Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-430/13/BP
z 13 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2013r. (data wpływu 3 września 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zaliczenia wartości specjalistycznego wyposażenia medycznego do podstawy opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2013 r. wpłynął do tut. organie ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zaliczenia wartości specjalistycznego wyposażenia medycznego do podstawy opodatkowania. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2013r. (data wpływu 19 listopada 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 listopada 2013r. znak: IBPP4/443-430/13/BP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nosi się z zamiarem zakupu poza granicami Polski samochodu osobowego a następnie poza terenem Polski dokonać jego doposażenia w specjalistyczny sprzęt medyczny, a to:

  1. sygnalizacja świetlno - dźwiękowa (syrena),
  2. oznakowanie pojazdu folią ostrzegawczą ,
  3. wykonanie instalacji tlenowej i elektrycznej 12 v do zasilania sprzętu medycznego,
  4. zamontowanie foteli obrotowych dla personelu medycznego,
  5. wykonanie szafek do przechowywania materiałów opatrunkowych i sprzętu medycznego,
  6. wykonanie ścianek bocznych i podłogi zmywalnej odpornej na działanie krwi i środków dezynfekujących ,
  7. montaż dodatkowego ogrzewania .

Po takim doposażeniu samochód zostanie sprowadzony na teren Polski.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

  • zamierza kupić samochód na terytorium Niemiec,
  • doposażenie samochodu ma nastąpić na terenie Niemiec,
  • nabycie samochodu następuje u jednego podmiotu, a jego doposażenie nastąpi u innego podmiotu niż sprzedawca samochodu,
  • samochód zostaje kupiony jako samochód dostawczo-ciężarowy i tak będzie zarejestrowany u sprzedawcy na moment jego sprzedaży. Po doposażeniu ten samochód zostanie przerejestrowany na terenie Niemiec na samochód osobowy typu ambulans.

Przerejestrowanie tego samochodu na terenie Niemiec po jego doposażeniu na samochód typu ambulans jest związane z procedurami homologacyjnymi. Zmiana samochodu ciężarowego na osobowy – ambulans CN8703 następuje na terenie Niemiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość doposażenia samochodu będzie wliczana do podstawy opodatkowania takiego samochodu podatkiem akcyzowym po jego sprowadzeniu na teren Polski?

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym będzie stanowiła tylko cena zakupu samochodu bez wartości jego doposażenia, które zostanie dokonane po zakupie samochodu ale przed jego sprowadzeniem na teren Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108 poz. 626 ze zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Z kolei nabycie wewnątrzwspólnotowe – stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy – to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 100 ust. 4 omawianej ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m. in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, które należy rozumieć jako czynność polegająca na przemieszczeniu samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Nabycie wewnątrzwspólnotowe stanowi więc samo fizyczne przemieszczenie samochodów osobowych na terytorium kraju z terytorium państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

  1. przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
  2. nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
  3. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Na mocy art. 102 ust. 1 ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

Na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest:

  1. kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy należne od tego samochodu osobowego;
  2. kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy - w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, z tym że w przypadku, o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3, podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy;
  3. wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło - w przypadku importu tego samochodu, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

Jednakże podkreślenia w tym miejscu wymaga, iż zgodnie z brzemieniem art. 104 ust. 6a ustawy, w przypadku samochodów osobowych typu ambulans do podstawy opodatkowania nie wlicza się kwot stanowiących wartość specjalistycznego wyposażenia medycznego.

Zgodnie zaś z art. 104 ust. 8 ustawy, jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2, bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego samochodu osobowego, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wzywa podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nosi się z zamiarem zakupu poza granicami Polski samochodu osobowego a następnie poza terenem Polski dokonać jego doposażenia w specjalistyczny sprzęt medyczny, a to w:

  • sygnalizację świetlno - dźwiękową (syrena),
  • oznakowanie pojazdu folią ostrzegawczą ,
  • wykonanie instalacji tlenowej i elektrycznej 12 v do zasilania sprzętu medycznego,
  • zamontowanie foteli obrotowych dla personelu medycznego,
  • wykonanie szafek do przechowywania materiałów opatrunkowych i sprzętu medycznego,
  • wykonanie ścianek bocznych i podłogi zmywalnej odpornej na działanie krwi i środków dezynfekujących ,
  • montaż dodatkowego ogrzewania.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że zamierza kupić samochód osobowy na terytorium Niemiec. Doposażenie samochodu ma nastąpić, również na terenie Niemiec. Nabycie samochodu następuje u jednego podmiotu, a jego doposażenie nastąpi u innego podmiotu niż sprzedawca samochodu. Wnioskodawca wskazał również, że samochód zostaje kupiony w Niemczech jako samochód dostawczo-ciężarowy i tak będzie zarejestrowany u sprzedawcy na moment jego sprzedaży, zgodnie z przepisami odnoszącymi się do rejestracji pojazdów obowiązującymi na terytorium Niemiec. Po doposażeniu ten samochód zostanie przerejestrowany na terenie Niemiec na samochód osobowy typu ambulans. Przerejestrowanie tego samochodu na terenie Niemiec po jego doposażeniu na samochód typu ambulans jest związane z procedurami homologacyjnymi. Zmiana klasyfikacji zakupionego samochodu (pierwotnie zarejestrowanego jako ciężarowo-dostawczy) na osobowy klasyfikowany do kodu CN 8703 – nastąpi na terytorium Niemiec.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że w przypadku samochodu osobowego typu ambulans (CN 8703) do podstawy opodatkowania, jak wskazano wyżej, nie wlicza się kwot stanowiących wartość specjalistycznego wyposażenia medycznego. W rezultacie powyższego podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota, jaką Wnioskodawca będzie obowiązany zapłacić za samochód, bez wartości jego doposażenia (art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy), o ile wartość ta nie będzie bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiegać od ustalonej wartości rynkowej tego samochodu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj