Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-874/13-3/AI
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ze środków pochodzących z subwencji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ze środków pochodzących z subwencji. Wniosek uzupełniono w dniu 8 października 2013 r. o kopię odpisu KRS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 22 lipca 2013 r. Narodowe Centrum, na wniosek Podsekretarza Stanu ogłosiło konkurs na realizację projektu budowy Transportera Rozpoznawczego. Projekt ma na celu pozyskanie pływającego pojazdu kołowego o określonych w konkursie parametrach oraz dokumentacji technicznej, umożliwiającej produkcję seryjną. Wnioskodawca, który podpisze umowę z NC, w związku z otrzymaniem finansowania projektu zobowiązuje się przenieść na Skarb Państwa - Ministra Obrony Narodowej całość autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów prowadzonych prac rozwojowych lub badań naukowych, stanowiących utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.).

Wnioski o finansowanie projektu mogły składać m.in. konsorcja naukowe (w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki), w skład których wchodziły co najmniej jedna jednostka naukowa oraz co najmniej jeden przedsiębiorca. W celu złożenia wniosku Wnioskodawca - S.A. podpisał umowę konsorcjum z innymi przedsiębiorcami branży wojskowej oraz W(…). Do złożenia wniosku o finansowanie Projektu Wnioskodawca był zobowiązany załączyć kosztorys i harmonogram realizacji projektu. W kosztorysie należało wskazać szczegółowo wycenę zadań ujętych w sześciu planowanych etapach projektu.

Finansowaniu podlegać będą (zgodnie z Regulaminem Konkursu) m.in. koszty zakupu materiałów i usług (niezbędnych do wykonania prototypu pojazdu). Z Regulaminu Konkursu wynika, że finansowaniu podlega także VAT naliczony, jeżeli (zgodnie z obowiązującymi przepisami) nabywcy nie przysługuje prawo do jego odliczenia.

Planowany w konkursie okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy, w złożonym przez S.A. wniosku - 47 miesięcy. Wnioskodawca - jako członek konsorcjum - otrzyma finansowanie w postaci subwencji na wykonanie prac związanych z zaprojektowaniem, a następnie produkcją i sprzedażą transporterów rozpoznawczych -. Subwencja będzie wypłacana sukcesywnie w miarę postępów projektu na podstawie not obciążeniowych, wystawianych przez Wnioskodawcę. Noty nie będą zawierały podatku VAT.

Po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych „Projekt” zostanie wdrożony, produkcja uruchomiona, a sprzedaż pojazdów rozpoczęta. Te wskazane efekty prac, spowodują wykorzystanie ich do dokonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Minister Obrony Narodowej planuje pozyskanie 244 sztuk (Informacja dotycząca Analizy Rynku w Zakresie Pozyskania L(…) ogłoszona przez Inspektorat Uzbrojenia).

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Otrzymane z NC dofinansowanie Wnioskodawca kwalifikuje, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jako przychód wolny od podatku. Dotacja nie została opodatkowana VAT, ponieważ nie ma ona bezpośredniego wpływu na cenę sprzedawanych towarów (art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług).

Środki, które zostaną przekazane przez NC, będą wykorzystywane w szczególności do nabywania towarów i usług, które zostaną otrzymane od kontrahentów na podstawie faktur VAT. Zakup tych towarów i usług będzie związany wyłącznie z zamiarem wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca po podpisaniu umowy z NC zamierza obniżyć VAT należny o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od swoich kontrahentów związanych z nabywaniem towarów i usług ze środków pochodzących z ww. subwencji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ze środków pochodzących z subwencji?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu uprawnienie do odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług za środki pochodzące z subwencji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Regulacja ta przyznaje podatnikowi uprawnienie do odliczania VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług, o ile wykorzystywane są one do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. produkcja wojskowych pojazdów bojowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych.

Nabywane, ze środków pochodzących z subwencji, towary i usługi pozostają w bezpośrednim związku z ogółem czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z ww. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków (vide: Interpretacja Indywidualna Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 lipca 2012 r. IBPP2/443-361/12/BW).

Stanowisko Ministra Finansów wyrażone w powyższej interpretacji indywidualnej w pełni odpowiada ugruntowanemu orzecznictwu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 6 października 2005 r. wydanym w sprawie C-243/03 TSUE stwierdził, że: „Nie ma żadnych podstaw do tego, by uzależnić prawo do odliczenia podatku VAT, od tego czy nabycie danego dobra jest finansowane za pomocą subwencji przez podatnika, który dokonuje wyłącznie transakcji opodatkowanych”, ponadto w wyroku z dnia 6 października 2005 r. wydanym w sprawie C-204/03 TSUE uznał, że: „Nie ma podstaw do ograniczenia prawa do odliczeń od zakupów towarów lub usług sfinansowanych za pomocą subwencji, otrzymywanych przez podatników wykonujących wyłącznie czynności opodatkowane”.

Wnioskodawca oświadcza, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego pozostaje kwestia możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ uchylony został art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, na określonych zasadach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści powyższych przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347, str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 22 lipca 2013 r. Narodowe Centrum, na wniosek Podsekretarza Stanu ds. Uzbrojenia i Modernizacji w Ministerstwie Obrony Narodowej ogłosiło konkurs na realizację projektu budowy „Transportera Rozpoznawczego”. Projekt ma na celu pozyskanie pływającego pojazdu kołowego o określonych w konkursie parametrach oraz dokumentacji technicznej, umożliwiającej produkcję seryjną. Wnioskodawca, który podpisze umowę z NC, w związku z otrzymaniem finansowania projektu zobowiązuje się przenieść na Skarb Państwa - Ministra Obrony Narodowej całość autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów prowadzonych prac rozwojowych lub badań naukowych, stanowiących utwór w rozumieniu ustawy z dnia o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioski o finansowanie projektu mogły składać m.in. konsorcja naukowe, w skład których wchodziły co najmniej jedna jednostka naukowa oraz co najmniej jeden przedsiębiorca. W celu złożenia wniosku Wnioskodawca podpisał umowę konsorcjum z innymi przedsiębiorcami branży wojskowej oraz A(…) i W(…). Do złożenia wniosku o finansowanie Projektu Wnioskodawca był zobowiązany załączyć kosztorys i harmonogram realizacji projektu. W kosztorysie należało wskazać szczegółowo wycenę zadań ujętych w sześciu planowanych etapach projektu. Finansowaniu podlegać będą (zgodnie z Regulaminem Konkursu) m.in. koszty zakupu materiałów i usług (niezbędnych do wykonania prototypu pojazdu). Z Regulaminu Konkursu wynika, że finansowaniu podlega także VAT naliczony, jeżeli (zgodnie z obowiązującymi przepisami) nabywcy nie przysługuje prawo do jego odliczenia. Planowany w konkursie okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy, w złożonym przez Wnioskodawcę wniosku - 47 miesięcy. Wnioskodawca jako członek konsorcjum otrzyma finansowanie w postaci subwencji na wykonanie prac związanych z zaprojektowaniem, a następnie produkcją i sprzedażą transporterów rozpoznawczych -. Subwencja będzie wypłacana sukcesywnie w miarę postępów projektu na podstawie not obciążeniowych, wystawianych przez Wnioskodawcę. Noty nie będą zawierały podatku VAT. Po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych, projekt zostanie wdrożony, produkcja uruchomiona, a sprzedaż pojazdów rozpoczęta. Te wskazane efekty prac, spowodują wykorzystanie ich do dokonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Minister Obrony Narodowej planuje pozyskanie 244 sztuk. Otrzymane z NC dofinansowanie Wnioskodawca kwalifikuje, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako przychód wolny od podatku. Dotacja nie została opodatkowana VAT, ponieważ nie ma ona bezpośredniego wpływu na cenę sprzedawanych towarów. Środki, które zostaną przekazane przez NC, będą wykorzystywane w szczególności do nabywania towarów i usług, które zostaną otrzymane od kontrahentów na podstawie faktur VAT. Zakup tych towarów i usług będzie związany wyłącznie z zamiarem wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca po podpisaniu umowy z NC zamierza obniżyć VAT należny o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od swoich kontrahentów związanych z nabywaniem towarów i usług ze środków pochodzących z ww. subwencji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ze środków pochodzących z subwencji.

Jak wskazano wyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych projekt zostanie wdrożony, produkcja uruchomiona, a sprzedaż pojazdów rozpoczęta. Te wskazane efekty prac – jak wynika z opisu sprawy – spowodują wykorzystanie ich do dokonywania przez Zainteresowanego czynności opodatkowanych VAT, tj. takich których następstwem jest określenie podatku należnego. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, przy uwzględnieniu przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Nadto należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ze środków pochodzących z subwencji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj