Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-406/13-2/KC
z 5 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30.04.2013 r. (data wpływu 08.05.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwego terminu do odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z dokumentu celnego – jest nieprawidłowe


UZASADNIENIE


W dniu 08.05.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwego terminu do odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z dokumentu celnego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka S.A. (dalej jako: Spółka) dokonała zakupu towarów od spółki F. (euro) GmbH (dalej jako: sprzedawca). Sprzedawca jest zarejestrowany na terytorium Polski jako czynny podatnik VAT. Towar będący przedmiotem transakcji został uprzednio nabyty przez sprzedawcę od podmiotu z siedzibą w Japonii. Zakupiony towar został dostarczony bezpośrednio z terytorium Japonii na terytorium Polski, gdzie został dopuszczony do obrotu. Wszelkie formalności związane z objęciem towaru procedurą celną stosownie do posiadanego upoważnienia, dokonała agencja celna. Zgłoszenie celne zostało przygotowane na rzecz spółki. Należności celne, jak również podatkowe zostały uiszczone z zabezpieczeń wpłaconych agencji celnej przez sprzedawcę. Towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Polski w imieniu i na rzecz spółki. Tym samym na dokumencie celnym SAD w polu Odbiorca zostały umieszczone dane spółki. Import towarów został dokonany w II kwartale 2009 r.

Towar został dopuszczony do obrotu na podstawie zgłoszeń celnych zarejestrowanych pod następującymi numerami; O.... z dnia 08.05.2009 r., O.... z dnia 08.05.2009 r., O.... z dnia 30.04.2009 r., O... z dnia 23.04.2009 r., xx z dnia 06.05.2009 r.

W celu udokumentowania niniejszej transakcji sprzedawca wystawił fakturę VAT klasyfikując powyższe czynności jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktura ta nie została zaakceptowana przez spółkę, co spowodowało wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Pierwotna faktura została skorygowana do „zera”, po czym sprzedawca wystawił fakturę VAT dokumentującą sprzedaż Towaru na rzecz spółki ze stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W związku z powyższym w marcu 2011 r. Spółka wystąpiła do naczelnika urzędu celnego w Katowicach z wnioskiem o kontrolę zgłoszeń celnych zarejestrowanych pod poszczególnymi numerami O o zmianę zapisu w polu nr 8 określającego odbiorcę towaru. Jednocześnie we wniosku wskazano, iż prawidłowy zapis w polu nr 8 winien być następujący: F. (euro) GmbH czyli dane sprzedawcy towaru. W dniu 18 maja 2011 r. Naczelnik urzędu Celnego wydał decyzję w zakresie odmowy dokonania zmiany danych zawartych w polu Nr 8 w każdym z powyższych zgłoszeń celnych.

W dniu 2 grudnia 2011 r. została wydana przez Ministra Finansów interpretacja indywidualna (sygn. IPPP3/443-1078/11-6/KC) w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży towarów na rzecz spółki. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie—organu upoważnionego do wydania indywidualnej interpretacji, transakcja sprzedaży towarów przez sprzedawcę na rzecz spółki stanowi odpłatną dostawę towarów na terytorium Polski, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce według stawki właściwej dla danego towaru.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z dokumentów celnych SAD, na podstawie których towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Polski w okresie rozliczeniowym, w którym spółka otrzyma odpowiedź w formie interpretacji indywidualnej Ministra Finansów na przedmiotowe zapytanie?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), (dalej: ustawą o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku importu towarów stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej.


Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku VAT powstaje w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik otrzymał fakturę VAT lub dokument celny. Przez okres rozliczeniowy należy rozumieć miesiąc kalendarzowy względnie kwartał w zależności od wybranego przez podatnika sposobu rozliczeń lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w powyższym terminie, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, stanowi podstawowe i fundamentalne prawo podatnika, wynikające z samej konstrukcji podatku VAT jako podatku od wartości dodanej. Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu.

Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku VAT jako podatku od wartości dodanej.

Na dokumencie celnym SAD, na podstawie którego towar został dopuszczony do obrotu w polu odbiorca widnieją dane spółki. Jednak należności celne przywozowe w tym podatek VAT, zostały zapłacone przez sprzedawcę. W związku z tym spółka wystąpiła do naczelnika Urzędu Celnego z wnioskami o dokonanie zmiany danych zawartych w polu 8 zgłoszenia celnego. Naczelnik Urzędu Celnego odmówił dokonania zmiany danych zawartych w zgłoszeniach celnych z uwagi na fakt, iż brak jest podstaw do zakwestionowania prawidłowości danych zawartych w zgłoszeniach celnych.

Zakupione przez spółkę towary są następnie sprzedawane na rzecz innych odbiorców, zatem istnieje bezpośredni związek między zakupem towarów, a wykonywanymi przez spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej wyrażonym w wydanej interpretacji z dnia 2 grudnia 2011 r. (sygn. IPPP3/443-1078/11-6/KC): „nie można też zgodzić się z wnioskodawcą, iż przedmiotowa dostawa na rzecz polskiego podatnika została dwukrotnie opodatkowana polskim podatkiem VAT. W przedstawionym w stanie faktycznym, towar w momencie dostawy dla polskiego nabywcy był już towarem dopuszczonym do swobodnego obrotu na terytorium Polski. Czynności związanych z odprawą celną importową, których dokonał nabywca towaru, nie można utożsamiać z odpłatną dostawą towaru dokonaną przez Wnioskodawcę, gdyż, jak wskazano powyżej, istota importu sprowadza się do fizycznego rozliczenia przywozu towaru na terytorium Polski, gdzie kwestie własności i rozporządzania takim towarem pozostają bez znaczenia dla obowiązków wynikających z przepisów celnych i podatkowych”.


Prawo do odliczenia podlega również ograniczeniom, o którym mowa w art. 88 ustawy o VAT. Stosownie do brzmienia niniejszego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

  1. usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem: nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;
  2. towarów i usług, których nabycie:
    1. zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust.5 i 7ustawy o VAT,
    2. nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podmą kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane Zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.


Zdaniem Wnioskodawcy, żaden ze wskazanych w art. 88 ustawy o VAT przypadek nie będzie miał miejsca w przedstawionym stanie faktycznym. W ocenie spółki prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje spółce na podstawie posiadanych dokumentów celnych SAD. Jak słusznie zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie transakcja nie została opodatkowana dwa razy, w pierwszej kolejności nastąpił import towarów następnie sprzedaż na terytorium kraju.

Ustawa o VAT nie uzależnia prawa do odliczenia od uiszczenia przez podatnika podatku VAT. Konieczne jest aby wystąpił bezpośredni związek zakupu z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, jak również nie mogą mieć miejsca przypadki wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

W ocenie spółki w przedstawionym stanie faktycznym, posiadane dokumenty celne stanowią podstawę do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z tych dokumentów.

Stosownie do brzmienia art. 86 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny.

W ocenie spółki prawo do odliczenia powstało w momencie otrzymania dokumentów celnych, niemniej jednak możliwość skorzystania z niego nastąpi dopiero w momencie otrzymania interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów. Zdaniem spółki przez okres od momentu otrzymania dokumentów celnych do momentu wydania interpretacji, z uwagi na próby korekty zgłoszeń celnych, wewnętrzne negocjacje w zakresie prawidłowego ustalenia charakteru transakcji dla celów podatku VAT, wystąpienie przez sprzedawcę z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej, nie było możliwości skorzystania z prawa do odliczenia. Dopiero w okresie rozliczeniowym, w którym spółka otrzyma interpretacje będzie istniała możliwość do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze zgłoszeń celnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca podaje się, że w II kwartale 2009 r. dokonał zakupu towarów od spółki F. (euro) GmbH z siedzibą w Niemczech, zarejestrowanej na terytorium Polski jako czynny podatnik VAT. Towar będący przedmiotem transakcji został uprzednio nabyty przez sprzedawcę od podmiotu z siedzibą w Japonii. Zakupiony towar został dostarczony bezpośrednio z terytorium Japonii na terytorium Polski, gdzie został dopuszczony do obrotu. Wszelkie formalności związane z objęciem towaru procedurą celną stosownie do posiadanego upoważnienia, dokonała agencja celna. Zgłoszenie celne i dopuszczenie do obrotu na terenie Polski zostało przygotowane i dokonane na rzecz Wnioskodawcy, tym samym na dokumencie celnym SAD w polu Odbiorca zostały umieszczone dane Wnioskodawcy.

Jak wskazuje Wnioskodawca, niniejsza transakcja została zakwalifikowana przez sprzedawcę jako czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, jednak faktura ta nie została zaakceptowana przez Wnioskodawcę, co spowodowało wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej i udokumentowanie transakcji sprzedaży towaru ze stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W marcu 2011 r. Wnioskodawca wystąpił do Naczelnika Urzędu Celnego z wnioskiem o kontrolę zgłoszeń celnych zarejestrowanych pod poszczególnymi numerami OGL o zmianę zapisu w polu nr 8 określającego odbiorcę towaru jako spółkę F. (euro) GmbH. Jednak decyzją z 18 maja 2011 r. Naczelnik urzędu Celnego w Katowicach odmówił dokonania zmiany danych zawartych w polu Nr 8 w każdym ze zgłoszeń celnych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z dokumentów celnych SAD, na podstawie których towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Polski w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma odpowiedź w formie interpretacji indywidualnej Ministra Finansów.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy powołać się przede wszystkim na podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem(…).

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    -z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są czy mają być wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Wnioskodawca wskazuje, że posiada dokument celny SAD, na podstawie którego towar został dopuszczony do obrotu a w polu odbiorca widnieją dane Wnioskodawcy. Z kolei w swoim uzasadnieniu wskazuje, że zakupione w drodze importu towary są następnie sprzedawane na rzecz innych odbiorców, zatem istnieje bezpośredni związek między zakupem towarów, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 11, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jednakże z art. 86 ust. 12 ustawy wynika, że w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Należy jednak podkreślić, że w tym przypadku podatnik może dokonać korekty jedynie za ten miesiąc, w którym wystąpiło prawo do obniżenia, nie mając wyboru złożenia korekty za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

Z powyższych przepisów wynika więc, że termin realizacji prawa zależy przede wszystkim od okresu rozliczeniowego, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Może być ono zrealizowane w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku wynikającego z dokumentu celnego w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym ten dokument otrzymał. W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dokona odliczenia podatku w deklaracjach VAT-7 w tym terminie może On dokonać takiego odliczenia w deklaracji podatkowej składanej za jeden z dwóch następujących okresów rozliczeniowych. W przypadku natomiast gdy Wnioskodawca nie odliczy podatku w żadnym z powyżej wskazanych okresów, wówczas, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy ma prawo do odliczenia tego podatku poprzez złożenie korekt deklaracji podatkowych. Należy jednak zwrócić uwagę, że art. 86 ust. 13 ustawy zawiera ograniczenie czasowe dotyczące możliwości złożenia korekty deklaracji - korekty tej można dokonać nie później niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Tym samym, nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że możliwość skorzystania z prawa do odliczenia nastąpi dopiero w momencie otrzymania interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów.


Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego nie ustanawia żadnej normy, a jedynie wyraża własną ocenę przedstawionego przez wnioskodawcę stanowiska odnośnie prawnopodatkowej oceny sytuacji, która już się ziściła lub może wystąpić w przyszłości. Normatywnym przedmiotem interpretacji indywidualnej są więc przepisy prawa podatkowego oraz, z uwzględnieniem kontekstu elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, ich ocena prawna przedstawiana przez zainteresowanego we wniosku o wydanie interpretacji.


Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z dokumentów celnych SAD w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma odpowiedź w formie interpretacji indywidualnej Ministra Finansów, lecz na podstawie zapisów art. 86 ust. 10 i dalsze ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Ponadto, tut. Organ zwraca uwagę, iż z dniem 01.04.2013 r. zmianą do ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 07.12.2012 (Dz.U. z 2013 r. poz. 35) wprowadzono zmiany do art. 88, gdzie uchylono pkt 5 ust. 1, w ust. 3a uchylono pkt 1 lit. b, pkt 3 oraz pkt 6.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj