Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-739/13-2/DP
z 5 grudnia 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 18 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu pieniężnego do spółki jawnej – jest prawidłowe,
- konsekwencji podatkowych otrzymania środków pieniężnych w wyniku likwidacji spółki jawnej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych związanych z przystąpieniem do spółki jawnej oraz związanych z późniejszą likwidacją tej spółki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) rozważa przystąpienie do Spółki jawnej (dalej: SpJ), w której wspólnikami będą osoby fizyczne (SpJ zostanie utworzona przez osoby fizyczne nie powstanie z przekształcenia spółki kapitałowej lub innej spółki osobowej). W tym celu Wnioskodawca wniesie do SpJ wkład pieniężny, którego wartość będzie przewyższać wartość wkładów wniesionych przez osoby fizyczne do SpJ.
W takim przypadku, udział Spółki w zysku SpJ, zostanie określony w umowie spółki SpJ na poziomie nieprzekraczającym udziału w zyskach dotychczasowych wspólników SpJ (w związku z wejściem Spółki do SpJ udział w zysku SpJ poszczególnych osób fizycznych zostanie proporcjonalnie zmniejszony).
W przyszłości nie jest wykluczone, że wspólnicy SpJ (Spółka wraz z osobami fizycznymi) podejmą decyzję o jej likwidacji lub rozwiązania SpJ bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. Na dzień likwidacji lub rozwiązania w SpJ będą znajdowały się wyłącznie środki pieniężne.
W wyniku likwidacji SpJ lub jej rozwiązania bez postępowania likwidacyjnego, Spółka otrzyma przypadającą na nią część majątku likwidacyjnego (środków pieniężnych) zgodnie z podziałem majątku likwidacyjnego SpJ określonym w umowie spółki. W dniu wydania majątku likwidacyjnego Spółka może działać w formie spółki jawnej lub spółki komandytowej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wniesienie wkładu pieniężnego do SpJ będzie powodowało po stronie Spółki, jako przyszłego wspólnika SpJ, powstanie przychodu podlegającego podatkowi dochodowemu od osób prawnych (dalej: CIT)?
- Czy w przedstawiony zdarzeniu przyszłym środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji SpJ lub rozwiązania SpJ bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego będą podlegały opodatkowaniu CIT?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Pytanie 1
Zdaniem Spółki, wniesienie wkładu pieniężnego do SpJ nie będzie rodziło po stronie Spółki, jako przyszłego wspólnika SpJ, żadnych skutków w zakresie CIT.
Jedynym przepisem ustawy o CIT, określającym wprost skutki podatkowe związane z wkładami do innych spółek handlowych, jest art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Przy tym przepis ten, zdaniem Spółki, nie znajdzie zastosowania w tym przypadku. Przepis ten wskazuje bowiem, że przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część dotyczy on zatem wkładów o charakterze niepieniężnym i dokonywanych do spółek kapitałowych. Tymczasem, Spółka planuje dokonać wkładu pieniężnego, a wkład ten będzie wnoszony do SpJ będącej spółką osobową (spółką jawną).
Inne przepisy ustawy o CIT nie określają skutków podatkowych wkładów pieniężnych wnoszonych do spółek osobowych.
Jednocześnie, należy podkreślić, że w wyniku wniesienia wkładu pieniężnego do SpJ Spółka nie uzyska żadnego przysporzenia, ani żadnej korzyści majątkowej, które mogłyby być traktowane jako przychód Spółki i podlegać opodatkowaniu CIT.
W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że wniesienie wkładu pieniężnego (gotówki) do SpJ nie spowoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT po stronie Spółki.
Stanowisko Spółki w tym zakresie potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 7 grudnia 2012 r., Nr IPPB1/415-1259/12-2/IF. Wnioskodawca zwraca uwagę, że interpretacja ta została wydana na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawy o PIT). Niemniej porównanie przepisów ustawy o PIT z odpowiednimi przepisami ustawy o CIT prowadzi, zdaniem Wnioskodawcy, do takich samych wniosków w związku z wniesieniem do spółki jawnej wkładu pieniężnego po stronie podmiotu wnoszącego ten wkład nie powstaje przychód podatkowy.
Pytanie 2
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, likwidacja spółki osobowej, działającej w formie spółki jawnej lub jej rozwiązania bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, powiązana z wypłatą w ramach podziału majątku spółki osobowej na rzecz Wnioskodawcy środków pieniężnych, nie będzie podlegała opodatkowaniu CIT u Wnioskodawcy.
Z uwagi na brak jednolitych regulacji w ustawach o podatkach dochodowych dotyczących sposobu opodatkowania wspólników w przypadku zakończenia działalności spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpienia wspólnika z takiej spółki, ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie od dnia 1 stycznia 2011 r. szczególnych regulacji precyzujących sposób opodatkowania w takich sytuacjach.
I tak, zgodnie z dodanym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 12 ust. 4 pkt 3a ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu:
- likwidacji takiej spółki,
- wystąpienia z takiej spółki, w części odpowiadającej wydatkom na nabycie lub objęcie prawa do udziału w takiej spółce i uzyskanej przed wystąpieniem przez wspólnika nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, o których mowa w art. 5, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w takiej spółce.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2011 r. wyłączenie z opodatkowania CIT przychodów odpowiadających wartości środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika z tytułu likwidacji spółki niebędącej osobą prawną, wynika wprost ze znowelizowanych przepisów ustawy o CIT.
Reasumując, z perspektywy Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, otrzymanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w wyniku likwidacji SpJ (spółki osobowej) w ramach podziału majątku likwidacyjnego, nie będzie podlegać opodatkowaniu CIT po stronie Wnioskodawcy.
Stanowisko takie potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 czerwca 2011 r. (Nr ILPB3/423-110/11-2/EK) oraz z 29 marca 2013 r. (Nr ILPB4/423-450/12-4/ŁM), interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 31 października 2012 r. (nr IPTPB3/423-271/12-6/GG) oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 31 października 2012 r. (Nr IPPB3/423-551/12-2/DP).
Skutki takie nie wystąpią również w przypadku, gdy majątek likwidacyjny zostanie wypłacony do Spółki, w przypadku gdy będzie ona działała w formie spółki jawnej lub spółki komandytowej. Na gruncie przepisów ustawy o CIT spółki osobowe (niebędące osobami prawnymi) nie są traktowane jako podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych. Podatnikami CIT (ewentualnie podatnikami PIT — w zależności od statusu prawnopodatkowego) są natomiast wspólnicy tych spółek osobowych. Stąd, wszelkie skutki podatkowe związane z funkcjonowaniem spółek osobowych należy rozpatrywać w odniesieniu do wspólników tych spółek (w przypadku wspólników będących osobami prawnymi - w oparciu o przepisy ustawy o CIT). W związku z powyższym, ewentualne skutki podatkowe w CIT z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego przez Spółkę, działająca jako spółka osobowa, nie wystąpią po stronie Spółki skutki te mogą potencjalnie wystąpić wyłącznie po stronie jej wspólników.
Takie same skutki podatkowe będzie miało rozwiązanie spółki osobowej bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. Możliwość rozwiązania spółki osobowej i sytuacje w których to rozwiązanie może nastąpić, przewiduje art. 58 KSH. Jednocześnie art. 67 § 1 KSH wskazuje, że w sytuacjach wskazanych w art. 58 KSH należy przeprowadzić likwidację, chyba, że wspólnicy uzgodnili „inny sposób zakończenia działalności spółki”. Przy tym, wskazany „inny sposób zakończenia działalności spółki” może m.in. polegać na:
- przejęciu przedsiębiorstwa przez jednego lub kilku wspólników, z obowiązkiem spłaty pozostałych wspólników,
- zbycia przedsiębiorstwa osobie trzeciej,
- wniesienia przedsiębiorstwa lub wybranych aktywów do istniejącej lub nowo powstałej spółki, lub
- rozwiązania spółki bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego.
Innymi słowy, w świetle przepisów KSH, w przypadku rozwiązania spółki przeprowadzenie jej likwidacji nie jest obligatoryjne KSH nie uzależnia rozwiązania spółki od przeprowadzenia procedury likwidacyjnej. Przy tym rozwiązanie spółki osobowej z przeprowadzeniem procedury likwidacyjnej i bez przeprowadzenia procedury likwidacyjnej ma identyczne skutki w obu przypadkach rozwiązanie spółki prowadzi do zakończenia wykonywanej w ramach tej spółki działalności gospodarczej i rozdysponowania pomiędzy wspólników pozostałego w niej majątku.
W związku z tym, przepisy ustawy o CIT odnoszące się do likwidacji spółki osobowej należy interpretować w kontekście przepisów KSH odnoszących się do rozwiązania spółki, a nie wyłącznie do procesu likwidacji. Zatem w sytuacji rozwiązania spółki osobowej zarówno w przypadku przeprowadzenia procesu likwidacji i bez przeprowadzenia tej procedury skutki podatkowe w CIT tych zdarzeń będą identyczne. Tym samym rozwiązanie spółki osobowej bez przeprowadzenia procedury likwidacji będą tożsame ze wskazanymi powyżej skutkami likwidacji spółki osobowej w tym przypadku pozostaną one neutralne dla Wnioskodawcy nie będą podlegały opodatkowaniu CIT u Wnioskodawcy.
Stanowisko powyższe potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 sierpnia 2010 r. (Nr ILPB2/415-624/10-2/WM).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 1 oraz pytania nr 2, uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.