina nie poniosła wydatków na ulepszenie ww. budynku. Przebudowa oraz generalny remont budynku przy ul. K. zostanie wykonany przez obecnego właściciela, tj. X. sp. z o.o.

Biorąc pod uwagę powyższe:

  1. wniesienie aportem budynku nie będzie dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata,
  3. w stosunku do ww. budynku nie przysługiwało gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy jego nabyciu (nabycie nastąpiło przed wejściem w życie ustawy o VAT).

Prostując uzupełnienie do wniosku, wskazano, że budynek przy ul. K. w J. w części obejmującej lokale mieszkalne o charakterze socjalnym był przedmiotem najmu, a tym samym wykorzystywany do czynności opodatkowanej w okresie od 15 lipca 1993 r. (wejście w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług) do 2009 r., natomiast w pozostałej części nie był wynajmowany.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Jaka stawka VAT powinna zostać zastosowana w fakturze dla aportu nieruchomości zabudowanej (nieruchomość gruntowa, budynek)?

Stanowisko Wnioskodawcy (przeformułowane w piśmie z dnia 12 września 2013 r.):

Gmina wystawiając fakturę VAT do aportu nieruchomości zabudowanej przy ul. K. skorzystała ze stawki„zwolnione” na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), ponieważ:

  1. wniesienie aportem budynku nie będzie dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata,
  3. w stosunku do ww. budynku nie przysługiwało gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy jego nabyciu (nabycie nastąpiło przed wejściem w życie ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku jako nr 1, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Wskazać należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą), a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. udział kapitałowy wspólnika w spółce kapitałowej.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Stosownie, natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b – zgodnie z zapisem art. 43 ust. 7a ustawy – nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Podkreślenia wymaga, że dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ważne jest, czy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dokonał wniesienia aportem do spółki z o.o. nieruchomości w postaci działki zabudowanej budynkiem. Wnioskodawca otrzymał budynek w lutym 1992 r., na podstawie decyzji urzędu wojewódzkiego. Wnioskodawca nigdy nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku. Budynek ten w części obejmującej lokale mieszkalne o charakterze socjalnym był przedmiotem najmu, a tym samym wykorzystywany do czynności opodatkowanej w okresie od 15 lipca 1993 r. (wejście w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług) do 2009 r., natomiast w pozostałej części nie był wynajmowany.

Zatem aport budynku w części, w którym był wynajmowany jest dostawą po pierwszym zasiedleniu, bowiem do pierwszego zasiedlenia tej części budynku doszło w momencie oddania tej części budynku w najem. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a aportem (dostawą) budynku minął okres dłuższy niż dwa lata. W związku z powyższym aport (dostawa) budynku w części, która była przedmiotem najmu korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Natomiast dostawa (aport) budynku w części, która nie była przedmiotem najmu jest dostawą w ramach pierwszego zasiedlenia, jednakże korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem Wnioskodawcy przy nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z nim, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Powyższe oznacza, iż do zbycia gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również zbycie gruntu, na którym obiekty te są posadowione.

Reasumując dostawa (aport) gruntu zabudowanego budynkiem korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 tej ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednak prawidłowość stanowiska w części dotyczącej dostawy (aportu) wynajmowanej części budynku, wynika z innej podstawy prawnej niż wskazał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawca w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku jako nr 2 została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj