Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-694/13-6/MH
z 16 grudnia 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 31 października 2013 r. (data wpływu 05 listopada 2013 r.) oraz z dnia 04 grudnia 2013 r. (data wpływu 09 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- uznania za dostawę towarów czynności przekazania aportem nieruchomości zabudowanych,
- zwolnienia z opodatkowania ww. czynności
–jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- uznania za dostawę towarów czynności przekazania aportem nieruchomości zabudowanych,
- zwolnienia z opodatkowania ww. czynności.
Wniosek uzupełniono w dniach 05 listopada 2013 r. i 09 grudnia 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).
Województwo jest podmiotem tworzącym dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Szpitali (Zespół Szpitali), który powstał w wyniku połączenia w dniu 1 października 2003 r. Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego oraz Samodzielnego Szpitala.
Zespół Szpitali realizuje swoje zadania wykorzystując w tym celu nieruchomości stanowiące własność Województwa, które zostały przekazane do Zespołu w ramach tytułu nieodpłatnego użytkowania. Decyzją z dnia 7 listopada 2000 r., znak Wojewoda stwierdził nieodpłatne nabycie przez Województwo z dniem 1 stycznia 1999 r. prawa własności nieruchomości zabudowanych Skarbu Państwa będących we władaniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala, oznaczonych w operecie ewidencji gruntów i budynków jako działki: 310/98, 439/118, 251/93, 252/92, 124, 125, 126, 127, 240/91, 241/91, 253/92, 295/120, 410/118, 1070/107, 138 o łącznej powierzchni 7,4026 ha. Natomiast Decyzją z dnia 23 marca 2000 r. znak Wojewoda stwierdził nieodpłatne nabycie przez Województwo prawa własności nieruchomości zabudowanej i niezabudowanej Skarbu Państwa będących w nieodpłatnym użytkowaniu Samodzielnego Szpitala, oznaczonej w operecie ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 979/19 o powierzchni 1,1181 ha.
Powyższe decyzje Wojewody zostały podjęte na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.). Województwo rozważa możliwość przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zespołu Szpitali w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 217). Ponadto podmiot tworzący – Województwo zamierza wyposażyć w drodze aportu, przekształcony w spółkę kapitałową Zespół Szpitali w nieruchomości określone we wstępie. 100% udziałów w powstałej w wyniku przekształcenia spółce obejmuje Województwo.
Ustawa o działalności leczniczej wprowadziła procedurę przekształcania SPZOZ w spółki kapitałowe w sposób bezpośredni, bez konieczności uprzedniej likwidacji SPZOZ. Przekształcenia SPZOZ w spółkę kapitałową rodzi szereg konsekwencji, do których należy głównie sukcesja generalna – spółka powstała w wyniku przekształcenia jest z mocy prawa następcą prawnym przekształconego SPZOZ, wstępując w jego prawa i obowiązki (art. 80 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej). Za dzień przekształcenia SPZOZ w spółkę kapitałową uznano dzień wpisania tak powstałej spółki do KRS. Z tą chwilą spółka uzyskuje osobowość prawną.
Ponadto wiążą się z tym dniem inne konsekwencje, tj.:
- wykreślenie SPZOZ (przekształconego w spółkę) z KRS;
- sukcesja generalna – spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był SPZOZ;
- pracownicy przekształconego SPZOZ stają się z mocy pracownikami spółki.
Podmiot tworzący (Województwo) dokonuje na dzień poprzedzający dzień przekształcenia jednorazowego określenia wartości rynkowej nieruchomości znajdujących się w tym dniu w posiadaniu SPZOZ, jeżeli nieruchomości te są przekazywane na własność spółce – art. 82 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej. Ponadto bilans zamknięcia SPZOZ staje się bilansem otwarcia spółki, przy czym suma kapitałów własnych jest równa sumie funduszu założycielskiego, funduszu zakładu, funduszu z aktualizacji wyceny i niepodzielonego wyniku finansowego za okres działalności zakładu przed przekształceniem, z uwzględnieniem korekty wartości wynikającej z przeszacowania do wartości rynkowej nieruchomości, które są przekazywane na własność spółce. W związku z wnoszonym aportem do spółki prawem własności nieruchomości, Województwo jako jedyny wspólnik obejmie za wartość nieruchomości udziały w spółce.
Wnioskodawca – jednostka samorządu terytorialnego, na dzień składania wniosku nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednak w związku z faktem, iż wniesienie aportem nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Województwo będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ czynność ta będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.
Przedmiotem aportu będą dwie nieruchomości zabudowane, na które składają się następujące działki:
- X:
- 979/19 – działka zabudowana,
- Y:
- 748/120 – działka zabudowana,
- 124 – działka zabudowana,
- 125 – działka zabudowana,
- 126 – działka zabudowana,
- 127 – działka zabudowana,
- 138/4 – działka zabudowana,
- 1072/107 – działka niezabudowana.
Przedmiotem aportu nie będą nieruchomości niezabudowane.
Przedmiotem aportu będą nieruchomości zabudowane, których jako części składowe nieruchomości znajdują się następujące budowle/budynki:
<
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.