Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-650/13-3/AWa
z 18 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT jest:

  • prawidłowe – dla świadczonych usług polegających na wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem,
  • nieprawidłowe – dla świadczonych usług polegających na wykonaniu nagrobka na zlecenie rodziny zmarłego, wykonaniu montażu kwatery i nagrobka, wykonaniu grobu ziemnego, wybetonowaniu grobu ziemnego oraz renowacji istniejącego nagrobka na zlecenie rodziny zmarłego, a także wykonaniu odkrycia i zakrycia istniejącego grobu.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Pismem z dnia 2 sierpnia 2013 r. uzupełniono wniosek o dowód wpłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 24 września 2012 r. Wnioskodawca założył działalność gospodarczą w zakresie usług pogrzebowych. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z PKWiU 96.03 usługi te winny być opodatkowane obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%. Wnioskodawca postanowił rozszerzyć zakres działalności o:

  1. zakup gotowych nagrobków i sprzedaż ich wraz z montażem na cmentarzu (PKWiU 43.99.60.0),
  2. dokonanie odkrycia i zakrycia istniejących grobów - jako część prac związanych z pochówkiem wykonywanym przez zakład pogrzebowy (PKWiU 96.03.12.0),
  3. renowację istniejących nagrobków na zlecenie rodzin osób zmarłych - usługa związana jest z nowym pochówkiem, jak i w sytuacji, gdy usługa nie jest związana z nowym pochówkiem (PKWiU 43.99.60.0).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poprawne jest stanowisko, że można zastosować obniżoną stawkę VAT - 8%, w przypadku gdy usługa dotyczy:

  1. wykonania nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem (PKWiU 96.03.12.0),
  2. wykonania nagrobka na zlecenie rodziny zmarłego (PKWiU 43.99.60.0),
  3. wykonania montażu kwatery i nagrobka (PKWiU 43.99.60.0),
  4. wykonania grobu ziemnego (PKWiU 43.99.60.0),
  5. wybetonowania grobu ziemnego (PKWiU 43.99.60.0),
  6. wykonania odkrycia i zakrycia istniejącego grobu (PKWiU 96.09.19.0),
  7. renowacji istniejącego nagrobka na zlecenie rodziny zmarłego (PKWiU 43.99.60.0)?

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie te usługi wchodzą w skład usług pogrzebowych sklasyfikowanych w załączniku nr 3, poz. 180 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zakwalifikowanych do PKWiU 96.03.12.0 (usługi pogrzebowe) i winny być opodatkowane stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – dla świadczonych usług polegających na wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem,
  • nieprawidłowe – dla świadczonych usług polegających na wykonaniu nagrobka na zlecenie rodziny zmarłego, wykonaniu montażu kwatery i nagrobka, wykonaniu grobu ziemnego, wybetonowaniu grobu ziemnego oraz renowacji istniejącego nagrobka na zlecenie rodziny zmarłego, a także wykonaniu odkrycia i zakrycia istniejącego grobu.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Natomiast, zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Również przepis pkt 7.3 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do treści art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%”, pod pozycją 180 mieszczą się – sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 96.03 – „usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Natomiast, w oparciu o art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zatem zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że z dniem 24 września 2012 r. Wnioskodawca założył działalność gospodarczą w zakresie usług pogrzebowych. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca postanowił rozszerzyć zakres działalności o: zakup gotowych nagrobków i sprzedaż ich wraz z montażem na cmentarzu (PKWiU 43.99.60.0), dokonanie odkrycia i zakrycia istniejących grobów - jako część prac związanych z pochówkiem wykonywanym przez zakład pogrzebowy (PKWiU 96.03.12.0) oraz renowację istniejących nagrobków na zlecenie rodzin osób zmarłych - usługa związana jest z nowym pochówkiem, jak i w sytuacji, gdy usługa nie jest związana z nowym pochówkiem (PKWiU 43.99.60.0).

Mając na uwadze powyższe należy wyraźnie podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w analizowanym grupowaniu 96.03 mieszczą się „usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Z wyjaśnień do PKWiU wynika natomiast, że stanowiące rozszerzenie powyższej klasy 96.03 grupowanie 96.03.12.0 „Usługi pogrzebowe” obejmuje:

  • usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych lub kremacyjnych,
  • usługi związane z przeprowadzeniem pochówku lub ekshumacji,
  • usługi balsamowania zwłok,
  • usługi instytucji pogrzebowych,
  • przewóz zwłok związany z ceremonią pogrzebową,
  • usługi pogrzebowe dla zwierząt domowych.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że usługi polegające na wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług pogrzebowych, sklasyfikowane – zgodnie z oświadczeniem Zainteresowanego – pod symbolem PKWiU 96.03.12.0usługi pogrzebowe i pokrewne będą opodatkowane obniżoną stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Pozostałe opisane we wniosku czynności, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 43.99.60.0 „Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji z cegieł i kamienia” oraz w grupowaniu 96.09.19.0 „Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane”, nie mieszczą się w zakresie określonym w poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy i na tej podstawie nie podlegają stawce obniżonej. Ww. usługi nie zostały przez ustawodawcę wymienione również wśród usług zwolnionych od podatku. Zatem skoro usługi należące do ww. grupowań statystycznych – o ile zostały prawidłowo sklasyfikowane – nie są objęte preferencyjnymi stawkami podatku od towarów i usług ani zwolnieniem od tego podatku, to zastosowanie w ich przypadku znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Podsumowując, jeżeli usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 96.03.12.0, to będą podlegały opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy. Natomiast usługi – sklasyfikowane przez Zainteresowanego do grupowania PKWiU 43.99.60.0 – polegające na wykonaniu nagrobka na zlecenie rodziny zmarłego, wykonaniu montażu kwatery i nagrobka, wykonaniu grobu ziemnego, wybetonowaniu grobu ziemnego oraz renowacji istniejącego nagrobka na zlecenie rodziny zmarłego, a także – sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 96.09.19.0 – usługi polegające na wykonaniu odkrycia i zakrycia istniejącego grobu będą opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23% – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku VAT. Natomiast w kwestii dotyczącej kwalifikacji świadczonych przez Zainteresowanego usług do PKWiU 96.03.12.0 zostało wydane w dniu 18 października 2013 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPP1/443-650/13-4/AWa.

Jednocześnie informuje się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Tut. Organ informuje jednocześnie, że to Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia m.in. przedmiotu opodatkowania poprzez zdefiniowanie wykonywanych czynności i zaklasyfikowanie ich do właściwego grupowania zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, zainteresowany podmiot może zwrócić się o wydanie opinii interpretacyjnej w tej kwestii do właściwego w tej sprawie organu, tj. Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w (…).

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj