Interpretacja Ministra Finansów
PT8/033/249/803/AMT/13/RD13128
z 7 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 19 marca 2013 r. Nr IPPP2/443-54/13-2/RR, wydanej w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, na wniosek z 16 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.) o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej przez rolnika ryczałtowego, zmienia ww. interpretację z urzędu stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2013 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wpłynął ww. wniosek z 16 stycznia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej przez rolnika ryczałtowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu na straganach i targowiskach zgodnie z PKD – 47.89.Z. Strona sprzedaje głównie owoce i warzywa – rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne jako rolnik ryczałtowy. Produkuje warzywa (kalafiory, kapustę, marchewkę, pietruszkę, itd.). Na targowiskach sprzedaje część warzyw pochodzących z własnych upraw oraz pozostałą część Wnioskodawca zakupuje w hurtowniach. Przedmiotem opodatkowania przychodów jest zysk uzyskany z handlu owocami i warzywami zakupionymi w hurtowniach. W roku 2012 sprzedaż ta wynosiła 19 000 zł, natomiast sprzedaż warzyw pochodzących z własnych upraw wynosiła 40 000 zł. W związku z powyższym, łączny obrót w 2012 r. wynosił 59 000 zł. Kwotę 40 000 zł Wnioskodawca przekroczył w listopadzie 2012 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca w 2013 r. jest zobligowany do zakupu kasy fiskalnej, gdyż łączny obrót wynosił 59 000 zł, czy Strona bierze pod uwagę tylko obroty ze sprzedaży opodatkowanej?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody pochodzące ze sprzedaży własnych upraw są zwolnione z opodatkowania, gdyż są to dochody uzyskiwane w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego, tym samym są zwolnione z ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

W dniu 19 marca 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając, na podstawie przepisu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów – wydał interpretację indywidualną, Nr IPPP2/443-54/13-2/RR, w której uznał, że w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji indywidualnej przywołał przepisy: art. 2 pkt 15, pkt 19, pkt 20, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 109 ust. 1 i ust. 3, art. 111 ust. 1, art. 117 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) oraz odniósł ich treść do stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji indywidualnej przywołał przepisy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U., poz. 1382).

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że dokonywana przez Wnioskodawcę, jako rolnika ryczałtowego, sprzedaż artykułów rolnych pochodzących z prowadzonego gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy i w tym też zakresie nie powstanie wobec Wnioskodawcy obowiązek prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym art. 117 ustawy o podatku od towarów i usług.

Organ stwierdził zatem, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany w 2013 r. do prowadzenia ewidencji obrotu przy pomocy kasy rejestrującej tychże artykułów. Tym samym organ podatkowy zgodził się z Wnioskodawcą, że dochody pochodzące ze sprzedaży własnych upraw są zwolnione z opodatkowania, tym samym są zwolnione z ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, że w zakresie sprzedaży towarów zakupionych w hurtowniach, dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Wnioskodawca na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej do wysokości przysługującego limitu obrotów.

Tym samym organ podatkowy stwierdził, że Wnioskodawca w 2013 r. nie jest zobligowany do zakupu kasy fiskalnej, jeśli obrót ze sprzedaży towarów zakupionych w hurtowni dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczy wysokości 20 000 zł – kwoty przysługującego limitu obrotów.

W konsekwencji, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dochodów pochodzących ze sprzedaży własnych upraw za pomocą kasy rejestrującej za prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że indywidualna interpretacja z 19 marca 2013 r. Nr IPPP2/443-54/13-2/RR, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że stosownie do art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W myśl art. 14c § 1 ww. ustawy interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym (art. 14c § 2 Ordynacji podatkowej).

W orzecznictwie sądowym za utrwalony i jednolity należy uznać pogląd, że w postępowaniu w sprawie wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w ramach stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę, przy czym stanowisko organu musi być ustosunkowaniem się do stanowiska prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę (vide: np. wyrok NSA z dnia 30 października 2012 r. sygn. akt I GSK 55/12, wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2012 r. sygn. akt I FSK 1183/11, wyrok WSA Bydgoszczy z dnia 9 maja 2012 r. sygn. akt I SA/Bd 245/12).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca sprzedaje głównie owoce i warzywa – rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne jako rolnik ryczałtowy. Produkuje warzywa (kalafiory, kapustę, marchewkę, pietruszkę, itd.). Na targowiskach sprzedaje część warzyw pochodzących z własnych upraw oraz pozostałą część Wnioskodawca zakupuje w hurtowniach. Przedmiotem opodatkowania przychodów jest zysk uzyskany z handlu owocami i warzywami zakupionymi w hurtowniach. W roku 2012 sprzedaż ta wynosiła 19 000 zł, natomiast sprzedaż warzyw pochodzących z własnych upraw wynosiła 40 000 zł. W związku z powyższym, łączny obrót w 2012 r. wynosił 59 000 zł. Kwotę 40 000 zł Wnioskodawca przekroczył w listopadzie 2012 r.

Do tak przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca wyraził stanowisko, że dochody pochodzące ze sprzedaży własnych upraw są zwolnione z opodatkowania, gdyż są to dochody uzyskiwane w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego, tym samym są zwolnione z ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

Ustosunkowując się do powyższego stanowiska Wnioskodawcy w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, Minister Finansów stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przepis art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Z art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy wynika, że zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ww. ustawy rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Z przywołanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawnia go do zwolnienia przedmiotowego, np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji również podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu, z możliwością skorzystania w tym zakresie ze zwolnienia podmiotowego.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 ww. ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Natomiast w myśl art. 117 ustawy o podatku od towarów i usług, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

  • wystawiania faktur, o których mowa w art. 106;
  • prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
  • składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
  • dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Minister Finansów, na podstawie delegacji ustawowej – art. 111 ust. 8 ww. ustawy, upoważniony został do wprowadzenia na czas określony zwolnień od ewidencjonowania przy zastosowaniu kas dla niektórych grup podatników oraz niektórych czynności. Zakres zwolnień podmiotowych i przedmiotowych z obowiązku stosowania kas rejestrujących dla określonych grup podatników lub niektórych czynności reguluje obecnie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U., poz. 1382).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Z załącznika część II „Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności” poz. 48 wynika, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania dokonywane przez rolników ryczałtowych dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Należy także wskazać, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 48 załącznika rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. Nr 138, poz. 930), w latach 2011–2012 zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących były czynności dokonywania przez rolników ryczałtowych dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Wobec powyższego, Minister Finansów wyraża stanowisko, że Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy – na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 48 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. – może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży owoców i warzyw pochodzących z własnych upraw (nie ma obowiązku rejestracji sprzedaży na kasie rejestrującej).

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, zgodnie z którym dochody pochodzące ze sprzedaży własnych upraw są zwolnione z opodatkowania, gdyż są to dochody uzyskiwane w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego, tym samym są zwolnione z ewidencjonowania na kasie fiskalnej, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii zawartej w pytaniu Wnioskodawcy (tj. Czy Wnioskodawca w 2013 r. jest zobligowany do zakupu kasy fiskalnej, gdyż łączny obrót wynosił 59 000 zł, czy Strona bierze pod uwagę tylko obroty ze sprzedaży opodatkowanej?), należy zauważyć, że Wnioskodawca nie przedstawił swojego stanowiska w tym zakresie. W związku z tym Minister Finansów wyjaśnia, że fakt postawienia przez wnioskodawcę pytań we wniosku o wydanie interpretacji, przy jednoczesnym niezawarciu przez wnioskodawcę stanowiska w odniesieniu do tych pytań uniemożliwia wydanie przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnej lub zmiany interpretacji indywidualnej w tym zakresie. Wówczas bowiem brak jest możliwości dokonania oceny stanowiska, skoro tego stanowiska wnioskodawca nie przedstawił. Ocena stanowiska wnioskodawcy, jak wyżej wskazano, stanowi bowiem istotę interpretacji indywidualnej/zmiany interpretacji indywidualnej. Skoro natomiast, w analizowanej sprawie, w zakresie zadanego pytania brak jest stanowiska Wnioskodawcy, to nie ma faktycznej możliwości oceny stanowiska, którego nie ma.

Reasumując, fakt postawienia przez Wnioskodawcę pytania we wniosku o wydanie interpretacji, przy jednoczesnym niezawarciu przez Wnioskodawcę stanowiska w odniesieniu do tego pytania, uniemożliwia wydanie przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnej lub zmiany interpretacji indywidualnej w tym zakresie. Organ nie może bowiem w żadnym przypadku domniemywać stanowiska Wnioskodawcy.

Tym samym, zdaniem Ministra Finansów, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w zmienianej interpretacji indywidualnej z 19 marca 2013 r. Nr IPPP2/443-54/13-2/RR, bezpodstawnie, niezgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zajął stanowisko w odniesieniu do zadanego przez Wnioskodawcę pytania w kwestii braku obowiązku zakupu kasy fiskalnej, w sytuacji gdy sam Wnioskodawca w tym zakresie stanowiska nie zajął.

Jak słusznie natomiast zauważył WSA w Warszawie w wyroku z dnia 20 kwietnia 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1745/09 „(…) interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy, a nie odpowiedzi na postawione przezeń pytania”.

Odmienne podejście sprowadziłoby organ podatkowy do roli podmiotu udzielającego faktycznie opinii prawnej z zakresu obowiązków podatkowych, co niewątpliwie nie jest funkcją systemu interpretacji przepisów prawa podatkowego (vide: np. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/Po 823/09).

Wobec powyższego, należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z 19 marca 2013 r. nr IPPP2/443-54/13-2/RR, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość, bowiem Dyrektor Izby Skarbowej bezpodstawnie zajął stanowisko w kwestii dotyczącej pytania Wnioskodawcy, do którego Wnioskodawca nie przedstawił własnego stanowiska.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj