Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1254/13/LŻ
z 28 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 października 2013 r. (data złożenia 4 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2013r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „...”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Edukacyjno-artystyczna operacja pt. „...” miała na celu promocję lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego oraz intensyfikację aktywnego trybu życia społeczności lokalnej (w tym młodzieży z obszarów objętych LSR). Projekt realizowany był w Centrum Kultury i Sztuki „…”, na terenie zabytkowego parku przy „…” oraz w przestrzeni plenerowej budynków dawnej stanicy harcerskiej „po A. K.”. W promocję lokalnego dziedzictwa zaangażowana została okoliczna młodzież, która podczas aktywnego udziału w warsztatach o wysokim poziomie artystycznym stworzyła spektakl promujący wyżej wymienione miejsce pamięci historycznej. W ten sposób nastąpił rozwój aktywności społecznej (lokalnej twórczości kulturalnej) młodzieży z obszaru …. oraz wzbogacenie świadomości lokalnej o znajdujące się na lokalnym terenie ważne społecznie i kulturowe „miejsca pamięci”. W trakcie realizacji projektu akcent położony został na problematykę łączącą historię oraz teraźniejszość. Projekt opierał się na przeprowadzeniu warsztatów teatralnych dla młodzieży z obszaru objętego LSR, których efektem było jednorazowe wykonanie w przestrzeni dawnej stanicy harcerskiej w … plenerowego promującego miejsce spektaklu „...” (czas trwania: 30–40 min), powstałego m.in. na motywach dzieła .... Warsztaty odbywały się w dniach 19–31 sierpnia (bez weekendu 24/25 sierpnia; łącznie 10 dni, codziennie 4h). Poprowadził je reżyser oraz aktor B. S.. W tym czasie młodzież zapoznała się z podstawami aktorskiego warsztatu. W międzyczasie powstawała scenografia spektaklowa. Grupa objęta warsztatami oraz tworzeniem spektaklu (do 10 osób) wyłoniona została w drodze zapisów. Nie było wymagane żadne doświadczenie aktorskie. Wcześniejsza promocja warsztatów polegała na wysłaniu i przekazaniu informacji do szkół (plakaty). Propozycja adresowana była do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Zapisy prowadzono telefonicznie i mailowo. Odbyły się spotkania organizacyjne młodzieży (maj, sierpień). Formuła warsztatów umożliwiła młodzieży z obszaru objętego LSR podniesienie swoich umiejętności twórczych. Finał warsztatów odbył się 31 sierpnia wieczorem o 20.00. Spektaklowi towarzyszyła warstwa multimedialna oraz ścieżka dźwiękowa. Tekst pt. „...” był to autorski tekst reżysera spektaklu. Spektakl był wydarzeniem otwartym, bezpłatnym. Wcześniej został przygotowany plener, w którym przedstawienie się odbyło. Wypożyczone zostały kostiumy i rekwizyty. Spektakl był oświetlony i nagłośniony. Wydrukowane zostały plakaty oraz zaproszenia.

Okres trwania projektu to listopad 2012–październik 2013, faza realizacyjna projektu: maj 2013–październik 2013. Wszystkie działania przeprowadzone w tym okresie dla beneficjentów były nieodpłatne. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7 (zwolnienie z art. 113, ust. 1 ustawy o VAT).

Wnioskodawca poniósł następujące wydatki w związku z realizacją projektu:

I.Przygotowania do wydarzenia promującego – spektaklu:

wykonanie, montaż i demontaż scenografii (2500 zł brutto), wypożyczenie kostiumów i rekwizytów (900 zł brutto), obsługa techniczna (akustyczna, oświetleniowa) prapremiery wraz z wynajmem sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego (1500 zł brutto), nagranie ścieżki dźwiękowej spektaklu (1100 zł brutto)

II.Promocja projektu:

druk plakatów (344,40 zł brutto), projekt plakatu i zaproszenia (400 zł brutto), druk zaproszeń (81,22 zł brutto), dystrybucja plakatów – słupy informacyjne w S. i C. (179,60 zł brutto)

III.Przeprowadzenie warsztatów teatralnych dla młodzieży: wynagrodzenie prowadzącego warsztaty oraz koordynującego prace nad spektaklem reżysera (4400 zł brutto)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „...” –realizacja wydarzenia promującego lokalne dziedzictwo kulturowe i historyczne oraz intensyfikującego aktywny tryb życia społeczności lokalnej (młodzieży z obszarów objętych LSR)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „...” –realizacja wydarzenia promującego lokalne dziedzictwo kulturowe i historyczne oraz intensyfikującego aktywny tryb życia społeczności lokalnej (młodzieży z obszarów objętych LSR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego unormowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. pn. „...” – realizacja wydarzenia promującego lokalne dziedzictwo kulturowe i historyczne oraz intensyfikującego aktywny tryb życia społeczności lokalnej (młodzieży z obszarów objętych LSR).

Wszystkie działania przeprowadzone w tym okresie dla beneficjentów były nieodpłatne. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu „....

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj