Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-860/13/MM
z 17 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 8, poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2013 r. (data wpływu 18 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2013 r. (data wpływu do tutejszego organu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości na lokal mieszkalny – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 września 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości na lokal mieszkalny.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny:


Zgodnie z aktem notarialnym Rep. A nr …, dnia 3 lipca 2009 r. Wnioskodawczyni nabyła działkę nr 212/2 o powierzchni 0,0709 ha z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego za cenę 310.000 zł. Z tytułu nabycia ww. nieruchomości Wnioskodawczyni poniosła wydatki na sporządzenie aktu notarialnego w kwocie 8.081 zł 86 gr.


Ponadto Wnioskodawczyni poniosła następujące koszty „remontowo-budowlane” niezbędne dla doprowadzenia budynku do stanu używalności:


  • za usługę budowlaną - potwierdzone fakturą VAT nr … na kwotę 10.700 zł,
  • za przyłącze kablowe na kwotę 671 zł 24 gr
  • na zaliczkę na przyłącze gazowe potwierdzone fakturą zaliczkową wystawioną przez Spółkę … na kwotę 1.795 zł 23 gr,
  • na zakup kotła gazowego na kwotę 4.271 zł 22 gr.


Zatem wydatki poniesione na zakup ww. nieruchomości, sporządzenie aktu notarialnego i wydatki na wykończenie budynku wyniosły łącznie 335.495 zł 55 gr.

Następnie, tj. w dniu 25 czerwca 2012 r. – na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr … Wnioskodawczyni dokonała zamiany ww. nieruchomości na mieszkanie.

Nieruchomość będąca własnością Wnioskodawczyni była obciążona hipoteką kaucyjną do kwoty 136.000 zł na rzecz banku. Kredyt Wnioskodawczyni zaciągnęła 28 września 2009 r. Był on przez Wnioskodawczynię systematycznie spłacany i na dzień zamiany (25 czerwca 2012 r.) pozostała jeszcze do spłaty kwota 77.642 zł 70 gr, którą to kwotę Wnioskodawczyni uiściła do banku.

Nieruchomość, którą Wnioskodawczyni zbyła w drodze zamiany miała wartość 570.000 zł, natomiast na skutek zamiany Wnioskodawczyni uzyskała lokal mieszkalny o wartości 492.200 zł. Z tytułu tej transakcji nie otrzymała żadnych pieniędzy.

W związku z ww. zamianą Wnioskodawczyni poniosła ½ kosztów notarialnych wynikających z aktu notarialnego (po pomniejszeniu kosztów ustanowienia hipoteki) w kwocie 7.795 zł 95 gr oraz wydatki na remont nabytego lokalu mieszkalnego w kwocie 5.116 zł 60 gr.


Tak więc „wydatki” związane z lokalem nabytym w drodze zamiany według Wnioskodawczyni wyniosły:


  • cena „zakupu” lokalu 492.200 zł,
  • spłata kredytu mieszkaniowego na zakup nieruchomości 77.647 zł 20 gr,
  • koszty aktu notarialnego na mocy którego nabyła ww. lokal 7.795 zł 95 gr,
  • koszty remontowe nabytego lokalu 5.116 zł 60 gr.


Wnioskodawczyni wyliczyła, że w związku z lokalem nabytym w drodze zamiany poniosła koszty w kwocie łącznej 582.739 zł 75 gr.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy spłata kredytu mieszkaniowego w kwocie 77.647 zł 20 gr stanowi koszt uzyskania przychodu?
  2. Czy dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości, przeznaczony w całości na własne cele mieszkaniowe jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, spłata kredytu mieszkaniowego w kwocie 77.647 zł 20 gr stanowi koszt uzyskania przychodu, natomiast dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości w całości przeznaczony na własne cele mieszkaniowe (nabycie mieszkania i jego remont) jest zwolniony z opodatkowania


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zgodnie z aktem notarialnym Rep. A nr …, dnia 3 lipca 2009 r. Wnioskodawczyni nabyła działkę nr 212/2 o powierzchni 0,0709 ha wraz z rozpoczęta budową budynku mieszkalnego za cenę 310.000 zł. Z tytułu nabycia ww. nieruchomości Wnioskodawczyni poniosła wydatki: na sporządzenie aktu notarialnego w kwocie 8.081 zł 86 gr.


Ponadto Wnioskodawczyni poniosła następujące koszty „remontowo-budowlane” niezbędne dla doprowadzenia budynku do stanu używalności:


  • za usługę budowlaną - potwierdzone fakturą VAT nr … na kwotę 10.700 zł,
  • za przyłącze kablowe na kwotę 671 zł 24 gr
  • na zaliczkę za przyłącze gazowe potwierdzone fakturą zaliczkową wystawioną przez Spółkę …na kwotę 1.795 zł 23 gr,
  • na zakup kotła gazowego na kwotę 4.271 zł 22 gr.


Zatem wydatki poniesione na zakup ww. nieruchomości, sporządzenie aktu notarialnego i wydatki na wykończenie budynku wyniosły łącznie 335.495 zł 55 gr.

N astępnie, tj. w dniu 25 czerwca 2012 r. – na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr … Wnioskodawczyni dokonała zamiany ww. nieruchomości na mieszkanie.

Nieruchomość będąca własnością Wnioskodawczyni była obciążona hipoteką kaucyjną do kwoty 136.000 zł na rzecz banku. Kredyt Wnioskodawczyni zaciągnęła 28 września 2009 r. Był on przez Wnioskodawczynię systematycznie spłacany i na dzień zamiany (25 czerwca 2012 r.) pozostała jeszcze do spłaty kwota 77.642 zł 70 gr, którą to kwotę Wnioskodawczyni uiściła do banku.

Nieruchomość, którą Wnioskodawczyni zbyła w drodze zamiany miała wartość 570.000 zł, natomiast na skutek zamiany Wnioskodawczyni uzyskała lokal mieszkalny o wartości 492.200 zł. Z tytułu tej transakcji nie otrzymała żadnych pieniędzy.

W związku z ww. zamianą Wnioskodawczyni poniosła ½ kosztów notarialnych wynikających z aktu notarialnego (po pomniejszeniu kosztów ustanowienia hipoteki) w kwocie 7.795 zł 95 gr oraz wydatki na remont nabytego lokalu mieszkalnego w kwocie 5.116 zł 60 gr.


Tak więc „wydatki” związane z lokalem nabytym w drodze zamiany według Wnioskodawczyni wyniosły:


  • cena „zakupu” lokalu 492.200 zł,
  • spłata kredytu mieszkaniowego na zakup nieruchomości 77.647 zł 20 gr,
  • koszty aktu notarialnego na mocy którego nabyła ww. lokal 7.795 zł 95 gr,
  • koszty remontowe nabytego lokalu 5.116 zł 60 gr.


Wnioskodawczyni wyliczyła, że w związku z lokalem nabytym w drodze zamiany poniosła koszty w kwocie łącznej 582.739 zł 75 gr.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, że użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie „odpłatne zbycie” oznacza przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Tym samym „odpłatne zbycie” obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży. Aby dana czynność miała charakter odpłatnej nie musi jej bowiem towarzyszyć świadczenie pieniężne i przepływ gotówkowy. Forma bezpośredniej wymiany towarów, jaką jest uregulowana w art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) umowa zamiany również stanowi odpłatne zbycie rzeczy.

Z ww. przepisu wynika, że przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Ponadto zgodnie z art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Zasadnicza różnica między umową sprzedaży a umową zamiany polega na tym, że w umowie zamiany formę zapłaty stanowi inna rzecz. Zamiana więc podobnie jak umowa sprzedaży stanowi formę odpłatnego zbycia.

Wobec powyższego, skoro zamiana stanowi formę odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, to w sytuacji, gdy została dokonana przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co pociąga za sobą określone skutki podatkowe.

Stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W myśl natomiast jego ust. 2, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c dochód ustala się u każdej ze stron umowy na zasadach, o których mowa w ust. 2 (art. 30e ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Przepisy ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio (art. 19 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 3 tej ustawy, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).


Można do takich kosztów zaliczyć:


  • koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,
  • prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,
  • koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,
  • wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej,
  • koszty i opłaty sądowe.


Natomiast, stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Z art. 22 ust. 6f ww. ustawy wynika natomiast, że koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

W świetle powyższego definicję kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych podlegających opodatkowaniu ustawodawca precyzuje poprzez bezpośrednie wskazanie, iż koszty takie stanowią m.in. udokumentowane koszty nabycia, powiększone o nakłady, które zwiększyły wartość tych nieruchomości i praw majątkowych, a poczynione w czasie ich posiadania.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy więc stwierdzić, iż nie sposób zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że spłata kredyt zabezpieczonego hipoteką obciążającą nieruchomość, którą zbyła na skutek zamiany stanowił koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tej nieruchomości. Są to bowiem wydatki związane jedynie ze spłatą środków pieniężnych pozyskanych w związku z zaciągnięciem przez Wnioskodawczynię kredytu, których nie sposób utożsamiać z wydatkami poniesionymi na nabycie nieruchomości, a to wbrew stanowisku Wnioskodawczyni uniemożliwia zakwalifikowanie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki te wynikają bowiem wyłącznie z faktu zaciągnięcia kredytu bankowego i stanowią koszty jakie podatnik godzi się ponieść w momencie zwierania umowy o kredyt, w celu pozyskania środków na określone cele. Wydatki te nie stanowią również nakładów poczynionych na nieruchomość zbytą na skutek zamiany w trakcie jej posiadania, o których mowa w ww. przepisie. Wydatki te w żaden sposób nie wpłynęły bowiem na podwyższenie wartości nieruchomości.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Zgodnie z art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


W myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Z postanowień art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:


  1. wydatki poniesione na:


    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


    1. położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;


  2. wydatki poniesione na:


    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b


    1. w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30;


  3. wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej:


    1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
    3. gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, lub
    4. gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a.


Wobec powyższego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych aczkolwiek nie wszystkie wydatki wskazane przez Wnioskodawczynię uprawniają do jego zastosowania.

Z art. 21 ust. 25 pkt 3 ww. ustawy wynika bowiem, że za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131 należy uznać jedynie wartość lokalu mieszkalnego, który Wnioskodawczyni nabyła w drodze zamiany za nieruchomość (działkę wraz z posadowionym na niej budynkiem). Powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu ww. zamiany jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi ww. wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w osiągniętym z odpłatnego zbycia przychodzie.

Natomiast – wbrew stanowisku Wnioskodawczyni – poniesienie przez nią wydatków na remont lokalu nabytego w drodze zamiany nie uprawnia do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, gdyż jak wyżej wskazano zwolnienie z opodatkowania kwot wydatkowanych na remont lokalu lub budynku mieszkalnego uwarunkowane jest ich sfinansowaniem ze środków uzyskanych z odpłatnego zbycia, co w niniejszej sprawie nie może mieć miejsca, bowiem – jak wskazała Wnioskodawczyni - transakcja ta miała charakter bezgotówkowy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj