Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-641/13/ICz
z 14 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2013r. (data wpływu 12 lipca 2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi polegającej na wywozie odpadów komunalnych wraz z dzierżawą pojemników i kontenerów:

  • jest prawidłowe w odniesieniu do pytania nr 1,
  • jest nieprawidłowe w odniesieniu do pytania nr 2.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi polegającej na wywozie odpadów komunalnych wraz z dzierżawą pojemników i kontenerów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka zajmuje się między innymi wywozem odpadów komunalnych od odbiorców indywidualnych i uspołecznionych oraz wywozem odpadów przemysłowych (w tym niebezpiecznych) od odbiorców uspołecznionych.

Część klientów Spółka wyposażyła w pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów.

Spółka z niektórymi odbiorcami usług ma podpisane umowy, w których ustalono następujące opłaty: za wywóz odpadów wraz z zagospodarowaniem oraz za dzierżawę pojemnika/kontenera. Usługi te wykonywane są w sposób ciągły, a usługa dzierżawy świadczona jest równolegle z usługą wywozu odpadów.

Odbiór odpadów gromadzonych w pojemnikach/kontenerach odbywa się cyklicznie, zgodnie z harmonogramem ustalonym z odbiorcą usługi lub może być dokonany na podstawie dodatkowego zlecenia usługi wywozu odpadów, zgłoszonego przez zleceniodawcę (odbiorcę usługi). W miesiącach, w których nie występuje wywóz odpadów, zleceniobiorca obciążony jest tylko opłatą za dzierżawę pojemnika.

Usługę wywozu odpadów Spółka opodatkowała 8% stawką podatku VAT, natomiast usługę dzierżawy pojemników, kontenerów na odpady - stawką VAT 23%.

W czerwcu 2013r. Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego o grupowanie zgodnie z PKWiU usług wywozu odpadów i dzierżawy pojemników i kontenerów.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z dnia 14 czerwca 2013r. poinformował, że odbiór, transport odpadów komunalnych, przemysłowych (w tym niebezpiecznych) wraz z ich zagospodarowaniem oraz dzierżawa pojemników i kontenerów na odpady stałe, powiązane z usługą wywozu tych odpadów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.1.

Od lipca 2013r. Spółka będzie świadczyła usługi wywozu odpadów komunalnych z terenu gmin, gdzie jej oferta świadczenia tych usług została wyłoniona w drodze przetargu. Z umów zawartych z gminami wynika, że spółka ma wyposażyć mieszkańców indywidualnych w pojemniki do gromadzenia odpadów, natomiast firmy z terenu gminy we własnym zakresie mają zaopatrzyć się w pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów.

Na wniosek firm, spółka chce udostępnić pojemniki i podpisać z firmami umowy dzierżawy tych pojemników.

Przy czym zleceniodawcą usług w zakresie wywozu odpadów jest gmina, natomiast zleceniodawcą usługi dzierżawy pojemników są firmy i będą one bezpośrednio do spółki uiszczać opłatę za dzierżawę pojemnika/kontenera.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy na usługę dzierżawy pojemników i kontenerów na gromadzenie odpadów należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% (niezależnie czy w danym okresie rozliczeniowym była świadczona usługa wywozu odpadów z pojemników/kontenerów oraz czy nie świadczono usługi w przypadku braku odpadów albo nieudostępnienia pojemnika do opróżnienia)?
  2. Jaką stawką należy opodatkować usługę dzierżawy pojemnika w przypadku, gdy zleceniodawcą usługi wywozu odpadów jest gmina, a pojemnik bezpośrednio ze spółki dzierżawi firma z której odbierane są odpady?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Za usługę dzierżawy pojemników i kontenerów na gromadzone odpady należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%, w przypadku, gdy jest ona bezpośrednio powiązana z wywozem tych odpadów i mieści się w grupowaniu 38.1 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów”, a zleceniodawcą usług (wywozu odpadów i dzierżawy pojemników) jest jeden podmiot.
  2. Usługa dzierżawy pojemników przez firmy, które zawarły ze spółką umowę - winna być opodatkowana stawką podatku VAT 8%. Występują następujące podmioty zlecające spółce usługi: firmy - dzierżawią pojemniki/kontenery i gmina, która zleca wywóz odpadów. Usługi dzierżawy pojemników przez firmy są pośrednio powiązane z usługą wywozu odpadów zlecaną spółce przez gminę. Według klasyfikacji PKWiU usługi dzierżawy pojemników i kontenerów na odpady stałe powiązane z wywozem odpadów mieszczą się w grupowaniu 38.1 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w odniesieniu do pytania nr 1,
  • nieprawidłowe w odniesieniu do pytania nr 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono m.in.:

  • w poz. 143 – usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1),
  • w poz. 144 – usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.2),
  • w poz. 145 – usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.11.6),
  • w poz. 146 – usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.12.1),
  • w poz. 147 – usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu (PKWiU 38.12.30.0).

Jak już wcześniej wskazano, stawka podatku od towarów i usług, co do zasady, wynosi 22% (przy czym w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. – 23%). Jednakże zarówno w samej ustawie, jak też w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Podkreślić przy tym należy, iż jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie o VAT oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka zajmuje się między innymi wywozem odpadów komunalnych od odbiorców indywidualnych i uspołecznionych oraz wywozem odpadów przemysłowych (w tym niebezpiecznych) od odbiorców uspołecznionych.

Spółka z niektórymi odbiorcami usług ma podpisane umowy, w których ustalono następujące opłaty: za wywóz odpadów wraz z zagospodarowaniem oraz za dzierżawę pojemnika/kontenera. Usługi te wykonywane są w sposób ciągły, a usługa dzierżawy świadczona jest równolegle z usługą wywozu odpadów. Odbiór odpadów gromadzonych w pojemnikach/kontenerach odbywa się cyklicznie, zgodnie z harmonogramem ustalonym z odbiorcą usługi lub może być dokonany na podstawie dodatkowego zlecenia usługi wywozu odpadów, zgłoszonego przez zleceniodawcę (odbiorcę usługi). W miesiącach, w których nie występuje wywóz odpadów, zleceniobiorca obciążony jest tylko opłatą za dzierżawę pojemnika.

W czerwcu 2013r. Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego o grupowanie zgodnie z PKWiU usług wywozu odpadów i dzierżawy pojemników i kontenerów.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z dnia 14 czerwca 2013r. poinformował, że odbiór, transport odpadów komunalnych, przemysłowych (w tym niebezpiecznych) wraz z ich zagospodarowaniem oraz dzierżawa pojemników i kontenerów na odpady stałe, powiązane z usługą wywozu tych odpadów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.1.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług. Tut. Organ nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU.

W związku z powyższym, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację statystyczną dla świadczonych usług.

Dokonując oceny stanowiska w zakresie pytania nr 1 należy stwierdzić, że skoro, jak wynika z opisu sprawy, czynność dzierżawy pojemników i kontenerów, jako usługa pomocnicza, wchodząca w skład głównej usługi zbierania odpadów, została zaklasyfikowana do symbolu PKWiU 38.1. Zatem świadczone przez Spółkę usługi wywozu odpadów komunalnych wraz z dzierżawą pojemników i kontenerów, korzystają z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z załącznikiem nr 3 do ustawy.

Bez znaczenia dla opodatkowania usługi zbierania odpadów wraz z dzierżawą pojemników i kontenerów pozostaje kwestia, że w trakcie trwania tej umowy wystąpiły okoliczności w których klient nie udostępnił pojemnika, bądź również zgodnie z harmonogramem gdy nie występuje wywóz odpadów klient jest obciążany tylko opłatą za dzierżawę pojemnika/kontenera.

Podkreślić także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanej we wniosku usługi według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji towarów i usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług według PKWiU.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 1, iż do usługi dzierżawy pojemników i kontenerów na gromadzone odpady należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%, w przypadku, gdy jest ona bezpośrednio powiązana z wywozem tych odpadów i mieści się w grupowaniu PKWiU 38.1 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów”, a zleceniodawcą usług (wywozu odpadów i dzierżawy pojemników) jest jeden podmiot, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto z opisu sprawy wynika, iż od lipca 2013r. Spółka będzie świadczyła usługi wywozu odpadów komunalnych z terenu gmin. Z umów zawartych z gminami wynika, że spółka ma wyposażyć mieszkańców indywidualnych w pojemniki do gromadzenia odpadów, natomiast firmy z terenu gminy we własnym zakresie mają zaopatrzyć się w pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów.

Na wniosek firm, spółka chce udostępnić pojemniki i podpisać z firmami umowy dzierżawy tych pojemników. Przy czym zleceniodawcą usług w zakresie wywozu odpadów jest gmina, natomiast zleceniodawcą usługi dzierżawy pojemników są firmy i będą one bezpośrednio do spółki uiszczać opłatę za dzierżawę pojemnika/kontenera.

Dokonując do oceny stanowiska w zakresie pytania nr 2 należy stwierdzić, że jeżeli przedmiotem danej czynności, określonej w umowie, jest konkretna usługa, a nie zbiór dowolnie wyodrębnionych w jej ramach usług, to w kontekście powołanego wcześniej przepisu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, kwota należna obejmuje element kosztu związanego ze świadczeniem usługi kształtującej cenę, której sprzedawca żąda od nabywcy i taka kwota należności powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danej usługi.

Jeżeli zatem od lipca 2013r. zleceniodawcą usług w zakresie wywozu odpadów jest gmina, z którą Spółka podpisała umowę na świadczenie tych usług i jednocześnie Spółka odrębnie podpisze umowy z firmami na dzierżawę pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów, wówczas usługa dzierżawy pojemników i kontenerów stanowi odrębną czynność od usługi wykonywanej na rzecz gminy w związku z wywozem odpadów komunalnych.

Zatem należy stwierdzić, że umowa cywilnoprawna zawarta z firmami dotycząca dzierżawy pojemników i kontenerów dotyczyć będzie odrębnej od wywozu nieczystości czynności dla której należy zastosować stawkę podstawową w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 2, iż usługa dzierżawy pojemników przez firmy, które zawarły ze spółką umowę - winna być opodatkowana stawką podatku VAT 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj