Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-531/13-5/KKu
z 20 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2013 r. (data wpływu 8 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia wydatków na montaż podłóg, wykonanie wylewki, położenie płytek, paneli podłogowych, wykładziny, położenie gładzi, tapet lub płytek na ścianach, malowanie (zakup farb + robocizna), zakup i montaż armatury łazienkowej (wanna, kabina, brodzik, WC, spłuczka, baterie) jako poniesionych na własne cele mieszkaniowe - jest prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczonego na zakup udziału w garażu wielostanowiskowym - jest nieprawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczonego na zakup mebli kuchennych - jest nieprawidłowe,
  • możliwości zaliczenia do wydatków mieszkaniowych wydatków na wykonanie szaf w korytarzach i pokojach w formie zabudowy oraz wynagrodzenie dekoratora wnętrz – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). Pismem z dnia 2 października 2013 r., znak IPTPB2/415-531/13-2/KKu, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 2 października 2013 r. (skutecznie doręczono 7 października 2013 r.), natomiast w dniu 14 października 2013 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 11 marca 2013 r. Wnioskodawczyni sprzedała (umowa sprzedaży) jednym aktem notarialnym lokal mieszkalny stanowiący odrębny od gruntu przedmiot własności oraz udział w prawie własności nieruchomości stanowiącej garaż wielostanowiskowy, będące odrębnymi nieruchomościami, które otrzymała w drodze darowizny od rodziców (umowa darowizny z dnia 11 maja 2011 r.). Cena lokalu mieszkalnego stanowi kwotę 305.000,00 zł, zaś udziału w nieruchomości stanowiącej garaż wielostanowiskowy 20.000,00 zł. Sprzedaż nastąpiła przed upływem 5 lat od dnia dokonania darowizny i nie nastąpiła w ramach wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U z 2012 r. poz. 361 ze zm.). Środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży powyższego przedmiotu darowizny Wnioskodawczyni zamierza wydatkować w ciągu 2 lat na zakup lokalu mieszkalnego od dewelopera wraz z miejscem postojowym w garażu wielostanowiskowym, który znajdować się będzie w tym samym budynku.

W lokalu powyższym Wnioskodawczyni zamierza wykonać wszelkie prace adaptacyjno - remontowe, niezbędne do prawidłowego korzystania, zgodnie z jego przeznaczeniem tj.:

  • położenie podłóg, polegające na wykonaniu wylewki, położeniu płytek podłogowych, paneli, wykładziny;
  • położenie gładzi, tapet lub płytek na ścianach, malowanie;
  • wyposażenie łazienki w wannę, kabinę, brodzik, WC, spłuczkę, baterie;
  • wyposażenie kuchni w piekarnik do zabudowy, kuchenkę do zabudowy, meble kuchenne w formie zabudowy trwałej;
  • wykonanie szaf w korytarzach i pokojach w formie zabudowy.

Wnioskodawczyni planuje także skorzystać z usług dekoratora wnętrz celem dokonania przez niego planu aranżacji wnętrza.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, w przypadku przeznaczenia tego dochodu w ciągu dwóch lat od sprzedaży, na zakup udziału w garażu wielostanowiskowym, w ramach którego Wnioskodawczyni będzie posiadała do wyłącznego korzystania miejsce postojowe, będzie traktowany jako wydatek na cele mieszkaniowe i tym samym podlegał zwolnieniu?
  2. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, w przypadku przeznaczenia tego dochodu w ciągu dwóch lat od sprzedaży, na zakup do nowo zakupionego lokalu mieszkalnego stanowiącego własność podatnika, mebli kuchennych, przeznaczonych do zabudowy i do trwałego połączenia ich ze ścianami lokalu mieszkalnego, zwolniony jest z podatku dochodowego od osób fizycznych jako wydatek na cele mieszkaniowe?
  3. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, w przypadku przeznaczenia tego dochodu w ciągu dwóch lat od sprzedaży na położenie w nowo zakupionym lokalu mieszkalnym stanowiącym własność podatnika: podłóg (koszty materiału + robocizna), prac polegających na wykonaniu wylewki (koszty materiału + robocizna), położeniu płytek podłogowych, paneli, wykładziny (koszty materiału + robocizna), położenie: gładzi, tapet lub płytek na ścianach, malowanie (koszty materiału + robocizna), wyposażenie łazienki: w wannę, kabinę, brodzik, WC, spłuczkę, baterie (koszty materiału + robocizna), wykonanie szaf w korytarzach i pokojach w formie zabudowy (koszty materiału + robocizna) zwolniony jest z podatku dochodowego od osób fizycznych jako wydatek na cele mieszkaniowe?
  4. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, w przypadku przeznaczenia tego dochodu w ciągu dwóch lat od sprzedaży, na wynagrodzenie dekoratora wnętrz za sporządzenie projektu aranżacji wnętrza w nowo zakupionym lokalu mieszkalnym zwolniony jest z podatku dochodowego od osób fizycznych jako wydatek na cele mieszkaniowe?
  5. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży udziału w garażu wielostanowiskowym w wysokości 20.000,00 zł zwolniony jest z podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku przeznaczenia tego dochodu w ciągu dwóch lat od sprzedaży, na zakup lokalu mieszkalnego?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone nr 1, 2, 3 i 4. Natomiast na pytanie oznaczone nr 5 wydane będzie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, odnośnie pytania nr 1 dochód ze zbycia lokalu mieszkalnego, a następnie przeznaczonego w ciągu dwóch lat od zbycia na zakup miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, ale położonego w obrębie budynku mieszkalnego i to tego samego, w którym znajduje się lokal mieszkalny, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 z późń. zm.) - dalej UOPDF - w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) UOPDF oraz w zw. z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r., nr 243, poz. 1623 z późń. zm.) - dalej UPB. Konstatacja powyższa wynika przede wszystkim z faktu, że UOPDF w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) wskazuje, że wydatkiem poniesionym na cele mieszkaniowe jest między innymi nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku. W celu określenia znaczenia pojęcia budynku, należy sięgnąć, posiłkując się wykładnią systemową, do art. 3 pkt 2 UPB, który zawiera jego legalną definicję, wskazując, że jest to obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Ustawodawca skonstruował zatem normatywne pojęcie budynku w znaczeniu funkcjonalnym, wyodrębniając pewne elementy, które muszą wystąpić, aby wzniesiony na gruncie obiekt mógł zostać zakwalifikowany jako budynek w ogóle. Nie powinno wobec tego nastręczać nadmiernych trudności uznanie, że jako budynek należy zakwalifikować całość, w sensie architektoniczno - konstrukcyjnym, a zatem począwszy od poziomu poniżej gruntu (poziom - 1 i niżej) oraz każdą inną kondygnację, począwszy od poziomu ,,0” wzwyż, włącznie z poddaszem i pokryciem dachowym. Należy również wspomnieć, że ustawodawca wprowadził do obiegu prawnego definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego (art. 3 pkt 2a UPB), natomiast brak jest takiego samego uregulowania kwestii budynku mieszkalnego wielorodzinnego - co ma miejsce w niniejszym przypadku – chociaż w par. 3 pkt 4 lit. b) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku ,,w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie” (Dz.U. z 2002 r., nr 75, poz. 690 z późń.zm.) funkcjonuje takie pojęcie. Wobec powyższego, pojęciowa ,,luka prawna” usunięta została przy pomocy wykładni przepisów prawa przez judykaturę sądowo - administracyjną, która łączy konstrukcyjnie pojęcie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z wyodrębnieniem w tym budynku lokali mieszkalnych /tak: Wyrok NSA w Warszawie z dnia 7 lutego 2012r., sygn. akt: II OSK 2566/10/, /tak: Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 września 2010 r., sygn. akt: VII SA/Wa 1164/10/. Gdyby na potrzeby niniejszej sprawy było to niewystarczające, należałoby sięgnąć do znaczenia językowego wyrażenia ,,budynek mieszkalny,” w sensie znaczeniowym oznaczającego, na co słusznie zwraca uwagę SKO w Szczecinie, że: ,,odwołując się do językowego znaczenia określenia ,,budynek mieszkalny” należy stwierdzić, że jest to budynek służący lub nadający się do mieszkania. Słownik języka polskiego dostępny na stronie internetowej Wydawnictwa Naukowego PWN: www.sjp.pwn.pl. definiuje pojęcie ,,mieszkać” jako ,,zajmować” jakiś lokal, jakieś pomieszczenie jako główne miejsce przebywania, pobytu, mieć mieszkanie, zamieszkiwać, przebywać gdzieś stale albo czasowo”. Podobną definicję zawiera Słownik Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka (Warszawa 1979, t. II, s. 162), oraz Słownik Współczesnego Języka Polskiego (Warszawa 1996, s. 518), w których wskazuje się, iż przez określenie ,,budynek mieszkalny” należy rozumieć m.in. budynek służący, przeznaczony, nadający się do mieszkania, zamieszkiwania. Z kolei w doktrynie prawa podatkowego za budynek mieszkalny przyjęło się uważać całość pomieszczeń, mieszczących się w bryle budynku, związanych z szeroko pojętą funkcją zamieszkiwania. W skład budynku mieszkalnego wchodzą w tej sytuacji nie tylko pomieszczenia mieszkalne, lecz także np. kotłownia, pralnia czy garaż (pomieszczenia gospodarcze)” / tak: SKO w Szczecinie, sygn. akt: SKO/413/1337/06/. Pomocnym w ocenie przytoczonego stanu faktycznego będzie również stanowisko wyrażone przez WSA w Gliwicach, który stwierdził, że budynki to pewne bryły architektoniczno - budowlane, wszak z pewnymi częściami w nich się znajdującymi, między innymi lokalami mieszkalnymi czy użytkowymi, ale również, jak się słusznie wydaje, także innymi częściami, ale znajdującymi się w granicach tej bryły architektonicznej /tak: WSA w Gliwicach, sygn. akt: I SA/GI 758/10/.

Odnosząc się do pytania nr 2 zdaniem Wnioskodawczyni dochód ze zbycia lokalu mieszkalnego, a następnie przeznaczonego w ciągu 2 lat od zbycia na zakup mebli kuchennych, przeznaczonych do zabudowy, i do trwałego połączenia ich ze ścianami lokalu mieszkalnego korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 z późń. zm.) – dalej UOPDF - w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 czerwca 2004 roku ,,o własności lokali” (Dz.U. z 2000 r., nr 80, poz. 903 z późń. zm) - dalej UoWl - oraz w zw. z art. 47 par. 2 i art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. ,,kodeks cywilny” (Dz.U. z 2011 r., nr 85, poz. 458 z późń. zm.) - dalej k.c. Wnioskowanie powyższe wynika przede wszystkim z faktu, że UOPDF w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) wskazuje, że wydatkiem poniesionym na cele mieszkaniowe jest między innymi remont własnego lokalu mieszkalnego. Należy zauważyć, że dla celów uznania, czy dana czynność będzie mogła podlegać zwolnieniu istotnym jest określenie tego, co wchodzi w skład pojęcia lokalu mieszkalnego. W art. 2 pkt 2 UoWl ustawodawca wprowadził normatywną definicję lokalu mieszkalnego, za który uznał wydzieloną trwałymi ścianami w obrębie budynku izbę lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Należy również zaznaczyć, że na mocy przepisu szczególnego lokal mieszkalny stanowi odrębny od gruntu przedmiot własności (odrębna nieruchomość), jak również odrębny przedmiot opodatkowania na gruncie przepisów prawa podatkowego. Należy również zauważyć, że w skład takiej rzeczy głównej (lokal) mogą wchodzić również części składowe. Za część składową rzeczy uznaje się wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 par. 2 k.c.). W doktrynie przedmiotu zwraca się uwagę, że chodzi tutaj o funkcjonalne połączenie i nie wynikające wcale z braku możliwości fizycznego rozdzielenia połączonych przedmiotów. ,,Uszkodzenie” lub ,,istotna zmiana całości”, ma miejsce wtedy, gdy całość nie może funkcjonować bez odłączonej części. Za rzecz składową uznaje się np. wagę wagonową połączoną z budynkiem kolejowym /tak: S. Rudnicki ,,Kodeks Cywilny – Komentarz” (w. 10, księga I), wyd. Lexis Nexis 2011, s. 222 - 223/. Co więcej, czynności polegające na montażu trwałej zabudowy w lokalach mieszczą się w pojęciu robót budowlano-montażowych. Należy zwrócić uwagę, że jest to zabudowa trwała, o ściśle indywidualnym charakterze. Jej wykonanie musi być dopasowane do krzywizn ścian, podłóg i sufitów. Zamontowana zabudowa przestrzenna nie nadaje się do zamontowania w innym miejscu czy w innym lokalu. Zatem wykonane indywidualne zamówienia trwałej zabudowy stolarskiej nie posiadają samoistnego charakteru, stanowią część składową obiektu budowlanego, a o zespoleniu z obiektem budowlanym decyduje właśnie montaż, /tak: Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 grudnia 2011 r., sygn. akt: I SA/OI 674/11 /, /tak: Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 29 grudnia 2011 r., sygn. akt: I SA/Po 596/11/. Wypada również podkreślić, że zamontowane trwale meble kuchenne będą służyć i będą przeznaczone na cele mieszkaniowe w dosłownym tego słowa znaczeniu, bowiem nieuprawnionym życiowo byłoby wnioskowanie, że meble kuchenne nie służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych podatnika.

W odniesieniu do pytania nr 3 według Wnioskodawczyni koszty takie jak: położenia podłóg (koszty materiału + robocizna), wykonanie wylewek (koszty materiału + robocizna), położeniu płytek podłogowych, paneli, wykładziny (koszty materiału + robocizna), położenia: gładzi, tapet lub płytek na ścianach, malowanie (koszty materiału + robocizna), wyposażenia łazienki: w wannę, kabinę, brodzik, WC, spłuczkę, baterie (koszty materiału + robocizna), wykonania szaf w korytarzach i pokojach w formie zabudowy (koszty materiału + robocizna) podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 z późń. zm.) - dalej UOPDF - w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) UOPDF. W niniejszym stanie faktycznym zdaniem Wnioskodawczyni, będzie miał miejsce remont własnego lokalu mieszkalnego, który korzysta ze zwolnienia. Powyższe potwierdza również interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 marca 2012 r. (znak: ITPB1/415-1237/11/HD), w której stwierdza on, że: ,,W odniesieniu do wydatków poniesionych przez Wnioskodawczynię na zakup materiałów (...) i prac wykończeniowych w nowo zakupionym lokalu mieszkalnym, uwzględniając zapis art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznać należy, iż wydatki te będą mieściły się w szeroko rozumianym pojęciu remontu własnego lokalu mieszkalnego,” a także interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 września 2009 r. (znak: IPPB4/415-459/09-6/JK2) w której stwierdza on, że: ,,za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na: zakup materiałów i urządzeń, zakup usług obejmujących: (...) wykonawstwo robót.”

Odnosząc się do pytania nr 4 zdaniem Wnioskodawczyni dochód ze zbycia lokalu mieszkalnego, a następnie przeznaczonego w ciągu 2 lat od zbycia na koszty poniesione na wynagrodzenie architekta wnętrz za sporządzenie projektu aranżacji wnętrza podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012r., poz. 361 z późń. zm.) - dalej UOPDF - w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) UOPDF. W niniejszym stanie faktycznym, zdaniem Wnioskodawczyni, będzie miał miejsce remont własnego lokalu mieszkalnego, który korzysta ze zwolnienia. Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 września 2009 r. (znak: IPPB4/415-459/09-6/JK2), w której stwierdza on, że: ,,za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na: (...) zakup usług obejmujących: (...) wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu. W ustawie brak jest wprawdzie definicji ekspertyzy, opinii, projektu, lecz wówczas, należałoby sięgnąć do znaczenia słownikowego. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, za projekt uznaje się ,,plan, szkic czegoś” /tak: Słownik Języka Polskiego” (t. II), red. M Szymczyk, wyd. PWN Warszawa 1979/. Skoro zatem projekt aranżacji wnętrza jest planem sytuacyjnym rozmieszczenia mebli i innych urządzeń domowych, z uwzględnieniem również innych aspektów aranżacji przestrzeni, w tym doboru ich kolorystyki i kubatury, w celu prawidłowego ich komponowania się w przestrzeni mieszkalnej, to uprawnionym zdaniem Wnioskodawczyni jest uznanie tych wydatków jako podlegających zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • możliwości zaliczenia wydatków na montaż podłóg, wykonanie wylewki, położenie płytek, paneli podłogowych, wykładziny, położenie gładzi, tapet lub płytek na ścianach, malowanie (zakup farb + robocizna), zakup i montaż armatury łazienkowej (wanna, kabina, brodzik, WC, spłuczka, baterie) jako poniesionych na własne cele mieszkaniowe - jest prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczonego na zakup udziału w garażu wielostanowiskowym - jest nieprawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczonego na zakup mebli kuchennych - jest nieprawidłowe,
  • możliwości zaliczenia do wydatków mieszkaniowych wydatków na wykonanie szaf w korytarzach i pokojach w formie zabudowy oraz wynagrodzenie dekoratora wnętrz – jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym rozpatrując konsekwencje podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, kluczowe znaczenie ma moment oraz forma ich nabycia.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 11 marca 2013 r. Wnioskodawczyni sprzedała (umowa sprzedaży) jednym aktem notarialnym lokal mieszkalny stanowiący odrębny od gruntu przedmiot własności oraz udział w prawie własności nieruchomości stanowiącej garaż wielostanowiskowy, będące odrębnymi nieruchomościami, które otrzymała w drodze darowizny od rodziców (umowa darowizny z dnia 11 maja 2011 r.). Cena lokalu mieszkalnego stanowi kwotę 305.000,00 zł, zaś udziału w nieruchomości stanowiącej garaż wielostanowiskowy 20.000,00 zł. Sprzedaż nastąpiła przed upływem 5 lat od dnia dokonania darowizny i nie nastąpiła w ramach wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U z 2012 r. poz. 361 ze zm.). Środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży powyższego przedmiotu darowizny Wnioskodawczyni zamierza wydatkować w ciągu 2 lat na zakup lokalu mieszkalnego od dewelopera wraz z miejscem postojowym w garażu wielostanowiskowym, który znajdować się będzie w tym samym budynku. W lokalu powyższym Wnioskodawczyni zamierza wykonać wszelkie prace adaptacyjno - remontowe, niezbędne do prawidłowego korzystania, zgodnie z jego przeznaczeniem tj.:

  • położenie podłóg, polegające na wykonaniu wylewki, położeniu płytek podłogowych, paneli, wykładziny;
  • położenie gładzi, tapet lub płytek na ścianach, malowanie;
  • wyposażenie łazienki w wannę, kabinę, brodzik, WC, spłuczkę, baterie;
  • wyposażenie kuchni w piekarnik do zabudowy, kuchenkę do zabudowy, meble kuchenne w formie zabudowy trwałej;
  • wykonanie szaf w korytarzach i pokojach w formie zabudowy.

Wnioskodawczyni planuje także skorzystać z usług dekoratora wnętrz celem dokonania przez niego planu aranżacji wnętrza.

Wyjaśnić należy, że ustawodawca w cytowanym art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posługuje się terminem nabycie. Termin „nabycie” oznacza każde przeniesienie na nabywcę własności rzeczy w ramach spadku, innej jednostronnej czynności, na podstawie aktu prawnego, umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości. Tak więc nabycie rozumiane jest jako uzyskanie tytułu własności (nabycie własności) lub uzyskanie określonego prawa (nabycie prawa).

Z uwagi na fakt, że nabycie przedmiotowego lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość nastąpiło w 2011 r. dla oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, koszty ogłoszeń w prasie lub pośrednictwa biura nieruchomości, o ile były ponoszone przez zbywcę, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, opłatę notarialną, opłatę sądową. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych, o których mowa w art. 22 ust. 6d ww. ustawy.

Stosownie do powołanych przepisów należy stwierdzić, ze przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości będzie wartość jaka została wyrażona w cenie zawartej w umowie sprzedaży. Przychód ten może zostać pomniejszony o koszty, o których mowa w art. 19 ust. 1 (tj. koszty odpłatnego zbycia) oraz w art. 22 ust. 6d ww. ustawy (tj. koszty uzyskania przychodu).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.

Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D x W/P

gdzie:

D – dochód z odpłatnego zbycia,

W – wydatki na cele mieszkaniowe,

P – przychód z odpłatnego zbycia.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne w związku z tym tylko realizacja powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Wskazać zatem należy, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. – jest fakt wydatkowania począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych na wskazane w ustawie własne cele mieszkaniowe podatnika. Katalog wydatków stanowiących własne cele mieszkaniowe podatnika wskazany w art. 25 ust. 25 ustawy ma charakter zamknięty – jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując przedmiotowe zwolnienie w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu.

W zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia w sytuacji przeznaczenia środków pieniężnych uzyskanych z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość na zakup udziału w garażu wielostanowiskowym, w ramach którego Wnioskodawczyni będzie posiadała do wyłącznego korzystania miejsce postojowe, należy stwierdzić, że wydatek ten nie będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród wydatków wskazanych w art. 21 ust. 25 stanowiących własne cele mieszkaniowe ustawodawca nie wymienił wydatków na nabycie garażu ani wydatków na nabycie miejsca parkingowego. Przy obliczaniu przedmiotowego zwolnienia Wnioskodawczyni nie będzie mogła zatem uwzględnić wydatków, które poniesie na zakup miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym.

Katalog wydatków na cele mieszkaniowe, których poniesienie pozwala skorzystać ze zwolnienia wymieniony w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne a nie przykładowe co oznacza, że prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z tego przepisu należy wywodzić ściśle z jego brzmienia. Rozszerzająca interpretacja tego przepisu jest tym samym zabroniona. Zakup udziału w garażu wielostanowiskowym, a co za tym idzie wyłącznego korzystania z miejsca postojowego, choć jak twierdzi Wnioskodawczyni położonego w obrębie budynku mieszkalnego i to tego samego, w którym znajduje się lokal mieszkalny, nie ma charakteru mieszkalnego i nie mieści się w katalogu wymienionym w ww. przepisie, dlatego nie może korzystać ze zwolnienia. Organ w żadnym wypadku nie kwestionuje celowości posiadania miejsca parkingowego jednakże zauważa, że w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie wymienił ani miejsc parkingowych, ani garaży. Miejsce parkingowe w żadnym wypadku nie jest lokalem mieszkalnym, a więc nie służy zaspokajaniu jego własnych potrzeb mieszkaniowych.

Tymczasem celem ustawodawcy były preferencje dla zaspokajania potrzeb mieszkaniowych podatników, a nie zapewnienia im wygody przy parkowaniu samochodów. Dlatego też błędne jest stwierdzenie Wnioskodawczyni, że zakup miejsca postojowego będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Miejsce postojowe ma zapewnić wnioskodawcy komfort parkowania pojazdu w pobliżu miejsca zamieszkania i żadną miarą nie da się dowieść, że jego zakup jest równoznaczny z zakupem lokalu mieszkalnego, o którym mowa w zwolnieniu. Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 w sposób jednoznaczny określił jakie warunki muszą zostać spełnione, aby podatnikowi przysługiwało prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej. Skoro tak, to Wnioskodawczyni wywodząc swoje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w przypadku przeznaczenia dochodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na nabycie udziału w garażu wielostanowiskowym musi te warunki spełnić bezwzględnie.

Odnosząc się do wydatków wskazanych przez Wnioskodawczynię należy rozważyć, czy faktycznie zostały poniesione na remont lokalu mieszkalnego. Wyjaśnić przy tym należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym nie definiują pojęcia „remont i modernizacja”, nie określają również jakiego rodzaju wydatki wchodzą w zakres tego zwolnienia. Wymienione pojęcia rozumieć należy zatem w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji. Zatem właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 156 poz. 1118 z późn. zm.), w szczególności zaś do art. 3 pkt 8, który stanowi, że przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Nie stanowią odtworzenia stanu pierwotnego, w rozumieniu ww. artykułu, a więc remontu, prace mające na celu doprowadzenie do końca danej inwestycji. Rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

Tak więc za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji. Natomiast za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, np.: przez wykonanie nowej instalacji wodno-kanalizacyjnej, gazowej lub zmiany sposobu ogrzewania.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że wydatki poniesione na wyposażenie nowo zakupionego lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Wnioskodawczyni w meble kuchenne przeznaczone do zabudowy i do trwałego połączenia ich ze ścianami lokalu mieszkalnego stanowią wydatek na wyposażenie pomieszczenia. Wyposażenie natomiast nie jest wydatkiem związanym z remontem (czy modernizacją) lokalu mieszkalnego czy też budową budynku mieszkalnego. Analogicznie wydatki na wykonanie szaf w korytarzach i pokojach w formie zabudowy oraz wynagrodzenie dekoratora wnętrz nie będą stanowiły wydatków na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 i ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy twierdzić, że jedynie wydatki poniesione na: zakup i położenie podłóg, wylewki, płytek podłogowych, paneli, wykładziny, położenie gładzi, tapet lub płytek na ścianach, malowanie, zakup i montaż armatury łazienkowej, (tj. wanna, kabina, brodzik, WC, spłuczka, baterie) korzystają ze zwolnienia art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile Wnioskodawczyni w dniu wydatkowania środków ze sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębny przedmiot własności będzie już właścicielem nowo zakupionego lokalu mieszkalnego.

Natomiast wydatki poniesione na zakup udziału w garażu wielostanowiskowym, zakup mebli kuchennych, wykonanie szaf w korytarzach i pokojach w formie zabudowy tj. stałych szaf (z wyjątkiem szaf wnękowych), jak również wynagrodzenie dekoratora wnętrz za sporządzenie projektu aranżacji wnętrza w nowo zakupionym lokalu mieszkalnym (chyba, że projekt dotyczyć będzie wykonania prac remontowych) nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj