Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-468/12/WRz
z 13 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2012 r. (data wpływu do Organu 17 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług edukacyjnych w formie karty podatkowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2012 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług edukacyjnych w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od października 2012 roku Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność, polegającą na udzielaniu korepetycji z matematyki, przygotowujących uczniów do matury na poziomie podstawowym. W tym celu założy indywidualną działalność gospodarczą. Wnioskodawca będzie prowadził korepetycje zarówno, jako zajęcia indywidualne (z jednym uczniem) oraz jako grupowe (z kilkoma uczniami jednocześnie). Wnioskodawca posiada wiedzę i przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia takich zajęć. Na zajęciach będą realizowane zagadnienia przygotowujące ucznia do egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym zgodnie z wymaganiami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Znaczną część bazy zadań, stanowić będą zestawy zadań, które były do tej pory na egzaminach maturalnych z matematyki. Wnioskodawca głównie skupi się na zajęciach grupowych, ponieważ:

  1. są one znacznie tańsze dla ucznia niż zajęcia indywidualne,
  2. niższa cena przekłada się na większą liczbę godzin, jakie uczeń poświęci na naukę,
  3. współpraca koleżeńska między uczniami przenosi się bezpośrednio na skuteczniejsze przyswajanie wiedzy i większą motywację do nauki.

Zajęcia grupowe odbywać się będą na wynajętej sali w Zespole Szkół.

W części E. 3 poz. 61 wniosku ORD-IN wskazano, iż przedmiotem interpretacji indywidualnej jest przepis art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.) oraz pkt 2 części XI Załącznika Nr 3 do tej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zajęcia (korepetycje) prowadzone grupowo (dla uczniów przygotowujących się do matury) na zasadach opisanych wyżej, można rozliczać z podatku dochodowego od osób fizycznych korzystając z formy opodatkowania, jaką jest karta podatkowa?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce polegającą na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji, to zajęcia, które Ma zamiar prowadzić spełniają taką rolę. Dotyczą one co prawda zagadnień obszernych, ale należy pamiętać, że okres przygotowywania się ucznia do matury jest bardzo specyficznym okresem, w którym uczeń musi uporządkować, utrwalić i nauczyć się stosować wiedzę nabywaną przez wszystkie lata swojej nauki w szkole. Wnioskodawca podkreśla ponadto, że główną bazę zadań przygotowujących do matury stanowią zestawy zadań, które były do tej pory na egzaminach „nowej matury” z matematyki. Ustawodawca definiuje udzielanie lekcji na godziny, jako pomoc w nauce oraz jednocześnie pozostawia otwartym katalog usług, które można zakwalifikować pod tym pojęciem, dlatego Wnioskodawca uważa, że usługi edukacyjne dla grup uczniów mieszczą się w pojęciu działalności, polegającej na udzielaniu lekcji na godziny, co oznacza, iż może być opodatkowany w formie karty podatkowej.

Na potwierdzenie przedstawionego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 lutego 2008 r. Znak: IPPB1/415-358/07-2/AJ.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli.

Z tabeli zawartej w części XI „Usługi edukacyjne w zakresie udzielania lekcji na godziny” Załącznika nr 3 do ww. ustawy „Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej” wynika, że stawka tego podatku uzależniona jest od liczby godzin przeznaczonych miesięcznie na udzielanie lekcji.

Natomiast, za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do tej ustawy). Jednocześnie w ww. ustawie brak jest wprost uregulowań dotyczących zasad opodatkowania w formie karty podatkowej działalności w przypadku udzielania lekcji grupie uczniów.

Wskazać przy tym należy, iż opodatkowanie w formie karty podatkowej stanowi preferencyjną formę opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez podatników z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i jako wyjątek od zasady opodatkowania dochodów uzyskanych z tej działalności na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), może być stosowane wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach, wskazanych w ww. ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Powyższe oznacza, iż w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie udzielania lekcji na godziny, działalność ta może być opodatkowana w formie karty podatkowej, jedynie w przypadku, gdy podatnik świadczy ww. usługi wyłącznie w postaci lekcji indywidualnych, tj. prowadzonych na zasadzie jedna godzina nauki z jednym uczniem. Jak wynika bowiem z literalnego brzmienia cytowanych objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, pod pojęciem udzielania lekcji na godziny, uważa się wyłącznie pomoc udzielaną w trakcie tej godziny jednemu „uczniowi”, a nie grupie uczniów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, polegającej na udzielaniu korepetycji, przygotowujących uczniów do matury. W ramach tej działalności będzie prowadził zarówno, zajęcia indywidualne z jednym uczniem, jak i zajęcia grupowe (z kilkoma uczniami jednocześnie).

Biorąc powyższe pod uwagę, mając na względzie literalne brzmienie wskazanych w niniejszej interpretacji przepisów (wykładnia gramatyczna), stwierdzić należy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym, brak będzie możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę formy opodatkowania jaką jest karta podatkowa.

Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej wskazać należy, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika i nie wiąże tut. Organu, natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, nie podziela dokonanej w niej wykładni przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj