Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-906/13-4/JS
z 13 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia sieci cieplnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia sieci cieplnych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 stycznia 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania, wskazanie, że wniosek dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) oraz ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236, ze zm., dalej: „ustawa o gospodarce komunalnej”), Gmina realizuje szereg zadań z zakresu gospodarki komunalnej, tj. zadań własnych o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Co do zasady, gospodarka komunalna jest prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w formie samorządowego zakładu budżetowego lub spółki prawa handlowego. Niemniej jednak, zgodnie z art. 3 ustawy o gospodarce komunalnej, jednostki samorządu terytorialnego w drodze umowy mogą również powierzać (w odpowiednim trybie) wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej.

Na podstawie powyższych regulacji, na terenie D. gospodarka komunalna w zakresie zaopatrzenia ludności w ciepło została powierzona X Sp. z o.o. z siedzibą w D. (dalej: „X”, „Spółka”) w drodze umowy (dalej: „Umowa”). Wspomniana Umowa oddająca Spółce do eksploatacji sieci cieplne zlokalizowane na terytorium Gminy została zawarta w dniu 2 listopada 1995 r. Umowa ta nie przewidywała pierwotnie żadnego wynagrodzenia na rzecz Gminy z tytułu udostępnienia Spółce przedmiotowych sieci.

W ostatnich latach Wnioskodawca prowadził szereg zadań inwestycyjnych związanych z rozbudową istniejącej sieci cieplnej, na które ponosił wydatki dokumentowane fakturami VAT. Poszczególne nowe odcinki sieci były stopniowo oddawane do użytkowania oraz do nieodpłatnej eksploatacji na rzecz Spółki, co znajdowało odzwierciedlenie w kolejnych aneksach do Umowy. W dalszej części niniejszego wniosku wyżej wymienione inwestycje łącznie będą określane jako „Obiekty”.

Do chwili obecnej Gmina nie obniżyła kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizowanych inwestycji, ponieważ Obiekty nie były wykorzystywane przez Nią do wykonywania czynności opodatkowanych.

W roku 2013 wszedł w życie kolejny aneks do Umowy zawartej przez strony. Aneks ten przewiduje, że Spółka będzie uiszczała na rzecz Gminy czynsz dzierżawny z tytułu przyjęcia do eksploatacji gminnych sieci cieplnych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Zadania inwestycyjne realizowane przez Zainteresowanego począwszy od 1995 r. polegają na rozbudowie sieci cieplnej. W ramach przeprowadzanych prac wytwarzane są zarówno nowe środki trwałe (m.in. budowa nowych odcinków sieci cieplnej), jak również prowadzone są prace mające na celu modernizację istniejącej sieci cieplnej (podwyższające wartość istniejących środków trwałych).Na podstawie posiadanych dokumentów Gmina jest w stanie określić, które nakłady dotyczą wytworzenia nowego środka trwałego, a które ulepszenia (podwyższenia wartości) istniejących Obiektów.
  2. Wydatki związane z realizacją przedmiotowych inwestycji ponoszone były od 1995 r. do chwili obecnej.
  3. Co do zasady, faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawiane były na Urząd Gminy. Zdarzały się jednak przypadki, gdy jako nabywca wskazana była Gmina, przy czym niezależnie od podanej nazwy nabywcy, na fakturach otrzymywanych przez Gminę wskazany był ten sam numer identyfikacji podatkowej (do końca 2012 r. wyłącznie Urząd Gminy posiadał rejestrację na potrzeby podatku VAT).Zdaniem Gminy, powyższa kwestia (tj. sposób oznaczenia nabywcy na fakturach otrzymywanych przez Gminę) ma charakter wyłącznie techniczny, gdyż w praktyce na gruncie podatku VAT nie występuje odrębna od podmiotowości Gminy podmiotowość Urzędu.
  4. Obiekty oddawane były do użytkowania stopniowo, poczynając od 1995 r.Poniżej Wnioskodawca przedstawił zestawienie środków trwałych oddanych do użytkowania od 2008 r. Jednocześnie Gmina zwróciła uwagę na fakt, że dokumenty potwierdzające oddanie Obiektów do użytkowania za wcześniejsze okresy znajdują się w archiwum i Wnioskodawca nie był w stanie przygotować ich zestawienia ze względu na krótki czas na przygotowanie uzupełnienia do wniosku.



<

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj