Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP5/443-217/13-4/KG
z 31 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku Komunalnego Gmin przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 grudnia 2013 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Związek Komunalny Gmin świadczy usługę polegającą na udostępnianiu i prowadzeniu Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie eksploatowanej instalacji, tj. Stacji Przeładunkowej Odpadów.

Udostępnianie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych polega na tym, że na terenie Stacji Przeładunkowej Odpadów znajduje się wydzielony plac, wyposażony w odpowiednie pojemniki, kontenery, boksy magazynowe oraz wykwalifikowaną obsługę (pracownika). Do punktu każdy z mieszkańców gminy, która zawarła umowę ze Związkiem może dostarczyć określone rodzaje odpadów (niebezpieczne, surowcowe, problemowe) zebranych w sposób selektywny.

Punkt działa w oparciu o umowę podpisaną między Związkiem a zainteresowaną Gminą. Za świadczenie tej usługi Związek pobiera opłatę:

  1. Za przyjmowanie odpadów Zamawiający płaci Prowadzącemu instalację stałe miesięczne wynagrodzenie w wysokości (…) złotych netto powiększone o kwotę podatku VAT wg stawki obowiązującej w dniu wystawienia faktury. Wynagrodzenie za przyjmowanie odpadów waloryzowane będzie raz w roku o wskaźnik równy wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok kalendarzowy poprzedzający rok, w którym dokonuje się waloryzacji, wyliczony i ogłoszony przez GUS. Waloryzacja będzie następować od miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia wskaźnika przez GUS,
  2. Za zagospodarowanie odpadów Zamawiający płaci Prowadzącemu instalację miesięczne wynagrodzenie netto stanowiące sumę iloczynów masy poszczególnych rodzajów odpadów dostarczonych przez mieszkańców i ceny za zagospodarowanie odpadów określonej w cenniku obowiązującej w dniu przyjęcia odpadów.

Zgodnie z informacją otrzymaną od GUS usługi udostępniania i prowadzenia punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, obejmujące przyjmowanie od mieszkańców gminy w określonych dniach i godzinach odpadów komunalnych selektywnie zebranych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.1 - „Usługi związane ze zbieraniem odpadów”.

W piśmie z 20 grudnia 2013 r. - stanowiącym uzupełnienie do wniosku - Zainteresowany wskazał, że:

  1. Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Związkiem a Gminą jest udostępnienie mieszkańcom Gminy możliwości dostarczania odpadów do Stacji Przeładunkowej Odpadów.
  2. Zamawiającym, który - zgodnie z opisem zdarzenia zawartym we wniosku - płaci Związkowi wynagrodzenie za przyjmowanie i za zagospodarowanie odpadów jest zainteresowana Gmina lub Miasto.
  3. Zamawiającym nie jest mieszkaniec Gminy. Związek pobiera opłatę tylko od Gminy na podstawie łączącej ich umowy. Od mieszkańców Gminy i właścicieli nieruchomości Związek żadnej opłaty nie pobiera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT powinien zastosować Związek - Prowadzący instalację, do opłat, które pobiera:

  1. za przyjmowanie odpadów (stałe miesięczne wynagrodzenie);
  2. za zagospodarowanie odpadów (wynagrodzenie uzależnione od ilości dostarczonych odpadów)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z informacją otrzymaną od GUS usługi udostępniania i prowadzenia punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, obejmujące przyjmowanie od mieszkańców gminy w określonych dniach i godzinach odpadów komunalnych selektywnie zebranych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.1 - „Usługi związane ze zbieraniem odpadów”.

Z brzmienia pozycji 143, 144 i 146 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że stawka 8% może być stosowana m.in. dla:

  • usług związanych ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1);
  • usług związanych ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.2);
  • usług związanych ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.12.1).

Z uwagi na powyższe Zainteresowany uważa, że opłaty (zarówno stałe miesięczne wynagrodzenie za przyjmowanie odpadów jak i wynagrodzenie za zagospodarowanie odpadów, uzależnione od ilości dostarczonych odpadów) pobierane przez Związek w ramach usługi polegającej na udostępnianiu i prowadzeniu Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów, powinny być opodatkowana stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od 1 stycznia 2011 r.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługę polegającą na udostępnianiu i prowadzeniu Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie eksploatowanej instalacji, tj. Stacji Przeładunkowej Odpadów. Udostępnianie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych polega na tym, że na terenie Stacji Przeładunkowej Odpadów znajduje się wydzielony plac, wyposażony w odpowiednie pojemniki, kontenery, boksy magazynowe oraz wykwalifikowaną obsługę (pracownika). Do punktu każdy z mieszkańców gminy, która zawarła umowę ze Związkiem może dostarczyć określone rodzaje odpadów (niebezpieczne, surowcowe, problemowe) zebranych w sposób selektywny. Punkt działa w oparciu o umowę podpisaną między Związkiem a zainteresowaną Gminą. Za świadczenie tej usługi Związek pobiera opłatę za:

  1. przyjmowanie odpadów. W tej sytuacji Zamawiający płaci Prowadzącemu instalację stałe miesięczne wynagrodzenie w wysokości X złotych netto powiększone o kwotę podatku VAT wg stawki obowiązującej w dniu wystawienia faktury;
  2. zagospodarowanie odpadów. W tym przypadku Zamawiający płaci Prowadzącemu instalację miesięczne wynagrodzenie netto stanowiące sumę iloczynów masy poszczególnych rodzajów odpadów dostarczonych przez mieszkańców i ceny za zagospodarowanie odpadów określonej w cenniku obowiązującej w dniu przyjęcia odpadów.

Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Związkiem a Gminą jest udostępnienie mieszkańcom Gminy możliwości dostarczania odpadów do Stacji Przeładunkowej Odpadów. Zamawiającym, który płaci Związkowi wynagrodzenie za przyjmowanie i za zagospodarowanie odpadów nie jest mieszkaniec Gminy lecz zainteresowana Gmina lub Miasto. Związek pobiera opłatę tylko od Gminy na podstawie łączącej ich umowy. Od mieszkańców Gminy i właścicieli nieruchomości Związek żadnej opłaty nie pobiera. Wnioskodawca - zgodnie z informacją otrzymaną od GUS - usługi udostępniania i prowadzenia punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, obejmujące przyjmowanie od mieszkańców gminy w określonych dniach i godzinach odpadów komunalnych selektywnie zebranych klasyfikuje do grupowania PKWiU 38.1 - „Usługi związane ze zbieraniem odpadów”.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości jaką stawkę podatku należy stosować dla usług polegających na przyjmowaniu odpadów oraz zagospodarowaniu odpadów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obok zwolnień podmiotowych (dotyczących podatnika) również zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do niektórych czynności, a także obniżone stawki podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Oznacza to, że stawkę podatku w podstawowej wysokości należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak również rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Ponadto, na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 1608) w cyt. wyżej art. 146a ustawy wprowadzenie do wyliczenia - z dniem 31 grudnia 2013 r. - otrzymało następujące brzmienie: „W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:”.

Zatem termin obowiązywania ww. stawek został przedłużony do 31 grudnia 2016 r.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. - 8% stawka), wymienione zostały następujące usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 38.1:

  • pod poz. 143 - „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu” PKWiU 38.11.1;
  • pod poz. 144 - „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu” PKWiU 38.11.2;
  • pod poz. 145 - „Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne” PKWiU 38.11.6;
  • pod poz. 146 - „Usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych” PKWiU 38.12.1;
  • pod poz. 147 - „Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu” PKWiU 38.12.30.0.

W tym miejscu należy podkreślić, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Jak wynika z opisu sprawy przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest - co do zasady - świadczenie usług polegających na przyjmowaniu i zagospodarowaniu odpadów komunalnych, które to czynności Zainteresowany klasyfikuje do działu 38 PKWiU - „Usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców”, pod symbol PKWiU 38.1 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów”. Usługi te Wnioskodawca wykonuje na rzecz miasta lub gminy, na podstawie umowy, której przedmiotem jest udostępnienie mieszkańcom danego miasta lub gminy możliwości dostarczania zebranych w sposób selektywny odpadów (niebezpiecznych, surowcowych, problemowych) do stacji przeładunkowej odpadów, gdzie odpowiednia infrastruktura i sprzęt oraz wykwalifikowana obsługa pozwalają na zagospodarowanie tychże odpadów. Charakterystyka opisanych we wniosku usług wskazuje, że są to:

  • usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu mieszczące się w grupowaniu PKWiU 38.11.1;
  • usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu sklasyfikowane wg PKWiU 38.11.2;
  • usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych - PKWiU 38.12.1,

które zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy - odpowiednio pozycja: 143, 144 i 146, podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów należy zatem stwierdzić, że opisane we wniosku usługi przyjmowania i zagospodarowania odpadów - zgodnie z art. 41 ust. 2, art. 146a pkt 2 załącznika nr 3 do ustawy - Wnioskodawca będzie obowiązany opodatkować 8% stawką VAT.

Należy nadmienić, że bez znaczenia dla zastosowania 8% stawki VAT pozostaje umówiona pomiędzy Zainteresowanym a Zamawiającym forma/sposób zapłaty za świadczoną usługę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj