Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-52/12-4/WS
z 13 kwietnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-52/12-4/WS
Data
2012.04.13
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
diety
komputery
podróż służbowa (delegacja)
samochód
telefon komórkowy
Istota interpretacji
Skutki podatkowe wypłaty określonych należności członkom zarządu Spółki.
Wniosek ORD-IN 726 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty określonych należności członkom zarządu Spółki – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 9 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty określonych należności członkom zarządu Spółki. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z powyższym pismem z dnia 29 marca 2012 r. nr ILPB2/415-52/12-2/WS, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Wezwanie wysłano w dniu 29 marca 2012 r., skutecznie doręczono dnia 2 kwietnia 2012 r., zaś w dniu 5 kwietnia 2012 r. (data nadania 2 kwietnia 2012 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (zwany dalej: Spółka) prowadzi głównie działalność handlową w zakresie sprzedaży hurtowej systemów zabezpieczeń, telewizji przemysłowej i systemów klimatyzacyjnych. Dodatkową działalnością jest wynajem powierzchni biurowych. Spółka dokonuje zakupów towarów handlowych w przeważającej większości od dostawców zagranicznych, natomiast sprzedaż prowadzona jest zarówno w kraju jak i za granicą. Organem uprawnionym do reprezentowania Spółki jest Zarząd w skład którego wchodzą: Prezes Zarządu - nierezydent i dwóch Wiceprezesów Zarządu - rezydentów. Do składania oświadczeń w imieniu Spółki uprawniony jest jednoosobowo każdy członek Zarządu. Jednocześnie wszyscy członkowie Zarządu są udziałowcami Spółki reprezentującymi 100% kapitału udziałowego Spółki. Wszyscy członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje wyłącznie na podstawie powołania (powołanie uchwałą zgromadzenia wspólników), w myśl przepisów Kodeksu spółek handlowych, bez zawierania odrębnej umowy o pracę czy umowy cywilnoprawnej. Wynagrodzenie za pełnienie funkcji i wykonywanie obowiązków dla każdego członka Zarządu uchwalane jest przez zgromadzenia wspólników. Zgromadzenie wspólników zamierza podjąć uchwałę, zgodnie z którą Spółka będzie zwracać członkom Zarządu udokumentowane koszty podróży krajowych i zagranicznych łącznie z dietami i ryczałtami obliczonymi zgodnie Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz. 1990 ze zm.) i Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz. 1991 ze zm.), udostępniać do użytkowania samochody, sprzęt komputerowy, telefony komórkowe i inne niezbędne akcesoria w celach związanych z reprezentacją Spółki realizacją zadań i sprawami funkcjonowania Spółki, uzgadnianiem warunków i podpisywaniem różnego rodzaju umów krajowych i zagranicznych (z racji profilu działalności Spółka działa w dużej mierze na rynkach zagranicznych, stąd częste wyjazdy zagraniczne), oraz innymi działaniami zastrzeżonymi dla Zarządu. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Tutejszy Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Natomiast w odniesieniu do pytania nr 1 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie. Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania numer 2, koszty podróży krajowych i zagranicznych łącznie z dietami i ryczałtami obliczonymi zgodnie Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz. 1990 ze zm.) i Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz. 1991 ze zm.), koszty udostępnienia do użytkowania samochodów, sprzętu komputerowego, telefonów komórkowych i innych niezbędnych akcesoriów w celach związanych z reprezentacją Spółki, realizacją zadań i sprawami funkcjonowania Spółki, uzgadnianiem warunków i podpisywaniem różnego rodzaju umów krajowych i zagranicznych, oraz innymi działaniami zastrzeżonymi dla Zarządu, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z updof, gdyż są one ściśle związane z działalnością Spółki i nie stanowią przysporzenia majątkowego, ani świadczeń jednostronnych dla organów stanowiących (tutaj: Zarządu). Zwrot kosztów i udostępnienie sprzętu stanowiącego własność Spółki jest ściśle uzależniona od celu jakim jest realizacja zadań Spółki, a nie prywatnych spraw poszczególnych członków Zarządu. Podobne stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPB2/415-208/10/MU z dnia 25 maja 2010 r. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, w myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Tym samym, również za przychód z tytułu członkostwa w organie osoby prawnej uznaje się każde świadczenie – nie tylko ewentualne wynagrodzenie z tego tytułu, ale także nieodpłatne świadczenia – otrzymywane w związku z pełnieniem obowiązków członka zarządu, rady nadzorczej lub innego organu stanowiącego osoby prawnej, niezależnie od sposobu powołania. Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego członkowie zarządu, wykonując określone zadania związane z działalnością spółki, będą mieli prawo użytkowania samochodów, sprzętu komputerowego, telefonów komórkowych i innych niezbędnych akcesoriów w celach związanych z reprezentacją Spółki, realizacją zadań i sprawami funkcjonowania Spółki. W przypadku takiego udostępnienia i wykorzystywania składników majątkowych nie sposób uznać, iż członkowie zarządu uzyskują przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Członkowie zarządu uzyskiwaliby nieodpłatne świadczenia, które podlegałyby opodatkowaniu w sytuacji, gdyby korzystali z ww. składników dla celów prywatnych, natomiast Spółka ponosiłaby koszty takiego korzystania w całości lub w części. Zatem, jeśli samochody, sprzęt komputerowy, telefony komórkowe i inne niezbędne akcesoria wykorzystywane są jako narzędzia pracy (służą wyłącznie celom służbowym) – wydatki ponoszone przez Spółkę, związane z ich udostępnieniem i eksploatacją, nie stanowią przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Ponadto, w sytuacji przedstawionej we wniosku członkowie zarządu będą otrzymywali zwrot udokumentowanych kosztów podróży krajowych i zagranicznych łącznie z dietami i ryczałtami, obliczonymi zgodnie Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz. 1990 ze zm.) i Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz. 1991 ze zm.). W myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej, są:
Na podstawie art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
Zatem diety i inne należności za czas podróży wypłacane członkom zarządu przez Spółkę będą stanowiły przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednak w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13, ww. ustawy będzie wolny od podatku dochodowego do wysokości określonej w ww. rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Przy czym należy wyraźnie zaznaczyć, iż jeżeli należności wypłacone przez Spółkę będą wyższe od limitów określonych we właściwych przepisach, to nadwyżki ponad te limity podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Reasumując, wydatki ponoszone przez Spółkę, związane z udostępnieniem członkom Zarządu samochodów, sprzętu komputerowego, telefonów komórkowych i innych niezbędnych akcesoriów, które wykorzystywane są jako narzędzia pracy i służą wyłącznie celom służbowym nie stanowią przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Natomiast diety i inne należności za czas podróży wypłacane członkom zarządu przez Spółkę stanowiące przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystać będą ze zwolnienia od podatku w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) do wysokości określonej w ww. rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.