Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-716/13-2/EK
z 21 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 24 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na:

  • wykonaniu instalacji przyłączeniowej elektrycznej, wodnej i kanalizacyjnej, ułożeniu płytek ceramicznych ściennych, malowaniu, gipsowaniu ścian, postawieniu ścianek z płyt laminowanych – jest prawidłowe,
  • wykonaniu i montażu mebli kuchennych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na wykonaniu instalacji przyłączeniowej elektrycznej, wodnej i kanalizacyjnej, ułożeniu płytek ceramicznych ściennych, malowaniu, gipsowaniu ścian, postawieniu ścianek z płyt laminowanych oraz wykonaniu i montażu mebli kuchennych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zgodnie z PKD jest projektowanie wnętrz, w szczególności projektowanie pomieszczeń kuchennych (PKD 74.10.Z). Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą o usługi budowlano-montażowe polegające na wykonywaniu robót budowlanych wykończeniowych sklasyfikowanych w dziale 43.3 klasyfikacji PKD. Zakres nowej działalności będzie polegał na kompletnym wykończeniu pomieszczenia kuchennego według sporządzonego indywidualnego projektu obejmującego:

  • wykonanie instalacji przyłączeniowej elektrycznej, wodnej i kanalizacyjnej tj. doprowadzenie gniazdek elektrycznych, rur doprowadzających i odprowadzających wodę w miejsca wskazane w projekcie umożliwiające podłączenie sprzętu kuchennego,
  • ułożenie płytek ceramicznych ściennych zgodnie z projektem,
  • malowanie, gipsowanie ścian zgodnie z projektem,
  • postawienie ścianek z płyt laminowanych zgodnie z projektem,
  • wykonanie i montaż mebli kuchennych mocowanych na stałe zgodnie z projektem.


Usługa nie będzie obejmowała montażu i dostawy sprzętu agd kuchennego (lodówka, kuchnia, zmywarka, płyta gazowa itp.)


Usługa będzie realizowana w obiektach budownictwa mieszkaniowego stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 (zgodnie z definicją art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wykonanie usługi budowlanej wykończeniowej obejmującej kompletne wykończenie pomieszczenia kuchennego według sporządzonego indywidualnego projektu obejmującego:

  • wykonanie instalacji przyłączeniowej elektrycznej, wodnej i kanalizacyjnej tj. doprowadzenie gniazdek elektrycznych, rur doprowadzających i odprowadzających wodę w miejsca wskazane w projekcie umożliwiające podłączenie sprzętu kuchennego,
  • ułożenie płytek ceramicznych ściennych zgodnie z projektem,
  • malowanie, gipsowanie ścian zgodnie z projektem,
  • postawienie ścianek z płyt laminowanych zgodnie z projektem,
  • wykonanie i montaż mebli kuchennych mocowanych na stałe zgodnie z projektem,


Wnioskodawca będzie mógł opodatkować preferencyjną 8% stawką podatku VAT, jeżeli usługi będą wykonywane w budynkach mieszkalnych, które są objęte społecznym programem mieszkaniowym i powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych i 150 m2 w przypadku lokali mieszkalnych?

Zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W sprawie decydujące znaczenie będzie miał fakt, co będzie przedmiotem sprzedaży, czy Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy towarów czy świadczenia usług? Zdaniem Wnioskodawcy usługa budowlana wykończeniowa obejmująca kompletne wykończenie pomieszczenia kuchennego według sporządzonego indywidualnego projektu obejmującego:

  • wykonanie instalacji przyłączeniowej elektrycznej, wodnej i kanalizacyjnej tj. doprowadzenie gniazdek elektrycznych, rur doprowadzających i odprowadzających wodę w miejsca wskazane w projekcie umożliwiające podłączenie sprzętu kuchennego,
  • ułożenie płytek ceramicznych ściennych zgodnie z projektem,
  • malowanie, gipsowanie ścian zgodnie z projektem,
  • postawienie ścianek z płyt laminowanych zgodnie z projektem,
  • wykonanie i montaż mebli kuchennych mocowanych na stałe zgodnie z projektem

będzie świadczeniem usług, a nie dostawą towaru. Wykonana usługa jest kompletnym wykończeniem pomieszczenia kuchennego wykonanym według indywidualnego projektu uwzględniającym właściwości techniczne budynku lub lokalu mieszkalnego. Wykonane prace, zużyte materiały jak i wykonane i zamontowane meble kuchenne stanowią trwałą część pomieszczenia kuchennego, są realizowane pod wymiar, nie ma możliwości ich przeniesienia w inne miejsce bez wykonania nowego projektu i przeróbek. W ramach wykonanej usługi nie będzie następować dostawa i montaż sprzętu agd. Wykonywana usługa będzie mieścić się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust.12 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z Uchwałą nr I FPS 2/13 Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2013 roku świadczenie kompleksowe polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stanowi usługę modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku od towarów i usług.

Wykonywane usługi będą świadczone w budynkach mieszkalnych, które są objęte społecznym programem mieszkaniowym i powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych i 150 m2 w przypadku lokali mieszkalnych.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca uważa, że będzie miał prawo do zastosowania 8% stawki podatku VAT przy wykonaniu usługi budowlanej wykończeniowej obejmującej kompletne wykończenie pomieszczenia kuchennego według sporządzonego indywidualnego projektu obejmującego:

  • wykonanie instalacji przyłączeniowej elektrycznej, wodnej i kanalizacyjnej tj. doprowadzenie gniazdek elektrycznych, rur doprowadzających i odprowadzających wodę w miejsca wskazane w projekcie umożliwiające podłączenie sprzętu kuchennego,
  • ułożenie płytek ceramicznych ściennych zgodnie z projektem,
  • malowanie, gipsowanie ścian zgodnie z projektem,
  • postawienie ścianek z płyt laminowanych zgodnie z projektem,
  • wykonanie i montaż mebli kuchennych mocowanych na stałe zgodnie z projektem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za:


  • prawidłowe w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na wykonaniu instalacji przyłączeniowej elektrycznej, wodnej i kanalizacyjnej, ułożeniu płytek ceramicznych ściennych, malowaniu, gipsowaniu ścian, postawieniu ścianek z płyt laminowanych,
  • nieprawidłowe w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na wykonaniu i montażu mebli kuchennych.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.


Art. 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.


Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12a ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Według art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.


Art. 41 ust. 12b ustawy o VAT stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Zauważyć należy, iż przy określaniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Jednocześnie na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  • robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  • robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą o usługi budowlano-montażowe polegające na wykonywaniu robót budowlanych wykończeniowych sklasyfikowanych w dziale 43.3 klasyfikacji PKD. Zakres nowej działalności będzie polegał na kompletnym wykończeniu pomieszczenia kuchennego według sporządzonego indywidualnego projektu obejmującego: wykonanie instalacji przyłączeniowej elektrycznej, wodnej i kanalizacyjnej tj. doprowadzenie gniazdek elektrycznych, rur doprowadzających i odprowadzających wodę w miejsca wskazane w projekcie umożliwiające podłączenie sprzętu kuchennego, ułożenie płytek ceramicznych ściennych zgodnie z projektem, malowanie, gipsowanie ścian zgodnie z projektem, postawienie ścianek z płyt laminowanych zgodnie z projektem oraz wykonanie i montaż mebli kuchennych mocowanych na stałe zgodnie z projektem. Usługa nie będzie obejmowała montażu i dostawy sprzętu AGD kuchennego (lodówka, kuchnia, zmywarka, płyta gazowa itp.) Usługa będzie realizowana w obiektach budownictwa mieszkaniowego stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 (zgodnie z definicją art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja” „przebudowa”, „roboty budowlane”, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.


W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).


W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.


Zgodnie z definicją internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) - modernizacja oznacza „unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś”.


Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Niewątpliwie współczesne wymagania rodzą potrzebę modernizacji budynków mieszkalnych lub ich części. Prace modernizacyjne wiążą się często ze zmianami konstrukcyjnymi w budynku. Przyczyną modernizacji jest konieczność unowocześnienia istniejących budynków, zmiana rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych oraz poprawienie standardu wyposażenia - założenia nowych instalacji, np. grzewczych, czy nowych urządzeń technicznych.

W ocenie Organu, świadczona przez Wnioskodawcę usługa polegająca na: wykonaniu instalacji przyłączeniowej elektrycznej, wodnej i kanalizacyjnej tj. doprowadzenie gniazdek elektrycznych, rur doprowadzających i odprowadzających wodę w miejsca wskazane w projekcie umożliwiające podłączenie sprzętu kuchennego, ułożenie płytek ceramicznych ściennych, malowanie, gipsowanie ścian zgodnie z projektem, postawienie ścianek z płyt laminowanych – w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach objętych społecznym programem mieszkaniowym, wykonywana w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, podlegać będzie opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy. W wyniku powyższych czynności następuje bowiem zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku, lokalu.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Odnośnie wykonania i montażu mebli kuchennych mocowanych na stałe zgodnie z projektem z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów – uznać należy, iż czynności wymienione poniżej nie korzystają z preferencji podatkowej. W ocenie Organu, czynności polegające na wykonaniu i montażu mebli kuchennych mocowanych na stałe zgodnie z projektem są zaopatrywaniem budynku/lokalu w elementy wyposażenia - mebli na indywidualne zamówienie klienta czyli w sprzęt użytkowy. Wyposażenie - w postaci trwałej zabudowy meblowej (kuchennej), z pewnością nie stanowi elementów konstrukcyjnych budynku. Zatem świadczonych przez Wnioskodawcę czynności w zakresie wykonania i montażu mebli kuchennych, nie można uznać za konserwację, remont, modernizację, a także przebudowę, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Stałą zabudowę mebli kuchennych, należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia np. do ścian, podłoża bądź sufitu pozostaje bez znaczenia, bowiem nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu).

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że do opisanych w zdarzeniu przyszłym czynności, polegających na wykonaniu i montażu mebli kuchennych mocowanych na stałe w budynkach mieszkalnych lub mieszkaniach sklasyfikowanych w PKOB grupa 11, zastosowanie ma stawka 23%, bowiem czynności te nie stanowią czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, jak również robót, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie mógł stosować do ww. usług 8% stawki podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24.06.2013r. sygn. I FPS 2/13 tut. Organ podatkowy stwierdza, że dotyczy ona zastosowania obniżonej 8% stawki podatku VAT dla usług modernizacji wykonywanych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a polegających na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową. Jednakże w stosunku do Zainteresowanego, w odniesieniu do wykonania i montażu mebli kuchennych, powołana uchwała NSA nie znajdzie zastosowania, bowiem Wnioskodawca nie świadczy usług modernizacji, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, a jedynie usługi wyposażenia budynku (lokali) zabudowę kuchenną. Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje montażu stolarki budowlanej. Fakt, iż elementy zabudowy są trwale przymocowane do ścian czy podłogi nie przesądza o trwałym związaniu z elementami konstrukcyjnymi lokalu czy budynku. Tym samym uchwała, na którą powołuje się Zainteresowany nie może stanowić podstawy do zastosowania stawki obniżonej podatku VAT, w odniesieniu do montażu mebli kuchennych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj