Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-762/13/AW
z 2 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 15 listopada 2013 r. (data wpływu 19 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z nabywaniem towarów od rolnika ryczałtowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie skutków podatkowych związanych z nabywaniem towarów od rolnika ryczałtowego.

Wniosek uzupełniono pismem z 15 listopada 2013 r. (data wpływu 19 listopada 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 8 listopada 2013 r. nr IBPP1/443-762/13/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni wraz z mężem prowadzi gospodarstwo rolne, którego przedmiotem jest chów i hodowla drobiu w celu produkcji jaj. Między małżonkami nie ma rozdzielności majątkowej. Każdy z małżonków ma wydzieloną część stada drobiu, indywidualnie opłaca podatek dochodowy z działów specjalnych produkcji rolnej w wysokości określonej decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego. Zarówno Wnioskodawczyni jak i jej mąż są rolnikami ryczałtowymi. Dodatkowo Wnioskodawczyni w 2010 r. rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, na potrzeby której dokonała zgłoszenia VAT-R wskazując w nim rezygnację ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem od 2010 r. Wnioskodawczyni jest jednocześnie czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz rolnikiem ryczałtowym z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawczyni prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Podatek dochodowy jest rozliczany na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej. Przedmiot pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności Gospodarczej to sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych – 46.33.Z. Nie jest to profil działalności uniemożliwiający łączenie statusu podatnika VAT czynnego i rolnika ryczałtowego, gdyż czynności wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej nie stanowią działalności wspomagającej rolnictwo. Rozpoczęcie działalności w takiej formie podyktowane było względami rynkowymi. Wnioskodawczyni wraz z mężem chciała zachować możliwość dokonywania dostaw swoich produktów jako rolnik ryczałtowy oraz jednocześnie chciała pozyskać możliwość prowadzenia działalności handlowej polegającej na zakupie towarów i jego dalszej odsprzedaży i przez to powiększyć grono swoich odbiorców. Tak więc w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nabywa towary (jaja) od innych podmiotów tj: gospodarstwa rolne, w tym również gospodarstwo rolne męża. Towary te są przez Wnioskodawczynię pakowane w odpowiednie dla ich specyfiki opakowania i przeznaczane do sprzedaży. Nabycie towarów udokumentowane jest fakturami VAT wystawianymi przez dostawców jak i również przez faktury VAT RR wystawiane przez Wnioskodawczynię. Z tytułu zakupu towarów z gospodarstwa rolnego męża Wnioskodawczyni również wystawia faktury VAT RR. Płatności dokonuje za pośrednictwem rachunku bankowego związanego z pozarolniczą działalnością gospodarczą na osobny rachunek męża jako rolnika ryczałtowego. Płatność dokonywana jest w terminie nie późniejszym niż 30 dni od dnia zakupu zgodnie z zawartą umową określającą maksymalny 30 dniowy termin płatności. Zakupy towarów związane są z czynnościami opodatkowanymi, a na wszystkich wystawionych fakturach VAT RR zawarte są dane identyfikacyjne dokumentu zapłaty oraz w dokumentach zapłaty zamieszczone są numery i daty wystawianych faktur. Przy większości zakupów udokumentowanych fakturami VAT RR zachowane są warunki określone w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeśli po dokonanych zakupach dokumentowanych fakturą VAT RR Wnioskodawczyni nie spełni któregoś z warunku określonego w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług to zryczałtowany podatek VAT nie powiększa u Wnioskodawczyni VAT naliczonego z tytułu dokonanych zakupów. W przypadku zakupów dokonywanych z gospodarstwa rolnego męża przestrzegane są regulacje określone w art. 25 i 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli warunki transakcji odpowiadają warunkom rynkowym które ustaliłyby niezależne od siebie podmioty.

Zakupione towary, w tym również towary zakupione z gospodarstwa rolnego męża, są ujmowane w rejestrach VAT zakupu oraz w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie faktur VAT oraz faktur VAT RR. W przypadku niedotrzymania któregoś z warunków wymienionego w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku VAT wydatek ten jest ujmowany w rejestrze VAT jako niedający prawa do odliczenia i faktura VAT RR w kwocie brutto jest ujmowana w księdze podatkowej. Niepodlegający odliczeniu podatek VAT obciąża koszty podatkowe.

W uzupełnieniu wniosku wskazano ponadto, że przedmiotem interpretacji ma być podatek od towarów i usług: art. 116 ust. 6 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni postępuje prawidłowo odliczając podatek VAT wynikający z faktur VAT RR dokumentujących zakupy towarów z gospodarstwa rolnego męża po spełnieniu wszystkich warunków określonych w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawczyni, postępuje ona prawidłowo odliczając podatek VAT wynikający z faktur VAT RR wystawionych na gospodarstwo rolne męża. W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przedstawionej sytuacji dochodzi do transakcji między dwoma odrębnymi podmiotami w rozumieniu wspomnianej ustawy: Wnioskodawczyni jako osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, która jest czynnym podatnikiem VAT oraz męża Wnioskodawczyni jako rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia z podatku. Transakcja pomiędzy powyższymi podmiotami mieści się w definicji dostawy towarów zawartej w ustawie i w zaistniałej sytuacji spełnienie warunków określonych w art. 116 ust. 6 daje Wnioskodawczyni możliwość odliczenia podatku VAT od wystawionych faktur VAT RR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6).

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przepis art. 8 ust. 1 przywołanej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 tej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 35) z dniem 1 kwietnia 2013 r. powołany przepis art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymał brzmienie: „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Działalność rolnicza, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5 ustawy).

Rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 pkt 19 ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, to towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

I tak, w załączniku nr 2 do ustawy od towarów i usług stanowiącym „Wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług” zostały wymienione usługi według symboli PKWiU po pozycjami:

35 – ex 01.6 Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0);

36 – ex 02.40.10 Usługi związane z leśnictwem, z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami;

37 – ex 03.00.7 Usługi wspomagające rybactwo, z wyłączeniem: usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU ex 03.00.71.0);

38 – 77.31.10.0 Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania wykazu towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Oznacza to, iż:

  • świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu,
  • innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

W art. 43 ust. 3 ustawy postanowiono, iż rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych (art. 96 ust. 2 ustawy).

Natomiast art. 96 ust. 3 ustawy stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego obowiązane są podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy. Są to – nazywane podatnikami – podmioty będące osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne. Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 3 ustawy, który stanowi, iż w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni wraz z mężem prowadzi gospodarstwo rolne, którego przedmiotem jest chów i hodowla drobiu w celu produkcji jaj. Między małżonkami nie ma rozdzielności majątkowej, jednakże każdy z małżonków ma wydzieloną część stada drobiu, indywidualnie opłaca podatek dochodowy z działów specjalnych produkcji rolnej w wysokości określonej decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego. Zarówno Wnioskodawczyni jak i jej mąż są rolnikami ryczałtowymi. Dodatkowo Wnioskodawczyni w 2010 r. rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, na potrzeby której dokonała zgłoszenia VAT-R wskazując w nim rezygnację ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem od 2010 r. Wnioskodawczyni jest jednocześnie czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz rolnikiem ryczałtowym z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Przedmiot pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności Gospodarczej to sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych – 46.33.Z. Nie jest to profil działalności uniemożliwiający łączenie statusu podatnika VAT czynnego i rolnika ryczałtowego, gdyż czynności wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej nie stanowią działalności wspomagającej rolnictwo. Tak więc w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nabywa towary (jaja) od innych podmiotów tj: gospodarstwa rolne, w tym również gospodarstwo rolne męża. Towary te są przez Wnioskodawczynię pakowane w odpowiednie dla ich specyfiki opakowania i przeznaczane do sprzedaży. Nabycie towarów udokumentowane jest fakturami VAT wystawianymi przez dostawców jak i również przez faktury VAT RR wystawiane przez Wnioskodawczynię. Z tytułu zakupu towarów z gospodarstwa rolnego męża Wnioskodawczyni również wystawia faktury VAT RR. Płatności dokonuje za pośrednictwem rachunku bankowego związanego z pozarolniczą działalnością gospodarczą na osobny rachunek męża jako rolnika ryczałtowego. Płatność dokonywana jest w terminie nie późniejszym niż 30 dni od dnia zakupu zgodnie z zawartą umową określającą maksymalny 30 dniowy termin płatności. Zakupy towarów związane są z czynnościami opodatkowanymi, a na wszystkich wystawionych fakturach VAT RR zawarte są dane identyfikacyjne dokumentu zapłaty oraz w dokumentach zapłaty zamieszczone są numery i daty wystawianych faktur. Przy większości zakupów udokumentowanych fakturami VAT RR zachowane są warunki określone w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeśli po dokonanych zakupach dokumentowanych fakturą VAT RR Wnioskodawczyni nie spełni któregoś z warunku określonego w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług to zryczałtowany podatek VAT nie powiększa u Wnioskodawczyni VAT naliczonego z tytułu dokonanych zakupów. W przypadku zakupów dokonywanych z gospodarstwa rolnego męża przestrzegane są regulacje określone w art. 25 i 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli warunki transakcji odpowiadają warunkom rynkowym które ustaliłyby niezależne od siebie podmioty.

Zakupione towary, w tym również towary zakupione z gospodarstwa rolnego męża, są ujmowane w rejestrach VAT zakupu oraz w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie faktur VAT oraz faktur VAT RR. W przypadku niedotrzymania któregoś z warunków wymienionego w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku VAT wydatek ten jest ujmowany w rejestrze VAT jako niedający prawa do odliczenia i faktura VAT RR w kwocie brutto jest ujmowana w księdze podatkowej. Niepodlegający odliczeniu podatek VAT obciąża koszty podatkowe.

Odnosząc powołane wyżej regulacje prawa podatkowego do przedstawionej we wniosku sytuacji należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni nie prowadzi żadnej z działalności wymienionej w poz. 35-38 załącznika nr 2 do ustawy o VAT. Zatem mimo iż jest ona zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie świadczy usług, które w świetle art. 15 ust. 4 ustawy o VAT czyniłyby z Wnioskodawczyni podatnika podatku VAT reprezentującego gospodarstwo rolne. Uznać więc należy, że wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży hurtowej mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych sklasyfikowanej w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem 46.33.Z, stanowi odrębną od prowadzenia gospodarstwa rolnego, działalność gospodarczą i nie jest działalnością rolniczą wykonywaną w ramach tego – prowadzonego wspólnie przez małżonków – gospodarstwa rolnego.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, że usługi wymienione w pozycjach 35-38 załącznika nr 2 do ustawy o VAT określone zostały według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.). W klasyfikacji tej sprzedaży hurtowej mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych odpowiada symbol PKWiU 46.33.

Uznając zatem Wnioskodawczynię za odrębny od gospodarstwa rolnego podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej jaj zakupywanych zarówno od męża jak i od innych podmiotów, należy przyznać Wnioskodawczyni prawo do odliczenia wynikające z dokonywanych przez nią zakupów.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Ponadto ustawa o VAT wprowadza szereg obowiązków, które spełnić musi Wnioskodawca zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, określone w art. 116 tej ustawy.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

W myśl art. 116 ust. 2 faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej elementy wymienione w punktach 1-13 tego przepisu oraz oświadczenie, o którym mowa w art. 116 ust. 3.

Treść art. 116 ust. 6 wskazuje, że zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Jak podała Wnioskodawczyni, zakupy towarów związane są z czynnościami opodatkowanymi, a na wszystkich wystawionych fakturach VAT RR zawarte są dane identyfikacyjne dokumentu zapłaty oraz w dokumentach zapłaty zamieszczone są numery i daty wystawianych faktur. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności Wnioskodawczyni – jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług prowadzącemu działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej jaj – wobec informacji, że zakupy towarów związane są z czynnościami opodatkowanymi, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych zakupów przy zachowaniu warunków wynikających z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT oraz niezaistnieniu negatywnych przesłanek określonych w art. 88 tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tut. organ podkreśla, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1 poz. 11) – zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji – zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest zatem właściwy w zakresie potwierdzania prawidłowości dokonanej klasyfikacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności wykonywania przez Wnioskodawczynię którejkolwiek z usług wymienionych w poz. 35-38 załącznika nr 2 do ustawy o VAT) lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj