Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-411/13-7/AS
z 2 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2013 r. (data wpływu 02.05.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11.07.2013 r. (data wpływu 15.07.2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 05.07.2013 r. (skutecznie doręczone 10.07.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu kapsułek kawy przekazywanych nieodpłatnie – jest prawidłowe,
  • opodatkowania nieodpłatnego przekazania kapsułek – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.05.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu kapsułek kawy przekazywanych nieodpłatnie oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania kapsułek.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia z dnia 11.07.2013 r. (data wpływu 15.07.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 05.07.2013 r. (skutecznie doręczone 10.07.2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

N. S.A. (dalej: N lub Spółka) prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży bezpośredniej do klientów oraz dystrybucji do pośredników, ekspresów do kaw, a także przeznaczonych do nich kapsułek z kawą oraz akcesoriów, w ramach dwóch systemów zamkniętych (dalej Systemy). Istotą Systemów jest możliwość korzystania z nabytego przez konsumenta ekspresu jedynie przy użyciu dedykowanych do niego kapsułek oferowanych wyłącznie przez Spółkę (bezpośrednio lub poprzez jej partnerów detalicznych). Poniżej Spółka przedstawia pełen opis modelu biznesowego funkcjonowania Systemów.

Schemat funkcjonalny

Systemy są oparte na ekspresach ciśnieniowych wytwarzanych w ramach zlecenia globalnego Grupy N. przez współpracujących z nią renomowanych producentów sprzętu AGD (podmioty niepowiązane). Prawa własności intelektualnej związane z Systemami pozostają każdorazowo własnością Grupy N. Oznacza to, iż całość prac związanych z projektowaniem Systemów (tj. ekspresu, kapsułek, akcesoriów) została wykonana na koszt i przez Grupę N. W ramach współpracy z Grupą N rola producentów została ograniczona do następujących zadań:

  • produkcji zleconej ilości ekspresów według przekazanej specyfikacji technicznej – w tym celu producent może zlecić wykonanie ekspresów na rzecz innych podmiotów prowadzących działalność w tym zakresie,
  • dostawy ekspresów do spółek z Grupy N działających na rynkach lokalnych, do których zalicza się N lub
  • dostawy ekspresów do podmiotów (dalej: Dystrybutorów) zajmujących się ich dystrybucją na rynku polskim.

Sprzedaż ekspresów, kapsułek i akcesoriów (np. kubków, łyżeczek, filiżanek, pojemników na kapsułki) do ostatecznego odbiorcy prowadzona jest przez samą Spółkę, poprzez sklep on-line i butik (w zakresie jednego z Systemów), oraz wybranych partnerów handlowych, którzy nabywają:

  • ekspresy do kawy – od Dystrybutorów, a
  • kapsułki z kawą – od Spółki.

Należy przy tym zauważyć, iż w ramach obecnej struktury sprzedaż ekspresów do klientów końcowych w większości odbywa się za pośrednictwem tradycyjnych kanałów dystrybucji, tj. partnerów handlowych Dystrybutorów, takich jak sieci sklepów wielkopowierzchniowych, sklepy internetowe czy sklepy z artykułami kuchennymi. Z uwagi na fakt, iż w tym schemacie jedynymi dostawcami ekspresów do kawy na rynek krajowy są Dystrybutorzy, na tym etapie sprzedaży w ramach Systemów przychody osiągają głównie te podmioty (wcześniej zaś producenci a później sprzedawcy detaliczni), a po stronie Wnioskodawcy korzyść z tytułu sprzedaży ekspresu pojawia się stopniowo w momencie rozpoczęcia użytkowania ekspresu i zakupu przez konsumenta kapsułek z kawą (zarówno w punktach sprzedaży partnerów handlowych Dystrybutorów, jak i w kanałach dystrybucji oferowanych bezpośrednio przez Spółkę, tj. sklep on-line czy butik) lub akcesoriów (oferowanych jedynie przez Wnioskodawcę).

Z uwagi na przyjęty w ramach Systemów model biznesowy, który zakłada osiąganie zysków przede wszystkim z tytułu sprzedaży kapsułek z kawą i akcesoriów, Spółka regularnie wspiera sprzedaż ekspresów dostarczonych przez Dystrybutorów do punktów sprzedaży partnerów handlowych, poprzez organizację szeregu akcji promocyjnych (szczegółowo opisanych poniżej).

Akcje promocyjne

W związku z prowadzeniem działalności w zakresie sprzedaży oraz dystrybucji ekspresów do kawy, kapsułek z kawą oraz akcesoriów Spółka organizuje lub uczestniczy w następujących akcjach promocyjnych:

(a) sprzedaż wiązana – klient przy zakupie ekspresu w sklepie sieci objętej promocją (punkt sprzedaży będący częścią sieci partnera handlowego Dystrybutora) otrzymuje w cenie produktu określoną ilość kapsułek kawy (np. za zakup określonego modelu ekspresu klient otrzymuje 48 kapsułek kawy). N, jako organizator promocji, jest zobowiązana do pokrycia kosztów z nią związanych. W zależności od ustaleń z kontrahentem rozliczenie kosztów wydawanych tak kapsułek między nim a Spółką odbywa się poprzez: (i) dostarczenie przez Spółkę do punktów sprzedaży kapsułek przeznaczonych do sprzedaży promocyjnej przed ich wydaniem, celem dołączenia ich odpowiedniej ilości przez kontrahenta do każdego sprzedawanego ekspresu, (ii) zwrot na rzecz punktów sprzedaży określonej liczby kapsułek wydanych przez punkt sprzedaży klientom w ramach promocji (w przypadku, gdy nie dostarczono kapsułek przed rozpoczęciem promocji lub gdy ilość przekazanych kapsułek okazała się niewystarczająca);

(b) przekazania kapsułek na rzecz Dystrybutorów – w ramach działań promocyjnych, w celu zwiększenia atrakcyjności oferty ekspresów sprzedawanych we własnych kanałach dystrybucji (sklep on-line, butiki) oraz sklepach detalicznych a także w celu umożliwienia skorzystania z zakupionego produktu bezpośrednio po jego zakupie (bez konieczności oczekiwania na dostawę kapsułek, która w przypadku jednego z Systemów może być dokonywana jedynie po złożeniu zamówienia w sklepie on-line lub konieczność dokonania odrębnego zakupu w butiku – kapsułki jednego z systemów nie są dystrybuowane w ramach zewnętrznych sieci sprzedaży detalicznej), Spółka przekazuje na rzecz Dystrybutorów kapsułki kawy w celu ich dołączenia do opakowania ekspresu. W ten sposób klient nabywając ekspres otrzymuje dodatkowo określoną ilość kapsułek w cenie (tzw. welcome pack), tak aby mógł wypróbować dostępny asortyment kaw natychmiast po nabyciu ekspresu działającego w danym Systemie;

(c) zakup usług marketingowych w punktach sprzedaży – na podstawie umów i porozumień zawieranych z punktami sprzedaży N nabywa usługi marketingowe polegające m.in. na: (i) reklamie produktów (ekspresów) opatrzonych logo danego Systemu w gazetce, na banerach, plakatach, billboardach w mieście, przystankach lub środkach komunikacji miejskiej, standach ruchomych, w witrynach reklamowych, na bramkach, (ii) promocji produktów w sklepiku zlokalizowanym na terenie pasażu handlowego, na wyspie ekspozycyjnej na stoisku dostawcy na terenie marketu (iii) ekspozycji produktów dostawcy w gablotach z logo, na paletach z umieszczonym logo dostawcy, ekspozycji znaku firmowego, (iv) ekspozycji paletowej produktów, ekspozycji przykasowej, promocji na stoisku dostawcy (obsługiwanym przez personel dostawcy), objęcie produktów promocją raty 0% lub „Świat bez VAT”.

Spółka z tytułu zakupu wskazanych usług uiszcza na rzecz punktu handlowego wynagrodzenie w kwocie, na zasadach i w terminach przewidzianych w umowie lub porozumieniu, na podstawie faktury VAT wystawionej przez świadczeniodawcę. Produkty, w stosunku do których świadczone są usługi promocyjne, są dostarczane do sieci sprzedaży przez Dystrybutorów;

(d) voucher – Spółka przyznaje klientom nabywającym ekspres voucher (tzw. kawowy), który klienci mogą wykorzystać do/przy nabyciu produktów (kapsułek oraz akcesoriów) dystrybuowanych przez Spółkę w sklepie on-line lub butiku prowadzonym przez N. Na voucherze wskazany jest jego nominał (np. 100), co oznacza, że posługując się takim voucherem klient może dokonać — bez konieczności dopłaty zakupu towarów za cenę 100 zł. Warunkiem realizacji vouchera jest jego poprawne wypełnienie obejmujące podanie numeru seryjnego zakupionego ekspresu oraz dołączenie oryginału lub czytelnej kopii dokumentu potwierdzającego zakup ekspresu objętego promocją. Dla możliwości skorzystania z tej formy promocji nie ma znaczenia przy tym fakt, w jakim kanale dystrybucji klient dokonał zakupu ekspresu. W praktyce oznacza to, iż z promocji skorzystać mogą także ci klienci, którzy zakupili ekspresy dostarczone przez Dystrybutorów do punktów sprzedaży detalicznej (np. w sklepach wielkopowierzchniowych czy sklepach internetowych).

Realizacja vouchera odbywa się poprzez złożenie zamówienia na dowolne produkty wybrane przez klienta z oferty Spółki, przy czym voucher musi być zrealizowany jednorazowo. Oznacza to, iż w przypadku gdy klient zamówi produkt(-y) za kwotę niższą niż wartość nominalna vouchera, nie może domagać się zwrotu różnicy, a jeżeli wartość zamówionych produktów przekroczy wartość nominalną vouchera, klient zobowiązany jest do dokonania odpowiedniej dopłaty w pieniądzu. W pierwszym przypadku (lub gdy cena zamówionych produktów równa jest wartości nominalnej vouchera) dochodzi do wydania towarów przez Spółkę bez pobrania należności, natomiast w drugim przypadku Spółka dokonuje pomniejszenia cen za zamówione produkty o wartość przedstawionego przez klienta vouchera, rozkładającą rabat proporcjonalnie na każdy z nabywanych produktów lub poprzez wykazanie odrębnej pozycji na fakturze z wartością ujemną rabatu.

W innym wariancie Spółka przekazuje na rzecz klientów nabywających ekspres voucher (tzw. towarowy) uprawniający do wymiany na określone urządzenie znajdujące się w ofercie N. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku vouchera kawowego, dla możliwości skorzystania z tej formy promocji nie ma znaczenia, w jakim kanale dystrybucji klient dokonał zakupu ekspresu. Dodatkowym warunkiem realizacji vouchera (tj. wymiany go na wskazane w regulaminie urządzenie), oprócz dopełnienia warunków formalnych, jest zakup co najmniej jednego opakowania kawy od Spółki. Jedynie łączne spełnienie warunków promocji (tj. nabycie ekspresu z dowolnego źródła oraz kawy od Spółki) uprawnia klienta do otrzymania nagrody w sprzedaży premiowej;

(e) zwrot gotówki za zakup – Spółka oferuje w ramach promocji możliwość częściowej refundacji kosztu zakupu ekspresu poniesionego przez klienta, gdy ekspres jest nabywany bezpośrednio od Spółki. W takim przypadku, po spełnieniu warunków formalnych związanych z odpowiednim udokumentowaniem faktu nabycia ekspresu przez daną osobę, na rachunek bankowy wskazany przez klienta wypłacana jest ustalona kwota pieniężna. Jej przekazaniem w zależności od Systemu lub założeń promocji, zajmuje się sama Spółka lub podmiot, który na podstawie odrębnej umowy (zlecenia) Spółka czyni odpowiedzialnym za realizację całości działań promocyjnych — agencja marketingowa/reklamowa) a całość kosztów związana z tą operacją obciąża wypłacającego, tj. Spółkę. Wartość dokonywanych zwrotów stanowi ryczałtowo określoną część ceny uiszczonej przez klienta na rzecz Spółki z tytułu nabycia ekspresu.

W przypadku niektórych promocji, w momencie zwrotu środków pieniężnych na konto klienta, uzyskuje on także nagrodę dodatkową w postaci vouchera do wykorzystania na zakupy w sklepie internetowym Spółki. Wykorzystanie vouchera przez klienta i udokumentowanie wydań przez N następuje na zasadach opisanych w punkcie d) powyżej.

Oprócz kosztów związanych ze zwrotami gotówki czy kosztów towarów wydanych w zamian za voucher, Spółkę obciążają także wydatki związane z przygotowaniem tzw. komunikacji akcji promocyjnych, tj. m.in. z przygotowaniem koncepcji marketingowej promocji, wydrukiem materiałów reklamowych przeznaczonych dla punktów sprzedaży, czy prowadzeniem innych działań marketingowych związanych z propagowaniem akcji promocyjnych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 lipca 2013 r., Wnioskodawca wyjaśnił, iż jednostkowa cena nabycia netto bez podatku VAT pojedynczej kapsułki z kawą (kapsułki pakowane są w opakowania zbiorcze do 10 kapsułek) nie przekracza 10 PLN. Ponadto Spółka nie prowadzi szczegółowej ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, które otrzymały kapsułki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku akcji promocyjnych realizowanych w ramach schematów opisanych w stanie faktycznym jako:

  1. sprzedaż wiązana (pkt a) oraz przekazanie kapsułek na rzecz Dystrybutorów (pkt b),
    • Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu kapsułek, które są przez nią wydawane kontrahentom, którzy z kolei dołączają je do sprzedawanych przez siebie ekspresów do kawy;
    • z tytułu nieodpłatnego przekazania ww. kapsułek Spółka nie jest zobowiązana do rozliczania podatku należnego z uwagi na fakt, iż kapsułki stanowią próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT;
  2. polegających na zakupie usług marketingowych w punktach sprzedaży (pkt c) — Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu;
  3. realizowanych z wykorzystaniem vouchera (pkt d) – podstawę opodatkowania stanowi, gdy (1) wartość nominalna vouchera jest równa lub przewyższa cenę zamówionych przez klienta produktów albo gdy dochodzi do wymiany vouchera (wymiennego) na towar – cena nabycia wydawanych produktów określona na moment ich dostawy do klienta, tj. cena, jaką w dacie wydania Spółka zmuszona byłaby zapłacić swojemu dostawcy, aby nabyć takie produkty, a gdy (2) wartość nominalna vouchera jest niższa niż cena zamówionych przez klienta produktów — kwota dopłaty należnej od klienta, wartość vouchera stanowi natomiast rabat zmniejszający cenę „wyjściową” tych produktów;
  4. polegających na zwrocie gotówki za zakup ekspresu (pkt e) — w sytuacji gdy sprzedaży ekspresu dokonała Spółka, kwota zwrotu stanowi rabat potransakcyjny zmniejszający podstawę opodatkowania z tytułu tej sprzedaży, bez względu na to, czy kwota ta jest faktycznie przekazywana klientowi przez samą Spółkę, czy też inny podmiot (agencję reklamową), gdy ekonomiczny koszt tej promocji, w tym ciężar rabatu ponosi Spółka...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. W zakresie pytań nr 2, 3, 4 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów o VAT, w przypadku sprzedaży wiązanej (a) oraz przekazania kapsułek na rzecz Dystrybutorów (b):

i. Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu kapsułek, które są przez nią wydawane kontrahentom, którzy z kolei dołączają je do sprzedawanych przez siebie. ekspresów do kawy;

ii. z tytułu nieodpłatnego przekazania ww. kapsułek Spółka nie jest zobowiązana do rozliczania podatku należnego z uwagi na fakt, iż kapsułki stanowią próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powyższa regulacja oparta jest na art. 168 Dyrektywy 2006/112, który przewiduje, iż jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić, kwot podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od istnienia związku pomiędzy dokonanymi zakupami a czynności opodatkowanymi VAT. Zapis ten wyraża fundamentalną zasadę neutralności podatku, która sprowadza się do zapewnienia podatnikowi niebędącemu ostatecznym konsumentem uniknięcia obciążenia kosztem podatku. Ani ustawodawca polski, ani ustawodawca unijny nie precyzuje, w jaki sposób i w jakim zakresie towary muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W rezultacie, uznaje się, że związek ten może mieć zarówno charakter bezpośredni, jak i pośredni.

W ocenie Spółki bezsporne jest, iż kapsułki nabywane przez nią w celu ich nieodpłatnego przekazania w ramach schematów opisanych w stanie faktycznym jako sprzedaż wiązana (a) oraz przekazanie kapsułek na rzecz Dystrybutorów (b), wykazują związek z realizowanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi VAT. Z punktu widzenia Spółki zasadniczym celem takich przekazań jest bowiem promowanie sprzedaży kapsułek i dążenie do maksymalizacji obrotów z tytułu tego rodzaju działalności, która – co ma kluczowe znaczenie – podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle powyższego, kapsułki nabywane przez Spółkę w celu ich nieodpłatnego przekazania w ramach akcji promocyjnych (poprzez organizację których N dąży do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej VAT) wykazują związek z czynnościami opodatkowanymi VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i, w związku z tym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie.

Nieodpłatne przekazanie kapsułek

Co do zasady, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów (oraz odpłatne świadczenie usług). Równocześnie, w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT zrównuje się z odpłatną dostawą towarów – nakazując tym samym jej opodatkowanie – nieodpłatne przekazanie (wydanie) przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia),
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Celem tego przepisu jest zapewnienie równego traktowania – z jednej strony – podatnika, który przeznacza towary do celów prywatnych swoich lub swoich pracowników, oraz – z drugiej strony – odbiorcy końcowego, który nabywa towar tego samego rodzaju, a tym samym – wykluczenie jako takie sytuacji, w których ostateczne wykorzystanie towaru pozostanie nieopodatkowane.

Na podstawie powyższej regulacji, z uwagi na – jak zostało to powyżej wykazane – przysługujące Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie kapsułek, ich nieodpłatne przekazanie powinno być co do zasady zrównane z odpłatną dostawą towarów, a tym samym podlegać opodatkowaniu VAT przez Spółkę na podstawie art. 7 ust. 2 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Niemniej w ust. 3 tego artykułu postanowiono (w jego brzmieniu obowiązującym na moment złożenia wniosku), iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Definicja próbki została z kolei zawarta w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez próbkę, o której mowa w ust. 3 rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

  1. ma na celu promocję tego towaru oraz
  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Z powyższego wynika, że nawet w przypadku przysługiwania podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie danych towarów, ich nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu, o ile łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. przekazanie towarów następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika,
  2. towar spełnia definicję próbki, tj. stanowi identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci,
  3. przekazanie ma na celu promocję tego towaru oraz
  4. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru (chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru).

W opinii Spółki, kapsułki przekazywane przez nią w ramach analizowanych w niniejszym punkcie schematów spełniają wszystkie wskazane powyżej warunki i, w związku z tym, ich przekazanie nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT przez N.

Po pierwsze, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że przekazanie kapsułek następuje na cele związane z jej działalnością gospodarczą. Jak bowiem zostało to już wcześniej wykazane, przekazania kapsułek stanowią element akcji promocyjnych, które mają na celu przede wszystkim intensyfikację sprzedaży tychże, a dodatkowo także innych produktów dostarczanych przez N (tj. akcesoriów do kawy).

Po drugie, kapsułki wydawane są osobom, które nabyły ekspres do kawy, w celu umożliwienia im wypróbowania dostępnego asortymentu kaw, a przez to zachęcenia ich do regularnego jej spożywania (przy wykorzystaniu zakupionego ekspresu). Sposób doboru kapsułek (zestawy zawierające do kilkunastu rodzajów kaw) ma umożliwić klientom wypróbowanie wielu rodzajów dostępnych kaw pokazując ich jakość i walory co, zgodnie z zamysłem Spółki, ma zintensyfikować sprzedaż kapsułek. Zaprezentowanie klientowi pełnej gamy dostępnych kaw zwiększa szansę, że znajdzie on wśród nich produkt, który w pełni odpowiada jego oczekiwaniom/preferencjom i który będzie skłonny na bieżąco kupować, wprowadzając u niego zwyczaj/przyzwyczajenie konsumpcji danego rodzaju kawy/kaw.

W tym kontekście okoliczność, że dany klient może otrzymać łącznie do kilkudziesięciu kapsułek z kawą (jednak różnego rodzaju, po kilka w danym smaku) nie zmienia faktu że zasadniczym celem ich przekazania nie jest „zaspokojenie potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru”. Wypróbowanie produktu dostarczanego przez Spółkę polega wprawdzie na umożliwieniu wypicia kawy, co – samo w sobie – stanowi niewątpliwie zaspokojenie potrzeby klienta, jednak zaspokojenie tej potrzeby jest chwilowe/przejściowe i nie powoduje, iż dana osoba nie będzie już skłonna do zakupu kawy (kapsułek) w przyszłości Przeciwnie, możliwość wypróbowania różnorodnych rodzajów kawy i ich przygotowania na wiele możliwych sposobów (co wynika z funkcjonalności poszczególnych ekspresów) ma zachęcić klientów do konsumpcji i nabywania kolejnych kapsułek już za odpłatnością od Spółki, a tym samym generowania u niej obrotu opodatkowanego w rozumieniu przepisów o VAT.

Powyższa argumentacja pozostaje aktualna mimo iż – jak to zostało powyżej przedstawione – korzystanie z ekspresu nabytego w ramach jednego z Systemów możliwe jest jedynie przy wykorzystaniu kapsułek dostarczanych przez Spółkę. O ile jednak używanie ekspresu wymaga zakupu kapsułek, to sam fakt nabycia ekspresu nie przekłada się automatycznie na sprzedaż kapsułek oferowanych przez N. Z uwagi na relatywnie niską cenę samego ekspresu w porównaniu do ceny kapsułek (biorąc pod uwagę jednorazowy charakter zakupu ekspresu i konieczność bieżącego nabywania kapsułek) klienci mogą stosunkowo łatwo (z ekonomicznego punktu widzenia) podjąć – także bezpośrednio po zakupie ekspresu – decyzję o ograniczeniu lub w ogóle zaprzestaniu zakupu kapsułek. Zaprezentowanie pełnej gamy dostępnych kaw oraz umożliwienie ich przygotowania na wiele możliwych sposobów ma temu przeciwdziałać.

Jeśli chodzi o ilość przekazywanych kapsułek (do kilkudziesięciu sztuk), to w opinii Spółki objęte są one pojęciem „niewielkiej ilości które pozwala na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci”. Tak jak zostało to wskazane powyżej, przekazanie takiej ilości kapsułek wynika z jednej strony z okoliczności, iż dostępny asortyment kaw obejmuje kilka rodzajów. Dodatkowo, kawy mogą być przygotowywane na różne sposoby. Przekazanie większej (niż jedna) ilości kapsułek jest więc podyktowane chęcią jak najlepszego zaprezentowania walorów poszczególnych produktów. Warto w tym miejscu przywołać wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE (dalej TSUE) z 30 września 2010 r. w sprawie C-581/08 E Group Ltd, w którym odnosząc się do kategorii „próbek” TSUE stwierdził m.in., iż:

„W tym zakresie, nawet jeśli przekazanie tylko jednego egzemplarza okazowego mogłoby wystarczyć do oceny towaru, nie można uznać, by przekazywanie większej ilości egzemplarzy okazowych w charakterze próbek było z zasady wyłączone spod zakresu zastosowania wyjątku dotyczącego próbek” określonego w art. 5 ust. 6 zdanie drugie szóstej dyrektywy, albowiem ilość próbek, jakie podatnik może przekazać temu samemu odbiorcy względnie pośrednikowi, zależy od charakteru produktu przedstawianego przez próbki, jak i użytku, jaki odbiorca ma z tego produktu uczynić.”

Spółka pragnie również podkreślić, że zasadności uznania kapsułek za próbki nie zmienia okoliczność, iż są one przekazywane są przez N w formie odpowiadającej produktowi końcowemu. Jak bowiem wyraźnie zwrócił uwagę TSUE w powołanym wyroku:

„(…) w celu umożliwienia oceny towarów przekazywanych w charakterze próbek niezbędne jest by miały one wszelkie istotne cechy charakterystyczne przedstawianego produktu w jego końcowej postaci. Podczas gdy egzemplarze okazowe mogą, w pewnych wypadkach przejawiać wszystkie istotne cechy charakterystyczne przedstawianego produktu bez przyjmowania jego postaci końcowej w innych wypadkach może jednak okazać się niezbędne, ze względu na cechy danego produktu, by egzemplarze okazowe odpowiadały dokładnie produktowi końcowemu, tak by jego cechy mogły zostać ukazane potencjalnemu lub rzeczywistemu nabywcy”.

W opinii Spółki, kapsułki kawy stanowią właśnie taki rodzaj produktu, którego ocena jakości i walorów wymaga ich przekazania w końcowej postaci. Tylko oryginalnie i hermetycznie zapakowane kapsułki pozwalają w pełni ocenić walory smakowe/zapachowe kawy; z biznesowego punktu widzenia przygotowanie specjalnych/różniących się fizycznie od oryginalnych kapsułek byłoby nieuzasadnione ekonomicznie i niecelowe, zważywszy specyfikę towaru, jakim są kapsułki (wymagającego do skorzystania zeń użycia innego towaru/ekspresu). Przy tym okoliczności, w których dochodzi do przedmiotowego przekazania, jednoznacznie wskazują na jego demonstracyjny/promocyjny charakter.

Dodatkowo, z wyroku TSUE wynika, iż próbkami mogą być produkty przekazywane w znacznych ilościach. TSUE stwierdził m.in., iż: „Sam fakt, że liczba egzemplarzy przekazywanych w takich okolicznościach może wynosić kilkaset sztuk w wypadku gdy przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie produkcji i sprzedaży nagrań muzycznych taki jak spółka E korzysta z usług „popularyzatorów” w celu rozprowadzania egzemplarzy swych nowych nagrań, nie może zostać sam w sobie uznany za sprzeczny z celem jakiemu ma służyć wyjątek dotyczący próbek pod warunkiem ze ilość egzemplarzy wynika z charakteru przedstawianego produktu oraz z użytku, jaki z produktu ma czynić „popularyzator” działający w charakterze pośrednika.”

W opinii Spółki, w analizowanym stanie faktycznym rola kontrahentów, którym Spółka przekazuje kapsułki (celem ich przekazania ostatecznym konsumentom) jest w praktyce tożsama z rolą „popularyzatorów” z wyroku TSUE, którym spółka E przekazywała płyty w celu ich dalszej promocji. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku dostawcy (Spółka/ E) przekazują oferowane przez siebie produkty za pośrednictwem innych podmiotów (kontrahenci Spółki/ „popularyzatorzy”), co jest uzasadnione charakterem przyjętego modelu ich działania i specyfiką rynku.

Podsumowując, w opinii Spółki kapsułki przekazywane przez nią nieodpłatnie w ramach sprzedaży wiązanej (a) oraz przekazania kapsułek na rzecz Dystrybutorów (b) stanowią próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, w związku z tym ich przekazanie nie podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia przy nabyciu kapsułek kawy przekazywanych nieodpłatnie,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania kapsułek kawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Ponadto, stosownie do art. 7 ust. 2 powołanego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika – art. 7 ust. 3 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, w związku z prowadzeniem działalności w zakresie sprzedaży oraz dystrybucji ekspresów do kawy, kapsułek z kawą oraz akcesoriów organizuje bądź uczestniczy w akcjach promocyjnych, w ramach których nieodpłatnie przekazuje kapsułki kawy. Kapsułki kawy dostarczane są przez Wnioskodawcę, do sklepów objętych promocją, podczas której kapsułki kawy dołączane są do zakupu ekspresu, przykładowo klient otrzymuje 48 kapsułek kawy za zakup określonego modelu ekspresu do kawy. Ponadto kapsułki kawy przekazywane są przez Wnioskodawcę na rzecz dystrybutorów, w ramach działań promocyjnych, w celu zwiększenia atrakcyjności oferty ekspresów sprzedawanych we własnych kanałach dystrybucji (sklep on-line, butiki) oraz sklepach detalicznych, a także w celu umożliwienia skorzystania z zakupionego produktu bezpośrednio po jego zakupie. Spółka przekazuje na rzecz dystrybutorów kapsułki kawy w celu ich dołączenia do opakowania ekspresu. W ten sposób klient nabywając ekspres otrzymuje dodatkowo określoną ilość kapsułek w cenie (tzw. welcome pack), tak aby mógł wypróbować dostępny asortyment kaw natychmiast po nabyciu ekspresu.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kapsułek przekazywanych nieodpłatnie oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania kapsułek.

Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kapsułek kawy, wskazać należy iż z przytoczonych wyżej regulacji prawnych wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zauważyć należy, iż w świetle art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7. Zatem na podstawie ww. przepisu podatnikowi przyznano prawo do odliczenia, mimo że prawo to nie przysługiwałoby na zasadach ogólnych. Dotyczy on sytuacji przekazania prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie następuje na cele związane z działalnością podatnika.

W przedmiotowej sprawie czynność nieodpłatnego przekazania kapsułek kawy podejmowana jest w związku ze sprzedażą opodatkowaną. Kapsułki kawy przekazywane są bowiem nieodpłatnie w ramach akcji promocyjnych, które służą zwiększeniu sprzedaży. Jak wskazał Wnioskodawca, celem ww. przekazań jest promowanie sprzedaży kapsułek kawy i dążenie do maksymalizacji obrotów z tego rodzaju działalności, która podlega opodatkowaniu VAT.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kapsułek przekazywanych nieodpłatnie na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 8 pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do opodatkowania nieodpłatnego przekazania kapsułek kawy, wskazać należy, iż z treści przytoczonych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Ustosunkowując się do argumentacji wyrażonej w stanowisku Wnioskodawcy rozstrzygnąć należy, czy wyżej opisane przekazania kapsułek kawy wypełniają przesłanki, pozwalające uznać je za „próbki”, o których mowa a w art. 7 ust. 7 ustawy.

Intencją ustawodawcy wprowadzającego nowe brzmienie w/w przepisu było pełniejsze dostosowanie dotychczasowej definicji próbki do rozumienia tego pojęcia w prawie unijnym. Obecna definicja próbki została oparta na tezach orzeczenia TSUE z dnia 30 września 2010 r. sygn. C-581/08 w sprawie E Group Ltd v. The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, gdzie Trybunał zdefiniował próbkę jako „egzemplarz okazowy produktu, mający na celu promocję jego sprzedaży i pozwalający na ocenę jego cech i właściwości bez wykorzystania końcowego innego niż nieodłącznie powiązane z takimi działaniami promocyjnymi”.

Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 7 ustawy, pod pojęciem „próbki” rozumie się:

  • identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, pozwalającą na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci,
  • przy czym przekazanie (wręczenie) ma na celu promocję tego towaru oraz nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Podkreślenia wymaga fakt, iż dopiero łączne spełnienie w/w przesłanek pozwala uznać dany towar za „próbkę”, i w konsekwencji zgodnie z dyspozycją art. 7 ust. 3 ustawy wyłączyć przekazanie (wręczenie) towaru z opodatkowania podatkiem VAT.

Jednocześnie przy rozważeniu, czy określone czynności wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią „przekazanie próbek towarów” należy uwzględnić wszystkie istotne okoliczności. W ramach przeprowadzenia takiej analizy istotne jest przeanalizowanie typów odbiorców, którzy otrzymują towary w charakterze próbek, jak również cech fizycznych przedmiotowych towarów.

Podkreślenia wymaga fakt, iż próbka reprezentuje cechy produktu gotowego, a zatem, aby mogła służyć jako przykład musi zachować wszystkie istotne cechy charakterystyczne substancji lub towarów, których dotyczy. Co do zasady przedmioty będące w stanie w całości zaspokoić potrzeby konsumenta związane z danym produktem nie można uważać za próbkę. Niemniej jednak w niektórych przypadkach produkt przekazywany jako próbka może służyć celom promocyjnym poprzez stworzenie nowego zwyczaju po stronie nabywców. Dodatkowo pojedynczy produkt może stanowić próbkę, jeśli wręczany jest w celu promowania np. segmentu produktów.

Istotna ze względu na uznanie danego przekazania towaru za próbkę jest także jego przyczyna, tj. czy intencją podatnika jest wyłącznie chęć dokonania przysporzenia po stronie obdarowanego czy też chęć przekonania go do danych towarów, tak aby zechciał on z nich skorzystać lub je nabywać. Jeżeli chodzi zatem o próbki, należy pamiętać, że ich podstawowym celem nie jest zaspokojenie potrzeb konsumenta końcowego. Wydanie próbki nie może przybierać działań o charakterze handlowym.

Konfrontując wymienione wyżej warunki z okolicznościami przedstawionymi we wniosku należy zauważyć, iż brak spełnienia chociażby jednego spośród stawianych przez ustawodawcę warunków względem „próbki”, przekreśla możliwość spełnienia definicji zawartej w art. 7 ust. 7 ustawy. Z opisu sprawy wynika, iż kapsułki kawy wydawane są osobom, które nabyły ekspres do kawy, przy czym dany klient może otrzymać łącznie do kilkudziesięciu kapsułek z kawą (różnego rodzaju, po kilka w danym smaku). Zdaniem organu, o ile można zgodzić się ze Spółką, że przekazanie do kilkudziesięciu kapsułek z kawą, dołączane do zakupionego przez klienta ekspresu do kawy, bądź po jego zakupie, ma na celu promocję towaru, to nie może być uznane za niewielką ilość, pozwalającą na ocenę cech i właściwości przedmiotowego towaru.

Podkreślić należy, że kapsułki przekazywane są osobom, które nabyły ekspres do kawy, z którego korzystać można jedynie przy wykorzystaniu kapsułek z kawą, oferowanych przez Wnioskodawcę, klient podjął już decyzję o konieczności powtarzalnego zakupu wskazanych kapsułek, zatem nie można uznać, iż przekazanie to ma zachęcić, jak argumentuje Wnioskodawca do nabywania kapsułek od Spółki za odpłatnością.

Natomiast otrzymanie znacznej ilości kapsułek z kawą wraz z ekspresem do kawy, bądź po jego zakupie, umożliwia konsumpcję i zaspokaja potencjalne potrzeby zakupowe odbiorcy na pewien czas.

Wbrew argumentacji Wnioskodawcy nie jest to sytuacja tożsama z rolą „popularyzatorów” z wyroku TSUE w sprawie C-581/08 E Group Ltd. W ramach strategii promocyjnej, Spółki E Group Ltd bezpłatne egzemplarze płyt dostarcza się w szczególności osobom zatrudnionym w prasie, rozgłośniach radiowych, stacjach telewizyjnych oraz agencjach reklamowych, placówkach handlu detalicznego oraz kinach. Spółka E korzysta także z usług osób zajmujących się promocją, określanych jako „pluggers” („popularyzatorzy”), którzy dysponują możliwościami promowania nagrań w środkach przekazu audiowizualnego oraz w prawie i którzy rozprowadzają omawiane nagrania, również osobom, z którymi utrzymują kontakt, wytypowanym i ujętym w specjalnych wykazach sporządzonych dla każdej nowej płyty kompaktowej. Zatem w powyższej sytuacji, okazowe egzemplarze płyt przekazywane są osobom, które Spółka E uznaje za osoby wpływowe w odniesieniu do gatunku muzycznego i które mogą wpłynąć na popularność tego produktu na rynku.

Tym samym przekazania te nie mają charakteru handlowego, bowiem ich celem, nie jest zaspokojenie lub wyeliminowanie potencjalnych potrzeb zakupowych na dany towar, a jedynie promocja i zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu.

Tymczasem, w sprawie będącej przedmiotem wniosku, jak wyżej wykazano kapsułki kawy przekazywane są nieodpłatnie – konsumentom, pod warunkiem nabycia ekspresu do kawy, w ilościach, mogących zaspokoić ich potencjalne potrzeby zakupowe przez pewien okres.

Zatem, w ocenie tut. organu, opisane we wniosku nieodpłatne przekazania kapsułek kawy, nie spełniają przesłanek, pozwalających na uznanie ich za próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy.

Jak wyżej wskazano opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Na podstawie cyt. wyżej art. 7 ust. 4 ustawy, definiującego prezenty o małej wartości, nie jest więc opodatkowane przekazanie jednej osobie towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale 10.01 do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych.

W analizowanej sprawie jednostkowa cena nabycia netto bez podatku VAT przez Wnioskodawcę pojedynczej kapsułki z kawą (kapsułki pakowane są w opakowania zbiorcze zawierające do 10 kapsułek) nie przekracza 10 zł. Spółka nie prowadzi szczegółowej ewidencji pozwalającej na ustalenia tożsamości osób, które otrzymały kapsułki.

Mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż bez względu na ilość przekazywanych przez Spółkę jednemu podmiotowi towarów – kapsułek z kawą, z uwagi na fakt, że jednostkowy koszt wytworzenia tych towarów nie przekracza 10 zł, nieodpłatne ich wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy. Bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt przekazania produktów w opakowaniach zbiorczych.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznano za nieprawidłowe, z uwagi na uzasadnienie, w którym Spółka wywodzi, iż przekazywane nieodpłatnie kapsułki kawy stanowią próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kapsułek przekazywanych nieodpłatnie na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 8 pkt 2 ustawy, natomiast nieodpłatne przekazanie kapsułek w sposób opisany we wniosku nie będzie uznane za dostawę towarów i nie podlega opodatkowaniu, stosownie do art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj