Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-59/13-2/TK
z 13 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca od 1991 r. prowadzi – jako firma jednoosobowa – w ramach posiadanych koncesji, działalność w zakresie wytwarzania alkoholu etylowego, oczyszczania, odwadniania oraz skażania tego alkoholu oraz rozlewu, a także handlu detalicznego (sklep monopolowy) i hurtowego (kilka hurtowni na teranie RP) tymi artykułami. Zainteresowany jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i posiada kilka zezwoleń na prowadzenie składów podatkowych. W ramach działalności Wnioskodawca posiada zgodę na złożenie zabezpieczenia generalnego i ryczałtowego dla zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych z tytułu przemieszczania alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju. Łączne zabezpieczenie akcyzowe generalne wynosi 63.210.000 zł. Ustalone ono zostało w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych. Zgodnie z postanowieniami § 2 pkt 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie określenia przypadków, w których stosuje się niższy poziom zabezpieczenia akcyzowego, przypadków i warunków, w których obciążenie zabezpieczenia generalnego lub zwolnienie go z tego obciążenia odnotowuje podmiot obowiązany do jego złożenia oraz przypadków, w których nie odnotowuje się obciążenia zabezpieczenia generalnego ustalono wysokość zabezpieczenia ryczałtowego na kwotę 1.153.000,00 zł. Zainteresowany działalność prowadzi w nieruchomościach własnych i jednej nieruchomości dzierżawionej. Obecnie, korzystając z uprawnień zawartych w art. 551 § 5 ksh Wnioskodawca chciałby przekształcić swoją firma w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Z chwilą przekształcenia spółka uzyska nowy NIP. Przed przekształceniem w Spółkę z o.o., Zainteresowany zamierza wnieść posiadane nieruchomości do spółki osobowej, której wspólnikami oprócz niego będą także jego synowie. Z chwilą wniesienia nieruchomości do spółki osobowej, zawarta zostanie pomiędzy tą spółką osobową a Wnioskodawcą (Przedsiębiorca) umowa dzierżawy nieruchomości (obiektów) na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Z momentem przekształcenia Spółka przekształcona stanie się podmiotem ww. umowy dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku przekształcenia i związaną z tym zmianą NIP przeniesione na spółkę zostaną dotychczasowe pozwolenia na prowadzenie składów podatkowych a zwłaszcza posiadana dotychczas zgoda na zabezpieczenie ryczałtowe oraz zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. W praktyce sprowadza się to do pytania czy przekształcenie działalności w trybie art. 584² § 3 kodeksu spółek handlowych w jednoosobową spółkę z o.o. spowoduje, że będą jej przysługiwały wszelkie prawa i obowiązki w zakresie podatku akcyzowego.

W szczególności czy przekształcenie nie spowoduje konieczności:

  1. wystąpienia o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;
  2. ponownego złożenia zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczanie między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;
  3. ponownego wnioskowania o uzyskanie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów produkowanych/magazynowanych w składzie podatkowym;
  4. ponownego wprowadzenia wymaganych przepisami prawa ewidencji;
  5. ponownego wystąpienia o uzyskanie nowego numeru akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o., spółce tej będą przysługiwały wszelkie prawa obowiązki podmiotu, z przekształcenia z którego powstała, w zakresie podatku akcyzowego, ponieważ następuje jedynie przekształcenie formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do postanowień art. 93a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przysługiwały wszelkie prawa i obowiązki podmiotu, z przekształcenia przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych. Zgodnie zaś z zapisami art. 584² kodeksu spółek handlowych:

  • § 1. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.
  • § 2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
  • § 3. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.

Jak wynika to z treści wskazanych wyżej przepisów przekształcenie więc przedsiębiorcy w spółkę kapitałową polega jedynie na modyfikacji ustrojowej (zmianie formy prawnej) bez zmiany przedmiotu działalności, a sukcesja prawno-podatkowa powinna dotyczyć również przewidzianych w art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej ulg podatkowych.

Powyższe wynika również z art. 49 ust. 10 ustawy akcyzowej, w którym ustawodawca wprost twierdzi, że „zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa”.

Stanowisko to potwierdza interpretacja indywidualna IPTPP3/443A-7/13-2/BJ z dnia 12 kwietnia 2013 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeksu spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2013 poz. 1030) (dalej: ksh), przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 672,675 i 983) – (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Stosownie do art. 584¹ § 1 ksh, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia), natomiast w myśl art. 584² § 1 ksh, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

W świetle powyższych przepisów przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową skutkuje sukcesją uniwersalną w zakresie praw i obowiązków na gruncie prawa handlowego.

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. brzmieniem art. 49 ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Na mocy art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej – jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

W związku z powyższym, w świetle ww. przepisów Ordynacji podatkowej, w przypadku planowanego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę z o.o., Spółka ta z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, wstąpi w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa Zainteresowanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym również we wszelkie jego prawa związane z prowadzonymi obecnie przez Wnioskodawcę składami podatkowymi.

Dlatego też, stosownie do ww. art. 49 ust. 10 ustawy, pomimo że w związku z planowanym przekształceniem dojdzie do zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, którym po planowanym przekształceniu stanie się Spółką z o.o., Spółka ta jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie przewidzianym w przepisach prawa podatkowego praw Zainteresowanego związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą nie będzie zobligowana na gruncie ustawy do ubiegania się o uzyskanie nowych zezwoleń na prowadzenie składów podatkowych.

Powyższe konkluzje zgodne są z celem zmian dokonanych przez ustawodawcę w zakresie brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy (stosownie do uprzedniego brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymagała uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego). Celem wprowadzonej zmiany jest umożliwienie następcom prawnym i podmiotom przekształconym korzystania w pełni z praw i obowiązków wynikających z uzyskanych wcześniej zezwoleń poprzez eliminację konieczności długotrwałego procesu uzyskiwania zezwoleń.

Reasumując, w związku z tym, że nowym podmiotem prowadzącym składy podatkowe będzie następca prawny – Spółka z o.o. – będą mu przysługiwały wszelkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj