Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1016/13-4/AP
z 3 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 16 grudnia 2013 r. (doręczone dnia 18 grudnia 2013 r.), pismem z dnia 20 grudnia 2013 r., złożonym dnia 20 grudnia 2013 r. (data pływu 23 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania piwa o jednostkowej cenie nabycia lub jednostkowym koszcie wytworzenia nieprzekraczającym 10 zł netto - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania piwa o jednostkowej cenie nabycia lub jednostkowym koszcie wytworzenia nieprzekraczającym 10 zł netto.

Niniejszy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu nr IPPP1/443-1016/13-2/AP z dnia 16 grudnia 2013 r. (doręczone dnia 18 grudnia 2013 r.) pismem z dnia 20 grudnia 2013 r., złożonym dnia 20 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Głównym przedmiotem działalności X Sp. z o.o. (dalej: „X”, „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest dystrybucja i sprzedaż piwa, a także prowadzenie działalności marketingowej. Trudne warunki konkurencji rynkowej, w jakich funkcjonuje Wnioskodawca, zmuszają go do stosowania wielu mechanizmów marketingowych, których celem jest zapewnienie wzrostu sprzedaży piwa znajdującego się w portfolio X. Jednym ze sposobów prowadzących do zwiększenia sprzedaży towaru, który jest często stosowany nie tylko w branży piwowarskiej, ale także w całej branży produktów szybko-rotujących (ang. FMCG; fast moving consumer goods) jest ich nieodpłatne przekazywanie. Spółka podkreśla, że celem nieodpłatnego przekazywania towarów jest zwiększenie zaangażowania sprzedawców detalicznych w promocję produktów wśród konsumentów, a tym samym wolumenu sprzedawanego piwa. Nie jest ono stosowane w tych przypadkach, w których Wnioskodawca nie może liczyć na osiągnięcie korzyści ekonomicznych.

Towarem najczęściej przekazywanym nieodpłatnie przez Spółkę jest piwo, które jest produkowane przez podmiot, któremu Spółka zleca jego produkcję lub jest nabywane przez Spółkę od innych podmiotów, w tym także podmiotów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej jak i podmiotów z państw spoza Unii Europejskiej.

Jednostkowa, a więc dotycząca jednej puszki lub butelki, cena nabycia piwa (bez podatku), lub jednostkowy koszt wytworzenia piwa, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł netto.

Podmiotami, którym Wnioskodawca wydaje nieodpłatnie piwo są z reguły osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (dalej: Podmioty). Zasadniczo Wnioskodawca nie przekazuje piwa bezpośrednio na rzecz konsumentów, ze względu na to, że nie ma rozwiniętej własnej sieci dystrybucji, a sprzedaż detaliczna piwa stanowi niewielki fragment działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę. Jednakże, w celu przestawienia pełnego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazuje, że przekazuje piwo na rzecz konsumentów w ramach konkursów oraz akcji promocyjnych.

W związku z tym, że piwo przekazywane jest w opakowaniach zbiorczych (np. zgrzewkach lub skrzynkach) to łączna cena nabycia piwa lub łączny koszt wytworzenia piwa przekazywanego jednorazowo danemu Podmiotowi może przekraczać 100 złotych, chociaż jednostkowa cena nabycia piwa lub jednostkowy koszt wytworzenia piwa, składającego się na dane przekazanie, nie przekracza 10 złotych netto. Jak już Spółka wskazywała, nieodpłatne przekazania piwa mają na celu zwiększenie jego sprzedaży poprzez zachęcenie konsumentów do spożywania piwa wchodzącego w skład portfolio X, za pomocą różnego rodzaju akcji promocyjno-marketingowych organizowanych bezpośrednio przez Spółkę, a także przez dystrybutorów, lub sprzedawców detalicznych współpracujących ze Spółką. W związku z tym, że Wnioskodawca nie ma możliwości dotarcia bezpośrednio do każdego potencjalnego konsumenta piwa, ponieważ nie prowadzi na szeroką skalę sprzedaży detalicznej, to najczęściej odbiorcami nieodpłatnych przekazań są kontrahenci Spółki, a więc dystrybutorzy, hurtownie, sklepy, czy lokale gastronomiczne, z którymi wiążą Spółkę umowy handlowe, co nie zmienia faktu, że celem tych nieodpłatnych przekazań jest zwiększenie konsumpcji piwa przez ostatecznych jego konsumentów (np. klientów sklepów detalicznych, czy klientów lokali gastronomicznych). Przekazywanie piwa w opakowaniach zbiorczych uzasadnione jest aspektami logistycznymi (np. ułatwienie magazynowania, a także transportu towaru do odbiorcy, czy zabezpieczenie go przed uszkodzeniem) oraz przyczynia się do zmniejszenia kosztów z tym związanych. Zdarza się także, że Spółka przekazuje piwo w beczkach, czyli opakowaniach typu KEG, które z reguły mają pojemność 30 lub 50 litrów. Piwo w beczkach przekazywane jest najczęściej w tych przypadkach, w których wydawane jest ono w związku z imprezami organizowanymi przez Spółkę i/lub Podmioty otrzymujące piwo, a także na rzecz lokali gastronomicznych, które dysponują urządzeniami do nalewania piwa (tzw. nalewakami). Koszt wytworzenia 1 beczki piwa przekracza 10 zł netto, natomiast cena jednostkowa, a więc dotycząca jednego kufla/kubka piwa przekazywanego nieodpłatnie konsumentowi nie przekracza 10 zł netto.

Podstawą nieodpłatnego przekazania piwa są ustne lub pisemne porozumienia, które obejmują najczęściej, ale nie wyłącznie, następujące przypadki:

  • nieodpłatne przekazanie piwa Podmiotom, w związku ze sprzedażą produktów Wnioskodawcy po obniżonej cenie, w ramach akcji promocyjnych przygotowanych przez Podmioty i/lub Spółkę (np. piwo przekazywane nieodpłatnie dystrybutorom, w celu przekazania tego piwa sklepom detalicznym, w których organizowana jest promocja typu „kup 1 piwo, a drugie będziesz mógł nabyć za 1 grosz” lub „kup piwo, a drugie będziesz mógł nabyć za 50% ceny”);
  • nieodpłatne przekazanie piwa Podmiotom, w związku z bezpłatnym wydaniem piwa na rzecz konsumentów, w ramach przygotowanych przez te Podmioty i/lub Spółkę akcji promocyjnych polegających na wydaniu określonej ilości piwa za darmo w przypadku nabycia minimalnej ilości piwa przez konsumenta (np. piwo przekazywane nieodpłatnie dystrybutorom w celu przekazania tego piwa sklepom detalicznym, w których organizowana jest akcja promocyjna typu „kup sześciopak piwa, a dwa piwa dostaniesz gratis”);
  • nieodpłatne przekazanie piwa Podmiotom na cele akcji promocyjnych, które są przygotowywane przez te Podmioty i/lub Spółkę (np. piwo przekazywane lokalowi gastronomicznemu na cele akcji promocyjnych skierowanych do konsumentów organizowanych przez lokal i/lub Spółkę typu „kup dwa piwa, a trzecie dostaniesz gratis”, lub „kup piwo, a drugie będziesz mógł nabyć po obniżonej cenie”);
  • nieodpłatne przekazanie piwa Podmiotom w celu wymiany piwa, które uległo przeterminowaniu, lub uszkodzeniu, co zachęca Podmioty do dokonywania większych zakupów i utrzymywania większego stanu zapasów, co z kolei – poprzez większą ekspozycję produktów Wnioskodawcy w sklepach detalicznych – zachęca konsumentów do ich zakupu;
  • nieodpłatne przekazanie piwa na rzecz konsumentów jako nagrody w loteriach promocyjnych organizowanych przez Wnioskodawcę lub agencje marketingowe (np. 1 sztuka piwa wydawana w zamian za wygrywający kapsel/kluczyk);
  • nieodpłatne przekazanie piwa Podmiotom (np. agencjom marketingowym) w celu przeprowadzenia akcji promocyjnych, których organizatorem jest agencja marketingowa i/lub Wnioskodawca, a także w celu przekazania piwa dziennikarzom, lub konsumentom w charakterze upominków;
  • nieodpłatne przekazania piwa na cele promocyjne na postawie umów sponsoringowych, w których Spółka jest sponsorem;
  • nieodpłatne przekazanie piwa na cele reprezentacyjne, w szczególności na spotkania z kontrahentami.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że przysługiwało mu, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia towarów lub ich części składowych.

Niniejszy wniosek dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego (bieżąca praktyka Spółki), jak i nieodpłatnych przekazań, jakie będą miały miejsce w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nieodpłatne przekazania przez niego piwa o jednostkowej cenie nabycia lub jednostkowym koszcie wytworzenia nieprzekraczającym 10 zł netto nie będą stanowiły dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazania piwa o jednostkowej cenie nabycia lub jednostkowym koszcie wytworzenia nieprzekraczającym 10 zł netto nie będą stanowiły dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Dodatkowo, zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Mając na uwadze brzmienie przytoczonych powyżej przepisów prawa, nieodpłatne przekazanie towarów (piwa) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, w przypadku gdy jednostkowa cena nabycia towaru, lub jednostkowy koszt jego wytworzenia, określone w momencie ich przekazywania, nie będą przekraczać 10 zł netto, a towar zostanie przekazany na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Dokonując wykładni literalnej normy prawnej zawartej w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT należy zwrócić uwagę, że ustawodawca w sposób wyraźny nawiązał do jednostkowej ceny nabycia towaru (bez podatku), lub jednostkowego kosztu wytworzenia tego towaru. Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji jednostkowej ceny nabycia towaru lub jednostkowego kosztu wytworzenia towaru, zatem wykładni tych pojęć należy dokonać w oparciu o potoczne ich rozumienie. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego wydawnictwa PWN (http://sjp.pwn.pl) pojęcie „jednostkowy” oznacza:

  1. «dotyczący pojedynczego człowieka»
  2. «taki, który zdarzył się tylko raz»
  3. «dotyczący pojedynczej rzeczy»
  4. «dotyczący umownej, ściśle określonej wartości jakiejś wielkości»
  5. «dotyczący jedności lub liczb od 1 do 9».

W ocenie Spółki, w przypadku nieodpłatnych przekazań piwa, o których mowa w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym, jednostkowa cena nabycia towaru lub jednostkowy koszt jego wytworzenia oznacza cenę lub koszt dotyczący jednej sztuki piwa, a więc jednej butelki, jednej puszki, lub jednej szklanki piwa. Fakt przekazywania piwa w opakowaniach zbiorczych (skrzynka, zgrzewka, beczka) podyktowany aspektami logistycznymi w żaden sposób nie wpływa na wartość jednostkową przekazywanego piwa, która jest mniejsza niż 10 zł netto. W przypadku przekazań opisanych przez Spółkę, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, nie ma znaczenia łączna wartość przekazywanych towarów na rzecz jednego podmiotu, w odróżnieniu od przypadków, do których zastosowanie znajduje art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, a zatem do przypadków, gdy podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym przekazuje nieodpłatnie towary.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektorów Izby Skarbowych w obecnie obowiązującym stanie prawnym (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 maja 2013 r. IPPP1/443-351/13-2/EK, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 marca 2013 r. IPPP1/443-155/13-2/AP, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 marca 2013 r. IPPP1/443-96/13-2/ISZ, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24 stycznia 2013 r. ITPP2/443-1338/12/AW, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 sierpnia 2013 r. ILPP2/443-444/13-3/MN), a także w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przed zmianą przepisów jaka miała miejsce 1 kwietnia 2013 r. np.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. IPPP1/443-1623/11-2/JL,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. ILPP2/443-1476/11-2/AK,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2012 r., sygn. IPPP1/443-494/12-2/AP,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2012 r., sygn. IPPP1/443-1706/11-2/ISZ.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że brak opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnych przekazań prezentów o wartości poniżej 10 zł netto, jest niezależny od prowadzenia, bądź nieprowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT i ewentualnego ujmowania, bądź nieujmowania w niej przekazań piwa. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 listopada 2011 r., w której Dyrektor stwierdził, że: „Uznać więc należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu”.

Powyższe stanowisko zostało także zaakceptowane przez Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 24 stycznia 2013 r. ITPP2/443- 1338/12/AW, w której Dyrektor uznał stanowisko podatnika za prawidłowe w całości i w związku z tym odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny.

Ponadto, Spółka podziela stanowisko wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2013 r. ILPP2/443-444/13-3/MN, zgodnie, z którym: „na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych towarów jednemu podmiotowi, ani status tego podmiotu”, gdyż w świetle art. 7 ust. 4 ustawy o VAT nie ma znaczenia czy osoba otrzymująca nieodpłatnie towar jest osobą prawną, czy osobą fizyczną. Za trafny, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać także pogląd Dyrektora Izby Skarbowej wyrażony w tej samej interpretacji, który stwierdził, że „nieodpłatne przekazanie towarów będących przedmiotem wniosku, wytworzonych przez Spółkę oraz towarów nabywanych od podmiotów trzecich, których jednostkowa cena nabycia netto lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Bowiem, jak wskazał Wnioskodawca, skutkiem nieodpłatnych wydań jest promocja marki na rynku, umocnienie dotychczasowej pozycji oraz dotarcie do nowych klientów, jak również wsparcie sprzedaży, a także – w niektórych przypadkach – nieodpłatne wydania Towarów są dokonywane w celu zastąpienia u kontrahentów towarów przeterminowanych lub uszkodzonych”.

Jednocześnie, w ocenie Spółki opisane przez nią nieodpłatne przekazania towarów są dokonywane na cele związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazania piwa o jednostkowej cenie nabycia lub jednostkowym koszcie wytworzenia nieprzekraczającym 10 zł netto nie będą stanowiły dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy Spółka prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna nr IPPP1/443-1016/13-5/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj