Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-735/13/BD
z 6 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 23 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 18 i 24 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą nagrody związanej ze sprzedażą premiową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. obowiązków płatnika związanych z wypłatą nagrody związanej ze sprzedażą premiową.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 10 października 2013 r. znak: IBPP1/443-652/13/MS; IBPB II/1/415-735/13/BD; IBPB II/1/415-736/13/BD IBPBI/2/423-913/13/CzP wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 18 października 2013 r. (uiszczenie brakującej opłaty) oraz w dniu 24 października 2013 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest firmą deweloperską budującą domy i mieszkania. Aktualnie prowadzi inwestycję budowlaną obejmującą budynek wielorodzinny z parkingiem wielostanowiskowym i lokalem usługowym oraz prowadzi sprzedaż lokali mieszkaniowych, które powstaną w tej inwestycji.

W ramach polityki marketingowej w celu przyspieszenia i uatrakcyjnienia sprzedaży Spółka wprowadziła w ramach akcji promocyjnej sprzedaż premiową (Promocja). Podobne akcje promocyjne są planowane przez Spółkę w przyszłości. Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta Spółki, który w okresie trwania promocji spełni warunki opisane w regulaminie promocji.

W ramach promocji Spółka zobowiązuje się, iż osobom podpisującym umowę rezerwacyjną (nabywcom) w okresie obowiązywania promocji, przyzna określoną z góry kwotę pieniężną (nagrodę), którą przez ustalony z góry okres 25-tego dnia każdego miesiąca będzie przekazywać w drodze przelewu bankowego. Nagroda będzie mogła zostać wykorzystana przez nabywcę w dowolny sposób, przykładowo na wykończenie mieszkania czy spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania. Wysokość nagrody jest zależna od rodzaju zakupionego mieszkania (np. jego powierzchni, lokalizacji czy ceny).

Podstawą naliczenia i wypłaty nagrody jest regulamin promocji oraz dodatkowe porozumienie pomiędzy Spółką a nabywcą, zawarte pod warunkiem zawieszającym w postaci zawarcia pomiędzy stronami w terminie do dnia 01 czerwca 2014 r. ostatecznej umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Spółka rozważa możliwość, że w ramach kolejnych akcji marketingowych promocja sprzedaży będzie przyjmować formę zobowiązania się Spółki do pokrywania odsetek od kredytu zaciągniętego przez klienta na zakup mieszkania. Warunkiem skorzystania z promocji byłoby podpisanie umowy rezerwacyjnej w okresie określonym w ogólnodostępnym regulaminie promocji. Warunki oraz okres spłaty odsetek byłby z góry ustalony w ramach dodatkowego porozumienia pomiędzy potencjalnym klientem a Spółką.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy Spółka prawidłowo zastosowała w opisanym przypadku przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznając promocję za sprzedaż premiową i od wypłacanych przez Spółkę transz nagrody Spółka zobowiązana jest pobierać i odprowadzać podatek dochodowy od osób fizycznych oraz sporządzać roczną deklarację PIT-8AR?
  2. W odniesieniu do planowanych akcji promocyjnych, czy promocję polegającą na zwrocie przez Spółkę zapłaconych przez nabywcę odsetek od kredytu można uznać za sprzedaż premiową, a w konsekwencji pobierać i odprowadzać podatek dochodowy od osób fizycznych oraz sporządzać roczną deklarację PIT-8AR?

Zdaniem Spółki, nagrody otrzymywane przez nabywców w ramach promocji stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową i tym samym zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli jednorazowa wartość nagrody (przekazywanej w transzach w drodze przelewów bankowych) nie przekracza 760 zł jest zwolniona z podatku dochodowego. Natomiast gdy przekazana nabywcy nagroda przekracza kwotę 760 zł, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy Spółka pobierze zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10% wartości wypłaconej każdorazowo części nagrody. Limit 760 zł Spółka powinna zastosować do całej puli wypłacanych przez ustalony okres kwot - traktując je jako „jednorazową” wypłacaną w transzach nagrodę, wynikającą z jednej transakcji sprzedaży, mimo iż może się zdarzyć, że jednorazowa wartość transzy nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł. Spółka będzie zobowiązana rozliczać 10% ryczałtowy podatek już od pierwszej wypłaty jeśli całość nagrody przekracza kwotę 760 zł.

W przypadku przekazania nagrody o wartości przekraczającej kwotę 760 zł, od których jako płatnik zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka jest zobowiązana pobrać 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, zobowiązana jest zgodnie z art. 42 ust. la ww. ustawy do sporządzenia rocznej informacji PIT-8AR w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym oraz przekazania jej właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania płatnika.

Zdaniem Spółki, zwracane nabywcom przez Spółkę odsetki od kredytu stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową i tym samym zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli jednorazowa (całkowita) wartość nagrody (która stanowi całkowitą pulę naliczonych przez ustalony okres odsetek, a zwracanych w transzach miesięcznych w drodze przelewów bankowych) nie przekracza 760 zł jest zwolniona od podatku dochodowego.

Natomiast gdy przekazana nabywcy nagroda przekracza kwotę 760 zł, Spółka, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobierze zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10% wartości wypłaconej części nagrody. Limit 760 zł Spółka powinna zastosować do całej puli wypłacanych przez ustalony okres odsetek - traktując je jako „jednorazową” wypłacaną w transzach nagrodę, wynikającą z jednej transakcji sprzedaży. W przypadku przekazania nagrody, od której jako płatnik, zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy Spółka jest zobowiązana pobrać 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, zobowiązana jest zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia rocznej informacji PIT-8AR w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym oraz przekazania jej właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania płatnika.

Spółka wskazała, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Stosownie do przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem m.in. przytaczanych powyżej przepisów art. 21 ust. 1 pkt 68 - wysokości 10% wygranej lub nagrody. Pomimo że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania ww. przepisu konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni. Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii. Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

W tym kontekście można uznać, iż warunki uznania danej akcji za sprzedaż premiową, są zdaniem Spółki w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego spełnione. Dodatkowo, zdaniem Spółki, fakt, iż w omawianych przypadkach premią za zakup mieszkania jest nagroda o charakterze pieniężnym, nie przekreśla możliwości uznania promocji za sprzedaż premiową. Takie stanowisko zostało potwierdzone w indywidualnej sprawie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 18 marca 2004 r. (sygn. akt I SA/Łd 194/03) oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 sierpnia 2007 r., (sygn. akt II FSK 1167/05), w którym stwierdzono, iż „brak też podstawy prawnej do twierdzenia, że nagroda w sprzedaży premiowej nie może być wyrażona w formie pieniężnej”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego (pyt. nr 1). Natomiast w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego (pyt. nr 2), wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie znak: IBPB II/1/415-736/13/BD.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 42 ust. 1a cyt. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazano, że Spółka (firma deweloperska budująca domy i mieszkania), w celu przyspieszenia i uatrakcyjnienia sprzedaży wprowadziła w ramach akcji promocyjnej sprzedaż premiową. Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta Spółki, który w okresie trwania promocji spełni warunki opisane w regulaminie promocji.

W ramach ww. promocji Spółka zobowiązuje się osobom podpisującym umowę rezerwacyjną (nabywcom), przyznać określoną z góry kwotę pieniężną (nagrodę), którą przez ustalony z góry okres 25-tego dnia każdego miesiąca będzie przekazywać w drodze przelewu bankowego. Nagroda będzie mogła zostać wykorzystana przez nabywcę w dowolny sposób, przykładowo na wykończenie mieszkania czy spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania. Wysokość nagrody jest zależna od rodzaju zakupionego mieszkania (np. jego powierzchni, lokalizacji czy ceny). Podstawą naliczenia i wypłaty nagrody jest regulamin promocji oraz dodatkowe porozumienie pomiędzy Spółką a nabywcą, zawarte pod warunkiem zawieszającym w postaci zawarcia pomiędzy stronami w terminie do dnia 01 czerwca 2014 r. ostatecznej umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy przekazana nabywcy nagroda związana ze sprzedażą premiową przekracza kwotę 760 zł, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka zobowiązana jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 10% wartości wypłaconej każdorazowo części nagrody. Limit 760 zł Spółka powinna zastosować do całej puli wypłacanych przez ustalony okres kwot – traktując je jako „jednorazową” wypłacaną w transzach nagrodę, wynikającą z jednej transakcji sprzedaży, mimo iż może się zdarzyć, że jednorazowa wartość transzy nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł. Spółka będzie zobowiązana rozliczać 10% ryczałtowy podatek już od pierwszej wypłaty jeśli całość nagrody przekracza kwotę 760 zł.

W przypadku przekazania nagrody o wartości przekraczającej kwotę 760 zł, od których jako płatnik zgodnie z art. 41 ust. 4 cyt. ustawy Spółka jest zobowiązana pobrać 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, zobowiązana jest zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia rocznej informacji PIT-8AR w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym oraz przekazania jej właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania płatnika.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj