Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-547/13/PK
z 7 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 23 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 18 grudnia 2013 r.), pismem z 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.) oraz 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 21 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – jest:

  • prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku z faktury otrzymanej od kontrahenta zagranicznego,
  • nieprawidłowe w zakresie obowiązku rozliczenia nabycia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów został złożony 4 listopada 2013 r. Wniosek ten został uzupełniony pismami z 12 grudnia 2013 r., 13 stycznia 2014 r. i z 16 stycznia 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi transakcje handlowe z firmą irlandzką. Firma ta nie posiada siedziby działalności w Polsce, ale posługuje się polskim numerem NIP. Towar jest dostarczany do Wnioskodawcy z Belgii. Faktury za towar są wystawiane w języku angielskim ze stawką 23%. Korespondencja prowadzona z powyższym podmiotem nie daje Wnioskodawcy jednoznacznej odpowiedzi czy faktury przez nich wystawiane są prawidłowe i czy rozliczają się z podatku VAT w Polsce.

Nabywane przez Spółkę towary są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Ponadto dostawca jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej. Kontrahent Wnioskodawcy nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz miejsce to nie uczestniczy w transakcjach opisanych powyżej. Przemieszczanie towaru z Belgii do Polski jest dokonywane w ramach dostawy towarów do spółki Wnioskodawcy.

Przedmiotowe dostawy nie były dokonywane w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Jak należy traktować zakup towarów przez Wnioskodawcę, czy jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT), czy jako dostawę dla której podatnikiem jest nabywcą?
  2. Czy Wnioskodawca ma traktować dostawy jako dostawy krajowe i odliczać podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, działając na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu prowadzonych z przedmiotowym kontrahentem transakcji.

Uzasadniając powyższe stanowisko, uznać należy, iż Polscy przedsiębiorcy prowadzą transakcję nie tylko z polskimi kontrahentami. Często zdarza się, iż drugą stroną transakcji są podmioty zagraniczne, które nie mają w Polsce siedziby. Podmioty te, równie często nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności np. oddziału. Zdarza się także, tak jak w tym przypadku, że faktury zagranicznych kontrahentów posiadają stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Idąc za ogólną zasadą, wyrażoną w art. 17 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że w przypadku nabycia towarów od takich firm zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu transakcji jest podatnik polski.

Przedstawiony powyżej stan faktyczny zmusza wnioskodawcę do złożenia przedmiotowego wniosku, ponieważ w przedmiotowej sprawie ma do czynienia z podmiotem zagranicznym nie mającym siedziby na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lecz posiadającym polski Numer Identyfikacji Podatkowej, ustawodawca jednak nie wskazuje w jaki sposób polski przedsiębiorca może „sprawdzić” zagranicznego kontrahenta.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest on zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu prowadzonych z przedmiotowym kontrahentem transakcji oraz traktować je jako dostawy krajowe.

Jednocześnie w uzupełnieniach wniosku z 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014r.) oraz z 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 21 stycznia 2014 r.) Wnioskodawca wskazał, że stoi na stanowisku, że jest on zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu prowadzonych z przedmiotowym kontrahentem transakcji oraz traktować je jako dostawy krajowe, ale biorąc pod uwagę art. 22 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia jest miejsce w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, czyli w omawianej sytuacji w Belgii. Opodatkowanie dostawy w Polsce przez zagranicznego kontrahenta, posiadającego NIP PL byłoby prawidłowe w sytuacji, gdy dostawa towarów podlegałaby opodatkowaniu na terytorium naszego kraju.

Fakt, że towary są wysyłane z terytorium państwa członkowskiego na terytorium Polski wskazuje na to, że mamy do czynienia z dostawą wewnątrzwspólnotową. Wynika to również z tego, że zarówno dostawca, jak i nabywca są czynnymi podatnikami VAT.

Jeżeli zatem towar został przywieziony z Belgii bezpośrednio do firmy Wnioskodawcy to jego zdaniem dostawca błędnie opodatkował transakcję w Polsce, wykazując na fakturze kwotę podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy zagraniczny dostawca powinien uznać transakcję za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i nie powinien naliczać podatku VAT na fakturach. To Wnioskodawca jako nabywca w takim przypadku powinien rozliczyć WNT w Polsce. Skoro nie jest to dostawa krajowa Wnioskodawca nie powinien dokonać odliczenia Vat-u zawartego w fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku z faktury otrzymanej od kontrahenta zagranicznego,
  • nieprawidłowe w zakresie obowiązku rozliczenia nabycia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Tutaj trzeba zwróci uwagę na art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT gdzie przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej WNT), o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Powyższe stosuje się pod warunkiem, że:

1.nabywcą towarów jest:

  1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
  2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a - z zastrzeżeniem art. 10;

2.dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 25 ust. 1 i 2 ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Warunkiem uznania transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej WNT), jest aby dostawca i nabywca byli podatnikami i aby dostarczany towar został przewieziony do Polski z innego kraju członkowskiego. W przypadku WNT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega czynność nabycia towarów. Co do zasady wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlega opodatkowane w kraju w którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu. WNT podlega rozliczeniu poprzez samonaliczenie podatku - w ramach tzw. odwrotnego obciążenia - przez nabywcę, który to z tytułu WNT jest podatnikiem czyli podmiotem zobowiązanym do opodatkowania tego nabycia na terytorium kraju.

Z wniosku wynika, że zarówno Wnioskodawca (nabywca) jak i dostawca są podatnikami. Ponadto towar jest przemieszczany z Belgii do Polski w ramach dostawy dokonanej do Wnioskodawcy. Ponadto nie zaistniały okoliczności przewidziane w art. 10 ustawy, które przekreślałyby możliwość uznania tej transakcji za WNT.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przedmiotowe nabycie towarów Wnioskodawca winien rozpoznać jako WNT na terytorium kraju zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Wyjaśnienia wymaga dlaczego transakcja ta nie jest transakcją krajową, dla której Wnioskodawca byłby podatnikiem. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z art. 17 ust. 1 pkt 5 wynika, że nabywca może być podatnikiem w sytuacji gdy dostawa ma miejsce na terytorium kraju. Natomiast jak wynika z art. 22 ust. 1 pkt 1 w sytuacji gdy towar jest przemieszczany z jednego kraju do drugiego to uznaje się, że miejscem dostawy jest kraj z którego towar jest wywożony, w tym przypadku Belgia. Dlatego też w związku z faktem, że dostawa nie nastąpiła na terytorium kraju, nie może ona być opodatkowana przez Wnioskodawcę na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Ww. przepis nie pozwala na odliczenie podatku z faktur dokumentujących niezaistniałe czynności. Mając na uwadze, że faktura wystawiona przez kontrahenta Wnioskodawcy stwierdza dokonanie dostawy na terytorium kraju, która jak wskazano powyżej nie miała miejsca, to podatek naliczony z tej faktury nie podlega odliczeniu.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak wynika z wniosku nabywane przez Wnioskodawcę towary są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem podatek naliczony przez Wnioskodawcę z tytułu przedmiotowego WNT będzie podlegał odliczeniu.

Podsumowując:

  • nabycie przez Wnioskodawcę towarów, który jest przemieszczany z Belgii do Polski w ramach dostawy dokonanej do Wnioskodawcy stanowi dla niego WNT;
  • podatek naliczony, wynikający z samonaliczenia, z tytułu tego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podlega odliczeniu;
  • nie podlega odliczeniu podatek wykazany przez dostawcę który potraktował dostawę jako krajową.

Trzeba tutaj podkreślić, że niezależnie od tego, w jaki sposób udokumentował opisaną transakcję kontrahent belgijski, Wnioskodawca winien rozpoznać ją jako WNT i stosownie opodatkować.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku z faktury otrzymanej od kontrahenta zagranicznego,
  • nieprawidłowe w zakresie obowiązku rozliczenia nabycia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj