Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-672/13-4/AS
z 3 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 22.08.2013 r. (data wpływu 30.08.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22.11.2013 r. znak: XXXX/506/11/2013 (data nadania 25.11.2013 r., data wpływu 26.11.2013 r.) na wezwanie z dnia 13.11.2013 r. Nr IPPB5/423-672/13-2/AS i IPPP1/443-867/13-2/MP (data nadania 13.11.2013 r., data odbioru 18.11.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  1. opodatkowania przychodu z tytułu odsetek powstałych w wyniku lokowania kapitału stanowiącego instrument inżynierii finansowej na terminowych rachunkach bankowych (pytanie Nr 1) – jest nieprawidłowe,
  2. określenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu kosztów zarządzania finansowanych z uzyskanych odsetek od bankowych lokat terminowych (pytanie Nr 2) – jest nieprawidłowe,
  3. zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania przychodu z odsetek uzyskanych przez pożyczkodawcę od pożyczek udzielonych na założenie działalności gospodarczej finansowanych z Unii Europejskiej (pytanie Nr 3) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.08.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowoprawnych związanych z realizacją pilotażowego Projektu pt. „(…)” finansowanego z Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Działalność statutowa Wnioskodawcy – Stowarzyszenia XXX z siedzibą w R. (…) polega na wspieraniu wszelkich inicjatyw społecznych w celu zwalczania bezrobocia, promowaniu i wspieraniu przedsięwzięć gospodarczych, nauczaniu podstaw przedsiębiorczości w warunkach gospodarki rynkowej, udzielaniu pomocy osobom chcącym założyć przedsiębiorstwa prywatne, inspirowaniu działań zmierzających do zagospodarowania niewykorzystanych obiektów gospodarczych, na współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, których pomoc organizacyjna i finansowa może służyć rozwojowi gospodarczemu regionu. Cele statutowe Stowarzyszenia realizowane są m.in. poprzez prowadzenie Funduszu Rozwoju Przedsiębiorczości. Ze środków Funduszu Wnioskodawca udziela pożyczek małym przedsiębiorcom, w tym osobom bezrobotnym podejmującym działalność gospodarczą. Stowarzyszenie jest płatnikiem podatku VAT.

W okresie od 28 grudnia 2012 roku do 31 grudnia 2015 roku Stowarzyszenie realizuje pilotażowy Projekt pt. „(…)” finansowany z Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Docelowo – tego rodzaju projekty zastąpić mają bezzwrotne dotacje, które były przyznawane dotąd w ramach działania 6.2 PO KL.

Projekt zakłada udzielenie XXX niskooprocentowanych pożyczek osobom chcącym założyć własną działalność gospodarczą (w wysokości do 50.000 zł przy oprocentowaniu 4% na maksimum 60 miesięcy) oraz nieodpłatne szkolenie i nieodpłatne doradztwo dla uczestników Projektu. Na podstawie umowy z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych nr UDA-POKL.XX.XX.0XX-XX-XXX/XX-XX z dnia XX.XX.2012 roku Stowarzyszenie otrzymało X zł na utworzenie funduszu pożyczkowego w formie bezpośredniego wkładu w instrumenty inżynierii finansowej, który może być przeznaczony wyłącznie na udzielenie pożyczek oraz pokrycie kosztów zarządzania funduszem oraz X zł pomocy bezzwrotnej na finansowanie kosztów szkoleń oraz doradztwa. Łącznie wartość Projektu wynosi X zł.

W ramach części Projektu związanej z utworzeniem funduszu pożyczkowego Stowarzyszenie udziela pożyczek na utworzenie działalności gospodarczej. Środki, które w danym momencie nie są zaangażowane w pożyczki dla uczestników – przechowywane są na bankowych lokatach terminowych, gdyż Stowarzyszenie zostało zobowiązane do maksymalizowania przychodów z otrzymanego na utworzenie funduszu pożyczkowego kapitału i inwestowania go wyłącznie w bezpieczne narzędzia finansowe. Wraz ze zwrotem pożyczek przez pożyczkobiorców Stowarzyszenie będzie otrzymywać również środki pochodzące z oprocentowania pożyczek.

Stowarzyszenie w ramach Projektu nie otrzymało żadnych dodatkowych środków na zarządzanie ani na pokrycie kosztów generowanych przez Fundusz Pożyczkowy. Są to takie koszty jak:

  • wynagrodzenia osób zatrudnionych w Funduszu Pożyczkowym,
  • finansowanie kosztów obsługi prawnej i księgowej,
  • koszty windykacji pożyczek,
  • koszty promocji Projektu (ulotki, plakaty, ogłoszenia),
  • delegacje,
  • koszty utrzymania powierzchni biurowych,
  • koszt materiałów biurowych, itp.

Wszelkie tego typu koszty finansowane mają być (w oparciu o zaakceptowany budżet Projektu) z oprocentowania lokat terminowych oraz oprocentowania pożyczek. Środki, które nie zostałyby wykorzystane na ten cel – powiększają kapitał funduszu zgodnie z ww. Umową z MJWPU § 2 ust 4: „Wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego powiększają kapitał funduszu pożyczkowego”.

W przypadku, gdyby środki wygenerowane poprzez terminowe lokaty bankowe i zwrot pożyczek okazały się niewystarczające, w okresie pierwszych 12 miesięcy od przekazania środków na utworzenie Funduszu Pożyczkowego, koszty zarządzania Funduszem finansowane być mogą z kapitału funduszu pożyczkowego do wysokości 4% wartości środków przekazanych w ramach umowy o dofinansowanie projektu. W kolejnych latach istnienia Funduszu koszty zarządzania mogą być finansowane z kapitału funduszu do wysokości 2% alokacji kapitałowej funduszu + 2% wartości aktywnych umów pożyczkowych na dany dzień. Wymienione wartości stanowią jednocześnie maksymalną kwotę, którą w danym okresie można wykorzystać na zarządzanie Projektem, a wykorzystanie kapitału Funduszu może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji, w której środki pochodzące z lokat będą niewystarczające na pokrycie kosztów zarządzania.

W ramach części Projektu związanej z działalnością szkoleniowo-doradczą Stowarzyszenie z otrzymanej bezzwrotnej pomocy finansuje koszty zakupu usług szkoleniowo-doradczych, wynajmu sal szkoleniowych, wyżywienia uczestników oraz wynagrodzenie osoby zajmującej się organizacją szkoleń itp. Finansowanie tych kosztów nie jest powiązane z koniecznością wykorzystania odsetek od kapitału pożyczkowego, gdyż w całości finansowane jest z otrzymanej pomocy bezzwrotnej (zgodnie z budżetem Projektu). Dla odbiorców Projektu działania te mają charakter bezpłatny.

Na obie części Projektu została zawarta jedna umowa z MJWPU, ale funkcjonują one w oparciu o różne konta bankowe i rozliczane są oddzielnymi wnioskami o płatność (w pierwszym wniosku o płatność rozliczono wyłącznie środki z funduszu pożyczkowego, w drugimi kolejnych – wyłącznie środki na działalność szkoleniowo-doradczą).

Po zakończeniu realizacji Projektu, a przed końcem pięcioletniego okresu monitorowania Projektu (czyli około 1 stycznia 2018 roku), zostanie przeprowadzone badanie efektywności funduszu pożyczkowego, którego wynik wpłynie na decyzję o pozostawieniu funduszu pożyczkowego w Stowarzyszeniu lub zwrocie kapitału pożyczkowego do Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, a więc i potencjalny przychód, który nie zostałby przekazany pożyczkobiorcom w formie pożyczek, zostanie zwrócony, albo zainwestowany w nowe pożyczki, w przypadku pozostawienia funduszu w Stowarzyszeniu.

W toku procedowania nad złożonym wnioskiem Organ podatkowy stwierdził braki formalne podania, w związku z czym pismem z dnia 13.11.2013 r. Nr IPPB5/423-672/13-2/AS i IPPP1/443-867/13-2/MP wezwano Stowarzyszenie do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • dokonanie opłaty dodatkowej w wysokości 120 zł na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczenie kserokopii dowodu uiszczenia opłaty do tut. Organu,
  • sprecyzowanie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych poprzez wskazanie:
    1. jaką rolę pełni Wnioskodawca przy realizacji Projektu „(…)” – zgodnie z zawartą umową na realizację Projektu...
    2. kto jest Beneficjentem Projektu...
    - w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 13.11.2013 r. odebrano w dniu 18.11.2013 r., zatem termin na uzupełnienie wniosku upływał z dniem 25.11.2013 r.

W tym czasie Stowarzyszenie dokonało w dniu 20.11.2013 r. opłaty uzupełniającej do wniosku i pismem z dnia 22.11.2013 r. (data nadania 25.11.2013 r., data wpływu 26.11.2013 r.) doprecyzowało, że:

Ad. 1)

Projekt „(…)” realizowany jest w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, na podstawie umowy o dofinansowanie Nr UDA-POKLXX.XX.0XX-XX-XXX/XX-XX, podpisanej pomiędzy Wnioskodawcą, czyli Stowarzyszeniem XXX, a Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II Stopnia), którą jest działająca w imieniu Województwa Jednostka Wdrażania Programów Unijnych. Projekt realizowany jest na podstawie złożonego przez Stowarzyszenie Wniosku o dofinansowanie projektu, którego celem jest wsparcie rozwoju przedsiębiorczości na terenie województwa poprzez:

  1. realizację szkoleń i doradztwa z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej;
  2. udzielanie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez osoby fizyczne biorące bezpośrednio udział w Projekcie.

Zgodnie z zasadami realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz z zapisami Umowy o dofinansowanie Projektu, Wnioskodawca otrzymał środki finansowe na utworzenie Funduszu Pożyczkowego oraz otrzymuje, w formie transz, środki na realizację działań związanych z prowadzeniem szkoleń i doradztwa dla uczestników Projektu.

Wnioskodawca jest odpowiedzialny za pełną realizację Projektu, zgodnie z zapisami Umowy z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych oraz Wniosku o dofinansowanie Projektu, stanowiącego załącznik do ww. Umowy. Wnioskodawca odpowiada za wszelkie działania podejmowane w ramach projektu, czyli:

  • prowadzenie promocji Projektu wśród potencjalnych uczestników i uczestniczek,
  • prowadzenie rekrutacji uczestników/uczestniczek Projektu,
  • przyjmowanie i ocenę Wniosków Pożyczkowych składanych przez potencjalnych uczestników/uczestniczki Projektu,
  • organizację i prowadzenie szkoleń i doradztwa z zakresu przedsiębiorczości (w tym rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej),
  • udzielanie pożyczek na uruchomienie i rozwój działalności gospodarczej, zgodnie z Zasadami wdrażania instrumentów inżynierii finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
  • nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem środków uzyskanych w ramach pożyczki przez uczestników Projektu,
  • prowadzenie sprawozdawczości merytorycznej i finansowej przed Jednostką Wdrażania Programów Unijnych z realizowanych działań projektowych oraz przed Urzędem Kontroli Konkurencji i Konsumentów z zakresu udzielanej Pomocy Publicznej (pomocy de minimis) w formie preferencyjnego oprocentowania pożyczek udzielanych na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Ad. 2)

Zgodnie z przyjętą terminologią w projektach realizowanych ze środków Unit Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, terminem „Beneficjent Projektu” określa się Wnioskodawcę, który, zgodnie z umową zawartą z Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą, realizuje projekt na podstawie złożonego przez siebie Wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku projektu pt. „Kreowanie nowych miejsc pracy i przedsiębiorczości w województwie za pomocą instrumentów inżynierii finansowej” terminem „Beneficjant Projektu” określa się więc Stowarzyszenie, będące stroną Umowy z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy podlegają opodatkowaniu środki uzyskane z tytułu odsetek powstałych w wyniku lokowania kapitału będącego przedmiotem instrumentów inżynierii finansowej na terminowych rachunkach bankowych...
  2. Czy koszty zarządzania finansowane z uzyskanych odsetek od bankowych lokat terminowych stanowią koszt uzyskania przychodu...
  3. Czy podlega opodatkowaniu przychód z odsetek uzyskanych przez pożyczkodawcę od pożyczek udzielonych na założenie działalności gospodarczej finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa (ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet VI – Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia)...
  4. Czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT bezpośredni wkład w instrumenty inżynierii finansowej na realizację pilotażowego projektu „(…)” w ramach Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013...
  5. Czy w stosunku do nabytych na potrzeby realizacji Projektu towarów i usług będzie przysługiwało prawo odliczenia naliczonego podatku VAT...
  6. Czy odsetki należne od pożyczek podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT...

Należy wskazać, że przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytania Nr 1, 2 i 3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnośnie pytań Nr 4, 5 i 6 w zakresie podatku od towarów i usług tut. Organ zajął stanowisko w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2011 r. Nr 74, poz. 397) „wolne od podatku są: dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc”.

Mając na uwadze art. 17 ust. 1 pkt 24: „wolne od podatku są: „odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych” oraz art. 17 ust. 1 pkt 47: „wolne od podatku są „dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach” – w opinii Stowarzyszenia przychód z terminowych lokat bankowych, pochodzący z pomnażania kapitału funduszu pożyczkowego dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej (w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet VI – Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia) jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem wydatki sfinansowane z ww. przychodów zwolnionych z podatku dochodowego nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

Uzasadnienie

Część Projektu związana z utworzeniem i działalnością Funduszu pożyczkowego finansowana jest z bezpośredniego wkładu w instrumenty inżynierii finansowej w 85% pochodzącego ze środków Unii Europejskiej, a w 15% ze środków pochodzących z budżetu państwa. Zgodnie z Zasadami wdrażania instrumentów inżynierii finansowej, które są wytycznymi dla realizowanego przez Wnioskodawcę Projektu, Stowarzyszenie nigdy nie będzie mogło wykorzystać wypracowanego przez środki funduszu przychodu na potrzeby własne, a jedynie wykorzystać je na cele projektowe, czyli koszty zarządzania funduszem pożyczkowym, albo cel główny projektu – udzielanie kolejnych pożyczek osobom chcącym rozpocząć działalność gospodarczą. Środki te nigdy nie staną się środkami własnymi Stowarzyszenia. Dlatego w opinii Wnioskodawcy cały przychód pochodzący z lokat, jak i środki pochodzące z oprocentowania pożyczek w całości powiększają kapitał funduszu i stają się środkami powierzonymi Stowarzyszeniu jedynie do administrowania i Wnioskodawca nie powinien odprowadzać od nich podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  1. opodatkowania przychodu z tytułu odsetek powstałych w wyniku lokowania kapitału stanowiącego instrument inżynierii finansowej na terminowych rachunkach bankowych (pytanie Nr 1) – uznaje się za nieprawidłowe,
  2. określenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu kosztów zarządzania finansowanych z uzyskanych odsetek od bankowych lokat terminowych (pytanie Nr 2) – uznaje się za nieprawidłowe,
  3. zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania przychodu z odsetek uzyskanych przez pożyczkodawcę od pożyczek udzielonych na założenie działalności gospodarczej finansowanych z Unii Europejskiej (pytanie Nr 3) – uznaje się za nieprawidłowe.

Tytułem wstępu należy wskazać, że Program Operacyjny „Kapitał Ludzki” (dalej: „PO Kapitał Ludzki”), zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Należy wskazać, że zasady prowadzenia polityki rozwoju, podmioty prowadzące tą politykę oraz tryb współpracy między nimi określone zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.). Szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej w ramach PO Kapitał Ludzki określone zostały natomiast w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz.U. Nr 239, poz. 1598 ze zm.).

Rozważając charakter środków finansowych, które Stowarzyszenie „Radomskie Centrum Przedsiębiorczości” pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie dotacji z P.O. Kapitał Ludzki, Priorytet VI – Rynek Pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia na realizację Projekt pt. „(…)” należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

W niniejszej sprawie do określenia charakteru przyznanych Stowarzyszeniu środków pomocowych zastosowanie znajdzie zatem ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.)

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
    i
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Wskazać należy, że na mocy ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: „dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa”.

Na mocy art. 117 ust. 1 cytowanej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

W myśl art. 126 ustawy o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Co ważne, na mocy art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych określono, iż „dotacjami celowymi” są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są m. in. środki przeznaczone na:

  1. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;

(…)

  1. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;
  2. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

  1. płatności,
  2. dotacji celowej i w związku z powyższym beneficjenci otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:
    • płatność - w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez B.,
    • dotację celową - w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez M.

Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, które Stowarzyszenie pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na finansowanie pilotażowego Projektu pt. „(…)”, mają charakter dofinansowania na realizację programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

W oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawca będący stowarzyszeniem w ramach swojej działalności statutowej wspiera wszelkie inicjatywy społeczne w celu zwalczania bezrobocia, promuje i wspiera przedsięwzięcia gospodarcze, naucza podstaw przedsiębiorczości w warunkach gospodarki rynkowej, udziela pomocy osobom chcącym założyć przedsiębiorstwa prywatne, inspiruje działania zmierzające do zagospodarowania niewykorzystanych obiektów gospodarczych, współpracuje z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, których pomoc organizacyjna i finansowa może służyć rozwojowi gospodarczemu regionu. Cele statutowe Stowarzyszenia realizowane są m.in. poprzez prowadzenie Funduszu Rozwoju Przedsiębiorczości. Ze środków Funduszu Wnioskodawca udziela pożyczek małym przedsiębiorcom, w tym osobom bezrobotnym podejmującym działalność gospodarczą. Stowarzyszenie jest płatnikiem podatku VAT.

W okresie od 28 grudnia 2012 roku do 31 grudnia 2015 roku Stowarzyszenie realizuje pilotażowy Projekt pt. „(…)” finansowany z Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Jak wskazał Wnioskodawca, docelowo tego rodzaju projekty zastąpić mają bezzwrotne dotacje, które były przyznawane dotąd w ramach działania 6.2 PO KL.

Wnioskodawca sprecyzował, że Projekt „(…)” realizowany jest w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, na podstawie umowy o dofinansowanie Nr XX.XXXX-XX-XXX/XX-XX, podpisanej pomiędzy Wnioskodawcą, czyli Stowarzyszeniem XXX, a Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II Stopnia), którą jest działająca w imieniu Województwa Jednostka Wdrażania Programów Unijnych. Projekt realizowany jest na podstawie złożonego przez Stowarzyszenie Wniosku o dofinansowanie projektu, którego celem jest wsparcie rozwoju przedsiębiorczości na terenie województwa poprzez:

  1. realizację szkoleń i doradztwa z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej;
  2. udzielanie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez osoby fizyczne biorące bezpośrednio udział w Projekcie.

Zgodnie z zasadami realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz z zapisami Umowy o dofinansowanie Projektu, Wnioskodawca otrzymał środki finansowe na utworzenie Funduszu Pożyczkowego oraz otrzymuje, w formie transz, środki na realizację działań związanych z prowadzeniem szkoleń i doradztwa dla uczestników Projektu.

Wnioskodawca jest odpowiedzialny za pełną realizację Projektu, zgodnie z zapisami Umowy z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych oraz Wniosku o dofinansowanie Projektu, stanowiącego załącznik do ww. Umowy. Wnioskodawca odpowiada za wszelkie działania podejmowane w ramach projektu, czyli:

  • prowadzenie promocji Projektu wśród potencjalnych uczestników i uczestniczek,
  • prowadzenie rekrutacji uczestników/uczestniczek Projektu,
  • przyjmowanie i ocenę Wniosków Pożyczkowych składanych przez potencjalnych uczestników/uczestniczki Projektu,
  • organizację i prowadzenie szkoleń i doradztwa z zakresu przedsiębiorczości (w tym rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej),
  • udzielanie pożyczek na uruchomienie i rozwój działalności gospodarczej, zgodnie z Zasadami wdrażania instrumentów inżynierii finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
  • nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem środków uzyskanych w ramach pożyczki przez uczestników Projektu,
  • prowadzenie sprawozdawczości merytorycznej i finansowej przed Jednostką Wdrażania Programów Unijnych z realizowanych działań projektowych oraz przed Urzędem Kontroli Konkurencji i Konsumentów z zakresu udzielanej Pomocy Publicznej (pomocy de minimis) w formie preferencyjnego oprocentowania pożyczek udzielanych na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zaznaczył przy tym, że zgodnie z przyjętą terminologią w projektach realizowanych ze środków Unit Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, terminem „Beneficjent Projektu” określa się Wnioskodawcę, który, zgodnie z umową zawartą z Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą, realizuje projekt na podstawie złożonego przez siebie Wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku projektu pt. „(…)” terminem „Beneficjant Projektu” określa się więc Stowarzyszenie, będące stroną Umowy z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych.

Opisany we wniosku Projekt zakłada udzielenie X niskooprocentowanych pożyczek osobom chcącym założyć własną działalność gospodarczą (w wysokości do X zł przy oprocentowaniu 4% na maksimum 60 miesięcy) oraz nieodpłatne szkolenie i nieodpłatne doradztwo dla uczestników Projektu. Na podstawie umowy z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych nr UDA-POKL.XX.XX.XX-XX-XXX/XX-XX z dnia XX.XX.2012 roku Stowarzyszenie otrzymało X zł na utworzenie funduszu pożyczkowego w formie bezpośredniego wkładu w instrumenty inżynierii finansowej, który może być przeznaczony wyłącznie na udzielenie pożyczek oraz pokrycie kosztów zarządzania funduszem oraz X zł pomocy bezzwrotnej na finansowanie kosztów szkoleń oraz doradztwa. Łącznie wartość Projektu wynosi X zł.

W ramach części Projektu związanej z utworzeniem funduszu pożyczkowego Stowarzyszenie udziela pożyczek na utworzenie działalności gospodarczej. Środki, które w danym momencie nie są zaangażowane w pożyczki dla uczestników – przechowywane są na bankowych lokatach terminowych, gdyż Stowarzyszenie zostało zobowiązane do maksymalizowania przychodów z otrzymanego na utworzenie funduszu pożyczkowego kapitału i inwestowania go wyłącznie w bezpieczne narzędzia finansowe. Wraz ze zwrotem pożyczek przez pożyczkobiorców Stowarzyszenie będzie otrzymywać również środki pochodzące z oprocentowania pożyczek.

Stowarzyszenie w ramach Projektu nie otrzymało żadnych dodatkowych środków na zarządzanie ani na pokrycie kosztów generowanych przez Fundusz Pożyczkowy. Są to takie koszty jak:

  • wynagrodzenia osób zatrudnionych w Funduszu Pożyczkowym,
  • finansowanie kosztów obsługi prawnej i księgowej,
  • koszty windykacji pożyczek,
  • koszty promocji Projektu (ulotki, plakaty, ogłoszenia),
  • delegacje,
  • koszty utrzymania powierzchni biurowych,
  • koszt materiałów biurowych, itp.

Jak wskazał Wnioskodawca, wszelkie tego typu koszty finansowane mają być (w oparciu o zaakceptowany budżet Projektu) z oprocentowania lokat terminowych oraz oprocentowania pożyczek. Środki, które nie zostałyby wykorzystane na ten cel – powiększają kapitał funduszu zgodnie z ww. Umową z MJWPU § 2 ust 4: „Wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego powiększają kapitał funduszu pożyczkowego”.

W przypadku, gdyby środki wygenerowane poprzez terminowe lokaty bankowe i zwrot pożyczek okazały się niewystarczające, w okresie pierwszych 12 miesięcy od przekazania środków na utworzenie Funduszu Pożyczkowego, koszty zarządzania Funduszem finansowane być mogą z kapitału funduszu pożyczkowego do wysokości 4% wartości środków przekazanych w ramach umowy o dofinansowanie projektu. W kolejnych latach istnienia Funduszu koszty zarządzania mogą być finansowane z kapitału funduszu do wysokości 2% alokacji kapitałowej funduszu + 2% wartości aktywnych umów pożyczkowych na dany dzień. Wymienione wartości stanowią jednocześnie maksymalną kwotę, którą w danym okresie można wykorzystać na zarządzanie Projektem, a wykorzystanie kapitału Funduszu może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji, w której środki pochodzące z lokat będą niewystarczające na pokrycie kosztów zarządzania.

W ramach części Projektu związanej z działalnością szkoleniowo-doradczą Stowarzyszenie z otrzymanej bezzwrotnej pomocy finansuje koszty zakupu usług szkoleniowo-doradczych, wynajmu sal szkoleniowych, wyżywienia uczestników oraz wynagrodzenie osoby zajmującej się organizacją szkoleń itp. Finansowanie tych kosztów nie jest powiązane z koniecznością wykorzystania odsetek od kapitału pożyczkowego, gdyż w całości finansowane jest z otrzymanej pomocy bezzwrotnej (zgodnie z budżetem Projektu). Dla odbiorców Projektu działania te mają charakter bezpłatny.

Wnioskodawca wskazał, że na obie części Projektu została zawarta jedna umowa z MJWPU, ale funkcjonują one w oparciu o różne konta bankowe i rozliczane są oddzielnymi wnioskami o płatność (w pierwszym wniosku o płatność rozliczono wyłącznie środki z funduszu pożyczkowego, w drugimi kolejnych – wyłącznie środki na działalność szkoleniowo-doradczą).

Wnioskodawca podkreślił, że po zakończeniu realizacji Projektu, a przed końcem pięcioletniego okresu monitorowania Projektu (czyli około 1 stycznia 2018 roku), zostanie przeprowadzone badanie efektywności funduszu pożyczkowego, którego wynik wpłynie na decyzję o pozostawieniu funduszu pożyczkowego w Stowarzyszeniu lub zwrocie kapitału pożyczkowego do Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, a więc i potencjalny przychód, który nie zostałby przekazany pożyczkobiorcom w formie pożyczek, zostanie zwrócony, albo zainwestowany w nowe pożyczki, w przypadku pozostawienia funduszu w Stowarzyszeniu.

Uwzględniając poczynione na wstępie ustalenia odnośnie charakteru przyznanych Stowarzyszeniu środków pomocowych na realizację pilotażowego Projektu pt. „(…)” finansowanego z Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, wynikające z uregulowań ustawy o finansach publicznych należy stwierdzić, że otrzymane kwoty:

  • X zł na utworzenie funduszu pożyczkowego w formie bezpośredniego wkładu w instrumenty inżynierii finansowej (wyłącznie na udzielenie pożyczek oraz pokrycie kosztów zarządzania funduszem) oraz
  • X zł pomocy bezzwrotnej na finansowanie kosztów szkoleń oraz doradztwa mają charakter płatności i dotacji celowej z budżetu państwa.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe na gruncie podatkowym należy wskazać, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem w świetle przywołanego przepisu środki pomocowe na realizację pilotażowego Projektu pt. „(…)” finansowanego z Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 – co do zasady – stanowią przychód Wnioskodawcy w dacie ich otrzymania dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Przychodem są bowiem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Podkreślić przy tym należy, że sposób wypłaty czy okresowych rozliczeń pieniędzy z uwagi na specyfikę unijnych środków pomocowych ma charakter swoistych „rozwiązań technicznych” udzielanej pomocy w zakresie wypłat i rozliczeń dotacji, co potwierdza stosowna regulacja ustawowa w materii finansów publicznych.

Jednakże uwzględniając przepisy art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie zwolnienia od podatku trzeba wskazać, że środki pomocowe otrzymane przez Stowarzyszenie na realizację pilotażowego Projektu pt. „(…)” finansowanego z Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 stanowią przychód Stowarzyszenia zwolniony z opodatkowania z uwagi na źródła pochodzenia środków pomocowych.

Należy wskazać, że – zgodnie z zakresem przedmiotowym wyznaczonym sformułowanymi do wniosku pytaniami w omawianej sprawie – odnośnie środków finansowych otrzymanych na utworzenie Funduszu Pożyczkowego zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ad. pytanie Nr 1 i Nr 3)

Uwzględniając zapis art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy w rozpatrywanej sprawie stwierdzić, że środki uzyskane z tytułu odsetek powstałych w wyniku lokowania kapitału będącego przedmiotem instrumentów inżynierii finansowej na terminowych rachunkach bankowych (pytanie Nr 1) oraz z tytułu odsetek uzyskanych przez Stowarzyszenie jako pożyczkodawcę od pożyczek udzielonych na założenie działalności gospodarczej finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa (pytanie Nr 3) stanowią przychód Stowarzyszenia i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Przywołane przez Wnioskodawcę przepisy art. 17 ust. 1 pkt 23 i art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdują bowiem zastosowania w rozpatrywanej sprawie.

Odsetki powstałe w wyniku lokowania kapitału będącego przedmiotem instrumentów inżynierii finansowej na terminowych rachunkach bankowych oraz z tytułu odsetek uzyskanych przez Stowarzyszenie jako pożyczkodawcę od pożyczek udzielonych na założenie działalności gospodarczej finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, w części stanowiącej przychody podatkowe, także nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tak jak środki pomocowe otrzymane na utworzenie samego Funduszu Pożyczkowego.

Brak podstaw do zwolnienia od podatku dochodowego odsetek powstałych w wyniku lokowania kapitału będącego przedmiotem instrumentów inżynierii finansowej na terminowych rachunkach bankowych oraz odsetek od udzielonych Uczestnikom Projektu pożyczek wynika z faktu, że są to środki wygenerowane w ramach działalności Stowarzyszenia i są efektem gospodarowania otrzymanym dofinansowaniem środkami Projektu, przez co inne jest pochodzenie tych środków i jako takie nie mogą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest – co do zasady – dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Dochód ten stanowi, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Należy zwrócić też uwagę, że w ramach wykładni przepisów podatkowych regulujących zakres ustawowego zwolnienia określonych przychodów od opodatkowania nie jest dopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej.

Przepisy dotyczące ulg, czy zwolnień i wyłączeń od opodatkowania należy interpretować ściśle, dając prymat wykładni językowej.

Odsetki powstałe w wyniku lokowania kapitału będącego przedmiotem instrumentów inżynierii finansowej na terminowych rachunkach bankowych oraz odsetki od udzielonych Uczestnikom Projektu pożyczek stanowić będą przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych i nie znajdzie do nich zastosowania zwolnienie z opodatkowania określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W oparciu o art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, że wartości te mają definitywny charakter i nie zostały wyłączone z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 tej ustawy. Dochód z ww. tytułów podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • opodatkowania przychodu z tytułu odsetek powstałych w wyniku lokowania kapitału stanowiącego instrument inżynierii finansowej na terminowych rachunkach bankowych (pytanie Nr 1) – należało uznać za nieprawidłowe,
  • zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania przychodu z odsetek uzyskanych przez pożyczkodawcę od pożyczek udzielonych na założenie działalności gospodarczej finansowanych z Unii Europejskiej (pytanie Nr 3) – należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. pytanie Nr 2)

Należy wskazać, że zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określa art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Należy zauważyć, że opisane we wniosku koszty zarządzania Funduszem Pożyczkowym, tj.:

  • wynagrodzenie osób zatrudnionych w Funduszu Pożyczkowym,
  • finansowanie kosztów obsługi prawnej i księgowej,
  • koszty windykacji pożyczek,
  • koszty promocji Projektu (ulotki, plakaty, ogłoszenia),
  • delegacje,
  • koszty utrzymania powierzchni biurowych,
  • koszt materiałów biurowych

– jako dotyczące działalności podatnika realizującego pilotażowy Projekt pt. „Kreowanie nowych miejsc pracy i przedsiębiorczości w województwie za pomocą instrumentów inżynierii finansowej” i związane z jego funkcjonowaniem, będą mogły zostać, po stosownym udokumentowaniu poszczególnych wydatków, uznane na gruncie podatkowym za koszty uzyskania przychodów.

Co istotne, ww. koszty zarządzania Funduszem Pożyczkowym finansowane mają być z wygenerowanego przez Stowarzyszenie zysku w związku z lokowaniem kapitału na bankowych lokatach terminowych, który – co ustalono powyżej – stanowi przychód Wnioskodawcy.

W rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Uwzględniając powyższe ustalenia w rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że po spełnieniu ogólnych przesłanek wynikających z przywołanego powyżej art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ww. koszty zarządzania Funduszem Pożyczkowym ponoszone przez Stowarzyszenie w ramach działalności podatnika realizującego pilotażowy Projekt pt. „(…)” i związane z jego funkcjonowaniem, finansowane z uzyskanych odsetek od bankowych lokat terminowych, będą stanowić koszty uzyskania przychodu Stowarzyszenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu kosztów zarządzania finansowanych z uzyskanych odsetek od bankowych lokat terminowych (pytanie Nr 2) należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo podkreślić należy, że powyższe stanowisko, zgodnie z zakresem wyznaczonym sformułowanym do wniosku pytaniem Nr 2 odnosi się do kosztów zarządzania finansowanych z uzyskanych odsetek od bankowych lokat terminowych.

W zakresie rozliczenia kosztów zarządzania Funduszem Pożyczkowym w sytuacji, gdyby środki wygenerowane poprzez terminowe lokaty bankowe i zwrot pożyczek okazały się niewystarczające, tut. Organ podatkowy będzie mógł się wypowiedzieć po złożeniu odrębnego wniosku ORD-IN w tym zakresie, ponieważ wszelkie rozstrzyganie ponad treść wniosku jest niedopuszczalne.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj