Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-938/13/DSZ
z 13 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2013 r. (data doręczenia do tut. organu 14 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości jest:


  • nieprawidłowe – w części dotyczącej sprzedaży gruntów stanowiących nieużytki, oraz
  • prawidłowe – w pozostałej części.


UZASADNIENIE


W dniu 14 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.


We wniosku tym przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest właścicielką gospodarstwa rolnego w skład którego wchodzi 7 działek położonych w powiecie T., jednostka ewidencyjna O., obręb ewidencyjny G. Działki bezpośrednio do siebie przylegają. W skład gospodarstwa wchodzą:


  1. Działka nr 154, położona w G., o powierzchni 2,83 ha w skład której wchodzą grunty klasy RIIIa - 1,01 ha (grunty orne) oraz klasy RIIIb - 1,82 ha (grunty orne). Działka została nabyta przez Wnioskodawczynię w drodze darowizny dnia 5 grudnia 2012 r. dokonanej na Jej rzecz przez męża, który z kolei był właścicielem nieruchomości od roku 1996. Na całej powierzchni nieruchomości właścicielka, w ramach własnego gospodarstwa rolnego uprawia kukurydzę, nie jest na niej prowadzona żadna inna działalność gospodarcza;
  2. Działka nr 152, położona w G., o powierzchni 10,71 ha w skład której wchodzą grunty klasy RIIIb - 6,78 ha (grunty orne) oraz klasy RIVa - 3,93 ha (grunty orne). Działka została nabyta przez Wnioskodawczynię w drodze darowizny dnia 5 grudnia 2012 r. dokonanej na Jej rzecz przez męża, który z kolei był właścicielem nieruchomości od roku 1982. Na całej powierzchni nieruchomości właścicielka, w ramach własnego gospodarstwa rolnego uprawia kukurydzę, nie jest na niej prowadzona żadna inna działalność gospodarcza;
  3. Działka nr 183/3 położona w G., o powierzchni 6,97 ha. W skład działki wchodzą grunty klasy RIIIb - 4,95 ha (grunty orne), RIVa - 1,52 ha (grunty orne), S-RIIIb - 0,17 ha (sad), W-RIVa - 0,02 ha (rowy), B-RIIIb – 0,27 ha (użytki rolne zabudowane), N - 0,04 ha (nieużytki). Działka została nabyta przez Wnioskodawczynię w drodze darowizny dnia 5 grudnia 2012 r. dokonanej na Jej rzecz przez męża, który z kolei był właścicielem nieruchomości od roku 1982. Na całości gruntów ornych nieruchomości właścicielka, w ramach własnego gospodarstwa rolnego uprawia kukurydzę, nie jest na niej prowadzona żadna inna działalność gospodarcza;
  4. Działka nr 195/4, położona w G., o powierzchni 2,00 ha w skład której wchodzą grunty klasy RIIIb - 1,63 ha (grunty orne) oraz RIVa - 0,37 ha (grunty orne). Działka została nabyta przez Wnioskodawczynię dnia 14 maja 2013 r. w drodze zamiany za inne grunty rolne. Bezpośrednim celem zamiany było scalenie gospodarstwa rolnego w ramach jednolitego obszaru. Na całej powierzchni nieruchomości właścicielka, w ramach własnego gospodarstwa rolnego uprawia kukurydzę, nie jest na niej prowadzona żadna inna działalność gospodarcza;
  5. Działka nr 156, położona w G., o powierzchni 5,68 ha w skład działki wchodzą grunty klasy RIIIa - 1,36 ha (grunty orne) oraz RIIIb - 4,32 ha (grunty orne). Działka została nabyta przez Wnioskodawczynię dnia 14 maja 2013 r. w drodze zamiany za inne grunty rolne. Bezpośrednim celem zamiany było scalenie gospodarstwa rolnego w ramach jednolitego obszaru. Na całej powierzchni nieruchomości właścicielka, w ramach własnego gospodarstwa rolnego uprawia kukurydzę, nie jest na niej prowadzona żadna inna działalność gospodarcza;
  6. Działka nr 322/16, położona w G., o powierzchni 1,6726 ha w skład której wchodzą grunty klasy RIIIb - 0,61 ha (grunty orne), RIVa - 0,7426 ha (grunty orne) oraz RIVb - 0,32 ha (grunty orne). Działka została nabyta przez Wnioskodawczynię dnia 14 maja 2013 r. w drodze zamiany za inne grunty rolne. Bezpośrednim celem zamiany było scalenie gospodarstwa rolnego w ramach jednolitego obszaru. Na całej powierzchni nieruchomości właścicielka, w ramach własnego gospodarstwa rolnego uprawia kukurydzę, nie jest na niej prowadzona żadna inna działalność gospodarcza;
  7. Działka nr 193/9 położona w G., o powierzchni 2,0033 ha w skład której wchodzą grunty klasy RIIIa - 1,0417 ha (grunty orne) oraz RIIIb - 0,9616 ha (grunty orne). Działka została nabyta przez Wnioskodawczynię dnia 14 maja 2013 r. w drodze zamiany za inne grunty rolne. Bezpośrednim celem zamiany było scalenie gospodarstwa rolnego w ramach jednolitego obszaru. Na całej powierzchni nieruchomości właścicielka, w ramach własnego gospodarstwa rolnego uprawia kukurydzę, nie jest na niej prowadzona żadna inna działalność gospodarcza;


Nieruchomości opisane powyżej, wchodzące w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni, położone w obrębie ewidencyjnym G., gmina O. oznaczone, jako działki 152, 154, 156, 183/3, 193/9, 195/4, 322/16 o łącznej powierzchni 31,8659 ha zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy O., przeznaczone były pod tereny rolne. Plan stracił ważność w dniu 31 grudnia 2003 r.

Wnioskodawczyni oświadcza, że nie dokonywała podziału geodezyjnego działek wchodzących w skład Jej nieruchomości, nie uzbrajała w media, nie wystąpiła o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie wyznaczała dróg wewnętrznych ani dojazdowych.

Wnioskodawczyni planuje zbyć całość ww. gospodarstwa rolnego, lub jego część obejmującą wyszczególnione powyżej działki na rzecz jednego podmiotu, którym będzie bądź osoba prawna bądź też osoba fizyczna. W umowie sprzedaży zawarte zostanie stwierdzenie, iż nabywca przeznaczy zakupioną nieruchomość na cele rolne. Z informacji uzyskanej od przyszłego nabywcy wynika, iż będzie on albo samodzielnie prowadził na nieruchomości gospodarstwo rolne bądź też wydzierżawi nieruchomość innemu rolnikowi w celu prowadzenia upraw rolniczych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku zbycia całości lub części gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawczynię do przychodu z tego tytułu osiągniętego będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskany z tytułu umowy sprzedaży nieruchomości w skład, której wejdzie całe gospodarstwo rolne lub też jego część w postaci jednej lub kilku działek podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 tej ustawy. Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że w niniejszej sytuacji spełnione są wszelkie przesłanki przewidziane przez Ustawodawcę. Wnioskodawczyni dokona sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, a nadto nieruchomość nie utraci charakteru rolnego, albowiem nadal będzie służyła do upraw rolnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:


  • nieprawidłowe – w części dotyczącej sprzedaży gruntów stanowiących nieużytki, oraz
  • prawidłowe – w pozostałej części.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest właścicielką gospodarstwa rolnego, położonego w obrębie ewidencyjnym G., gmina O. obejmującego grunty oznaczone jako działki 152, 154, 156, 183/3, 193/9, 195/4, 322/16 o łącznej powierzchni 31,8659 ha. Wnioskodawczyni część wskazanych działek nabyła w drodze darowizny dnia 5 grudnia 2012r. dokonanej na Jej rzecz przez męża, zaś część – dnia 14 maja 2013 r. w drodze zamiany za inne grunty rolne.

Odnosząc zatem przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, że sprzedaż wszystkich lub części przedmiotowych działek nabytych w latach 2012 i 2013 w sytuacji, gdy nie zostanie dokonana w wykonaniu działalności gospodarczej i nastąpi przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie stanowić będzie źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. (art. 22 ust. 6d ww. ustawy).

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 6f ww. ustawy, koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".


W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne” należy, w myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.


Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.


Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, użytki rolne dzielą się na:


  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.


Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest więc od wystąpienia następujących przesłanek:


  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Oceniając spełnienie przesłanki dotyczącej zachowania charakteru rolnego gruntu należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy, co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny utraty charakteru rolnego gruntu, znaczenie mają okoliczności faktyczne, a nie formalnoprawne związane z charakterem gruntu w momencie jego zakupu i zbycia wynikające z zapisów w ewidencji gruntów i budynków, czy też z faktu opodatkowania danego gruntu podatkiem rolnym. Okoliczności te mogą dotyczyć zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy, którego zakres działalności bądź czynności faktyczne wskazują na to, że kupuje on nieruchomość z zamiarem wykorzystywania jej w sposób odbiegający od sposobu wykorzystywana gruntów rolnych.

Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem, obowiązek udowodnienia zaistnienia tej okoliczności ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Organy podatkowe rozstrzygając prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego ze sprzedaży biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją a decydującymi w tym względzie są okoliczności faktyczne, takie jak zamiar nabywcy co do jej wykorzystywania. Chodzi bowiem o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość.

Należy także zauważyć, iż art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w przyszłości Wnioskodawczyni planuje zbyć całość posiadanego gospodarstwa rolnego, lub jego część obejmującą wyszczególnione we wniosku działki na rzecz jednego podmiotu, którym będzie bądź osoba prawna, bądź też osoba fizyczna. W umowie sprzedaży zawarte zostanie stwierdzenie, iż nabywca przeznaczy zakupioną nieruchomość na cele rolne. Z informacji uzyskanej od przyszłego nabywcy wynika, iż będzie on albo samodzielnie prowadził na nieruchomości gospodarstwo rolne bądź też wydzierżawi nieruchomość innemu rolnikowi w celu prowadzenia upraw rolniczych.

Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż przedmiotowe zwolnienie obejmuje tylko te grunty, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, czyli użytki rolne, w tym grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, rowy oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany ze sprzedaży działki nr 183/13 położonej w G., w skład której wchodzą grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako nieużytki (N) o powierzchni 0,04 ha nie będzie korzystał w tej części z omawianego zwolnienia, gdyż grunty te nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. W związku z powyższym, przychód uzyskany ze sprzedaży ww. działki we wskazanej części będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach obowiązujących od dnia 1 stycznia 2009 r.

Z kolei w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawczynię, a w szczególności fakt, iż jak wskazano we wniosku sprzedane nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni, zostaną przeznaczone przez nabywcę na cele rolnicze, a przez to nieruchomości te nie utracą charakteru rolnego, przychód uzyskany z ich sprzedaży w części, w jakiej grunty te wchodzić będą w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj