Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-991a/13/HD
z 19 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.jedn. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 24 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 16 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego m.in. dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która rozważa w niedalekiej przyszłości rozpoczęcie działalności gospodarczej.

W związku z planowaną działalnością (w ramach działalności gospodarczej) Wnioskodawca przewiduje też, że stanie się czynnym podatnikiem i dokona rejestracji dla celów podatku od towarów i usług. Planowana działalność gospodarcza Wnioskodawcy będzie się koncentrować wokół branży komputerowej i informatycznej. W jej ramach Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi związane z projektowaniem czy modernizowaniem stron internetowych dla klientów. Wnioskodawca wskazuje, że usługi te należy klasyfikować pod nr PKWiU 62.09.20.0 – pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Działalność Wnioskodawcy będzie miała charakter ściśle techniczny, zajmować się on będzie tworzeniem produktów jakimi są strony internetowe (ich zawartość).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zadaniem Wnioskodawcy będzie stworzenie dla klienta jak najatrakcyjniejszej strony przy wykorzystaniu jego umiejętności graficznych oraz informatycznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie więc tworzył dla klienta stronę (produkt) jak najbardziej optymalną (szybko identyfikowaną przez najpopularniejsze wyszukiwarki), o jak najlepszych parametrach technicznych, ale też atrakcyjną wizualnie (przejrzysta, czytelna).

Poza tworzeniem stron Wnioskodawca będzie świadczył także usługi polegające na modyfikacji (ulepszaniu) istniejących już witryn internetowych klientów. W takim przypadku usługa polegałaby na ulepszeniu strony klienta poprzez zmianę szaty graficznej na bardziej atrakcyjną, czy też poprzez dodanie nowych funkcji. W każdym wariancie jednak usługa, jaką klientowi świadczyć będzie Wnioskodawca, kończyć się będzie na etapie stworzenia lub zmodernizowania strony, to zaś jakie treści umieszczane będą na stronie przez klienta oraz do czego klient będzie jej używał nie będzie już w żaden sposób zależne od Wnioskodawcy.

Jak zostało już podkreślone, planowane usługi będą miały charakter ściśle techniczny, nie zaś reklamowy.


W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania (oznaczone we wniosku nr 1 i 2).


  1. Czy przychody uzyskiwane w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy będą mogły być opodatkowane na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne...
  2. Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest pozytywna, czy do przychodów uzyskiwanych w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie stawka w wysokości 8,5% przychodów zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne...


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania pierwszego – przychody uzyskiwane przez niego w związku z działalnością gospodarczą będą mogły być opodatkowane na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonych ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:


  1. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  2. karty podatkowej.


Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 poz. 361 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Natomiast art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, że źródłem przychodów jest pozarolniczą działalność gospodarcza. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, osobie fizycznej przysługuje więc prawo do opodatkowania przychodów z tej działalności na zasadach określonych w ustawie o podatku zryczałtowanym.

Co do zasady więc prawo do opodatkowania zryczałtowanego – po spełnieniu warunków przewidzianych w ustawie – przysługiwać będzie każdej osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, chyba że dana działalność jest wyraźnie wyłączona spod opodatkowania zryczałtowanego. Wyłączenia takie zawarte są w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w załączniku nr 2 do tej ustawy, do którego to załącznika odsyła art. 8 w ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Załącznik nr 2 zawiera szczegółowy wykaz usług, w stosunku do których, wyłączona jest możliwość opodatkowania w sposób zryczałtowany. W rezultacie, o ile prowadzona działalność nie jest wyłączona spod opodatkowania w sposób zryczałtowany przez art. 8 lub załącznik nr 2 ustawy o podatku zryczałtowanym należy przyjąć, że przychody z takiej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu zryczałtowanemu. Jednocześnie zgodnie z art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ścisłe określone grupy podatników mogą opłacać podatek w formie karty podatkowej.

Zakres działalności usługowej (gospodarczej), którą planuje Wnioskodawca, tj. polegającej na tworzeniu i modernizacji stron internetowych dla klientów nie jest objęty zarówno ani przez postanowienia art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ani też przez treść załącznika nr 2 do tej ustawy. Nie wymienia go także wprost treść art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, przychody te będą mogły być opodatkowane na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przewidzianych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania drugiego – do przychodów uzyskiwanych w związku z jego działalnością gospodarczą zastosowanie znajdzie stawka w wysokości 8,5% przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Jak wynika z cytowanego przepisu stawka w wysokości 8,5% przychodów będzie miała zastosowanie do działalności usługowej, chyba że działalność taka podlega opodatkowaniu inną stawką zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 4, pkt 5 lub też jest w ogóle wyłączona spod opodatkowania zryczałtowanego przez załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy stwierdzić, że działalność gospodarcza planowana przez Wnioskodawcę będzie działalnością usługową. Usługi Wnioskodawcy polegać będą na tworzeniu i modernizacji stron internetowych dla klientów. Działalność planowana przez Wnioskodawcę nie jest przewidziana przez załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako wyłączona spod możliwości opodatkowania zryczałtowanego. Ponadto, art. 12 ust. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 4, pkt 5 dotyczą zupełnie innych rodzajów działalności, niż ta, którą zamierza prowadzić Wnioskodawca. W związku z tym inne stawki podatku zryczałtowanego nie będą mogły mieć w tej sytuacji zastosowania i należy zastosować stawkę przewidzianą w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, do przychodów uzyskiwanych w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie stawka w wysokości 8,5% przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnym źródłem przychodów jest określona w art. 10 ust. 1 pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g ww. ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, tj. w „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która rozważa w niedalekiej przyszłości rozpoczęcie działalności gospodarczej. W związku z planowaną działalnością (w ramach działalności gospodarczej) Wnioskodawca przewiduje też, że stanie się czynnym podatnikiem i dokona rejestracji dla celów podatku od towarów i usług. Planowana działalność gospodarcza Wnioskodawcy będzie się koncentrować wokół branży komputerowej i informatycznej. W jej ramach Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi związane z projektowaniem czy modernizowaniem stron internetowych dla klientów. Wnioskodawca wskazuje, że usługi te należy klasyfikować pod nr PKWiU 62.09.20.0 – pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane. Działalność Wnioskodawcy będzie miała charakter ściśle techniczny, zajmować się on będzie tworzeniem produktów jakimi są strony internetowe (ich zawartość). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zadaniem Wnioskodawcy będzie stworzenie dla klienta jak najatrakcyjniejszej strony wykorzystując swoje umiejętności graficzne oraz informatyczne. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie więc tworzył dla klienta stronę (produkt) jak najbardziej optymalną (szybko identyfikowaną przez najpopularniejsze wyszukiwarki), o jak najlepszych parametrach technicznych, ale też atrakcyjną wizualnie (przejrzysta, czytelna). Poza tworzeniem stron Wnioskodawca będzie świadczył także usługi polegające na modyfikacji (ulepszaniu) istniejących już witryn internetowych klientów. W takim przypadku usługa polegałaby na ulepszeniu strony klienta poprzez zmianę szaty graficznej na bardziej atrakcyjną, czy też poprzez dodanie nowych funkcji. W każdym wariancie jednak usługa, jaką klientowi świadczyć będzie Wnioskodawca, kończyć się będzie na etapie stworzenia lub zmodernizowania strony, to zaś jakie treści umieszczane będą na stronie przez klienta oraz do czego klient będzie jej używał nie będzie już w żaden sposób zależne od Wnioskodawcy. Planowane usługi będą miały charakter ściśle techniczny, nie zaś reklamowy.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść analizowanych przepisów w pierwszej kolejności zauważyć należy, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według PKWIU pod nr 62.09.20.0 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stanowiącym wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem stwierdzić należy – iż co do zasady – przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia wskazanych we wniosku usług (pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane – nr PKWiU 62.09.20.0) będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z tym stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Zastrzec jednak należy, że gdyby wykonywane usługi były usługami związanymi z instalowaniem oprogramowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 17% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Grupowanie PKWiU 62.09.20.0, o którym mowa jest w ww. przepisie, obejmuje również świadczone przez Wnioskodawcę usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.09.20.0, jednakże znajdujące się przy nim oznaczenie „ex” oznacza, że 17% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z instalowaniem oprogramowania.

W tym miejscu podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.jedn. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj