Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-914/13/KJ
z 8 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi przeprowadzenia egzaminów i wydania certyfikatów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi przeprowadzenia egzaminów i wydania certyfikatów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 grudnia 2013 r. znak: IBPP1/443-914/13/KJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza podpisać z inną spółką, będącą bezpośrednim Beneficjentem, umowę której przedmiotem będzie dostawa usług w ramach Projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Projekt finansowany będzie w 85% ze środków unijnych, a w 15% z budżetu krajowego. Projekt przewiduje realizację cyklu szkoleń w celu uzyskania odpowiednich kompetencji zawodowych beneficjentów ostatecznych - pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Uczestnicy dzieleni będą na grupy (edycje), a trenerami eksperci z określonej dziedziny. Stosowane metody nauczania to wykłady, dyskusje i warsztaty praktyczne. Każdy uczestnik w projekcie otrzyma certyfikat po spełnieniu określonych warunków m.in. zaliczeniu egzaminu końcowego. Projekt sfinansowany będzie w 100% ze środków publicznych (w zakresie kosztów kwalifikowanych), a uczestnicy szkoleń nie poniosą z tego tytułu żadnych opłat i nie wniosą żadnych wkładów własnych. Przedsiębiorcom zostanie udzielona pomoc de mini mis. Usługi szkoleniowe mają charakter doskonalenia zawodowego. Ze strony Wnioskodawcy umowa obejmować będzie wyłącznie przeprowadzenie egzaminów (przygotowanie testów egzaminacyjnych, ich ocena, nadzór nad przebiegiem egzaminów) i wydanie certyfikatów. Wnioskodawca będzie zatem Podwykonawcą w projekcie.

W zakresie usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie będzie natomiast szkolenia uczestników. Świadczenia te będą dostarczane przez inne podmioty. Po wykonaniu usługi (po każdej edycji) Wnioskodawca wystawiać będzie fakturę na rzecz Zleceniodawcy z wyszczególnieniem świadczonych usług i 23% stawką VAT. Taki sposób fakturowania wynika z wymogów projektu. Wnioskodawca zgodnie z zapisami umowy będzie musiał wyszczególniać pozycje na fakturze tak, aby była zgodność z budżetami projektów (ma to znaczenie dla Beneficjenta przy rozliczaniu i wykazywaniu wydatków we wnioskach o płatności). Wystawione faktury stanowić będą dla Zleceniodawcy dowody poniesienia wydatków przewidzianych w planie realizowanego projektu. Plan ten zawiera szczegółowy kosztorys, który uwzględnia m.in. przeprowadzenie egzaminów i wydanie certyfikatów. Zleceniodawca (Beneficjent) będzie dokonywał przelewów płatności na rachunek bankowy Wnioskodawcy po otrzymaniu faktury tj. po zrealizowaniu świadczenia. Natomiast Beneficjent będzie otrzymywał transze zaliczkowe na realizację projektu na swoje konto wydzielone na potrzeby projektu z Wojewódzkiego Urzędu Pracy tj. środków publicznych. Zapłata za wystawione przez Wnioskodawcę faktury nastąpi w każdym przypadku przelewem z tego wydzielonego konta bankowego w 100% ze środków publicznych.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty oraz nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie jest również uczelnią, jednostką naukową PAN oraz jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Tematyka szkoleń w zakresie, których Wnioskodawca będzie przeprowadzał egzaminy i wydawał certyfikaty dotyczy instalacji systemów opartych na odnawialnych źródłach energii. Tematyka szkoleń oparta jest na trzech zasadniczych segmentach:
    • zajęcia teoretyczne w zakresie energii geotermalnej - pomp ciepła (budowa, zasada działania pompy, instalacje dolnego i górnego źródła ciepła) oraz energii wiatru, wody i biomasy (wykorzystanie nowych technologii alternatywnych w procesach budowlanych);
    • warsztaty informatyczne w zakresie projektowania i konstrukcji urządzeń energii słonecznej oraz pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii słonecznej;
    • warsztaty praktyczne w zakresie montażu instalacji solarnych (instruktaż dotyczący zasad BHP przy pracach montażowych, używanie narzędzi i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem, dobór urządzeń, elementów łączeniowych, zgodnie z instrukcją obsługi, prawidłowe wykonanie cięcia, lutowania, zgrzewania, skręcania elementów instalacji).
    Udział w szkoleniach umożliwia nabycie kompetencji w zakresie montażu instalacji energetyki odnawialnej.
  2. Szkolenia kończą się egzaminem potwierdzającym nabycie kompetencji w zakresie montażu i instalacji odnawialnych źródeł energii. Umożliwiają uczestnikowi zdobycie lub podniesienie kwalifikacji w zwodzie rozwijającym się bardzo dynamicznie i przyszłościowym. Szkolenia i egzaminy wraz z certyfikatami są finansowane w całości ze środków publicznych. Przeprowadzane egzaminy są wewnętrzne i nie są uregulowane w odrębnych aktach prawnych. Egzaminy składają się z dwóch części:
    1. część praktyczna (samodzielny montaż prototypu instalacji solarnych),
    2. część teoretyczna (test).
    Wydawany, wewnętrzny certyfikat potwierdza uzyskane kompetencje w zakresie instalacji systemów opartych na odnawialnych źródłach energii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe będzie zastosowanie przez Wnioskodawcę na fakturach sprzedaży na rzecz Beneficjenta stawki 23% na usługi przeprowadzenia egzaminów i wydania certyfikatów?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1. Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku. Takie zwolnienie przysługuje m.in. z tytułu świadczenia usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w całości finansowanych ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca nie będzie wykonywał usługi szkoleniowej, lecz wyłącznie przeprowadzi egzaminy i wyda stosowne certyfikaty. Stąd powołane zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

W efekcie Wnioskodawca zasadnie zamierza wystawić faktury zawierające poszczególne usługi opodatkowane właściwymi stawkami, w tym przypadku 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie jest również uczelnią, jednostką naukową PAN oraz jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Zatem Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca czynny podatnik podatku VAT, zamierza podpisać z inną spółką, będącą bezpośrednim Beneficjentem, umowę której przedmiotem będzie dostawa usług w ramach Projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Projekt przewiduje realizację cyklu szkoleń w celu uzyskania odpowiednich kompetencji zawodowych beneficjentów ostatecznych - pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Usługi szkoleniowe mają charakter doskonalenia zawodowego.

Ze strony Wnioskodawcy umowa obejmować będzie wyłącznie przeprowadzenie egzaminów (przygotowanie testów egzaminacyjnych, ich ocena, nadzór nad przebiegiem egzaminów) i wydanie certyfikatów. Wnioskodawca będzie zatem Podwykonawcą w projekcie. Tematyka szkoleń w zakresie, których Wnioskodawca będzie przeprowadzał egzaminy i wydawał certyfikaty dotyczy instalacji systemów opartych na odnawialnych źródłach energii.

W zakresie usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie będzie natomiast szkolenia uczestników. Świadczenia te będą dostarczane przez inne podmioty.

Tematyka szkoleń oparta jest na trzech zasadniczych segmentach:

  • zajęcia teoretyczne w zakresie energii geotermalnej - pomp ciepła (budowa, zasada działania pompy, instalacje dolnego i górnego źródła ciepła) oraz energii wiatru, wody i biomasy (wykorzystanie nowych technologii alternatywnych w procesach budowlanych);
  • warsztaty informatyczne w zakresie projektowania i konstrukcji urządzeń energii słonecznej oraz pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii słonecznej;
  • warsztaty praktyczne w zakresie montażu instalacji solarnych (instruktaż dotyczący zasad BHP przy pracach montażowych, używanie narzędzi i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem, dobór urządzeń, elementów łączeniowych, zgodnie z instrukcją obsługi, prawidłowe wykonanie cięcia, lutowania, zgrzewania, skręcania elementów instalacji).

Udział w szkoleniach umożliwia nabycie kompetencji w zakresie montażu instalacji energetyki odnawialnej. Szkolenia kończą się egzaminem potwierdzającym nabycie kompetencji w zakresie montażu i instalacji odnawialnych źródeł energii. Umożliwiają uczestnikowi zdobycie lub podniesienie kwalifikacji w zwodzie rozwijającym się bardzo dynamicznie i przyszłościowym. Egzaminy składają się z dwóch części: część praktyczna (samodzielny montaż prototypu instalacji solarnych) oraz część teoretyczna (test). Wydawany, wewnętrzny certyfikat potwierdza uzyskane kompetencje w zakresie instalacji systemów opartych na odnawialnych źródłach energii.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazuje, że usługi przeprowadzania egzaminów w zakresie montażu i instalacji odnawialnych źródeł energii po szkoleniach umożliwiających nabycie kompetencji w zakresie montażu instalacji energetyki odnawialnej spełniają w ocenie tut. organu definicję usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W ocenie tut. organu należy uznać, że sam egzamin również jest elementem kształcenia, w tym przypadku kształcenia zawodowego w zakresie montażu instalacji energetyki odnawialnej, zatem przystąpienie do takich egzaminów należy uznać za jeden z etapów kształcenia zawodowego danej osoby i zdobywania uprawnień w danym zawodzie co w ocenie tut. organu spełnia definicję kształcenia zawodowego zawartą w rozporządzeniu ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG, gdyż jest związane z nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem montera urządzeń energetyki odnawialnej.

W tym miejscu zauważyć należy, że przepis § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. Nr 82, poz. 537 ze zm.), określa klasyfikację zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia.

W myśl § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, klasyfikacja ta jest stosowana m.in. w zakresie szkolenia zawodowego. Zawód montera urządzeń energetyki odnawialnej został uwzględniony w załączniku, o którym mowa powyżej, pod poz. 712614.

Jednocześnie, jak sam Wnioskodawca wskazał, przeprowadzane egzaminy są wewnętrzne i nie są uregulowane w odrębnych aktach prawnych, zatem Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zatem nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT.

Wnioskodawca podał, że projekt ten jest finansowany w całości ze środków publicznych (w 85% ze środków unijnych, a w 15% z budżetu krajowego), uczestnicy szkoleń nie poniosą z tego tytułu żadnych opłat i nie wniosą żadnych wkładów własnych. Po wykonaniu usługi (po każdej edycji) Wnioskodawca wystawiać będzie fakturę na rzecz Zleceniodawcy z wyszczególnieniem świadczonych usług i 23% stawką VAT. Taki sposób fakturowania wynika z wymogów projektu. Wnioskodawca zgodnie z zapisami umowy będzie musiał wyszczególniać pozycje na fakturze tak, aby była zgodność z budżetami projektów (ma to znaczenie dla Beneficjenta przy rozliczaniu i wykazywaniu wydatków we wnioskach o płatności). Wystawione faktury stanowić będą dla Zleceniodawcy dowody poniesienia wydatków przewidzianych w planie realizowanego projektu. Plan ten zawiera szczegółowy kosztorys, który uwzględnia m.in. przeprowadzenie egzaminów i wydanie certyfikatów. Zleceniodawca (Beneficjent) będzie dokonywał przelewów płatności na rachunek bankowy Wnioskodawcy po otrzymaniu faktury tj. po zrealizowaniu świadczenia. Natomiast Beneficjent będzie otrzymywał transze zaliczkowe na realizację projektu na swoje konto wydzielone na potrzeby projektu z Wojewódzkiego Urzędu Pracy tj. środków publicznych. Zapłata za wystawione przez Wnioskodawcę faktury nastąpi w każdym przypadku przelewem z tego wydzielonego konta bankowego w 100% ze środków publicznych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;

  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że usługi przeprowadzania egzaminów i wydawania certyfikatów finansowane w 100% ze środków publicznych, stanowiące usługi kształcenia zawodowego, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj