Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1585/11/AJ
z 27 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1585/11/AJ
Data
2012.02.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Rachunki --> Obowiązek wystawienia rachunku

Ordynacja podatkowa --> Przepisy ogólne --> Definicje pojęć


Słowa kluczowe
dokumentowanie
organ władzy publicznej
zadania publiczne


Istota interpretacji
Czy zasadne jest wystawianie i faktur i rachunków?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych czynności – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych czynności.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stosownie do zapisów art. 7 c ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, do zadań marszałka województwa należy w szczególności prowadzenie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Udostępnianie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego polega na sprzedaży map drukowanych oraz na sprzedaży map cyfrowych, które są każdorazowo nagrywane na CD na zamówienie klienta. Sprzedaż map drukowanych zgodnie z opinią Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 13 stycznia 2011 r. ma charakter sprzedaży detalicznej, mieści się w grupowaniu PKWiU 58.11.16.0 i jest obciążona 8% podatkiem VAT, a sprzedaż map cyfrowych jest przyporządkowana do grupowania PKWiU 75.14.12 jako usługa administracji publicznej pomocnicza ogólna z wyjątkiem spraw personalnych i do tej pory była traktowana jako zwolniona z podatku. Stosując się do wyżej wymienionych opinii, w Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej wystawiano faktury VAT i stosowano drukarkę fiskalną do rejestrowania sprzedaży opodatkowanej dla osób fizycznych. W świetle opinii Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP1/443-722/11/AP, sprzedaż map cyfrowych nie będzie objęta podatkiem od towarów i usług. Wobec tego nasuwają się pytania o sposób dokumentowania czynności udostępniania wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Drukarka fiskalna jest zakodowana tylko do rejestrowania czynności podlegających opodatkowaniu. Wobec tego czynności nie podlegające opodatkowaniu na paragonie są zakodowane w dalszym ciągu jako zwolnione. Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość w kwestii dokumentowania czynności udostępniania wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku.


Czy zasadne jest wystawianie i faktur i rachunków...


Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku, powinien być wystawiany tylko jeden rodzaj dowodów księgowych, tylko rachunki lub tylko faktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4).

Natomiast w myśl art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Przy czym, przez działalność gospodarczą w rozumieniu Ordynacji podatkowej, na podstawie art. 3 pkt 9 rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.

W myśl art. 87 § 3 Ordynacji podatkowej, podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.

Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 87 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach udostępniania zasobu geodezyjnego i kartograficznego dokonuje sprzedaży map. Wnioskodawca powołuje się na otrzymaną interpretację indywidualną znak ITPP1/443-722/11/AP wydaną przez tutejszy organ w dniu 23 sierpnia 2011 r., z której wynika, iż wykonywane przez Marszałka Województwa czynności, polegające na udostępnieniu map z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej, a określone w przepisach prawa opłaty pobierane za te czynności nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, iż w przypadku pobierania opłat za udostępnianie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, polegające na sprzedaży map drukowanych oraz cyfrowych, które nie są objęte podatkiem od towarów i usług, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek dokumentowania tych czynności fakturami, o których mowa w art. 106 ust. 1 cyt. ustawy. Ponadto, skoro Wnioskodawca nie jest podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie ww. czynności, to nie ma również obowiązku dokumentowania przedmiotowych czynności rachunkiem, o którym mowa w art. 87 Ordynacji podatkowej.

Czynność ta winna być zatem udokumentowana innym dokumentem księgowym, przewidzianym w odrębnych przepisach, w tym ustawy o rachunkowości (np. dowód wpłaty, przelew, itp.).

Końcowo należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdyż zagadnienia te nie były przedmiotem zapytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj