Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-411/13-5/AS
z 10 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2013 r. (data wpływu 02.05.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania częściowej refundacji kosztu zakupu za rabat, zmniejszający podstawę opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.05.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania częściowej refundacji kosztu zakupu za rabat, zmniejszający podstawę opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

N. Polska S.A. (dalej: N. lub Spółka) prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży bezpośredniej do klientów oraz dystrybucji do pośredników, ekspresów do kaw, a także przeznaczonych do nich kapsułek z kawą oraz akcesoriów, w ramach dwóch systemów zamkniętych (dalej Systemy). Istotą Systemów jest możliwość korzystania z nabytego przez konsumenta ekspresu jedynie przy użyciu dedykowanych do niego kapsułek oferowanych wyłącznie przez Spółkę (bezpośrednio lub poprzez jej partnerów detalicznych). Poniżej Spółka przedstawia pełen opis modelu biznesowego funkcjonowania Systemów.

Schemat funkcjonalny

Systemy są oparte na ekspresach ciśnieniowych wytwarzanych w ramach zlecenia globalnego Grupy N. przez współpracujących z nią renomowanych producentów sprzętu AGD (podmioty niepowiązane). Prawa własności intelektualnej związane z Systemami pozostają każdorazowo własnością Grupy N. Oznacza to, iż całość prac związanych z projektowaniem Systemów (tj. ekspresu, kapsułek, akcesoriów) została wykonana na koszt i przez Grupę N. W ramach współpracy z Grupą N. rola producentów została ograniczona do następujących zadań:

  • produkcji zleconej ilości ekspresów według przekazanej specyfikacji technicznej – w tym celu producent może zlecić wykonanie ekspresów na rzecz innych podmiotów prowadzących działalność w tym zakresie,
  • dostawy ekspresów do spółek z Grupy N. działających na rynkach lokalnych, do których zalicza się N. lub
  • dostawy ekspresów do podmiotów (dalej: Dystrybutorów) zajmujących się ich dystrybucją na rynku polskim.

Sprzedaż ekspresów, kapsułek i akcesoriów (np. kubków, łyżeczek, filiżanek, pojemników na kapsułki) do ostatecznego odbiorcy prowadzona jest przez samą Spółkę, poprzez sklep on-line i butik (w zakresie jednego z Systemów), oraz wybranych partnerów handlowych, którzy nabywają:

  • ekspresy do kawy – od Dystrybutorów, a
  • kapsułki z kawą – od Spółki.

Należy przy tym zauważyć, iż w ramach obecnej struktury sprzedaż ekspresów do klientów końcowych w większości odbywa się za pośrednictwem tradycyjnych kanałów dystrybucji, tj. partnerów handlowych Dystrybutorów, takich jak sieci sklepów wielkopowierzchniowych, sklepy internetowe czy sklepy z artykułami kuchennymi. Z uwagi na fakt, iż w tym schemacie jedynymi dostawcami ekspresów do kawy na rynek krajowy są Dystrybutorzy, na tym etapie sprzedaży w ramach Systemów przychody osiągają głównie te podmioty (wcześniej zaś producenci a później sprzedawcy detaliczni), a po stronie Wnioskodawcy korzyść z tytułu sprzedaży ekspresu pojawia się stopniowo w momencie rozpoczęcia użytkowania ekspresu i zakupu przez konsumenta kapsułek z kawą (zarówno w punktach sprzedaży partnerów handlowych Dystrybutorów, jak i w kanałach dystrybucji oferowanych bezpośrednio przez Spółkę, tj. sklep on-line czy butik) lub akcesoriów (oferowanych jedynie przez Wnioskodawcę).

Z uwagi na przyjęty w ramach Systemów model biznesowy, który zakłada osiąganie zysków przede wszystkim z tytułu sprzedaży kapsułek z kawą i akcesoriów, Spółka regularnie wspiera sprzedaż ekspresów dostarczonych przez Dystrybutorów do punktów sprzedaży partnerów handlowych, poprzez organizację szeregu akcji promocyjnych (szczegółowo opisanych poniżej).

Akcje promocyjne

W związku z prowadzeniem działalności w zakresie sprzedaży oraz dystrybucji ekspresów do kawy, kapsułek z kawą oraz akcesoriów Spółka organizuje lub uczestniczy w następujących akcjach promocyjnych:

(a) sprzedaż wiązana – klient przy zakupie ekspresu w sklepie sieci objętej promocją (punkt sprzedaży będący częścią sieci partnera handlowego Dystrybutora) otrzymuje w cenie produktu określoną ilość kapsułek kawy (np. za zakup określonego modelu ekspresu klient otrzymuje 48 kapsułek kawy). N., jako organizator promocji, jest zobowiązana do pokrycia kosztów z nią związanych. W zależności od ustaleń z kontrahentem rozliczenie kosztów wydawanych tak kapsułek między nim a Spółką odbywa się poprzez: (i) dostarczenie przez Spółkę do punktów sprzedaży kapsułek przeznaczonych do sprzedaży promocyjnej przed ich wydaniem, celem dołączenia ich odpowiedniej ilości przez kontrahenta do każdego sprzedawanego ekspresu, (ii) zwrot na rzecz punktów sprzedaży określonej liczby kapsułek wydanych przez punkt sprzedaży klientom w ramach promocji (w przypadku, gdy nie dostarczono kapsułek przed rozpoczęciem promocji lub gdy ilość przekazanych kapsułek okazała się niewystarczająca);

(b) przekazania kapsułek na rzecz Dystrybutorów – w ramach działań promocyjnych, w celu zwiększenia atrakcyjności oferty ekspresów sprzedawanych we własnych kanałach dystrybucji (sklep on-line, butiki) oraz sklepach detalicznych a także w celu umożliwienia skorzystania z zakupionego produktu bezpośrednio po jego zakupie (bez konieczności oczekiwania na dostawę kapsułek, która w przypadku jednego z Systemów może być dokonywana jedynie po złożeniu zamówienia w sklepie on-line lub konieczność dokonania odrębnego zakupu w butiku – kapsułki jednego z systemów nie są dystrybuowane w ramach zewnętrznych sieci sprzedaży detalicznej), Spółka przekazuje na rzecz Dystrybutorów kapsułki kawy w celu ich dołączenia do opakowania ekspresu. W ten sposób klient nabywając ekspres otrzymuje dodatkowo określoną ilość kapsułek w cenie (tzw. welcome pack), tak aby mógł wypróbować dostępny asortyment kaw natychmiast po nabyciu ekspresu działającego w danym Systemie;

(c) zakup usług marketingowych w punktach sprzedaży – na podstawie umów i porozumień zawieranych z punktami sprzedaży N. nabywa usługi marketingowe polegające m.in. na: (i) reklamie produktów (ekspresów) opatrzonych logo danego Systemu w gazetce, na banerach, plakatach, billboardach w mieście, przystankach lub środkach komunikacji miejskiej, standach ruchomych, w witrynach reklamowych, na bramkach, (ii) promocji produktów w sklepiku zlokalizowanym na terenie pasażu handlowego, na wyspie ekspozycyjnej na stoisku dostawcy na terenie marketu (iii) ekspozycji produktów dostawcy w gablotach z logo, na paletach z umieszczonym logo dostawcy, ekspozycji znaku firmowego, (iv) ekspozycji paletowej produktów, ekspozycji przykasowej, promocji na stoisku dostawcy (obsługiwanym przez personel dostawcy), objęcie produktów promocją raty 0% lub „Świat bez VAT”.

Spółka z tytułu zakupu wskazanych usług uiszcza na rzecz punktu handlowego wynagrodzenie w kwocie, na zasadach i w terminach przewidzianych w umowie lub porozumieniu, na podstawie faktury VAT wystawionej przez świadczeniodawcę. Produkty, w stosunku do których świadczone są usługi promocyjne, są dostarczane do sieci sprzedaży przez Dystrybutorów;

(d) voucher – Spółka przyznaje klientom nabywającym ekspres voucher (tzw. kawowy), który klienci mogą wykorzystać do/przy nabyciu produktów (kapsułek oraz akcesoriów) dystrybuowanych przez Spółkę w sklepie on-line lub butiku prowadzonym przez N.. Na voucherze wskazany jest jego nominał (np. 100), co oznacza, że posługując się takim voucherem klient może dokonać — bez konieczności dopłaty zakupu towarów za cenę 100 zł. Warunkiem realizacji vouchera jest jego poprawne wypełnienie obejmujące podanie numeru seryjnego zakupionego ekspresu oraz dołączenie oryginału lub czytelnej kopii dokumentu potwierdzającego zakup ekspresu objętego promocją. Dla możliwości skorzystania z tej formy promocji nie ma znaczenia przy tym fakt, w jakim kanale dystrybucji klient dokonał zakupu ekspresu. W praktyce oznacza to, iż z promocji skorzystać mogą także ci klienci, którzy zakupili ekspresy dostarczone przez Dystrybutorów do punktów sprzedaży detalicznej (np. w sklepach wielkopowierzchniowych czy sklepach internetowych).

Realizacja vouchera odbywa się poprzez złożenie zamówienia na dowolne produkty wybrane przez klienta z oferty Spółki, przy czym voucher musi być zrealizowany jednorazowo. Oznacza to, iż w przypadku gdy klient zamówi produkt(-y) za kwotę niższą niż wartość nominalna vouchera, nie może domagać się zwrotu różnicy, a jeżeli wartość zamówionych produktów przekroczy wartość nominalną vouchera, klient zobowiązany jest do dokonania odpowiedniej dopłaty w pieniądzu. W pierwszym przypadku (lub gdy cena zamówionych produktów równa jest wartości nominalnej vouchera) dochodzi do wydania towarów przez Spółkę bez pobrania należności, natomiast w drugim przypadku Spółka dokonuje pomniejszenia cen za zamówione produkty o wartość przedstawionego przez klienta vouchera, rozkładającą rabat proporcjonalnie na każdy z nabywanych produktów lub poprzez wykazanie odrębnej pozycji na fakturze z wartością ujemną rabatu.

W innym wariancie Spółka przekazuje na rzecz klientów nabywających ekspres voucher (tzw. towarowy) uprawniający do wymiany na określone urządzenie znajdujące się w ofercie N.. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku vouchera kawowego, dla możliwości skorzystania z tej formy promocji nie ma znaczenia, w jakim kanale dystrybucji klient dokonał zakupu ekspresu. Dodatkowym warunkiem realizacji vouchera (tj. wymiany go na wskazane w regulaminie urządzenie), oprócz dopełnienia warunków formalnych, jest zakup co najmniej jednego opakowania kawy od Spółki. Jedynie łączne spełnienie warunków promocji (tj. nabycie ekspresu z dowolnego źródła oraz kawy od Spółki) uprawnia klienta do otrzymania nagrody w sprzedaży premiowej;

(e) zwrot gotówki za zakup – Spółka oferuje w ramach promocji możliwość częściowej refundacji kosztu zakupu ekspresu poniesionego przez klienta, gdy ekspres jest nabywany bezpośrednio od Spółki. W takim przypadku, po spełnieniu warunków formalnych związanych z odpowiednim udokumentowaniem faktu nabycia ekspresu przez daną osobę, na rachunek bankowy wskazany przez klienta wypłacana jest ustalona kwota pieniężna. Jej przekazaniem w zależności od Systemu lub założeń promocji, zajmuje się sama Spółka lub podmiot, który na podstawie odrębnej umowy (zlecenia) Spółka czyni odpowiedzialnym za realizację całości działań promocyjnych — agencja marketingowa/reklamowa) a całość kosztów związana z tą operacją obciąża wypłacającego, tj. Spółkę. Wartość dokonywanych zwrotów stanowi ryczałtowo określoną część ceny uiszczonej przez klienta na rzecz Spółki z tytułu nabycia ekspresu.

W przypadku niektórych promocji, w momencie zwrotu środków pieniężnych na konto klienta, uzyskuje on także nagrodę dodatkową w postaci vouchera do wykorzystania na zakupy w sklepie internetowym Spółki. Wykorzystanie vouchera przez klienta i udokumentowanie wydań przez N. następuje na zasadach opisanych w punkcie d) powyżej.

Oprócz kosztów związanych ze zwrotami gotówki czy kosztów towarów wydanych w zamian za voucher, Spółkę obciążają także wydatki związane z przygotowaniem tzw. komunikacji akcji promocyjnych, tj. m.in. z przygotowaniem koncepcji marketingowej promocji, wydrukiem materiałów reklamowych przeznaczonych dla punktów sprzedaży, czy prowadzeniem innych działań marketingowych związanych z propagowaniem akcji promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku akcji promocyjnych realizowanych w ramach schematów opisanych w stanie faktycznym jako:

  1. sprzedaż wiązana (pkt a) oraz przekazanie kapsułek na rzecz Dystrybutorów (pkt b),
    • Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu kapsułek, które są przez nią wydawane kontrahentom, którzy z kolei dołączają je do sprzedawanych przez siebie ekspresów do kawy;
    • z tytułu nieodpłatnego przekazania ww. kapsułek Spółka nie jest zobowiązana do rozliczania podatku należnego z uwagi na fakt, iż kapsułki stanowią próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT;
  2. polegających na zakupie usług marketingowych w punktach sprzedaży (pkt c) — Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu;
  3. realizowanych z wykorzystaniem vouchera (pkt d) – podstawę opodatkowania stanowi, gdy (1) wartość nominalna vouchera jest równa lub przewyższa cenę zamówionych przez klienta produktów albo gdy dochodzi do wymiany vouchera (wymiennego) na towar – cena nabycia wydawanych produktów określona na moment ich dostawy do klienta, tj. cena, jaką w dacie wydania Spółka zmuszona byłaby zapłacić swojemu dostawcy, aby nabyć takie produkty, a gdy (2) wartość nominalna vouchera jest niższa niż cena zamówionych przez klienta produktów — kwota dopłaty należnej od klienta, wartość vouchera stanowi natomiast rabat zmniejszający cenę „wyjściową” tych produktów;
  4. polegających na zwrocie gotówki za zakup ekspresu (pkt e) — w sytuacji gdy sprzedaży ekspresu dokonała Spółka, kwota zwrotu stanowi rabat potransakcyjny zmniejszający podstawę opodatkowania z tytułu tej sprzedaży, bez względu na to, czy kwota ta jest faktycznie przekazywana klientowi przez samą Spółkę, czy też inny podmiot (agencję reklamową), gdy ekonomiczny koszt tej promocji, w tym ciężar rabatu ponosi Spółka...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 4. W zakresie pytań nr 1, 2, 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, część akcji promocyjnych, w których uczestniczy Spółka, polega na zwrocie klientowi gotówki za zakup ekspresu (f). W rezultacie, klient uzyskuje możliwość częściowej refundacji poniesionego przez niego kosztu zakupu ekspresu.

W opinii Wnioskodawcy, w sytuacji gdy sprzedaży ekspresu dokonała Spółka, kwota zwrotu — której ekonomiczny ciężar ponosi Spółka — stanowi rabat potransakcyjny zmniejszający podstawę opodatkowania z tytułu tej sprzedaży. Nie ma przy tym znaczenia, czy kwota zwrotu jest faktycznie przekazywana klientowi przez samą Spółkę, czy też inny podmiot, któremu zlecona została obsługa akcji promocyjnej także w tym zakresie.

Powyższe stanowisko wynika z:

  • art. 29 ust 4 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r.) zgodnie z którym podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o kwoty udokumentowanych prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont);
  • art. 29a ust. 10 ustawy o VAT (który wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r.), zgodnie z którym podstawę opodatkowania obniża się m.in. o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i skont.

W myśl wymienionych przepisów nie ma znaczenia, kto – w związku z udzielonym rabatem – faktycznie wypłaca klientowi kwotę obniżenia ceny zapłaconej za towar. Istotne jest jedynie, że wypłata dotyczy towaru, który został dostarczony przez podatnika i pochodzi z jego środków. Na zasadzie a majori ad minus potwierdzenie tego znaleźć można w wyroku TSUE z dnia 24 października 1996 r. w sprawie C-317/94 Elida Gibbs czy wyroku NSA z dnia 15 stycznia 2009 r. (sygn. akt I FSK 1663/07) w sprawie Nikon.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz o zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 29 ust. 4a ww. ustawy w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na podstawie art. 29 ust. 4c ww. ustawy przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka oferuje w ramach promocji możliwość częściowej refundacji kosztu zakupu ekspresu poniesionego przez klienta, gdy ekspres jest nabywany bezpośrednio od Spółki. W takim przypadku, po spełnieniu warunków formalnych związanych z odpowiednim udokumentowaniem faktu nabycia ekspresu przez daną osobę, na rachunek bankowy wskazany przez klienta wypłacana jest kwota pieniężna. Jej przekazaniem, w zależności od systemu lub założeń promocji zajmuje się sama Spółka lub podmiot, który na podstawie odrębnej umowy (zlecenia) Spółka czyni odpowiedzialnym za realizację całości działań promocyjnych – agencja marketingowa, a całość kosztów związana z tą operacją obciąża wypłacającego, tj. Spółkę. Wartość dokonywanych zwrotów stanowi ryczałtowo określoną część ceny uiszczonej przez klienta na rzecz Spółki z tytułu nabycia ekspresu.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy wyżej opisana kwota zwrotu stanowi rabat potransakcyjny zmniejszający podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży, bez względu na to, czy kwota jest faktycznie przekazywana przez Wnioskodawcę, czy też inny podmiot (agencję reklamową), gdy ekonomiczny koszt rabatu ponosi Spółka.

Konstrukcja podstawy opodatkowania w ustawie o VAT, odpowiadająca w swej istocie konstrukcji określonej w dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) oparta jest na założeniu proporcjonalności VAT do ceny towarów i usług. Każda bowiem transakcja podlega podatkowi od towarów i usług obliczonemu w sposób proporcjonalny do ceny otrzymanej przez podatnika jako świadczenie wzajemne za dostarczone towary lub usługi z uwzględnieniem stawki, jaka ma zastosowanie do dostawy lub świadczenia takich towarów i usług. W ślad zatem za obniżeniem ceny transakcyjnej w formie rabatu powinno następować obniżenie podstawy opodatkowania tej transakcji, aby zachowana została zasada proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług.

Zauważyć należy, iż ani w dyrektywie VAT ani też w ustawie o VAT prawodawca nie zdefiniował pojęcia "rabat". Rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Zatem rabat ma niewątpliwie bezpośredni wpływ na wartość konkretnej transakcji (dostawy lub usługi) i w efekcie prowadzi do obniżenia jej wartości (ceny). Tak rozumiany rabat powinien obniżać podstawę opodatkowania.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

  • rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;
  • rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiona treść wniosku wskazuje, że warunkiem uzyskania częściowej refundacji kosztu zakupu ekspresu jest wyłącznie nabycie ekspresu bezpośrednio od Spółki, i odpowiednie tego udokumentowanie. Odnosząc powyższe do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z rabatem w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy, przyznanym po dokonaniu dostawy, tj. rabatem potransakcyjnym.

Z opisu sprawy wynika, iż zwrotem gotówki klientom zajmuje się Wnioskodawca, bądź agencja marketingowa, jednakże ekonomiczny koszt rabatu zawsze ponosi Wnioskodawca.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż udzielany przez Wnioskodawcę zwrot gotówki za zakup należy uznać za rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszający podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży, bez względu, czy faktycznej wypłaty kwoty dokonuje Wnioskodawca, czy zatrudniona przez Wnioskodawcę agencja reklamowa, jeśli koszt zwrotu ponosi Wnioskodawca.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę wyroków TSUE C-317/94, czy wyroku NSA z dnia 15 stycznia 2009 r. sygn. akt I FSK 1653/07 wskazać należy, iż rozstrzygają one w odmiennych od przedstawionych przez Wnioskodawcę stanach faktycznych. Mianowicie dotyczą one sytuacji, w których rabat został przyznany przez podatnika stojącego na początku łańcucha dostaw ostatecznemu odbiorcy, z pominięciem podmiotów pośrednich. Z orzeczeń tych wynika możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania w wyniku udzielenia rabatu potransakcyjnego nie bezpośredniemu nabywcy towaru, co też w analizowanej sprawie nie ma miejsca. Zatem wyroki powyższe nie znajdują zastosowania w sprawie.

Organ podatkowy informuje ponadto, iż powołany przez Wnioskodawcę art. 29a ust. 1 zgodnie z którym, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2–5, art. 30a–30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r. Niniejsza interpretacja indywidualna w zakresie dotyczącym zdarzenia przyszłego odnosi się natomiast do stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj