Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-355/12/PH
z 28 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-355/12/PH
Data
2012.08.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.)


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
alkohol etylowy skażony
konfekcjonowanie
opakowania
podatek akcyzowy
produkcja
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
w zakresie opodatkowania czynności rozlewu kosmetycznego spirytusu salicylowego zawierającego w swym składzie skażony alkohol etylowy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2012r. (data wpływu 28 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania czynności rozlewu kosmetycznego spirytusu salicylowego zawierającego w swym składzie skażony alkohol etylowy w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania czynności rozlewu kosmetycznego spirytusu salicylowego (kosmetyku zgłoszonego do Krajowego Systemu Informowania o Kosmetykach) zawierającego w swym składzie skażony alkohol etylowy zwolniony z akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach swojej działalności gospodarczej współpracuje ze jedną ze Spółdzielni (dalej „Producent”). Wnioskodawca kupuje od Producenta spirytus salicylowy kosmetyczny (dalej „Kosmetyk”).

W składzie Kosmetyku znajduje się alkohol etylowy skażony (minimum 65%), woda, kwas salicylowy. Kosmetyk przeznaczony jest do dezynfekcji i odkażania skóry oraz różnego rodzaju narzędzi. Z informacji przekazanych przez Producenta wynika, że Kosmetyk został przez niego zgłoszony do Krajowego Systemu Informowania o Kosmetykach, który funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2001 r. o kosmetykach.

Wnioskodawcę i Producenta łączy umowa o współpracy, w której uregulowane zostały między innymi uprawnienia i zobowiązania stron w zakresie wytwarzania Kosmetyku. Z jej postanowień wynika, że Wnioskodawca nie bierze udziału w procesie produkcji Kosmetyku. Wnioskodawca kupuje Kosmetyk jako gotowy produkt Kupowany przez Wnioskodawcę Kosmetyk odbierany jest w 200-litrowych beczkach. Zakupiony Kosmetyk Wnioskodawca sprzedaje w mniejszym opakowaniu tj. po zakupie Kosmetyku dokonuje jego konfekcjonowania (tj. przelewa Kosmetyk do opakowań o pojemności 100 ml oraz etykietuje go). Kosmetyk jest następnie sprzedawany litewskiemu kontrahentowi Wnioskodawcy.

W umowie zawarto również m. in. poniższe oświadczenie:

„Wytwórca oświadcza, że wytwarzany u niego Produkt (Kosmetyk) jest zgłoszony w Polsce jako kosmetyk (jest wyrobem niezdatnym do spożycia przez ludzi) i posiada w swoim składzie środek skażający alkohol etylowy, zgodny z obowiązującym Wykazem środków skażających alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, służący do stosowania zwolnień z akcyzy.

Ponadto Wytwórca oświadcza, iż w związku z wytwarzaniem Produktu (Kosmetyku) określonego w Załączniku nr 1 do niniejszej Umowy, jest zwolniony z obowiązku podatku akcyzowego (zgodnie z Ustawą z dnia 06 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym Dz. U. 2009 Nr 3 poz.11), jego produkcja jest zgodna z wymogami określonymi dla wyrobów zwolnionych z akcyzy, oraz prowadzi pełną ewidencję i dokumentację związaną z Produktem (Kosmetykiem) (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy).”

Innymi słowy, z uwagi na skażenie częściowe alkoholu etylowego używanego do wyprodukowania Kosmetyku, Producent korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 Ustawy Akcyzowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działalność Wnioskodawcy podlega regulacjom Ustawy Akcyzowej, w szczególności Wnioskodawca prosi wyjaśnienie, czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego i czy na Wnioskodawcy ciążą jakiekolwiek obowiązki wynikające z opodatkowania bądź zwolnienia z akcyzy podejmowanych przez niego czynności (np. składanie deklaracji, prowadzenie ewidencji etc)...

Jeśli zdaniem organu podatkowego na Wnioskodawcy ciążą określone obowiązki wynikające z Ustawy Akcyzowej Wnioskodawca uprzejmie prosi o sprecyzowanie, jakiego rodzaju są to obowiązki.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku akcyzowego i nie jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego. Zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność nie podlega regulacjom Ustawy Akcyzowej, w związku z czym nie ciążą na nim żadne obowiązki wynikające z opodatkowania bądź zwolnienia z akcyzy (np. składanie deklaracji, prowadzenie ewidencji etc).

Uzasadnienie:

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 17 Załącznika nr 1 do Ustawy Akcyzowej wyrobem akcyzowym podlegającym jej regulacjom jest alkohol etylowy. Aby mieścił się on w zakresie zainteresowania ustawodawcy musi być zaklasyfikowany do odpowiedniego kodu CN i musi posiadać określoną moc. Stosownie bowiem do treści art. 93 ust. 1 Ustawy Akcyzowej, implementującego art. 20 Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 22071 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej (czego wyrazem jest poz. 43 Załącznika nr 1 do Ustawy Akcyzowej);
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22 % objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy

Z powyższej definicji jasno wynika, że produkty, które w swoim składzie zawierają alkohol etylowy, choć same w sobie mieszczą się w innym dziale CN, to jednak uznawane są za wyrób akcyzowy, a precyzyjniej - opodatkowaniu podlega alkohol etylowy w nich zawarty. W przypadku Wnioskodawcy Kosmetyk z uwagi na to, że spełnia powyższe kryteria, podlega zatem przepisom Ustawy Akcyzowej (gdyby alkohol etylowy nie mieścił się w definicji ustawowej, Producent nie musiałby w ogóle stosować zwolnienia).

Jednakże sam fakt, że Wnioskodawca wykonuje konkretne czynności w odniesieniu do Kosmetyku nie oznacza automatycznie, że będzie z tego tytułu musiał rejestrować się jako podatnik podatku akcyzowego, odprowadzać podatek akcyzowy lub też dopełniać formalności w związku z możliwością zastosowania zwolnienia. Działalność Wnioskodawcy dotycząca Kosmetyku musi jeszcze bowiem mieścić się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu. Dopiero po stwierdzeniu, że w odniesieniu do wyrobu akcyzowego - alkoholu etylowego znajdującego się w Kosmetyku - Wnioskodawca dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu, możliwe będą ewentualnie rozważania dotyczące zastosowania właściwej stawki podatku lub też skorzystania ze zwolnienia.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu w odniesieniu do alkoholu etylowego zawarty został w art. 8 Ustawy Akcyzowej

„ Art. 8.1. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.”

Zgodnie z ust. 2 tego przepisu, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

    "
  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony."

Kolejne ustępy mówią m. in. o opodatkowaniu ubytków wyrobów akcyzowych, czy też objęciu zakresem opodatkowania ich precyzyjnie wskazanego zużycia.

W ocenie Wnioskodawcy rozważyć należy, czy wykonywane przez niego czynności nie mieszczą się w art. 8 ust. 1 pkt 1 - tj. czy powinny być zaliczone do „produkcji wyrobów akcyzowych”. Zwrot „produkcja” w odniesieniu do wyrobu akcyzowego, jakim jest alkohol etylowy (w tym ten znajdujący się w Kosmetyku), zgodnie z art. 93 ust. 2 Ustawy Akcyzowej, należy rozumieć jako „wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew”.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez niego czynności nie mogą być uznane za „produkcję”. W szczególności Wnioskodawca uważa, że przelanie gotowego Kosmetyku, którego produkcja została już zakończona przez Producenta, do mniejszych opakowań nie jest „rozlewem”, o którym mowa w ww. artykule.

Analizując pojęcie „rozlewu” należy bowiem pamiętać o tym, że wszystkie wymienione w art. 93 ust. 2 Ustawy Akcyzowej procesy muszą być związane z produkcją, którą - stosownie do słownika języka polskiego (Uniwersalny słownik języka polskiego pod red. S. Dubisza, Warszawa 2003) - jest przede wszystkim „zorganizowana działalność ludzka mająca na celu seryjne wytwarzanie określonych dóbr materialnych; proces wytwarzania czegoś dla potrzeb człowieka, wytwarzanie, wytwórczość”. Z kolei „produkować” to nic innego jak „brać udział w produkcji, zajmować się produkcją czegoś, wytwarzać, wyrabiać coś”.

Rozlew oznacza natomiast „rozlewanie jakiegoś płynu do naczyń, napełnianie naczyń jakimi płynem”. Mając więc na uwadze, że pojęcie „rozlewu” samo w sobie ma szerokie znaczenie, kluczowe jest jego zinterpretowanie właśnie w kontekście zwrotu „produkcja”, który przecież dookreśla.

Zdaniem Wnioskodawcy „rozlewem” w rozumieniu art. 93 ust. 2 Ustawy Akcyzowej powinny być tylko takie czynności, które występują w trakcie procesu wytwarzania - w tym przypadku w trakcie procesu produkcji Kosmetyku przez Producenta. Jeśli Kosmetyk kupowany przez Wnioskodawcę jest już wyrobem gotowym (zakończony został całkowicie proces jego produkcji) sama czynność przelania go do mniejszych pojemników nie może być uznana za „rozlew” w rozumieniu art. 93 ust. 2 Ustawy Akcyzowej, a w konsekwencji produkcję. W efekcie czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę nie zmienia się przecież ani skład, ani ilość, ani też kod CN Kosmetyku.

Ponieważ działania Wnioskodawcy dotyczą już gotowego wyrobu należy zaliczyć je do „konfekcjonowania”, a nie do „rozlewu”, o którym mowa w art. 93 ust. 2 Ustawy Akcyzowej. Konfekcjonować to „dzielić wyroby na gotowe porcje oraz pakować je w odpowiednie dla danego wyrobu opakowania”. W ramach przykładów zastosowania tego pojęcia słownik podaje: „Wyroby konfekcjonowane. Konfekcjonować kleje, kosmetyki, herbaty” (j.w. - Uniwersalny słownik języka polskiego pod red. S. Dubisza, Warszawa 2003). Z definicji słownikowej wyraźnie wynika, że konfekcjonowanie dotyczy „wyrobów”, a więc produktów już wytworzonych, gotowych, dóbr, których proces produkcji już się zakończył.

Z tego też powodu czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, jako nie mieszczące się w zakresie „produkcji”, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym Taki pogląd wyraża między innymi Krajowa Informacja Podatkowa i Centrum Informacji Służby Celnej. Stanowisko to jest też potwierdzane w wydawanych interpretacjach podatkowych.

Przykładowo pogląd Wnioskodawcy potwierdza Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 8 kwietnia 2009 r., znak IPPP3/443-153/09-4/CS, w której organ ten stwierdził, że

konfekcjonowanie wyrobów nie jest produkcją, ponieważ w jej wyniku nie powstają ostatecznie dobra materialne, które są wynikiem procesu produkcyjnego.”

Ten sam organ zaprezentował analogiczne stanowisko także w interpretacji z dnia 1 września 2009 r., znak IPPP3-443-432/09-4/JK:

„Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera ogólnych definicji czynności, które z mocy prawa rozumiane są jako produkcja <...>, tj. pojęcia wytwarzanie i przetwarzanie.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, wydawnictwo internetowe http://sjp.pwn.pl wytworzyć oznacza „zrobić, wyprodukować coś”, natomiast przetworzyć znaczy „przekształcić coś twórczo; zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd”. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż przez wytwarzanie i przetwarzanie wyrobów energetycznych należy rozumieć ogół procesów technologicznych, w wyniku których zostanie pozyskany inny wyrób akcyzowy. Konfekcjonowanie w przedmiotowym przypadku, jak wskazuje Wnioskodawca, będzie polegało na nalaniu wytworzonych już produktów do opakowania. Wobec tego Wnioskodawca nie będzie wytwarzać nowych produktów ani przetwarzać produktów dostarczonych przez kontrahenta niemieckiego.

Zatem konfekcjonowanie polegające na rozlaniu przedmiotowych produktów w opakowania, niezależnie od tego czyje one są, nie będzie mieściło się w procesie rozumianym jako produkcja <...>. Innymi słowy konfekcjonowanie nie będzie produkcją <...>. Tym samym nie będzie objęte podatkiem akcyzowym z tytułu produkcji.”

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że nie ciążą na nim żadne obowiązki ewidencyjne wynikające z opodatkowania (np. konieczność rejestracji jako podatnika podatku akcyzowego, konieczność składania deklaracji podatkowych), jak i zwolnienia z podatku (np. prowadzenie odpowiednich ewidencji wynikających z przepisów dotyczących podatku akcyzowego, etc).

Rozwijając zagadnienia związane ze zwolnieniem warto podkreślić, że alkohol wykorzystywany do produkcji Kosmetyku przez Producenta został skażony jedną z metod wskazanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy i wykorzystany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W związku z tym podlega on zwolnieniu, przy zachowaniu odpowiednich rygorów formalnych (art. 32 ust. 4 pkt 2 oraz ust. 5-13 Ustawy Akcyzowej). Wymóg przestrzegania tych rygorów nie obejmuje jednak Wnioskodawcy, ponieważ zwolnienie z akcyzy, które stosuje Producent, dotyczy konkretnego przeznaczenia - w przypadku art. 32 ust. 4 pkt 2 Ustawy Akcyzowej wykorzystania alkoholu do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Jak była o tym mowa produkcją Kosmetyku zajmuje się wyłącznie Producent, a nie Wnioskodawca który kupuje od niego produkt gotowy.

Oznacza to, że właśnie ten proces - nabycie skażonego alkoholu, który ma być użyty do produkcji i samo wytworzenie wyrobu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi - znajduje się w zakresie szczególnego zainteresowania i nadzoru ustawodawcy. Stąd podmiot zużywający (produkujący wyrób nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi - w niniejszej sprawie Producent) ma obowiązek prowadzić i przechowywać odpowiednią ewidencję, tak aby w razie kontroli mógł wykazać, że faktycznie użył alkoholu etylowego do celu uprawniającego do stosowania zwolnienia. Jak była o tym mowa, Wnioskodawca kupuje od Producenta wyrób gotowy zawierający skażony alkohol, który nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi. Innymi słowy, czynności Wnioskodawcy nie są już działaniami podejmowanymi w toku produkcji, ale dotyczą gotowego wyrobu.

Skoro więc Wnioskodawca nie uczestniczy w procesie „produkcji produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi”, gdyż kupuje produkt gotowy (którego proces wytwarzania się zakończył), nie ciążą na nim żadne obowiązki formalne wynikające z Ustawy Akcyzowej związane z zakupem, konfekcjonowaniem i odsprzedażą Kosmetyku. Obowiązki te, pozwalające stosować zwolnienie z podatku akcyzowego, związane chociażby z prowadzeniem szczególnej ewidencji kończą się na Producencie, który zużywa alkohol etylowy do wytworzenia Kosmetyku - nie rozciągają się one zatem na podmioty, które zajmują się odsprzedażą gotowego wyroku. Innymi słowy nie rozciągają się one na dalsze czynności, których przedmiotem jest już gotowy (wyprodukowany) Kosmetyk.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jednocześnie w myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. nr 17 tego załącznika zostały wymienione: alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Stosownie do art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Jednocześnie stosownie do art. 93 ust. 2 ustawy, produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Ponadto na gruncie wspólnotowym należy zwrócić uwagę na regulację art. 20 Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. UE. L 1992 Nr 316, str. 21), zgodnie z którym, dla celów niniejszej dyrektywy przez pojęcie „alkohol etylowy” rozumie się:

  • wszelkie produkty o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% obj., oznaczone kodami taryfowymi CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to produkty stanowiące część produktu należącego do innego rozdziału Nomenklatury Scalonej,
  • produkty oznaczone kodami taryfowymi CN 2204, 2205, 2206 o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% obj.,
  • napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej działalności gospodarczej współpracuje ze Producentem, od którego kupuje spirytus salicylowy kosmetyczny (dalej „Kosmetyk”). W składzie Kosmetyku znajduje się alkohol etylowy skażony (minimum 65%), woda, kwas salicylowy. Kosmetyk przeznaczony jest do dezynfekcji i odkażania skóry oraz różnego rodzaju narzędzi. Z informacji przekazanych przez Producenta wynika, że Kosmetyk został przez niego zgłoszony do Krajowego Systemu Informowania o Kosmetykach, który funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2001 r. o kosmetykach.

Wnioskodawcę i Producenta łączy umowa o współpracy, w której uregulowane zostały między innymi uprawnienia i zobowiązania stron w zakresie wytwarzania Kosmetyku. Z jej postanowień wynika, że Wnioskodawca nie bierze udziału w procesie produkcji Kosmetyku. Wnioskodawca kupuje Kosmetyk jako gotowy produkt Kupowany przez Wnioskodawcę Kosmetyk odbierany jest w 200-litrowych beczkach. Zakupiony Kosmetyk Wnioskodawca sprzedaje w mniejszym opakowaniu tj. po zakupie Kosmetyku dokonuje jego konfekcjonowania (tj. przelewa Kosmetyk do opakowań o pojemności 100 ml oraz etykietuje go). Kosmetyk jest następnie sprzedawany litewskiemu kontrahentowi Wnioskodawcy.

W umowie zawarto również m. in. poniższe oświadczenie: „Wytwórca oświadcza, że wytwarzany u niego Produkt (Kosmetyk) jest zgłoszony w Polsce jako kosmetyk (jest wyrobem niezdatnym do spożycia przez ludzi) i posiada w swoim składzie środek skażający alkohol etylowy, zgodny z obowiązującym Wykazem środków skażających alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, służący do stosowania zwolnień z akcyzy.

Ponadto Wytwórca oświadcza, iż w związku z wytwarzaniem Produktu (Kosmetyku) określonego w Załączniku nr 1 do niniejszej Umowy, jest zwolniony z obowiązku podatku akcyzowego (zgodnie z Ustawą z dnia 06 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym Dz. U. 2009 Nr 3 poz.11), jego produkcja jest zgodna z wymogami określonymi dla wyrobów zwolnionych z akcyzy, oraz prowadzi pełną ewidencję i dokumentację związaną z Produktem (Kosmetykiem) (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy).”

Wnioskodawca wskazał, że z uwagi na skażenie częściowe alkoholu etylowego używanego do wyprodukowania Kosmetyku, Producent korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 Ustawy Akcyzowej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie, czy opisana we wniosku czynność wykonywana przez Wnioskodawcę, a polegająca na przelewaniu Kosmetyku do opakowań o pojemności 100 ml oraz etykietowaniu go, spełnia przesłanki do uznania jej za produkcję alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 2 ustawy.

Analizując stanowisko własne Wnioskodawcy, tut. organ stwierdza, iż przedstawiona przez Wnioskodawcę argumentacja jest prawidłowa. To bowiem nie Wnioskodawca, lecz dostawca Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z późn. zm.) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

Przypadki, o których mowa w powyższym przepisie, to:

  • dostarczenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego (art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy),
  • zużycie wyrobów akcyzowych przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający (art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy).

A zatem Wnioskodawca, który jedynie przelewa Kosmetyk – zawierający w swoim składzie m.in. minimum 65% alkoholu etylowego skażonego – do opakowań o pojemności 100 ml, nie dokonuje czynności, do których zastosowanie znajduje przepis art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciążą również obowiązki w zakresie dochowania warunków, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Opisane we wniosku czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie mają za przedmiot alkoholu, lecz jedynie Kosmetyk, który zawiera alkohol etylowy skażony, zwolniony z akcyzy na podstawie 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, na wcześniejszym etapie obrotu.

Analizując powyższe, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, przelewanie z beczek 200-litrowych do opakowań o pojemności 100 ml Kosmetyku, który zawiera w swoim składzie alkohol etylowy skażony podlegający zwolnieniu u Producenta Kosmetyku na podstawie 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, nie mieści się w procesie rozumianym jako produkcja alkoholu etylowego. Innymi słowy przedmiotowe rozlewanie Kosmetyku przez Wnioskodawcę do mniejszych opakowań nie będzie produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Wobec powyższego, iż działalność Wnioskodawcy, w zakresie przedstawionym we wniosku, nie będzie polegała na produkcji. Opisane czynności nie powodują u Wnioskodawcy powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego, nie są opodatkowane akcyzą, jak również Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wykonywania przedmiotowych czynności w składzie podatkowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż opisana we wniosku prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie podlega regulacjom ustawy, w związku z czym nie ciążą na Wnioskodawcy żadne obowiązki wynikające z opodatkowania bądź zwolnienia z akcyzy, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj