Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-607/13-6/MN
z 16 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z 16 września 2013 r. (data wpływu 17 września 2013 r.) oraz pismem z 4 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z 16 września 2013 r. (data wpływu 17 września 2013 r.) oraz pismem z 4 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje w 2014 r. pobierać odpłatność od osób niepełnosprawnych/osób fizycznych z gminy/powiatu za turnusy rehabilitacyjne, w kwocie wyższej od kwoty 20.000 zł, a następnie przelewać zebrane środki na konto Ośrodka Rehabilitacyjnego, gdzie odbędzie się turnus.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że przedmiotem jego działalności jest działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.

Wnioskodawca wykonuje na rzecz osób niepełnosprawnych następujące czynności, m.in.: organizacja spotkań z udziałem osób niepełnosprawnych z innych gmin, tzw. (…), spotkania z okazji Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia, konkursy sprawnościowe, wyjazdy na turnusy rehabilitacyjne, przekazuje paczki żywnościowe z okazji Świąt Bożego Narodzenia dla osób niepełnosprawnych o najniższych dochodach, dofinansowuje leki.

Zainteresowany będzie wyłącznie pobierał odpłatność za pobyt na turnusie rehabilitacyjnym oraz za transport na turnus rehabilitacyjny, a następnie będzie wpłaconą kwotę za pobyt na turnusie w całości przelewał na konto „Ośrodka Rehabilitacyjnego”, gdzie turnus się odbędzie, a firmie transportowej po przedstawieniu faktury wpłaci/przeleje za transport w całości. Z tego tytułu i z innych wpłat, jeżeli wystąpią, Wnioskodawca nie ma żadnych zysków.

„Ośrodek Rehabilitacyjny”, w zamian za otrzymane kwoty od Wnioskodawcy, nie będzie wykonywał żadnych czynności na rzecz Zainteresowanego.

„Ośrodek Rehabilitacyjny” w zamian za otrzymane środki finansowe zorganizuje pobyt osobom niepełnosprawnym, czyli: zakwaterowanie, wyżywienie oraz zalecane zabiegi lecznicze, wykonywane przez specjalistów.

Opłata od osób niepełnosprawnych za pobyt oraz ewentualnie za transport na turnus rehabilitacyjny będzie dokonywana poprzez wpłatę gotówkową do kasy Wnioskodawcy, gdzie będą widoczne dane osoby wpłacającej wraz z adresem oraz tytułem wpłaty, jeżeli wystąpi wpłata na rachunek bankowy i będzie brak danych wymienionych, Wnioskodawca dokonana ich uzupełniania, dlatego, że są niezbędne do organizacji samego turnusu.

Zainteresowany podpisze umowę na organizację turnusów dla osób niepełnosprawnych oraz fakturę. Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży usług w imieniu i na rzecz „Ośrodka Rehabilitacyjnego”.

Wnioskodawca nie jest zobligowany do prowadzenia ewidencji sprzedaży własnej. W odniesieniu do Wnioskodawcy nie powstał obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku, klasyfikacja statystyczna czynności wykonywanych przez Zainteresowanego to 94 – według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wpłaty dokonywane od osób niepełnosprawnych powinny być ewidencjonowane na kasie fiskalnej, w terminach przewidzianych rozporządzeniem, przekraczając próg kwotowy zwolnienia?

Zdaniem Wnioskodawcy, związek korzysta ze zwolnienia z ewidencji na kasie fiskalnej bez względu na wysokość obrotów, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych, z poz. 31 załącznika nr 1 – czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania – usługi świadczone przez organizacje członkowskie. Ponieważ, zgodnie z zaświadczeniem o numerze REGON, rodzaj przeważającej działalności (PKD 2007) Wnioskodawcy został wskazany jako 9499Z – działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowana. Poza tym, Wnioskodawca – zgodnie ze statutem – zrzesza inwalidów narządu ruchu dla poprawy ich warunków życiowych oraz zwiększenia uczestnictwa w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W okresie od 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak zauważyć, że – na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązującym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r., poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Na mocy § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, że obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje w 2014 r. pobierać odpłatność od osób niepełnosprawnych/osób fizycznych z gminy/powiatu za turnusy rehabilitacyjne, w kwocie wyższej od kwoty 20.000 zł, a następnie przelewać zebrane środki na konto Ośrodka Rehabilitacyjnego, gdzie odbędzie się turnus. Zainteresowany wskazał, że przedmiotem jego działalności jest działalność na rzecz osób niepełnosprawnych. Wnioskodawca wykonuje na rzecz osób niepełnosprawnych następujące czynności, m.in.: organizacja spotkań z udziałem osób niepełnosprawnych z innych gmin, tzw. (…), spotkania z okazji Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia, konkursy sprawnościowe, wyjazdy na turnusy rehabilitacyjne, przekazuje paczki żywnościowe z okazji Świąt Bożego Narodzenia dla osób niepełnosprawnych o najniższych dochodach, dofinansowuje leki. Zainteresowany będzie wyłącznie pobierał odpłatność za pobyt na turnusie rehabilitacyjnym oraz za transport na turnus rehabilitacyjny, a następnie będzie wpłaconą kwotę za pobyt na turnusie w całości przelewał na konto „Ośrodka Rehabilitacyjnego”, gdzie turnus się odbędzie, a firmie transportowej po przedstawieniu faktury wpłaci/przeleje za transport w całości. Z tego tytułu i z innych wpłat, jeżeli wystąpią, Wnioskodawca nie ma żadnych zysków. „Ośrodek Rehabilitacyjny”, w zamian za otrzymane kwoty od Wnioskodawcy, nie będzie wykonywał żadnych czynności na rzecz Zainteresowanego. „Ośrodek Rehabilitacyjny” w zamian za otrzymane środki finansowe zorganizuje pobyt osobom niepełnosprawnym, czyli: zakwaterowanie, wyżywienie oraz zalecane zabiegi lecznicze, wykonywane przez specjalistów. Opłata od osób niepełnosprawnych za pobyt oraz ewentualnie za transport na turnus rehabilitacyjny będzie dokonywana poprzez wpłatę gotówkową do kasy Wnioskodawcy, gdzie będą widoczne dane osoby wpłacającej wraz z adresem oraz tytułem wpłaty, jeżeli wystąpi wpłata na rachunek bankowy i będzie brak danych wymienionych, Wnioskodawca dokonana ich uzupełniania, dlatego, że są niezbędne do organizacji samego turnusu. Zainteresowany podpisze umowę na organizację turnusów dla osób niepełnosprawnych oraz fakturę. Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży usług w imieniu i na rzecz „Ośrodka Rehabilitacyjnego”. Wnioskodawca nie jest zobligowany do prowadzenia ewidencji sprzedaży własnej. W odniesieniu do Wnioskodawcy nie powstał obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Klasyfikacja statystyczna czynności wykonywanych przez Zainteresowanego to 94 – według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zatem z uzupełnienia do wniosku wynika, że Wnioskodawca nie świadczy usług w imieniu i na rzecz „Ośrodka Rehabilitacyjnego”. Oznacza to, że świadczy przedmiotowe usługi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z tytułu czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Wnioskodawca będzie pobierał odpłatność, której łączna wartość przekroczy w 2014 r. obrót w wysokości 20.000 zł. Do tej pory nie powstał wobec Zainteresowanego obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Tym samym, w momencie przekroczenia łącznej kwoty obrotu w wysokości 20.000 zł z tytułu przedmiotowych czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych – Wnioskodawca utraci zwolnienie podmiotowe z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Jednakże, zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano dostawę towarów lub świadczenie usług oraz sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności: w poz. 31 – PKWiU 94 – Usługi świadczone przez organizacje członkowskie.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jednak wskazać należy również § 4 pkt 2 rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, w przypadku świadczenia usług:

  1. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
  2. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z opisu sprawy wynika, że czynności wykonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zostały przez Wnioskodawcę sklasyfikowane jako jedno świadczenie w dziale 94 – według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Mając na względzie przywołane regulacje oraz przedstawione okoliczności stwierdzić należy, że działalność opisana we wniosku, wykonywana przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, sklasyfikowana w dziale 94 – według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r., na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 31 załącznika do tego rozporządzenia.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Podkreślić również należy, że analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji wykonywanych czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej czynności będących przedmiotem wniosku.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W szczególności, przedmiotową interpretację indywidualną wydano przy założeniu, że Wnioskodawca wykonuje na rzecz swoich członków kompleksową czynność sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 94. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego – udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj