Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-672/13/WRz
z 17 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z 8 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 11 lipca 2013 r.), uzupełnionym 7 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz określenia stawki ryczałtu właściwej do opodatkowania uzyskiwanych z tej działalności przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania uzyskiwanych z tej działalności przychodów. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 23 września 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-672/13/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 7 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami przemysłowymi pochodzenia krajowego i zagranicznego, opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3% (sprzedaż przeważnie prowadzona na targowiskach). Wnioskodawczyni poszerzyła zakres prowadzonej działalności gospodarczej o inny segment, tj. skup na portalu A. znaczków (zarówno nowe wydania, tzw. fantazyjne nieobiegowe, ale przeważnie starsze walory filatelistyczne z różnych lat) oraz tzw. bloczków filatelistycznych i arkuszy, pocztówek i kart telefonicznych. Wnioskodawczyni kupuje również używane klasery ze znaczkami. Od niektórych podmiotów otrzymuje rachunek za zakupione przedmioty, a od niektórych nie, bowiem spora część kolekcjonerów nie prowadziła działalności gospodarczej. Zakupione przedmioty są segregowane i układane w nowe kolekcje w klaserach (nowych lub używanych). Tak ułożone klasery wystawiane są na A. . Tak samo jest w przypadku monet, numizmatów, medali, a także starych papierów wartościowych. Tworzone zestawy składają się np. ze 100 lub 200 walorów uzupełnionych bloczkami filatelistycznymi oraz papierami wartościowymi i są wystawiane na A. do sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 3 grudnia 2013 r., Wnioskodawczyni wskazała symbole pod którymi Jej zdaniem jest sklasyfikowana prowadzona działalność gospodarcza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej opisana nowa działalność, może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg 3% stawki?

Zdaniem Wnioskodawczyni przychody ze sprzedaży ww. towarów używanych, może opodatkować 3% stawką ryczałtu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym. Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Możliwość opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest m.in. od niespełnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit.e ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychodów z tytułu: świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. W poz. 9-10 tego załącznika stanowiącego Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług, nie wymieniono usług świadczonych przez Wnioskodawczynię, co oznacza, iż prowadzona działalność gospodarcza może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu. Przy czym, za działalność usługową w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, uważa się sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa przetworzone, zatem aby je zdefiniować należy ustalić, jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. I tak według Słownika języka polskiego pod redakcją A. Więcek, Wydanie Naukowe PWN SA Warszawa 2005 str. 797, przetwarzać to „przerabiać, zmieniać, przekształcać”.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni dokonuje segregacji i układania w kolekcje nabytych uprzednio przedmiotów z zamiarem ich późniejszej sprzedaży. Zdaniem tut. Organu opisane we wniosku działania nie stanowią przetwarzania nabytych uprzednio przedmiotów.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż przychody uzyskiwane z działalności opisanej we wniosku, polegającej na sprzedaży na portalu A. towarów używanych, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, mogą podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg 3% stawki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj