Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-575/12-2/IGo
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-575/12-2/IGo
Data
2012.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
drogi
gmina
infrastruktura
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Opodatkowanie transakcji nieodpłatnego przeniesienia infrastruktury drogowej na rzecz gminy.



Wniosek ORD-IN 941 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.07.2012 r. (data wpływu 05.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nieodpłatnego przeniesienia infrastruktury drogowej na rzecz gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.07.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nieodpłatnego przeniesienia infrastruktury drogowej na rzecz gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o. o. systematycznie podnosi jakość świadczonych usług. W związku z tym podjęto inwestycję rozbudowy centrum logistycznego w X, Spółka w ramach tej inwestycji poniesie między innymi nakłady na drogę stanowiącą własność gminy, w celu umożliwienia sprawnego bezpiecznego dojazdu przede wszystkim samochodów ciężarowych, co ma bezpośredni związek z realizacją podstawowej działalności Spółki, jaką jest wynajem i sprzedaż elementów deskowań i rusztowań systemu P. .

Ponieważ, warunkiem niezbędnym dla realizacji inwestycji jest wykonanie układu komunikacyjnego, w tym przebudowa odcinka ulicy Stołecznej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Żurawią, Spółka P... Polska planuje podpisać z Gminą porozumienie o następującej treści:

Porozumienie pomiędzy:

  1. P... Polska Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. S… 62, X, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy KRS pod numerem: …, REGON …, NIP … zwaną dalej „Spółką”, reprezentowaną przez Prezesa Zarządu - …,
    a
  2. Gminą Y, Urząd Miejski w Y (…) przy ul. K…2, zwaną dalej „Gminą”, NIP: … reprezentowaną przez Burmistrza Y - ….

Spółka oraz Gmina w dalszej części Porozumienia będą zwane łącznie „Stronami”, zaś każda z nich z osobna „Stroną”.

„Zważywszy, że:

  1. Spółka zainteresowana jest realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie centrum logistycznego P... Polska w X zwanej dalej „Inwestycją”;
  2. Warunkiem niezbędnym dla realizacji inwestycji jest wykonanie układu komunikacyjnego, w tym przebudowa odcinka ulicy Stołecznej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Żurawią, oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, obowiązującego dla w/w działek gruntu jako 4 KDD;
  3. Gmina zainteresowana jest, aby niezbędny dla funkcjonowania Inwestycji fragment drogi gminnej 4 KDD od skrzyżowania z ulica Żurawią wzdłuż działek na których planowana jest Inwestycja (zgodnie z Załącznikiem nr 3), był zrealizowany przez Spółkę oraz na koszt Spółki;
  4. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności oraz fakt, że część nieruchomości niezbędnych do realizacji przedmiotowej drogi posiada nieregulowany stan prawny strony uznały, że optymalnym w szczególności pod względem czasowym - sposobem realizacji drogi dojazdowej jest zastosowanie procedury przewidzianej ustawą z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zmianami) dalej zwaną jako „Specustawa”.

Strony postanawiają, co następuje:

§ 1

Realizacja Drogi 4KDD

  1. Gmina oświadcza, że warunki zagospodarowania terenu, na którym ma zostać zrealizowana przebudowa drogi określa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przyjęty uchwałą Nr 258/08 Rady Miejskiej w Y Mazowieckim z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru … opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego Nr 117 z dnia 23 lipca 2009 r., (dalej zwanym jako „Plan Miejscowy”).
  2. Droga gminna oznaczona w planie miejscowym jako 4KDD wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Ż… wzdłuż działek, na których realizowana będzie Inwestycja zostanie zaprojektowana i wykonana po uzgodnieniu z Gminą parametrów technicznych drogi, zgodnie z wykonaną koncepcją stanowiącą Załącznik nr 3 do Porozumienia.
  3. Parametry drogi gminnej 4KDD jak również zakres prac związanych z jej realizacją mają charakter koncepcji i mogą ulec nieznacznej korekcie w projekcie budowlanym i wykonawczym, w zależności od uwarunkowań prawnych i technicznych realizacji Inwestycji, z zachowaniem postanowień Planu Miejscowego.

§ 2

Zastosowanie Specustawy i wypłata wynagrodzenia na rzecz Gminy

  1. Inwestycje z zakresu infrastruktury technicznej polegającej na realizacji drogi publicznej na terenie 4KDD przeznaczonym w Planie Miejscowym pod tę funkcję należą do zadań własnych Gminy.
  2. Gmina oświadcza, iż po podpisaniu niniejszego Porozumienia i przedstawieniu Gminie do weryfikacji dokumentacji projektowej odcinka drogi 4KDD, podlegać ona będzie sprawdzeniu przez Gminę i ewentualnie poprawieniu według wskazań Gminy. Gmina zgłosi ewentualne zastrzeżenia do dokumentacji w terminie 14 dni od jej otrzymania. Niezgłoszenie zastrzeżeń w tym terminie oznacza zaakceptowanie dokumentacji przez Gminę. Pod warunkiem dostarczenia kompletnej dokumentacji przez Spółkę, Gmina złoży w terminie do 7 dni od jej sprawdzenia, do właściwego starosty wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dalej jako „Zezwolenie na Realizację”), w trybie art. 11a ust. 1 Specustawy, i w trakcie postępowania administracyjnego prowadzonego przez właściwego starostę dołoży wszelkich starań w celu uzyskania Zezwolenia na Realizację.
  3. W celu umożliwienia realizacji przez Spółkę zobowiązań, o których mowa w § 2 ust. 2 niniejszego Porozumienia, Gmina udziela:
    1. zgody na realizację zadania oraz opisany w Porozumieniu sposób realizacji drogi dojazdowej do nowobudowanej inwestycji;
    2. użycza i udostępnienia Spółce powierzchnię działki jaka powstanie w celu realizacji na niej odcinka drogi 4KDD w wyniku podziału geodezyjnego działek o numerach ewidencyjnych 259/1 i 260/1 (dr. -ul. …), 447/1 (dr. -ul. …), 222/2, 221/3, 221/4, 220/6, 446/2, 406/2, 229/2, 219/1, 445/2, 462/3 i 463/4 oraz udzielenia Spółce prawa do dysponowania ww. działkami gruntu na cele budowlane, jak również uzyskiwania zgód i pozwoleń w imieniu Gminy jako nowego właściciela przedmiotowego gruntu, a także do przeprowadzenia robót budowlanych;
    3. udzieli Spółce wszelkiej niezbędnej pomocy i wsparcia celem realizacji zobowiązań określonych w treści niniejszego Porozumienia, w tym wydania Spółce wszelkich dokumentów lub oświadczeń, jakie mogą się okazać niezbędne i konieczne przy realizacji zobowiązań Spółki wynikających z niniejszego Porozumienia oraz uczestniczenia w rozstrzyganiu ewentualnych problemów związanych z jego realizacją;
    4. Gmina udziela niezbędnego pełnomocnictwa do występowania w postępowaniu administracyjnym o wydanie Zezwolenia na Realizację przedmiotowego odcinka drogi 4KDD, za wyjątkiem składania wniosków, oświadczeń i dokumentów mogących rodzić zobowiązania finansowe dla Gminy Y.
  4. Spółka oświadcza, że:
    1. zaprojektuje i zrealizuje fragment drogi dojazdowej 4KDD położonej w obrębie Płochocin własnym staraniem i na własny koszt. Naniesienia wybudowane na fragmencie drogi dojazdowej 4KDD wraz ze skrzyżowaniem z ulica Żurawią zostaną przeniesione przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz Gminy;
    2. zapłaci na rzecz Gminy: wynagrodzenie za dokonanie prawem dozwolonych czynności, tak faktycznych jak i prawnych, umożliwiających realizację fragmentu drogi 4KDD w wysokości równej sumarycznej kwocie odszkodowań ustalonych decyzją właściwego starosty w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zmianami) dalej zwaną jako „UGN”, które Gmina zobowiązana będzie wypłacić za nieruchomości wywłaszczone na potrzeby realizacji fragmentu drogi 4 KDD, w trybie art. 12 ust. 5 Specustawy w zw. z art. 132 ust. 5 UGN lub wynagrodzenie w wysokości równej sumarycznej kwocie odszkodowań ustalonych w porozumieniach zawartych między osobami, którym takie odszkodowanie przysługuje a Gminą;
    3. Gmina przekaże uzyskane od Spółki środki w całości na wypłatę odszkodowań o których mowa powyżej;
    4. Spółka zobowiązuje się do dokonania wpłaty kwot, o których mowa w ust. 4 lit. b niniejszego porozumienia, ustalonych decyzją właściwego starosty, w terminie 14 dni od dnia w którym decyzja stanie się ostateczna. W przypadku wcześniejszego podpisania przez gminę porozumienia z osobami, którymi będzie przysługiwało odszkodowanie Spółka wypłaci Gminie kwotę wynikającą z Porozumień w terminie 14 dni od jego zawarcia. Przeznaczenie wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 4 lit. b niniejszego porozumienia, na cel inny niż tam wskazany, będzie skutkować natychmiastową wymagalnością zwrotu pełnej kwoty odszkodowań na rzecz Spółki i w takim przypadku Gmina zobowiązana będzie do zwrotu tych kwot w terminie 14 dni od dnia otrzymania od Spółki stosownego, pisemnego wezwania do zwrotu wypłaconych kwot.


§ 3

Postępowania prawne w ramach realizacji Inwestycji

  1. Gmina zobowiązuje się wspierać budowę drogi, w sposób i w ramach dozwolonych obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności:
    1. dołożyć wszelkich starań, aby postępowania prawne, w tym, postępowania administracyjne prowadzone w trybie Specustawy, w których Gmina uczestniczy lub które prowadzi, przebiegały bez zbędnej zwłoki;
    2. wydać bez zbędnej zwłoki wszelkie dokumenty niezbędne do realizacji drogi oraz zezwolenia na lokalizację zjazdów;
    3. udzielić Spółce wraz z podpisaniem niniejszego Porozumienia pełnomocnictwa, którego wzór stanowi Załącznik nr 4.
  2. Gmina oświadcza ponadto, że przebudowana droga dopuszczona będzie dla transportu wykonywanego przez samochody ciężarowe (o ładowności do 24 ton), zgodnie z zapotrzebowaniem Spółki.

§ 4

Przekazanie drogi Gminie

  1. Po zrealizowaniu przedmiotowej Inwestycji, Spółka przekaże Gminie następujące dokumenty:
    1. oryginalny egzemplarz projektu wykonawczego wraz z uzgodnieniami i pozwoleniami;
    2. kopię pozwolenia na budowę drogi;
    3. decyzję na użytkowanie;
    4. dziennik budowy;
    5. kopię oświadczenia kierownika budowy o wykonaniu robót zgodnie z dokumentacją projektową;
    6. kopię protokołu odbioru końcowego budowy drogi;
    7. oświadczenie o wysokości poniesionych kosztów na budowę drogi wraz z kserokopią faktur potwierdzających poniesione koszty.
  2. W odbiorze końcowym robót związanych z przebudową drogi 4KDD uczestniczyć będzie przedstawiciel Gminy.
  3. Spółka przeniesie w drodze cesji praw i obowiązków na Gminę - uprawnienia wynikające z tytułu rękojmi i gwarancji wykonanych robót.

§ 5

Postanowienia końcowe

  1. Burmistrz Y oświadcza, iż jest w pełni umocowany do zawarcia Porozumienia. Prezes Zarządu Spółki P... Polska również oświadcza, że jest w pełni uprawniony do jednoosobowej reprezentacji Spółki i podpisania niniejszego Porozumienia. Odpis z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego dla Spółki stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego Porozumienia (dalej zwanym „Porozumienie”), natomiast odpis zaświadczenia o wyborze Pawła Kanclerza na stanowisko Burmistrza Gminy i Miasta Y stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego Porozumienia.
  2. W sprawach nieuregulowanych w Porozumieniu zastosowanie będą miały odpowiednie przepisy prawa, w szczególności Kodeksu cywilnego, Specustawy oraz Prawa budowlanego.
  3. Wszelkie zmiany Porozumienia wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  4. Ewentualne spory wynikłe w związku z zawarciem Porozumienia i jego realizacją rozstrzygać będzie sąd powszechny właściwy miejscowo dla siedziby Spółki.
  5. Porozumienie zostało sporządzone w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron.

Za Gminę Za Spółkę

Załączniki:

Załącznik nr 1 - odpisz KRS dla Spółki,

Załącznik nr 2 -odpis zaświadczenia o wyborze … na stanowisko Burmistrza Y,

Załącznik nr 3 - koncepcja drogi,

Załącznik nr 4 - pełnomocnictwo dla Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług poniesione nakłady na drogę gminną w tym wypłacone wynagrodzenie na rzecz odszkodowań za wywłaszczenia na potrzeby realizacji drogi a następnie przeniesione przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz Gminy jako infrastruktura drogowa wzniesiona na cudzym gruncie (nie stanowiącym własności P... Polska Sp. z o.o.) będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług poniesione nakłady na drogę gminną w tym wypłacone wynagrodzenie na rzecz odszkodowań za wywłaszczenia na potrzeby realizacji drogi a następnie przeniesione przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz Gminy stanowić będą nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nakłady na drogę gminną i jej nieodpłatne przekazanie nastąpiło w związku i na cele prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Zatem przedmiotowe przekazanie nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ww. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, który to przepis nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania. W konsekwencji nieodpłatne przekazanie przez Spółkę gminie infrastruktury drogowej wybudowanej na gruncie w części należącym do gminy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygnatura IPPP1/443-289/12-2/AP z dnia 31.05.2012, w której Dyrektor stwierdził, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel(…). Aby móc uznać, że dana czynność może być traktowana jako dostawa towarów, warunkiem koniecznym jest uznanie przedmiotu transakcji za towar. Stosownie zatem do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższe oznacza, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W tym miejscu wskazać należy, iż stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 ze zm.), budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

W myśl zaś art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przepis art. 48 tej ustawy stanowi natomiast, iż z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia prowadzi do wniosku, iż przekazania Infrastruktury drogowej gminie nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Gmina, jako właściciel gruntu, będzie posiadać również prawo własności do wszystkich jego części składowych, w tym do infrastruktury drogowej wybudowanej na tym gruncie i trwale z nim związanej. Zatem przekazania przez Spółkę drogi gminie nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w ww. art. 7 ustawy o VAT. Czynność ta stanowić będzie niewątpliwie świadczenie usług w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o VAT.

Z uwagi zaś na fakt, iż opisane przez Spółkę przekazanie Infrastruktury drogowej nastąpi bez wynagrodzenia, kwestia uznania tej czynności za świadczenie usług powinna być rozważana na gruncie ww. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiące część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza, jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów (art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli zaś jeden z tych warunków nie jest spełniony - takie nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia stwierdzić należy, iż przepis ten, tj. art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania, ponieważ, jak wykazano powyżej, droga wybudowana na gruncie będącym własnością gminy, a następnie przekazana gminie - nie jest towarem.

Analizując z kolei treść art. 8 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy zauważyć należy, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują. Podkreślić należy przy tym, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Z treści wniosku wynika, iż realizacja przedmiotowej inwestycji drogowej służy uzyskaniu przez Spółkę korzyści w postaci przychodu uzyskanego ze sprzedaży bądź wynajmu inwestycji. Wydatki poniesione na drogę przekazywaną nieodpłatnie mają bezpośrednie przełożenie na uzyskiwane przez Spółkę przychody, droga dojazdowa do budynku jest bowiem jednym z istotnych czynników wyboru lokalizacji przez nabywców lub najemców (tak przy budownictwie mieszkaniowym, jak i przy inwestycjach komercyjnych). Zapewnienie zatem odpowiedniej obsługi drogowej zwiększa atrakcyjność inwestycji i przyczynia się do większego zainteresowania nabyciem lub wynajmem lokali wybudowanych przez Spółkę, a to z kolei pozwala na uzyskanie wyższych cen ze sprzedaży lub wynajmu.

Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż wybudowanie Infrastruktury drogowej i jej nieodpłatne przekazanie nastąpiło w związku i na cele prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Zatem przedmiotowe przekazanie nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ww. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, który to przepis nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania. W konsekwencji nieodpłatne przekazanie przez Spółkę gminie infrastruktury drogowej wybudowanej na gruncie należącym do gminy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W związku z faktem, iż powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj