Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP5/443-221/13-4/PG
z 13 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania przez Wnioskodawcę bonusów (premii pieniężnych) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania przez Wnioskodawcę bonusów (premii pieniężnych). Wniosek uzupełniono pismem z 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.) o wskazanie imienia i nazwiska osoby podpisanej na formularzu ORD-IN oraz o aktualny odpis KRS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od wielu lat prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na działaniu na rzecz Wspólników poprzez podpisywanie umów z dostawcami i producentami materiałów budowlanych.

Spółka skupia kilkanaście firm z terenu Polski. Mając na uwadze fakt, że Wspólnicy Zainteresowanego kupują duże ilości towarów budowlanych to Spółka w imieniu i na rzecz swoich wspólników, z którymi połączona jest umową-zlecenia zawiera umowy, na mocy których przyznawane są bonusy czyli premie pieniężne za dokonany przez Wspólników obrót.

Umowy na dostawę towarów przez producentów materiałów budowlanych do wszystkich Wspólników podpisuje Wnioskodawca. Zarząd Zainteresowanego negocjuje wszelkie warunki dostawy towarów do Wspólników.

Podstawę do wypłaty bonusów stanowi osiągnięcie przez Wspólników Spółki, czyli kupujących towary określonej w umowie wielkości obrotów z danym producentem towarów, czyli sprzedawcą.

Wypłacany przez producentów towarów, czyli sprzedawców bonus (premia pieniężna), nie stanowi wynagrodzenia za usługi.

Wysokość bonusu jest ruchoma, gdyż jest uzależniona od ilości zakupionych przez Wspólników towarów. Bonusy nie są związane z żadną konkretną dostawą dokonaną przez producenta, lecz są związane z wynikiem np. wszystkich dostaw w roku, półroczu, kwartale danego roku kalendarzowego. Tak więc przyznany bonus jest ściśle związany z dostawami towarów w danym okresie czasu, za który zgodnie z umową bonus się należy.

Ważną okolicznością jest to, że niezrealizowanie obrotu nie jest obwarowane żadną sankcją w umowach z dostawcami (sprzedawcami).

W zamian za udzielenie bonusa nie ma miejsca świadczenie innych usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym.

W zamian za udzielenie bonusa Wnioskodawca lub Wspólnicy Spółki nie przyjmują zobowiązań do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego bonusa, czy też posiadania pełnego asortymentu towarów danego kontrahenta wypłacającego premię.

Co do zasad kształtowania premii to zawsze jest to określane procentem lub stałą kwotą po osiągnięciu progów obrotów. Wysokość premii jest uzależniona od obrotu. Gdy w danym okresie Wspólnicy nie dokonują zakupów to premie nie są wypłacane.

W praktyce podział bonusa wygląda tak, że:

  1. Całą kwotę bonusa każdy z producentów (sprzedawców) przelewa na konto Wnioskodawcy za cały obrót dokonany przez wszystkich Wspólników Spółki;
  2. Następnie Zainteresowany po ustaleniu w jakim procencie każdy ze Wspólników uczestniczył w dokonanym obrocie dokonuje stosownego bo proporcjonalnego do udziału w obrocie wypłaty bonusa.

Do dnia tego zapytania czyniono to na podstawie noty księgowej.

Do złożenia tego zapytania zmusiła Zarząd Spółki postawa niektórych dostawców, którzy odmawiają rozliczenia bonusu notą księgową tylko stoją na stanowisku, że jako sposób rozliczenia powinna być faktura korekta na mocy uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. I FPS 2/12) z 25 czerwca 2012 r., w której Sąd orzekł, że: „Wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego (premii pieniężnej) z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zmniejszający podstawę opodatkowania.”.

Zdaniem Wnioskodawcy, stan faktyczny jego dotyczący opisany bardzo szczegółowo powyżej zasadniczo różni się od sytuacji opisanej w ww. uchwale NSA, gdyż premia pieniężna nie jest wypłacana na rzecz bezpośredniego nabywcy, ale na rzecz innego podmiotu – Wnioskodawcy – który co jest okolicznością pozostającą poza sporem – nie nabywa towarów od producentów (sprzedawców).

W opisanym przypadku bonusy (premie pieniężne) wypłacane przez producentów czy dostawców na konto bankowe Spółki, które następnie przekazuje ona dalej na konta bankowe Wspólników, których zakupy są podstawą do wypłaty bonusu, w żaden sposób nie są związane z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać zakupów dokonywanych na odpowiednim poziomie przez inny podmiot.

Wobec powyższego, działanie takie nie wypełnia definicji świadczenia usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT. Przedmiotowe bonusy nie stanowią także rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy VAT. Bowiem jak wskazano powyżej, Spółka nie nabywa i nie sprzedaje towaru, w związku z którym przedmiotowe bonusy są naliczane. Zatem przedmiotowe bonusy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pomiędzy sprawą, w której wystąpiono o udzielenie pisemnej interpretacji a Wnioskodawcą istnieje związek wyrażający się tym, że przedstawiony we wniosku problem absolutnie dotyczy sfery opodatkowania lub ewentualnego opodatkowania Zainteresowanego.

Wszystkie pytania zawarte we wniosku dotyczą Wnioskodawcy, albowiem jak wskazał w zapytaniu dokumenty księgowe dotyczące naliczenia bonusa (premii pieniężnej) są wystawiane przez producentów czy też dostawców towarów na firmę (Spółkę) Zainteresowanego i dotyczą jego sfery opodatkowania podatkiem od towarów i usług albowiem po przelaniu kwoty bonusa przez dostawców czy producentów towarów Wnioskodawca jest zobowiązany do przekazania tego bonusa dalej, tj. Wspólnikom Spółki, których zakupy złożyły się na obrót będący podstawą do naliczenia bonusa.

Wnioskodawca otrzymane bonusy (premie pieniężne) przekazuje w pełnej kwocie dalej do Wspólników w wielkości wprost proporcjonalnej do procentu obrotu danego wspólnika u danego producenta czy dostawcy towarów.

W świetle powyższych faktów Zainteresowany podkreślił, że zapytanie dotyczy tylko tej części rozliczenia bonusów wypłaconych na konto Wnioskodawcy, które dotyczą zakupów dokonywanych przez udziałowców bezpośrednio u producentów towarów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy bonusy (premie pieniężne) wypłacone przez producentów czy też dostawców towarów na konto bankowe Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy bonusy (premie pieniężne) wypłacane-przekazywane dalej przez Zainteresowanego na konta bankowe wspólników udziałowców, których zakupy złożyły się na kwotę bonusa podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy bonusy (premie pieniężne) przyznane w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów z danym producentem czy też dostawcą towarów mogą być uznane za świadczenie usług na rzecz producenta przez Wnioskodawcę w myśl ustawy o podatku od towarów i usług?
  4. W jaki sposób powinno być dokumentowane (faktura, czy nota księgowa) przekazanie bonusu przez producentów na konto bankowe Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy udzielone bonusy nie stanowią świadczenia usług przez niego na rzecz producentów (sprzedawców towarów). Tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Co skutkuje tym, że Zainteresowany nie ma obowiązku wystawiać faktur w związku z wypłaceniem premii pieniężnej, której wypłacenie jest uzależnione od przekroczenia określonego obrotu.

Do takiego stanowiska uprawniają następujące orzeczenia NSA.

Osiągnięcie przez nabywcę towarów określonego poziomu obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem wypłacona temu nabywcy towarów za pośrednictwem Spółki premia nie za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności.

Zainteresowany w pełni zgadza się z następującymi orzeczeniami:

  1. wyrok NSA z 8 czerwca 2010 r. sygn. akt: I FSK 904/09;
  2. wyrok NSA z 15 czerwca 2010 r. sygn. akt: I FSK 1022/09;
  3. wyrok NSA z 25 czerwca 2010 r. sygn. akt: I FSK 1166/09;
  4. wyrok NSA z 5 października 2010 r. sygn. akt: I FSK 1605/09;
  5. wyrok NSA z 12 października 2010 r. sygn. akt: I FSK 1635/09;
  6. wyrok NSA z 29 października 2010 r. sygn. akt: I FSK 1776/09.

Kwoty wypłaconych na jego konto bonusów, które przelewane są dalej na konta wspólników nie stanowią wynagrodzenia za świadczone usługi przez Wnioskodawcę czy też Wspólników na rzecz producentów czy dostawców towarów.

Do takiego wniosku uprawniają następujące zdarzenia ze stanu sprawy:

  1. podstawę do wypłaty bonusa (najpierw na rzecz Wnioskodawcy a ten przekazuje do Wspólników proporcjonalne kwoty) stanowi osiągnięcie przez Wspólników Spółki z o.o., czyli Wnioskodawcy określonego poziomu obrotów z danym sprzedawcą,
  2. tym samym wobec pkt 1 wypłacony bonus nie stanowi wynagrodzenia za usługi.

Wspólnicy nie mają obowiązku wystawienia faktury VAT dla Wnioskodawcy tylko mają obowiązek wystawić notę księgową, która jest podstawą do dokonania przelewu przez Wnioskodawcę. W stosownej proporcji do dokonanych przez niego zakupów u producenta.

Do takiego stanowiska uprawnia interpretacja przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Osiągnięcie przez Wspólnika będącego nabywcą towarów określonego w umowie pomiędzy Wnioskodawcą a danym producentem poziomu obrotów (zakupów) – zdaniem Wnioskodawcy – z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem wypłacona przez sprzedawcę premia za obrót nie stanowi odpłatności za świadczone usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe przepisy należy stwierdzić, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu określonego zachowania mieści się w definicji usługi. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. – podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy – w brzmieniu do 31 grudnia 2013 r. – podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Powyższe przepisy art. 29 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy – na podstawie art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 35) od 1 stycznia 2014 r. zostały uchylone a w ich miejsce wszedł – zgodnie z art. 1 pkt 24 ww. ustawy – art. 29a ustawy.

Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a 30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Natomiast art. 29a ust. 10 ustawy stwierdza, że podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Należy zauważyć, że w celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania nabywcom premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu, czy dotyczą konkretnych dostaw towarów.

W sytuacji, gdy wypłacone bonusy są związane z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności, np. zobowiązaniem do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., stanowią de facto wynagrodzenie za świadczenie, spełniające definicję usługi (zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy), podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli wypłacone bonusy związane są z wielkością osiągniętego obrotu i nie wiążą się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych świadczeń, to nawet jeżeli bonus jest udzielony po dokonaniu zapłaty, stanowi rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia dokumentu korygującego dokonaną sprzedaż.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca od wielu lat prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na działaniu na rzecz swoich Wspólników poprzez podpisywanie umów z dostawcami i producentami materiałów budowlanych. Zainteresowany skupia kilkanaście firm z terenu Polski. Mając na uwadze fakt, że Wspólnicy Zainteresowanego kupują duże ilości towarów budowlanych to Spółka w imieniu i na rzecz swoich wspólników, z którymi połączona jest umową-zlecenia zawiera umowy, na mocy których przyznawane są bonusy czyli premie pieniężne za dokonany przez Wspólników obrót.

Umowy na dostawę towarów przez producentów materiałów budowlanych do wszystkich Wspólników podpisuje Wnioskodawca. Zarząd Zainteresowanego negocjuje wszelkie warunki dostawy towarów do Wspólników. Podstawę do wypłaty bonusów stanowi osiągnięcie przez Wspólników Spółki, czyli kupujących towary określonej w umowie wielkości obrotów z danym producentem towarów, czyli sprzedawcą. Wypłacany przez producentów towarów, czyli sprzedawców bonus (premia pieniężna), nie stanowi wynagrodzenia za usługi. Wysokość bonusu jest ruchoma, gdyż jest uzależniona od ilości zakupionych przez Wspólników towarów. Bonusy nie są związane z żadną konkretną dostawą dokonaną przez producenta, lecz są związane z wynikiem np. wszystkich dostaw w roku, półroczu, kwartale danego roku kalendarzowego. Tak więc przyznany bonus jest ściśle związany z dostawami towarów w danym okresie czasu, za który zgodnie z umową bonus się należy. Ważną okolicznością jest to, że niezrealizowanie obrotu nie jest obwarowane żadną sankcją w umowach z dostawcami (sprzedawcami). W zamian za udzielenie bonusa nie ma miejsca świadczenie innych usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym. W zamian za udzielenie bonusa Wnioskodawca lub Wspólnicy Spółki nie przyjmują zobowiązań do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego bonusa, czy też posiadania pełnego asortymentu towarów danego kontrahenta wypłacającego premię. Co do zasad kształtowania premii to zawsze jest to określane procentem lub stałą kwotą po osiągnięciu progów obrotów. Wysokość premii jest uzależniona od obrotu. Gdy w danym okresie Wspólnicy nie dokonują zakupów to premie nie są wypłacane.

W praktyce podział bonusa wygląda tak, że:

  1. całą kwotę bonusa każdy z producentów (sprzedawców) przelewa na konto Wnioskodawcy za cały obrót dokonany przez wszystkich Wspólników Spółki;
  2. następnie Zainteresowany po ustaleniu w jakim procencie każdy ze Wspólników uczestniczył w dokonanym obrocie dokonuje stosownego bo proporcjonalnego do udziału w obrocie wypłaty bonusa.

Do dnia tego zapytania czyniono to na podstawie noty księgowej.

Zatem jak wynika z przedstawionego powyżej opisu sprawy, Wnioskodawca nie będzie dokonywać nabyć oraz dalszej sprzedaży towarów będących podstawą naliczanych bonusów. Z tytułu ich otrzymania nie będzie świadczyć także usług, np. o charakterze promocyjnym, marketingowym lub reklamowym. Wysokość bonusu jest ruchoma, uzależniona od ilości zakupionych przez Wspólników towarów, nie są one związane z żadną konkretną dostawą dokonaną przez producenta. Zrealizowanie obrotu nie jest obwarowane żadną sankcją w umowach z dostawcami (sprzedawcami). Ponadto, w zamian za udzielenie bonusu ani Wnioskodawca ani jego Wspólnicy nie przyjmują zobowiązań do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego bonus, czy też posiadania pełnego asortymentu towarów danego kontrahenta wypłacającego premię.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje oraz powołane przepisy należy więc stwierdzić, że w opisanym przypadku bonusy (premie pieniężne) wypłacane przez producentów czy dostawców towarów na konto bankowe Spółki, które następnie przekaże ona dalej na konta bankowe wspólników, których zakupy będą podstawą do wypłaty bonusu, w żaden sposób nie będą związane z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać zakupów dokonywanych na odpowiednim poziomie przez inny podmiot. Wobec powyższego, działanie takie nie wypełni definicji świadczenia usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy. Przedmiotowe bonusy nie będą stanowić także rabatu, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy. Bowiem jak wskazano powyżej, Spółka nie nabywa/nie będzie nabywać i nie sprzedaje/nie będzie sprzedawać towaru, w związku z którym przedmiotowe bonusy są/będą naliczane. Zatem przedmiotowe bonusy u Wnioskodawcy nie podlegają/nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zasady dotyczące wystawiania faktur określone zostały w Dziale XI (Dokumentacja), rozdziale 1 (Faktury) ustawy.

Z treści art. 106 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., wynika, że podatnicy o których mowa w art. 15 ust. 1 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Powyższy przepis (art. 106 ust. 1 ustawy), na podstawie art. 1 pkt 49 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, został uchylony, a od 1 stycznia 2014 r. – w oparciu o art. 1 pkt 50 ww. ustawy – zostały dodane przepisy art. 106a-106q, które regulują kwestie dotyczące obowiązku wystawiania faktur przez podatników oraz warunków jakie dokumenty te powinny spełniać.

W myśl art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Jak wskazano powyżej, przedmiotowe bonusy nie będą wynagrodzeniem dla Spółki z tytułu świadczenia jakichkolwiek usług ani na rzecz producentów i dostawców towarów, ani na rzecz jej wspólników, a zatem jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być dokumentowane fakturą.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie, przekazanie bonusów przez producentów czy dostawców towarów na konto bankowe Spółki nie powinno być dokumentowane przez Wnioskodawcę przy pomocy faktury. Czynności te, jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, mogą być dokumentowane za pomocą noty księgowej.

Zatem, odpowiadając na zadane we wniosku pytania należy stwierdzić, że:

  1. Bonusy (premie pieniężne) wypłacone przez producentów czy też dostawców towarów na konto bankowe Wnioskodawcy nie podlegają u niego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  2. Bonusy (premie pieniężne) wypłacane-przekazywane dalej przez Wnioskodawcę na konta bankowe wspólników udziałowców, których zakupy złożyły się na kwotę bonusa nie podlegają u niego opodatkowaniu podatkiem VAT.
  3. Bonusy (premie pieniężne) przyznane w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów z danym producentem czy też dostawcą towarów nie są uznane za świadczenie usług na rzecz producenta przez Wnioskodawcę w myśl ustawy o podatku od towarów i usług.
  4. W kontekście powyższego Zainteresowany nie powinien dokumentować przekazania bonusu fakturą. Czynność ta może być natomiast dokumentowana za pomocą innego dokumentu księgowego np. za pomocą noty księgowej.

Tut. Organ zaznacza jednak, że nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów, brak jest jednakże przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Informuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca jedynie dla Spółki, a nie dla jej wspólników otrzymujących bonusy z tytułu dokonanych obrotów.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania przez Wnioskodawcę bonusów (premii pieniężnych). W części odnoszącej się do uznania bonusów (premii pieniężnych) przyznawanych w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów z danym producentem czy dostawcą, za świadczenie na ich rzecz usług przez wspólników Wnioskodawcy oraz sposobu dokumentowania przekazania przez niego przedmiotowych bonusów na konta bankowe udziałowców, których zakupy towarów złożyły się na ich kwotę, wydane zostało 13 stycznia 2014 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPP5/443 221/13-5/PG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj