Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-935/12/EB
z 28 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w drodze korekty podatku naliczonego związanego z poniesionymi nakładami na przebudowę stacji uzdatniania wody – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w drodze korekty podatku naliczonego związanego z poniesionymi nakładami na przebudowę stacji uzdatniania wody.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W 2010 r. Gmina prowadziła inwestycję polegającą na przebudowie stacji uzdatniania wody w miejscowości K. Odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji inwestycji dokonano w dniu 15 lipca 2010 r. Faktury dokumentujące dokonanie inwestycji Gminna otrzymała w okresie od czerwca do sierpnia 2010 r. W momencie otrzymywania faktur dotyczących realizacji tego zadania Gmina nie odliczała podatku naliczonego, ponieważ w momencie zakupu nie było bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną. Sprzedażą wody do końca sierpnia 2010 r. zajmowało się gospodarstwo pomocnicze. W wyniku likwidacji gospodarstwa pomocniczego z dniem 1 września 2010 r. Gmina rozpoczęła wykonywanie czynności opodatkowanych polegających na dostarczeniu wody. Cała inwestycja została przyjęta dokumentem OT do ewidencji środków trwałych z dniem 31 grudnia 2010 r. Kwota podatku naliczonego od wartości tej inwestycji wynosi 201.247,38 zł. W oparciu o art. 91 ust. 2 Gmina planuje dokonać korekty deklaracji styczniowych za lata 2011, 2012, 2013 i ująć jedną dziesiątą część podatku naliczonego (20.125 zł) w każdym roku, w pozycji korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma prawo do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za styczeń 2011, 2012, 2013 i uwzględnienia korekt podatku naliczonego od nabycia środka trwałego w kwocie 20.125 zł w każdym roku?


Zdaniem Wnioskodawcy, art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług daje prawo do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego, jeżeli na przestrzeni 10 lat, licząc od daty oddania inwestycji do użytkowania, zmieniły się w odniesieniu do niej czynniki wpływające na prawo do odliczeń podatku naliczonego. Gmina stwierdziła, że w sytuacji, gdy rozpoczęła wykonywanie czynności opodatkowanych bezpośrednio związanych z realizowaną inwestycją, ma prawo do odliczenia 10 części podatku naliczonego od wartości środka trwałego, przez okres jaki został do końca tego 10 letniego okresu, liczonego od wpisania środka trwałego do ewidencji środków trwałych. W związku z tym przysługuje jej prawo do złożenia korekty deklaracji za miesiące styczeń odpowiednio 2011 r., 2012 i 2013 i uwzględnienia korekty podatku naliczonego od nabycia środków trwałych w kwocie 20.125,00 zł w każdym roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz do czynności, które nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 ustawy).

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Jak stanowi art. 91 ust. 3 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a).

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro w trakcie realizacji inwestycji polegającej na budowie stacji uzdatniania wody Gmina nie zamierzała wykorzystywać jej do czynności opodatkowanych, gdyż rozprowadzaniem wody miało zajmować się i w początkowym okresie zajmowało się, gospodarstwo pomocnicze, nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tą inwestycją. Jednak od dnia 1 września 2010 r. po likwidacji gospodarstwa pomocniczego, rozprowadzaniem wody zajmuje się Gmina, zatem wykorzystuje ww. obiekt do czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, że zmieniło się przeznaczenie stacji uzdatniania wody, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z prawa tego może skorzystać poprzez dokonanie korekty nieodliczonego podatku naliczonego, na zasadach określonych w art. 91 ust. 7a ustawy. Pierwszej korekty, w wysokości odpowiadającej 1/10 nieodliczonego podatku naliczonego powinna dokonanać w deklaracji dla podatku od towarów i usług za styczeń 2011 r. Ponieważ Gmina w złożonych pierwotnie deklaracjach dla podatku od towarów i usług za miesiące styczeń: 2011 r., 2012 r. i 2013 r. nie dokonała tego odliczenia, ma prawo do złożenia korekt tych deklaracji. Jeżeli do końca 10-letniego okresu korekty nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych Gminie będzie przysługiwało prawo do korekty nieodliczonego podatku za kolejne lata, każdorazowo w wysokości 1/10 nieodliczonego podatku naliczonego. Należy podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo należy wskazać, że kwota podatku podlegająca odliczeniu w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy I instancji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj