Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-958/13-2/AP
z 10 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług w zakresie edukacji pozaszkolnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług w zakresie edukacji pozaszkolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza (dalej „Placówka”), jest placówką oświatowo-wychowawczą, prowadzoną przez A., zamieszkałą w …, ul. …, … oraz B, zamieszkałą w …, ul. …, …. Podstawą prawną działania Placówki jest statut (stanowiący załącznik do wniosku) oraz ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (tekst jednolity, Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, art. 84 z późniejszymi zmianami).

Placówka prowadzi działalność w zakresie edukacji pozaszkolnej w formie zajęć edukacyjnych, których uczestnikami są osoby małoletnie. Głównym celem działalności placówki jest zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie rozwoju ogólnego uczestników zajęć edukacyjnych, m.in. rozwój twórczego myślenia, zwiększanie efektywności uczenia się oraz uzupełnianie wiedzy. Ponadto z uwagi na to, że jedną z najważniejszych aktywności w życiu każdego człowieka jest proces uczenia się, celem Placówki jest przywrócenie, szczególnie u ludzi młodych znajdujących się obecnie w systemie nauczania, naturalnej radości i lekkości w doświadczaniu otaczającego nas świata i przyswajaniu nowych informacji na jego temat.


Placówka realizuje swoje zadania poprzez:

  1. prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu: szybkiego czytania, technik pamięciowych, rozwoju intelektu oraz językowych,
  2. prowadzenie innych zajęć edukacyjnych, warsztatów, mających na celu doskonalenie umiejętności uczenia się oraz rozwoju różnego rodzaju pasji i talentów,
  3. organizowanie i prowadzenie półkolonii, zimowisk, zielonych szkół, wycieczek.

Na podstawie art. 82 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm., dalej „ustawa o systemie oświaty”), Placówka złożyła wniosek o wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych w powiecie …, woj. …, prowadzonej przez Starostę …. Na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, osoby prowadzące Placówkę uzyskały wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych w powiecie …, woj. …, prowadzonej przez Starostę …, w dniu 30 sierpnia 2013 roku. Dowodem wpisu jest Zaświadczenie Nr … wydane przez Starostę … (kopia zaświadczenia stanowi załącznik do wniosku).

W konsekwencji Placówka jest podmiotem, o którym mowa w art. 2 oraz w art. 82 ustawy o systemie oświaty i jest uznawana za jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionej powyżej sytuacji usługi świadczone przez Placówkę, w zakresie działalności statutowej, podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a oraz pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT, oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku (Dz.U. Nr 73, poz. 392 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 26 lit. a ustawy VAT, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 24 lit. a ustawy VAT, zwolnione od podatku są usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa ściśle z tymi usługami związana, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.


Ponadto, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku (Dz.U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zgodnie z par. 13 ust. 1 pkt 15, zwalnia się z podatku od towarów i usług, usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Placówka uzyskała w zakresie przedmiotu swojej działalności określonego w statucie tj. zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie rozwoju ogólnego uczestników zajęć edukacyjnych, m.in. rozwój twórczego myślenia, zwiększanie efektywności uczenia się oraz uzupełnianie wiedzy, wpis do rejestru podmiotów, o których mowa w art. 2 ustawy o systemie oświaty. Uzyskując wpis, Placówka została objęta systemem oświaty, o którym mowa w ustawie o systemie oświaty. Placówka realizuje swoje zadania poprzez:

  1. prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu: szybkiego czytania, technik pamięciowych, rozwoju intelektu oraz językowych,
  2. prowadzenie innych zajęć edukacyjnych, warsztatów, mających na celu doskonalenie umiejętności uczenia się oraz rozwoju różnego rodzaju pasji i talentów,
  3. organizowanie i prowadzenie półkolonii, zimowisk, zielonych szkół, wycieczek dla dzieci i młodzieży korzystających z usług Placówki.

Konsekwentnie, wszystkie działania Placówki dotyczą usług w zakresie kształcenia i wychowania lub usług i dostawy towarów bezpośrednio i ściśle związanych ze świadczeniem usług w zakresie kształcenia i wychowania. Dla przykładu świadczenie usług lub/i dostawa towarów ściśle związanych ze świadczeniem usług w zakresie kształcenia i wychowania, może mieć miejsce w przypadku organizowania i prowadzenia półkolonii, zimowisk, zielonych szkół i wycieczek. Poza zakresem przedstawionym wyżej, Placówka nie świadczy żadnych innych usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 26 lit. a ustawy VAT, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ponadto zwolnieniu podlegają usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku (Dz.U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zgodnie z par. 13 ust. 1 pkt 15.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 24 lit. a ustawy VAT, zwolnione od podatku są usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa ściśle z tymi usługami związana, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.


Konsekwentnie zatem, zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę, w zakresie przedstawionym wyżej oraz w statucie Placówki, podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz w art. 8 ww. ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ww. ustawy.


Na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W zaś myśl art. 146a pkt 1 powołanej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku bądź zwolnienie od podatku.


Stosownie zatem do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z pkt 26 powołanego przepisu, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 powołanej ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe - ust. 17a ww. przepisu.


W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L Nr 347/1, ze zm.). W myśl art. 132 ust. 1 lit. h oraz lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie; państwa członkowskie zwalniają także kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Powołane wyżej przepisy ustawy o VAT i rozporządzenia przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT m.in. dla usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, a także usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przy czym należy zwrócić uwagę, że w przypadku spełnienia określonych przepisami warunków, ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa towarów bądź świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Z analizy powyższych przepisów wynika również, że ze zwolnienia od podatku korzystają także usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie powołanych przepisów istotne jest spełnienie zawartych w powołanych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe przepisy odsyłają bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje m.in. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego. Na podstawie art. 5 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną, może być zakładana i prowadzona przez osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl ust. 3 ww. artykułu, organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu. Stosownie do art. 82 ust. 3a ww. ustawy, zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

  1. nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
  2. datę i numer wpisu do ewidencji;
  3. nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
  4. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
  5. adres szkoły lub placówki;
  6. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca jest niepubliczną placówką oświatowo-wychowawczą. Podstawą prawną działania Placówki jest statut oraz ustawa o systemie oświaty. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie edukacji pozaszkolnej w formie zajęć edukacyjnych, których uczestnikami są osoby małoletnie. Głównym celem działalności placówki jest zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie rozwoju ogólnego uczestników zajęć edukacyjnych, m.in. rozwój twórczego myślenia, zwiększanie efektywności uczenia się oraz uzupełnianie wiedzy. Placówka realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu: szybkiego czytania, technik pamięciowych, rozwoju intelektu oraz językowych; prowadzenie innych zajęć edukacyjnych, warsztatów, mających na celu doskonalenie umiejętności uczenia się oraz rozwoju różnego rodzaju pasji i talentów, a także organizowanie i prowadzenie półkolonii, zimowisk, zielonych szkół, wycieczek. Ponadto, Placówka jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty. Wnioskodawca wskazuje również, że wszystkie jego działania dotyczą usług w zakresie kształcenia i wychowania lub usług i dostawy towarów bezpośrednio i ściśle związanych ze świadczeniem usług w zakresie kształcenia i wychowania. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia od podatku świadczonych usług.


Odnosząc się do powyższego podkreślić należy, że wszelkie zwolnienia od podatku określone w ustawie oraz przepisach wykonawczych, jako odstępstwo od zasady ogólnej, muszą być interpretowane ściśle.


Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W kwestii usług w zakresie wychowania, należy wskazać, że jest ono przypisane podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Dla oceny tego, czy w przedmiotowej sprawie usługi świadczone przez Akademię w ramach prowadzonej przez nią placówki są zwolnione od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz
  2. czy są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Zwrócić należy uwagę, że uregulowania zawarte w wyżej cytowanych przepisach mających zastosowanie w sprawie wskazują, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Przy czym określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Jak już wskazano, nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Działania realizowane przez Placówkę taki wpływ wywierają. W opisie sprawy Akademia wskazała bowiem, że prowadzi zajęcia edukacyjne z zakresu: szybkiego czytania, technik pamięciowych, rozwoju intelektu oraz językowych, prowadzi inne zajęcia edukacyjne, warsztaty, mające na celu doskonalenie umiejętności uczenia się oraz rozwój różnego rodzaju pasji i talentów. Wnioskodawca wskazał również, że wszystkie działania Placówki dotyczą usług w zakresie kształcenia i wychowania lub usług i dostawy towarów bezpośrednio i ściśle związanych ze świadczeniem usług w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto, z uwagi na fakt, że jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty (Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych prowadzonej przez starostę …) - zostaje spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.


Wskazać również należy, że z analizy powołanego § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia wynika, że zwolnienie określone tym przepisem również jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Przysługuje zatem wyłącznie w sytuacji, gdy obie przesłanki, tj. zarówno podmiotowa, jak i przedmiotowa są spełnione:

  1. świadczący usługę podmiot musi być podmiotem objętym ustawą o systemie oświaty, tj. wymienionym w cyt. wyżej art. 2 ustawy o systemie oświaty oraz
  2. podmiot ten musi świadczyć usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze na rzecz dzieci i młodzieży z ww. jednostki.

Wnioskodawca powyższe warunki spełnia: Placówka jest jednostką objętą systemem oświaty, a także organizuje i prowadzi półkolonie, zimowiska, zielone szkoły, wycieczki dla dzieci i młodzieży korzystających z usług Placówki. W związku z powyższym Akademia wypełnia przesłankę podmiotową oraz przedmiotową i może korzystać - w zakresie organizacji i prowadzenia półkolonii, zimowisk, zielonych szkół i wycieczek, o których mowa wyżej – ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w cyt. § 13 ust. 1 pkt 15 powołanego rozporządzenia.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę na postanowienia zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT. Zwolnienie określone tym przepisem dotyczy jednostek organizacyjnych systemu oświaty, sprawujących opiekę nad dziećmi i młodzieżą, a także podmiotów sprawujących opiekę nad dziećmi i młodzieżą, działających na podstawie przepisów o pomocy społecznej oraz przepisów o systemie oświaty. W opisie sprawy Wnioskodawca wskazuje, że Placówka prowadzi działalność w zakresie edukacji pozaszkolnej w formie zajęć edukacyjnych, a także że wszystkie działania Placówki dotyczą usług w zakresie kształcenia i wychowania lub usług i dostawy towarów bezpośrednio i ściśle związanych ze świadczeniem usług w zakresie kształcenia i wychowania. W tym zakresie – jak wskazano wyżej – korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT bądź na podstawie § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia. Tym samym, przepis art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, nie znajdzie w niniejszej sprawie zastosowania.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę, jako jednostkę objętą systemem oświaty, usługi w zakresie kształcenia i wychowania – tj. prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu szybkiego czytania, technik pamięciowych, rozwoju intelektu oraz językowych, a także prowadzenie innych zajęć edukacyjnych, warsztatów, mających na celu doskonalenie umiejętności uczenia się oraz rozwoju różnego rodzaju pasji i talentów – korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Natomiast organizowanie i prowadzenie półkolonii, zimowisk, zielonych szkół, wycieczek dla dzieci i młodzieży korzystających z usług Placówki, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego, iż usługi świadczone przez Akademię w zakresie przedstawionym we wniosku korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.


Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Wnioskodawcę w zakresie wynikającym ze statutu Placówki.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj