Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-458/13-4/KJ
z 27 stycznia 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem data wpływu dnia 29 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych przychodu uzyskanego z tytułu wniesienia do spółki aportu (pytanie nr 1 i nr 2) – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych przychodu uzyskanego z tytułu wniesienia do spółki aportu.
Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), pismem z dnia 21 listopada 2013 r., nr IPTPB3/423-458/13-2/KJ, (doręczonym w dniu 25 listopada 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 29 listopada 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Województwo (…), będące – jako jednostka samorządu terytorialnego – osobą prawną na podstawie art. 165 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zamierza wnieść aportem jako wkład niepieniężny do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której jest jedynym właścicielem, jedno prawo użytkowania wieczystego nieruchomości wraz z prawem własności naniesień budowlanych na niej posadowionych oraz dwie nieruchomości gruntowe wraz z naniesieniami. Wszystkie trzy nieruchomości są własnością Województwa i stanowią jego majątek. Wnoszony do spółki aport nie będzie stanowił przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części a udziały w podwyższonym kapitale zakładowym spółki, do której wniesiony będzie aport pozostaną w stu procentach własnością Województwa.
Stan prawny przedmiotowych nieruchomości uregulowany jest w księgach wieczystych:
- nieruchomość położona w Ł., przy ul. R., składająca się z zabudowanej działki oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka Nr 400/1 o pow. 0,1075 ha uregulowana w księdze wieczystej (…) znajduje się w użytkowaniu wieczystym Województwa wraz z prawem własności naniesień budowlanych, na podstawie umowy notarialnej z dnia 5 grudnia 2007 r. – umowa o przeniesienie prawa użytkowania wieczystego działki gruntu i własności budynku. Na przedmiotowej działce znajduje się budynek biurowy o pow. użytkowej 2.529,57 m2,
- nieruchomość położona w Ł., przy ul. M., składająca się z zabudowanej działki oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka Nr 46/2 o pow, 0,2767 ha uregulowana w księdze wieczystej (…) i stanowiąca własność Województwa na podstawie decyzji Wojewody (…) z dnia 4 grudnia 2003 r., znak (…), stwierdzającej nieodpłatne nabycie na rzecz Województwa przedmiotowej nieruchomości, na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 z związku z art. 47 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, z późn. zm.),
- nieruchomość położona w S., przy ul. A., składająca się z niezabudowanej działki Nr 5272/2 oraz działki zabudowanej budynkiem byłego magazynu o pow. zabudowy 300 m 2, przeznaczonym do rozbiórki. Łączna powierzchnia obu działek wynosi 6,0756 ha. Nieruchomość jest uregulowana w księdze wieczystej (…) i stanowi własność Województwa na podstawie decyzji Wojewody (…) z dnia 8 kwietnia 2002 r., znak (…), stwierdzającej nieodpłatne nabycie na rzecz Województwa przedmiotowej nieruchomości, na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 z związku z art. 47 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, z późn. zm.) oraz przepisami Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2001 r. w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które zostały przejęte przez gminy, powiaty i samorządy województw (Dz. U. Nr 65, poz. 659).
Zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.) nieruchomość może być zbyta w drodze bezprzetargowej, jeżeli ma stanowić wkład niepieniężny (aport) do spółki.
Wnioskodawca spełnia warunki do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.), który zwalnia od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zapis art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.) stanowi, że dochodami jednostek samorządu terytorialnego są m.in. ich dochody własne. Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy źródłami dochodów własnych województwa są dochody z majątku województwa. Majątkiem Województwa są udziały otrzymane w podwyższonym kapitale zakładowym spółki w zamian za wniesiony aport. Przedmiotowy dochód stanowi więc dochód z majątku Województwa, wymieniony w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i w konsekwencji jest zwolniony z konieczności zapłaty podatku wynikającego z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której Województwo jest jedynym właścicielem, stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w myśl ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.)...
- Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której Województwo jest jedynym właścicielem, spowoduje konieczność zapłaty przez Województwo podatku dochodowego w myśl ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.)...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której Województwo jest jedynym właścicielem, stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.), który stanowi, że przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (...)”.
Województwo planuje wnieść wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, w związku z tym po jego stronie powstaje przychód z kapitałów pieniężnych o wartości równej wartości podwyższenia kapitału zakładowego spółki.
Ad. 2
Województwo będzie zwolnione z obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego z tytułu osiągnięcia przychodu z kapitałów pieniężnych, powstałego wskutek dokonania wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) zwalnia od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zapis art. 3 ust. l pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) stanowi, że dochodami jednostek samorządu terytorialnego są m.in. ich dochody własne. Zgodnie natomiast z art. 6 ust. l pkt 2 tejże ustawy źródłami dochodów własnych województwa są dochody z majątku województwa. Majątkiem Województwa są udziały otrzymane w podwyższonym kapitale zakładowym spółki w zamian za wniesiony aport. Przedmiotowy dochód stanowi więc dochód z majątku Województwa, wymieniony w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i w konsekwencji jest zwolniony z konieczności zapłaty podatku wynikającego z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Zauważyć jedynie należy, że zgodnie z treścią art. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1387), od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymał brzmienie: „przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio”. Pozostaje to jednak bez wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.