Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-284/13-6/MF
z 28 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w L., przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania dofinansowania projektu w części dotacji ze środków budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania dofinansowania w części płatności na realizację projektu w ramach programów finansowanych ze środków europejskich na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy – jest nieprawidłowe,
  • braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów refundowanych wydatków kwalifikowanych projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 2 października 2013 r., nr IPTPB3/423-284/13-2/MF, IPTPP1/443-564/13-2/AK (doręczonym w dniu 7 października 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 15 października 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 14 października 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w L. jest firmą usługową.

Przedmiotem działania firmy są:

  1. usługi informatyczne,
  2. handel detaliczny sprzętem i akcesoriami informatycznymi,
  3. serwis informatyczny,
  4. instalacja i serwis sieci komputerowych,
  5. szkolenia informatyczne dla dorosłych.

Punkty 1, 2, 3, 4 działalności Spółki wg ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane VAT, natomiast pkt 5, tj. „szkolenia” są zwolnione z VAT bądź opodatkowane. Zwolnione z VAT są szkolenia, na które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT (pkt b) Spółka posiada akredytację przyznaną przez L. Kuratora Oświaty, oraz pkt c, tj. szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych.

W ramach działalności szkoleniowej Spółka na przełomie lat 2009 i 2010 realizowała szkolenie w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki 2007 – 2013” finansowanego ze środków EFS. Szkolenie to realizowano na podstawie umowy nr (...) z dnia 31 sierpnia 2009 r. pomiędzy Wnioskodawcą (beneficjent), a Samorządem Województwa L. jako instytucją pośredniczącą.

W dniu 28 września 2009 r. Spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisów:

  • ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń (VAT) i opodatkowania dotacji,
  • ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie rozliczeń (CIT) tj. zwolnień podatkowych i kosztów uzyskania przychodów.

W dniu 10 kwietnia 2013 r. Spółka zawarła kolejną umowę nr (...) z Zarządem Województwa L. (instytucja pośrednicząca) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” współfinansowanego ze środków EFS w proporcji:

  • płatność ze środków europejskich 85%,
  • dotacja celowa z budżetu krajowego 15%.

  1. Cel projektu – nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych: „Wyższe kompetencje informatyczne 50+ ECDL”.
  2. Okres realizacji projektu: 20 m-cy, tj. od 1 maja 2013 r. do 31 grudnia 2014 r.
  3. Projekt nie zakłada wkładu własnego projektodawcy.

Na pisemny wniosek Spółki, tj. beneficjenta projektu instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowalne projektu. Specyfikacja kosztów kwalifikowalnych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu, a ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym.

Jako uzupełnienie opisu stanu faktycznego w załączeniu do wniosku Wnioskodawca przesłał kopie następujących dokumentów:

  1. Umowy nr ... z dnia 31 sierpnia 2009 r.
  2. Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2009 r. na formularzu ORD-IN.
  3. Interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. dotyczącej pytań z zakresu podatku od towarów i usług.
  4. Interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2009 r. dotyczącej pytań z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych.
  5. Umowy nr ... z dnia 10 kwietnia 2013 r. wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu.
  6. Aktualnego KRS Spółki – potwierdzonego za zgodność z oryginałem.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała podmioty zaangażowane w realizację projektu „Wyższe kompetencje informatyczne 50+ ECDL” w ramach umowy o dofinansowanie projektu nr ... z dnia 10 kwietnia 2013 r.:

  • Autor projektu - Program Operacyjny Kapitał Ludzki zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r., nr ... (zmieniony decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r., nr ... i decyzją z dnia 5 grudnia 2011 r., nr ...,
  • Instytucja Zarządzająca - Departament zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego,
  • Instytucja Pośrednicząca - Urząd Marszałkowski Województwa L., w imieniu którego umowę podpisał zarząd województwa L. w osobach Marszałka i Wicemarszałka Województwa L.,
  • Wykonawca projektu - jedynym wykonawcą projektu określonego w ww. umowie jest Wnioskodawca, określony w umowie jako „beneficjent”,
  • Uczestnikami szkoleń w ramach ww. umowy są osoby dorosłe,
  • Inne podmioty w ramach zawartej umowy o dofinansowanie nie występują.

Tryb dofinansowania

Źródła finansowania: Instytucja Pośrednicząca wypłaca Beneficjentowi dofinansowanie na realizację projektu w proporcji:

  • płatność ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 85%,
  • dotacja celowa z budżetu krajowego 15%,

co stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu określonych w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie.

Projekt nie zakłada wkładu własnego Beneficjenta projektu.

Wydatki podlegające refundacji

Projekt jest realizowany w oparciu o harmonogram realizacji i plan wydatków oraz harmonogram płatności sporządzony w porozumieniu z Instytucją Pośredniczącą, zawarty we wspomnianym wniosku o dofinansowanie.

Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu, a ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i rachunku bankowym - w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w programie, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem.

Beneficjent kwartalnie składa wniosek o płatność, w którym wykazuje koszty poniesione w okresie rozliczeniowym, a wynikające z budżetu projektu. Instytucja pośrednicząca dokonuje jego weryfikacji formalno-rachunkowej i merytorycznej przed wydaniem decyzji na wypłatę następnej transzy.

Transze dofinansowania wypłacane są:

  • w przypadku środków Europejskiego Funduszu Społecznego przez Bank Gospodarstwa Krajowego,
  • w przypadku dotacji celowej z rachunku bankowego Instytucji Pośredniczącej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

    1a. Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z refundacji przez instytucję pośredniczącą wydatków kwalifikowalnych poniesionych na realizację projektu w ramach ww. umowy (ewidencjonowanych na wyodrębnionych kontach), podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
    1b. Czy ww. wydatków nie uważa się za koszty uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
    2a. Czy przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z refundacji przez instytucję pośredniczącą wydatków kwalifikowalnych poniesionych na realizację projektu w ramach ww. umowy (ewidencjonowanych na wyodrębnionych kontach) można traktować jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT...
    2b. Czy ww. przychody są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT...
    2c. Czy ww. przychody jako obrót ujmować w fakturach wewnętrznych i wykazywać w deklaracji VAT-7 (wersja 14) w dziale C poz. 10, tj. „Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku...
    2d. Czy ww. przychody (biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka realizuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT jak i sprzedaż zwolnioną) należy ujmować do współczynnika proporcji, tj. rocznego obrotu opodatkowanego w obrocie ogółem - o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT...
    2e. Czy kwota podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z realizacją ww. projektu szkoleniowego (np. materiały szkoleniowe), w przypadku gdy ww. dochody stanowią obrót „zw” - jest kosztem kwalifikowalnym i czy podlega bądź nie, odliczeniu od VAT należnego...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone nr 1a i nr 1b w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pozostałych pytań dotyczących podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1a, w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z refundacji przez instytucję pośredniczącą wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację projektu w ramach umowy (...) z dnia 10 kwietnia 2013 r. podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1b, ww. wydatki zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania projektu w części dotacji ze środków budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania w części płatności na realizację projektu w ramach programów finansowanych ze środków europejskich na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy,
  • prawidłowe w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów refundowanych wydatków kwalifikowanych projektu.

W analizowanej sprawie Spółka zawarła umowę z Zarządem Województwa jako instytucją pośredniczącą o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” współfinansowanego ze środków EFS w proporcji płatność ze środków europejskich 85%, dotacja celowa z budżetu krajowego 15%. Celem projektu jest nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych: „Wyższe kompetencje informatyczne 50+ ECDL”. Instytucja Pośrednicząca wypłaca Beneficjentowi dofinansowanie na realizacją projektu w proporcji: płatność ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 85%, dotacja celowa z budżetu krajowego 15%, co stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu określonych w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie. Projekt nie zakłada wkładu własnego Beneficjenta projektu.

Projekt jest realizowany w oparciu o harmonogram realizacji i plan wydatków oraz harmonogram płatności sporządzony w porozumieniu z Instytucją Pośredniczącą, zawarty we wspomnianym wniosku o dofinansowanie.

Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu, a ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i rachunku bankowym - w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w programie, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem.

Beneficjent kwartalnie składa wniosek o płatność, w którym wykazuje koszty poniesione w okresie rozliczeniowym, a wynikające z budżetu projektu. Instytucja pośrednicząca dokonuje jego weryfikacji formalno-rachunkowej i merytorycznej przed wydaniem decyzji na wypłatę następnej transzy.

Wskazano, że transze dofinansowania wypłacane są:

  • w przypadku środków Europejskiego Funduszu Społecznego przez Bank Gospodarstwa Krajowego,
  • w przypadku dotacji celowej z rachunku bankowego Instytucji Pośredniczącej.

Rozważając charakter otrzymywanych przez Wnioskodawcę (Beneficjenta) środków, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.), zawierającej uregulowania dotyczące przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

W tym miejscu wskazać należy, iż funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Wspólnoty Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Są one wskazane w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1083/2006 z 11.7.2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.7.2006 r., s. 25 ze zm.).

Obecnie (lata 2007 - 2013) działają dwa fundusze strukturalne:

  1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (rozporządzenie (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5.7.2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999; Dz. Urz. UE L 210 z 31.7.2006 r., s. 1 ze zm.);
  2. Europejski Fundusz Społeczny (rozporządzenie (WE) Nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5.7.2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1784/1999; Dz. Urz. UE L 210 z 31.7.2006 r., s. 12 ze zm.).

W analizowanej sytuacji, Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Mając na uwadze powyższe, zauważyć należy, że 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013 i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce. Program Operacyjny Kapitał Ludzki wpisuje się w jeden z głównych celów Narodowej Strategii Spójności 2007 - 2013, tj. wzrost zatrudnienia poprzez rozwój kapitału ludzkiego i społecznego. Program Kapitał Ludzki realizowany jest ze środków krajowych oraz środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a więc środków pochodzących z funduszu strukturalnego, o którym stanowi art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Na podstawie art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie (…), po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (…).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 omawianej ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji (art. 117 ust. 2 ww. ustawy).

Dochody i wydatki budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się m. in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6).

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ustawy o finansach publicznych). Z kolei, dotacjami celowymi są środki przeznaczone m.in. na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Na mocy art. 188 ust. 1 wskazanej ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, a w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach.

Oceniając skutki podatkowe związane z zawartą przez Wnioskodawcę umową o dofinansowanie projektu, wskazać należy, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi podmiot może rozporządzać jak właściciel.

W związku z powyższym, otrzymana kwota dofinansowania stanowi przychód podatkowy Spółki w dacie jej otrzymania (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Przychód ten jednak korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl ww. przepisów, wolne od podatku są odpowiednio:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że w odniesieniu do:

  • dotacji celowej otrzymanej z budżetu krajowego będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z powołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • środków europejskich jakie Spółka otrzymała za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z powołanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazuje Spółka z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Konsekwencją zwolnienia od podatku środków otrzymywanych przez Wnioskodawcę jest brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków sfinansowanych z tych środków.

Zgodnie bowiem z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Należy przy tym zauważyć, iż zawarte w powołanym przepisie sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw poniesione, a dopiero później zrefundowane. Tak więc wyłączenie, o którym mowa w niniejszym przepisie dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie kosztów uzyskania przychodów należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało w części za nieprawidłowe wyłącznie z uwagi na to, że podstawą prawną przedmiotowego zwolnienia jest art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie powołany przez Spółkę wyłącznie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj