Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-157/13/MS
z 3 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 19 lutego 2013r., uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2013r. (data wpływu 14 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2013r. wydawanych przez Wnioskodawcę materiałów informacyjnych w postaci ulotek, katalogów, folderów i cenników oraz gadżetów reklamowych takich jak artykuły piśmiennicze, breloczki, torebki reklamowe, szklanki, kubki itp. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2013r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2013r. wydawanych przez Wnioskodawcę materiałów informacyjnych w postaci ulotek, katalogów, folderów i cenników oraz gadżetów reklamowych takich jak artykuły piśmiennicze, breloczki, torebki reklamowe, szklanki, kubki itp.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2013r. (data wpływu 14 maja 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-157/13/MS z dnia 29 kwietnia 2013r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się produkcją wody źródlanej w butelkach oraz jej sprzedażą i dystrybucją. Wnioskodawca dostarcza wodę zarówno podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą jak i osobom fizycznym. Dodatkowo Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją kawy, soków oraz ekspresów do kawy. Powyższa działalność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca dąży do zwiększenia świadomości klientów na temat potrzeby picia wody, prowadząc w tym celu różne działania informacyjne i reklamowe. Działanie Wnioskodawcy jest również skierowane na poszerzenie rynków zbytu i pozyskanie nowych klientów. Wykorzystuje w tym celu drukowane materiały informacyjne, takie jak ulotki, katalogi, foldery oraz cenniki produktów, oraz gadżety reklamowe - artykuły piśmiennicze, breloczki, torebki reklamowe, szklanki, kubki itp. Wszystkie wydawane gadżety opatrzone są logo Wnioskodawcy. Materiały informacyjne oraz gadżety reklamowe są wytwarzane na indywidualne zamówienie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w związku z zakupem drukowanych materiałów informacyjnych (ulotek, katalogów, folderów, cenników produktów) oraz gadżetów reklamowych - artykułów piśmienniczych, breloczków, torebek reklamowych, szklanek, kubków itp.

Wskazane materiały reklamowe oraz gadżety będą wydawane obecnym lub potencjalnym klientom Wnioskodawcy nieodpłatnie.

Wydanie nastąpi w związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawcy - ma na celu zwiększyć świadomość klientów o potrzebie picia wody, zapoznać z nowymi produktami oferowanymi przez Wnioskodawcę, zachęcić do zakupu produktów Wnioskodawcy.

Przekazywane materiały informacyjne (ulotki, katalogi, foldery, cenniki) nie mają wartości materialnej czy użytkowej dla osób je otrzymujących. Celem wydania tych towarów jest przedstawienia oferty handlowej Wnioskodawcy i zareklamowanie konkretnych produktów. Gadżety reklamowe w postaci artykułów piśmienniczych, torebek reklamowych, szklanek czy kubków, co do zasady mogą mieć wartość użytkową dla osób je otrzymujących, ale celem Wnioskodawcy nie jest obdarowanie klientów lub potencjalnych klientów towarami wartościowymi, o dużej przydatności użytkowej. Celem nadrzędnym jest przekazanie informacji o produktach i utrwalenie logo Wnioskodawcy, tak aby klient stając przed wyborem wody, kawy czy soków podświadomie skojarzył markę i wybrał produkty oferowane przez Wnioskodawcę. Intencją Wnioskodawcy nie jest dostarczanie naczyń, w których oferowane przez nią produkty mogłyby być podawane w barach lub restauracjach. Ewentualne wykorzystanie wydawanych przez Wnioskodawcę materiałów informacyjnych i gadżetów zależy tylko od woli osób nimi obdarowanych.

Na dzień złożenia wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca nie prowadził i obecnie nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazuje towary o łącznej wartości w ciągu roku przekraczającej 100 zł. Złożone zapytanie dotyczy sytuacji, która może nastąpić w przyszłości. Wnioskodawca rozważa możliwość prowadzenia stosownej ewidencji w przyszłości.

Jednostkowa cena nabycia wydawanych przez Wnioskodawcę materiałów informacyjnych oraz reklamowych nie przekracza kwoty 10 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2013r. wydawane przez niego materiały informacyjne w postaci ulotek, katalogów, folderów i cenników oraz gadżety reklamowe będą korzystały ze zwolnienia z VAT jako prezenty o małej wartości.

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Artykuł 7 ustawy definiuje, co należy rozumieć przez pojęcie odpłatnej dostawy towarów. Zasadniczo jest to przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Do odpłatnej dostawy towarów zalicza się również co do zasady, przekazanie nieodpłatne, w tym wszelkie darowizny (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Kolejny ustęp tego artykułu wskazuje na wyjątki, które mimo spełnienia normy prawnej zawartej w art. 7 ust. 2 ustawy, nie podlegają opodatkowaniu. Do 31 marca 2013r. jest to przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Ustawą z dnia 23 listopada 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zmienił treść art. 7 ust. 3 ustawy o VAT z mocą obowiązującą od 1 kwietnia 2013r. Zgodnie z treścią zmienionego przepisu, za odpłatną dostawę towarów nie uznaje się przekazania towarów o małej wartości i próbek, jeśli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Powyższa zmiana oznacza, że od 1 kwietnia 2013r. wydanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, jednak nie każde wydanie materiałów informacyjnych i gadżetów reklamowych musi podlegać opodatkowaniu. Materiały informacyjne oraz gadżety mogą być uznane za prezenty o małej wartości wydawane potencjalnym klientom i kontrahentom.


Zgodnie bowiem z normą prawną zawartą w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT (nie został zmieniony w ramach nowelizacji) przez prezenty o których mowa w art. 7 ust. 3, rozumie się przekazane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazanie nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie wydania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Analizując powyższe przepisy należy dojść do wniosku, że ustawodawca nie określił rodzajowo towarów, które można wydawać jako prezenty, wskazał jedynie ich wartość. Tym samym drukowane materiały reklamowe i informacyjne oraz gadżety reklamowe o wartości jednostkowej poniżej 100 zł (jeśli podatnik prowadzi rejestr osób obdarowanych) lub poniżej 10 zł mogą zostać uznane jako prezenty w rozumieniu art. 7 ust. 4, i konsekwentnie ich wydanie nie będzie uznawane za wydanie towarów podlegające opodatkowaniu w rozumieniu art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT.

W celu ustalenia jednostkowej wartości wydawanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz gadżetów podatnik powinien podzielić wartość netto ceny, jaką za nie zapłacił przez ilość zakupionych sztuk. Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w uzasadnieniu do projektu zmiany ustawy o podatku od towarów i usług przedstawionym przez Ministra Finansów. Minister stwierdził, iż: „Zmiana art. 7 ust. 3 ustawy o VAT ma charakter doprecyzowujący. Dyrektywa 2006/112/WE nie uznaje za odpłatną dostawę towarów wykorzystania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych towarów). Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie zawiera obecnie wskazania, iż warunkiem wyłączenia z opodatkowania przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek jest przekazywanie ich na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Poza tym ścisłe odwzorowanie przepisu art. 16 zdanie drugie dyrektywy 2006/112/WE powoduje, że w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie będzie już mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Pozostawienie wymienienia tych towarów nawet jako przykładowych powodowałoby, że przepis byłby niespójny i mógłby rodzić wątpliwości interpretacyjne w sytuacji np. konieczności odpowiedzi, czy drukowany materiał reklamowy może być przekazany na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością. Przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nadal nie będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli towary te będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy nadmienić, iż przedmiotowa interpretacja jest wydawana w oparciu o stan prawny obowiązujący od dnia 1 kwietnia 2013r., uwzględniający zmiany wprowadzone ustawą z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013r. poz. 35), w szczególności art. 1 pkt 4 lit. a) - b) tejże ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. (ust. 3)

W porównaniu do treści powyższej regulacji w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013r. w znowelizowanym przepisie nie ma mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

W myśl ust. 4 cyt. artykułu, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją wody źródlanej w butelkach oraz jej sprzedażą i dystrybucją. Wnioskodawca dostarcza wodę zarówno podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą jak i osobom fizycznym. Dodatkowo Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją kawy, soków oraz ekspresów do kawy. Powyższa działalność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca dąży do zwiększenia świadomości klientów na temat potrzeby picia wody, prowadząc w tym celu różne działania informacyjne i reklamowe. Działanie Wnioskodawcy jest również skierowane na poszerzenie rynków zbytu i pozyskanie nowych klientów. Wykorzystuje w tym celu drukowane materiały informacyjne, takie jak ulotki, katalogi, foldery oraz cenniki produktów, oraz gadżety reklamowe - artykuły piśmiennicze, breloczki, torebki reklamowe, szklanki, kubki itp. Wszystkie wydawane gadżety opatrzone są logo Wnioskodawcy. Materiały informacyjne oraz gadżety reklamowe są wytwarzane na indywidualne zamówienie Wnioskodawcy.

Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w związku z zakupem drukowanych materiałów informacyjnych (ulotek, katalogów, folderów, cenników produktów) oraz gadżetów reklamowych - artykułów piśmienniczych, breloczków, torebek reklamowych, szklanek, kubków itp.

W związku z nowelizacją ustawy o VAT z dniem 1 kwietnia 2013r. Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące opodatkowania przekazywanych przez niego nieodpłatnie drukowanych materiałów informacyjnych (ulotek, katalogów, folderów, cenników produktów) oraz gadżetów reklamowych (artykułów piśmienniczych, breloczków, torebek reklamowych, szklanek, kubków itp.).

Rozstrzygając kwestię opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania kontrahentom (podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą jak i osobom fizycznym) drukowanych materiałów informacyjnych dotyczących sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów, w postaci ulotek, katalogów, folderów, cenników produktów oraz gadżetów reklamowych (artykułów piśmienniczych, breloczków, torebek reklamowych, szklanek, kubków itp.) stosownym jest także odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę – konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Mając powyższe na uwadze, podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta.

W świetle powyższego należy uznać, że nieodpłatne przekazanie kontrahentom ww. drukowanych materiałów informacyjnych nie stanowi czynności, z którą ustawa o VAT wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych przekazań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów w postaci ulotek, katalogów, folderów, cenników produktów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe.

W tym miejscu należy nadmienić, iż nie wszystkie formy przekazywanych drukowanych materiałów informacyjnych będą wyłączone spod opodatkowania jako towary nieposiadające wartości użytkowej. Otóż, drukowane materiały np. kalendarze ścienne z logo firmy, które obok funkcji reklamowych i informacyjnych, stanowią dla nabywcy wartość użytkową, o ile nie będą wypełniały definicji prezentów o małej wartości, będą objęte podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie przekazane materiały informacyjne w postaci ulotek, katalogów, folderów, cenników produktów pełnią jedynie funkcję informacyjną i nośnika reklamy, i nie przedstawiają dla nabywcy (kontrahenta) jakiejkolwiek wartości użytkowej (konsumpcyjnej).

Odnosząc się natomiast do nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych, tj. artykułów piśmienniczych, breloczków, torebek reklamowych, szklanek, kubków itp. stwierdzić należy, że przedmiotowe przekazania nie będą wyłączone spod opodatkowania jako przekazanie towarów nieposiadających wartości użytkowej dla klientów Wnioskodawcy. Przedmiotowe towary poza pełnieniem funkcji w zakresie reklamy posiadają również, zależną od charakteru towaru wartość użytkową (konsumpcyjną) dla nabywcy (kontrahenta) Wnioskodawcy.

Jednakże w sytuacji gdy przekazane towary w przedmiotowym przypadku artykuły piśmiennicze, breloczki, torebki reklamowe, szklanki, kubki itp. stanowią dla konsumenta (odbiorcy) wartość użytkową (konsumpcyjną) należy ustalić czy przekazane towary spełniają definicję prezentu o małej wartości (art. 7 ust. 4 ustawy o VAT) oraz czy to przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Z treści wniosku wynika, że działania Wnioskodawcy są skierowane na poszerzenie rynków zbytu i pozyskanie nowych klientów. Wnioskodawca wykorzystuje w tym celu m. in. gadżety reklamowe - artykuły piśmiennicze, breloczki, torebki reklamowe, szklanki, kubki itp. Wszystkie wydawane gadżety opatrzone są logo Wnioskodawcy. Celem nadrzędnym przekazania ww. towarów jest przekazanie informacji o produktach i utrwalenie logo Wnioskodawcy, tak aby klient stając przed wyborem wody, kawy czy soków podświadomie skojarzył markę i wybrał produkty oferowane przez Wnioskodawcę.

Jednostkowa cena nabycia wydawanych przez Wnioskodawcę materiałów reklamowych nie przekracza kwoty 10 zł.

Zainteresowany nie prowadzi ewidencji w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że nieodpłatne przekazanie artykułów piśmienniczych, breloczków, torebek reklamowych, szklanek, kubków itp. następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Jednocześnie w świetle przytoczonych przepisów (art. 7 ust. 4 ustawy o VAT), nie jest opodatkowane przekazanie w ramach akcji reklamowych (promocyjnych) towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia określony w momencie przekazywania towaru nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł, to podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych wydań wskazanych we wniosku artykułów piśmienniczych, breloczków, torebek reklamowych, szklanek, kubków. Uznać więc należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, iż bez względu na ilość przekazywanych przez Wnioskodawcę jednemu podmiotowi towarów (artykułów piśmienniczych, breloczków, torebek reklamowych, szklanek, kubków), z uwagi na fakt, że jednostkowy koszt wytworzenia tych towarów nie przekracza 10 zł, nieodpłatne ich wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Reasumując, realizowane przez Wnioskodawcę nieodpłatne wydania (przekazania) materiałów informacyjnych w postaci ulotek, katalogów, folderów, cenników produktów należy zakwalifikować jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, że towary te nie przedstawiają dla nabywcy (kontrahenta) jakiejkolwiek wartości użytkowej (konsumpcyjnej). Natomiast realizowane przez Wnioskodawcę nieodpłatne wydania (przekazania) materiałów reklamowych w postaci artykułów piśmienniczych, breloczków, torebek reklamowych, szklanek, kubków nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na spełnienie warunków o których mowa art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne przekazania wskazanych we wniosku materiałów informacyjnych i materiałów reklamowych (gadżetów) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , należało uznać za prawidłowe.

W tym miejscu z uwagi na treść pytania zawartego we wniosku, w którym Wnioskodawca pyta czy wydawane przez niego materiały informacyjne w postaci ulotek, katalogów, folderów i cenników oraz gadżety reklamowe będą korzystały ze zwolnienia z VAT jako prezenty o małej wartości wskazać należy, że Wnioskodawca nieprawidłowo utożsamia zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT z wyłączeniem z opodatkowania. Jeśli dana czynność nie podlega opodatkowaniu to nie stosuje się do niej regulacji wynikających z ustawy o VAT, pozostaje poza zakresem działania ustawy. Jeśli natomiast czynność jest objęta regulacją ustawy o VAT to podlega opodatkowaniu a w dalszej kolejności należy ustalić jaką zastosować stawkę lub zwolnienie z opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj