Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1001/13/PP
z 22 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Organu 25 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania i składania zeznania CIT-8 oraz sprawozdania finansowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania i składania zeznania CIT-8 oraz sprawozdania finansowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgromadzenie Sióstr (w dalszej części wniosku zwane „Zgromadzeniem”) zostało erygowane przez Przełożoną Generalną na mocy Dekretu z 27 czerwca 1923 i zgodnie z ustawą o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej z 17 maja 1989 r. (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) jest kościelną osobą prawną. Zgodnie z „Dokumentem dotyczącym statusu prawnego i działalności Zgromadzenia realizowanym w duchu charyzmatu Założyciela opracowany na podstawie prawa kanonicznego, prawa własnego oraz obowiązującego w tym zakresie prawa polskiego” oraz Zarządzeniem Przełożonej prowincji z 10 maja 2008 r. w sprawie określenia niezarobkowej odpłatnej działalności statutowej Zgromadzenia, do niezarobkowej odpłatnej działalności statutowej Zgromadzenia należy miedzy innymi prowadzenie przedszkoli. Obecnie Zgromadzenie prowadzi placówki w następujących gminach: I., K., O., K., M., C., R. Wszystkie przedszkola uzyskały zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych poszczególnych gmin, na terenie których działają, każde posiada nr REGON i nr NIP. Odpłatność za pobyt dzieci w placówce wnoszona jest częściowo przez rodziców, opiekunów oraz na każde dziecko w wieku od 3-6 lat dotacje wnosi gmina. W kosztach prowadzenia placówek partycypuje również Zgromadzenie, w szczególności w zakresie bieżącego utrzymania placówek, zakupów, wyposażenia sal, placów zabaw. Przedszkola mieszczą się w budynkach należących do Zgromadzenia. Siostry prowadzące placówkę również w nich mieszkają. Każda placówka jest pracodawcą i płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń za pracę dla zatrudnionego w niej personelu świeckiego, jak i zakonnego. Placówki są objęte Systemem Informacji Oświatowej. Dla żadnego z przedszkoli Zgromadzenie nie wystąpiło do Dyrektora Izby Skarbowej o uznanie jako odrębny podmiot podatkowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zgromadzenie ma obowiązek sporządzania i składania dla poszczególnych przedszkoli do właściwego Urzędu Skarbowego zeznania CIT - 8 wraz z załącznikami oraz sprawozdania finansowego z zakresu prowadzonej działalności?

Zdaniem Wnioskodawcy, poszczególne placówki przedszkolne nie posiadają osobowości prawnej. Zgodnie z art. 12 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej działają w ramach kościelnej osoby prawnej - Zgromadzenia, które je powołało, jako forma realizacji działalności statutowej kościelnej osoby prawnej w zakresie działalności oświatowo - wychowawczej. W związku z powyższym, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych oraz nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a, lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – zwanej dalej „updop”), wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

  1. z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,
  2. z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

W myśl art. 27 ust. 1 updop, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm., zwanej dalej „uspdk”), majątek i przychody kościelnych osób prawnych podlegają ogólnym przepisom podatkowym z wyjątkami określonymi w ust. 2 – 6. Jak wynika z art. 55 ust. 2 uspdk, kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych. Z kolei w myśl art. 55 ust. 3 uspdk, dochody z działalności gospodarczej kościelnych osób prawnych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne, o których mowa w art. 41 ust. 2, i te inwestycje kościelne, o których mowa w art. 41 ust. 3, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów. Zakres podmiotowy zwolnienia przewidzianego w ww. unormowaniach obejmuje kościelne osoby prawne oraz spółki, których udziałowcami są wyłącznie kościelne osoby prawne. Oznacza to, że inne jednostki organizacyjne nie mogą skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania swoich dochodów na podstawie art. 55 uspdk.

Uspdk w art. 6 - 9 ustanawia zamknięty katalog kościelnych osób prawnych. Tylko podmioty wymienione w tych przepisach mogą uzyskać status kościelnej osoby prawnej. Wnioskodawca będący prowincją zakonu jest jednym z podmiotów wymienionych w art. 6 – 9 uspdk. Może zostać uznany zatem za kościelną osobę prawną.

Zgodnie z art. 12 uspdk, kościelne wydawnictwa, zakłady wytwórcze, usługowe i handlowe, zakłady charytatywno-opiekuńcze, szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, nie posiadające osobowości prawnej, działają w ramach kościelnych osób prawnych, które je powołały. W tym miejscu należy zauważyć, że dochody przedszkoli, które nie są odrębnymi podmiotami na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych w rzeczywistości będą stanowiły dochody kościelnej osoby prawnej, która je powołała (Wnioskodawcy). Kościelna osoba prawna może natomiast skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania wynikającego z art. 55 uspdk.

Wnioskodawca prowadzi placówki przedszkolne. W myśl powyższych regulacji placówki te działają w ramach kościelnej osoby prawnej (Wnioskodawcy). Działalność Wnioskodawcy ma cechy niegospodarczej działalności statutowej. Nie będzie miał zatem obowiązku sporządzania i składania dla poszczególnych przedszkoli do właściwego urzędu skarbowego zeznania CIT – 8 wraz z załącznikami oraz sprawozdania finansowego z zakresu prowadzonej działalności.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj