Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-564/13-6/AK
z 23 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2013r. (data wpływu 22 lipca 2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2013r. (data wpływu 15 października 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania otrzymanej dotacji oraz zasadności wystawienia faktur wewnętrznych w celu udokumentowania ww. dotacji i ujmowania ich w deklaracji VAT – 7,
  • zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych z refundacji świadczonych usług szkoleniowych w ramach projektu pn. „…”
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania otrzymanej dotacji oraz zasadności wystawienia faktur wewnętrznych w celu udokumentowania ww. dotacji i ujmowania ich w deklaracji VAT – 7,
  • zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych z refundacji świadczonych usług szkoleniowych w ramach projektu pn. „…”,
  • obowiązku uwzględniania w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy dotacji otrzymanej na realizację przedmiotowego projektu,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 października 2013r. (data wpływu 15 października 2013r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Sp. z o. o. jest firmą usługową.

Przedmiotem działania firmy są:

  1. usługi informatyczne,
  2. handel detaliczny sprzętem i akcesoriami informatycznymi,
  3. serwis informatyczny,
  4. instalacja i serwis sieci komputerowych,
  5. szkolenia informatyczne dla dorosłych.

Punkty 1, 2, 3, 4 działalności Zakładu wg ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane VAT, natomiast pkt 5 tj. „szkolenia” są zwolnione z VAT bądź opodatkowane. Zwolnione z VAT są szkolenia, na które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT: pkt b Zakład posiada akredytację przyznaną przez Kuratora Oświaty, oraz pkt c tj. szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych.

W ramach działalności szkoleniowej Spółka na przełomie lat 2009 i 2010 realizowała szkolenie w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki 2007 – 2013” finansowanego ze środków EFS.

Szkolenie to realizowano na podstawie umowy nr … z dnia 31 sierpnia 2009r. pomiędzy Spółką (beneficjent), a Samorządem Województwa jako instytucją pośredniczącą.

W dniu 28 września 2009r. Spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisów:

  • ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiotowym zakresie rozliczeń (VAT) i opodatkowania dotacji,
  • ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przedmiotowym zakresie rozliczeń (CIT) tj. zwolnień podatkowych i kosztów uzyskania przychodów.

W dniu 10 kwietnia 2013r. Spółka zawarła kolejną umowę nr … z Zarządem Województwa (instytucja pośrednicząca) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” współfinansowanego ze środków EFS w proporcji:

  • płatność ze środków europejskich 85%,
  • dotacja celowa z budżetu krajowego 15%.
    1. Cel projektu – nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych pn. „…”.
    2. Okres realizacji projektu – 20 m-cy tj. od 01 maja 2013r. do 31 grudnia 2014r.
    3. Projekt nie zakłada wkładu własnego projektodawcy.

Na pisemny wniosek Spółki tj. beneficjenta projektu instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowalne projektu. Specyfikacja kosztów kwalifikowalnych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu a ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym.

Jako uzupełnienie opisu faktycznego w załączeniu Wnioskodawca przesłał kopie następujących dokumentów:

  1. Umowy nr … z dnia 31 sierpnia 2009 r.
  2. Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2009 r. na formularzu ORD-IN.
  3. Interpretację indywidualną „Ministra Finansów” z dnia 16 grudnia 2009r. dotyczącą pytań z zakresu podatku od towarów i usług „VAT”.
  4. Interpretację indywidualną „Ministra Finansów” z dnia 10 grudnia 2009r. dotyczącą pytań z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych.
  5. Umowy nr … z dnia 10 kwietnia 2013r. wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu.
  6. Aktualnego KRS Spółki – potwierdzonego za zgodność z oryginałem.

Równocześnie Wnioskodawca oświadcza, iż w dniu składania ww. wniosku Spółka:

  • nie jest przedmiotem kontroli przez organ kontroli skarbowej,
  • nie toczy się wobec Spółki postępowanie podatkowe.

Podmioty zaangażowane w realizację projektu pn. „…” w ramach umowy o dofinansowanie projektu nr … z dnia 10 kwietnia 2013r.:

  • Autor projektu - Program Operacyjny Kapitał Ludzki zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007r. nr … zmieniony decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r. … i decyzją z dnia 05 grudnia 2011 r. nr ….
  • Instytucja Zarządzająca - ….
  • Instytucja Pośrednicząca - Urząd Marszałkowski Województwa, w imieniu którego umowę podpisał zarząd województwa w osobach Marszałka i Wicemarszałka Województwa.
  • Wykonawca projektu - jedynym wykonawcą projektu określonego w ww. umowie jest Spółka określona w umowie jako „beneficjent”.
  • Uczestnikami szkoleń w ramach ww. umowy są osoby dorosłe.
  • Inne podmioty w ramach zawartej umowy o dofinansowanie nie występują.

Tryb dofinansowania:

  • źródła finansowania: Instytucja Pośrednicząca wypłaca Beneficjentowi dofinansowanie na realizacją projektu w proporcji:
      • płatność ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 85%,
      • dotacja celowa z budżetu krajowego 15%

    co stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu określonych w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie. Projekt nie zakłada wkładu własnego Beneficjenta projektu.

    Wydatki podlegające refundacji.

    Projekt jest realizowany w oparciu o harmonogram realizacji i plan wydatków oraz harmonogram płatności sporządzony w porozumieniu z Instytucją Pośredniczącą, zawarty we wspomnianym wniosku o dofinansowanie.

    Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu, a ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i rachunku bankowym - w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w programie, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem.

    Beneficjent kwartalnie składa wniosek o płatność w którym wykazuje koszty poniesione w okresie rozliczeniowym, a wynikające z budżetu projektu. Instytucja pośrednicząca dokonuje jego weryfikacji formalno-rachunkowej i merytorycznej przed wydaniem decyzji na wypłatę następnej transzy.

    Transze dofinansowania wypłacane są:

    • w przypadku środków Europejskiego Funduszu Społecznego przez Bank …,
    • w przypadku dotacji celowej z rachunku bankowego Instytucji Pośredniczącej.

    Spółka jest czynnym, zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym podatnikiem podatku VAT i posiada nr NIP ….

    W dniu 10 kwietnia 2013r. zawarto umowę nr … pomiędzy Spółką (beneficjent) a Zarządem Województwa (Instytucja Pośrednicząca) o dofinansowanie projektu „…” współfinansowanego ze środków EFS w proporcji:

    • płatność ze środków europejskich 85%,
    • dotacje celowe z budżetu krajowego 15%.

    Otrzymane środki pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe. Na pisemny wniosek Spółki instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowalne ściśle określone w budżecie projektu. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostaw konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług to istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną. Mamy w tym przypadku do czynienia z dotacją przedmiotową, a to stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

    Przychody uzyskane przez Spółkę z refundacji przez Instytucję pośredniczącą wydatków kwalifikowalnych na realizację projektu związane są z działalnością usługową prowadzoną przez Spółkę i stanowią dotację przedmiotową (o czym Wnioskodawca wspomniał w odpowiedzi pytania nr 2). Otrzymana dotacja na realizowany przez Wnioskodawcę projekt ma bezpośredni wpływ na cenę realizowanych świadczeń, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej usługi. Otrzymane zaliczki na dotacje są udokumentowane poprzez wystawiane przez Zainteresowanego faktury wewnętrzne. Wartość tych faktur wewnętrznych zwiększa obrót, o którym mowa w art. 2 ust. l i 2 ustawy o VAT.

    Faktury będą wystawiane na Spółkę z wyraźnym określeniem, iż dotyczą realizowanego projektu.

    Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

    Świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ale nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 a ustawy o VAT.

    Przy świadczeniu usług z zakresu kształcenia zawodowego Wnioskodawca będzie świadczył usługi bądź dokonywał dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Usługi te bądź dostawy towarów są ściśle związane z usługą szkolenia i są zgodne ze szczegółowym zapisem budżetu projektu. Wnioskodawca będzie prowadził kompleksowe szkolenia.

    W związku z powyższym zadano następujące pytania (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku).

    1. (we wniosku wskazane jako nr 2a) Czy przychody uzyskane przez Spółkę z refundacji przez instytucję pośredniczącą wydatków kwalifikowalnych poniesionych na realizację projektu w ramach ww. umowy (ewidencjonowanych na wyodrębnionych kontach) można traktować jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT...
    2. (we wniosku wskazane jako nr 2b) Czy ww. przychody są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT...
    3. (we wniosku wskazane jako nr 2c) Czy ww. przychody jako obrót ujmować w fakturach wewnętrznych i wykazywać w deklaracji VAT-7 (wersja 14) w dziale C poz. 10 tj. „Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku”...

    Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), przychody uzyskane przez Spółkę z refundacji przez instytucję pośredniczącą wydatków kwalifikowalnych poniesionych na realizację projektu w ramach umowy … z dnia 10 kwietnia 2013r. związane są z działalnością usługową prowadzoną przez „Spółkę”. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, w związku z powyższym ww. przychody Spółka traktuje jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o VAT i poprzez wystawianie miesięcznych faktur wewnętrznych Spółka wykazuje w deklaracji VAT-7 (wersja 14) w dziale C poz. 10 tj. „Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku”.

    Ww. przychody są finansowane w 100% ze środków publicznych (tj. 85 % EFS i 15 % dotacja celowa z budżetu krajowego), w związku z powyższym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 c są zwolnione z VAT...

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

    W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

    Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

    Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

    Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

    Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

    W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

    Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółką jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

    Przedmiotem działania firmy są:

    1. usługi informatyczne,
    2. handel detaliczny sprzętem i akcesoriami informatycznymi,
    3. serwis informatyczny,
    4. instalacja i serwis sieci komputerowych,
    5. szkolenia informatyczne dla dorosłych.

    Punkty 1, 2, 3, 4 działalności Zakładu wg ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane VAT, natomiast pkt 5 tj. „szkolenia” są zwolnione z VAT bądź opodatkowane.

    W dniu 10 kwietnia 2013r. Spółką zawarła kolejną umowę nr 106… z Zarządem Województwa (instytucja pośrednicząca) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” współfinansowanego ze środków EFS w proporcji:

    • płatność ze środków europejskich 85%,
    • dotacja celowa z budżetu krajowego 15%.
      1. Cel projektu – nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych pn. „…”.
      2. Okres realizacji projektu – 20 m-cy tj. od 01 maja 2013r. do 31 grudnia 2014r.
      3. Projekt nie zakłada wkładu własnego projektodawcy.

    Otrzymane środki pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe. Na pisemny wniosek Spółki instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowalne ściśle określone w budżecie projektu. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostaw konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług to istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną. Mamy w tym przypadku do czynienia z dotacją przedmiotową, a to stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Przychody uzyskane przez Spółkę z refundacji przez Instytucję pośredniczącą wydatków kwalifikowalnych na realizację projektu związane są z działalnością usługową prowadzoną przez Spółkę i stanowią dotację przedmiotową (o czym Wnioskodawca wspomniał w odpowiedzi pytania nr 2). Otrzymana dotacja na realizowany przez Wnioskodawcę projekt ma bezpośredni wpływ na cenę realizowanych świadczeń, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej usługi. Otrzymane zaliczki na dotacje są udokumentowane poprzez wystawiane przez Zainteresowanego faktury wewnętrzne. Wartość tych faktur wewnętrznych zwiększa obrót, o którym mowa w art. 2 ust. l i 2 ustawy o VAT.

    Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy, wskazać należy, że otrzymana dotacja, na przeprowadzenie szkolenia komputerowego dla dorosłych pn. „…” pokrywa wartości świadczonej usługi. Należy bowiem podkreślić, iż jak wskazał Zainteresowany, otrzymana dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę realizowanych świadczeń, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej usługi. W konsekwencji stwierdzić należy, iż przedmiotowa dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonej usługi i zwiększa obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, będąca przedmiotem wniosku, zwiększa obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Odnosząc się do kwestii zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z dotacji, na wstępie należy stwierdzić, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy dotyczy zwolnienia z opodatkowania usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a nie jak wskazał Zainteresowany – przychodów, uzyskanych w celu świadczenia tych usług. W związku z powyższym tut. Organ będzie rozpatrywał kwestię opodatkowania lub zwolnienie z opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu pn. „…”.

    Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

    Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

    Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

    Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

    1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
    2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

    Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

    1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
    2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
    3. finansowane w całości ze środków publicznych,

    - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

    Na podstawie ust. 17 cyt. wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

    • nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
    • ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

    Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

    Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r., poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

    • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
    • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

    Stosownie do § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

    W myśl natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

    • nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub
    • ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

    Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w dniu 10 kwietnia 2013r. zawarł umowę z Zarządem Województwa o dofinansowanie projektu pn. „…” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” współfinansowanego ze środków EFS w proporcji:

    • płatność ze środków europejskich 85%,
    • dotacja celowa z budżetu krajowego 15%.

    Otrzymane środki pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ale nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 a ustawy o VAT.

    Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

    1. czy są to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
    2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
      1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
      2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
      3. czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.


    Z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

    Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

    Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia, zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w tych przepisach.

    W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a – c powyższego przepisu.

    Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „kształcenia zawodowego” i „przekwalifikowania zawodowego”. Wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

    Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

    W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku są usługami w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zainteresowany wskazuje również, iż świadczone usługi finansowane są ze środków publicznych.

    Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r., poz. 885, z późn. zm.), środkami publicznymi są:

    1. dochody publiczne;
    2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
    3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
    4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
      1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
      2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
      3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
      4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
      5. z innych operacji finansowych;
    5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

    Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zalicza się:

    1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
    2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
      1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
      2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
      3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
    1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
    2. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
      1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
      2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, na wydatki, o których mowa w:
        • art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1),
        • art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej,
      3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
    1. środki przeznaczone na realizację:
      1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
      2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
      3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
      4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
    2. inne środki.

    Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

    1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
    2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
    3. jednostki budżetowe;
    4. samorządowe zakłady budżetowe;
    5. agencje wykonawcze;
    6. instytucje gospodarki budżetowej;
    7. państwowe fundusze celowe;
    8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
    9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
    10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
    11. uczelnie publiczne;
    12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
    13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
    14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

    Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, iż przepisy ustawy stosuje się do:

    1. jednostek sektora finansów publicznych;
    2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

    Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

    W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) w art. 2 pkt 1 określono, iż beneficjent to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, korzystająca z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7.

    Definicja projektu została zawarta w art. 2 pkt 9 ww. ustawy, zgodnie z którą projekt to przedsięwzięcie realizowane w ramach działania, będące przedmiotem umowy o dofinansowanie projektu między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją wdrażającą albo działającą w imieniu instytucji zarządzającej instytucją pośredniczącą, albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, lub współfinansowane ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.

    Natomiast publicznymi środkami krajowymi są środki finansowe pochodzące z budżetu państwa oraz państwowych funduszy celowych, środki budżetów jednostek samorządu terytorialnego, środki innych jednostek sektora finansów publicznych, a także inne środki jednostek oraz form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych, z kolei publicznymi środkami wspólnotowymi są środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju (art. 2 pkt 10 i art. 2 pkt 11 ww. ustawy).

    Zaznaczyć należy, że art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT przewiduje także zwolnienie od podatku dla świadczenia usług i dostawy towarów ściśle związanych z usługami wymienionymi w tym przepisie. Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z powyższymi usługami, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170), „związek” to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie; spójność, łączność, powiązanie.

    Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

    Tym samym świadczenia dodatkowe związane z realizacją opisanych we wniosku szkoleń będą również zwolnione od podatku pod warunkiem, że będą ściśle z tymi usługami związane, lub wręcz będą elementem kompleksowej usługi szkoleniowej.

    Jak ponadto stanowi art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Oznacza to, że przepis ten zwalnia od podatku określone działania wykonywane w interesie publicznym wraz z innymi dostawami towarów i świadczeniem usług ściśle powiązanymi z działalnością zwolnioną od podatku.

    Warunki, które powinny być spełnione, aby zwolnienie mogło zostać zastosowane, znaleźć można m.in. w wyroku w sprawie C-434/05 (Stichting Regionaal Opleidingen Centrum Noord-Kennemerland/West-Frlesland – Horizon College).

    Po pierwsze, zarówno działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług muszą być wykonywane przez podmiot, który jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT (odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inna instytucja działająca w dziedzinie kształcenia).

    Po drugie, zwolnienie z VAT przysługuje dla świadczeń, które są konieczne do wykonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Przykładowo bez wykorzystania tych towarów i usług nie byłoby gwarancji, że nauczanie miałoby taką samą wartość.

    Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeśli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT.

    Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że redagując art. 43 ust. 17 i ust. 17a w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa. Zgodnie z tą regulacją zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo edukacyjnymi) mają zastosowanie, jeżeli:

    • świadczenie usług i dostawa towarów są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
    • świadczone usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, z którymi świadczenie usług lub dostawa towarów są ściśle związane, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT,
    • świadczenie usług i dostawa towarów są wykonywane przez podmiot świadczący usługi podstawowe,
    • świadczenie usług i dostawa towarów są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
    • głównym celem świadczenia usług i dostawy towarów nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

    Wobec powyższego stwierdzić należy, że jeżeli w niniejszej sprawie są spełnione poniższe warunki, tj.:

    • dodatkowe czynności (dostawa towarów lub świadczenie usług) podejmowane przez Wnioskodawcę są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są niezbędne w celu realizacji usługi podstawowej,
    • świadczone usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, z którymi świadczenie usług lub dostawa towarów są ściśle związane, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT,
    • świadczenie usług i dostawa towarów są wykonywane przez podmiot świadczący usługi podstawowe,
    • głównym celem świadczenia usług i dostawy towarów nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,

    wówczas należy uznać, iż jeżeli Wnioskodawca świadczy czynności pomocnicze w ramach realizacji przedmiotowego projektu to również będą korzystały ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

    W niniejszej sprawie prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają więc definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania (ich celem jest uzyskanie wyższych kompetencji informatycznych), o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i są one w 100% finansowane ze środków publicznych.

    Reasumując stwierdzić należy, iż opisane we wniosku usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. „…” stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych, w przedmiotowej sprawie znajdzie więc zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Zwolnienie od podatku wynikające ze wskazanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy znajdzie zastosowanie również do nabywanych przez Wnioskodawcę towarów i usług ściśle związanych z przeprowadzanymi szkoleniami przy spełnieniu warunków wynikających z przepisu art. 43 ust. 17 ustawy.

    Natomiast w odniesieniu do zasadności wystawienia faktur wewnętrznych stwierdzić należy, iż w myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

    Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, mogą być wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne mogą być również wystawiane dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

    Skoro zatem zwrot dofinansowania następuje w oparciu o fakturę wewnętrzną, uznać należy, iż otrzymanie dofinansowania, także powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną.

    Szczegółowe zasady fakturowania – w tym wystawiania faktur wewnętrznych – zostały określone przez Ministra Finansów w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie upoważnienia zapisanego w ustawie o VAT. Na mocy ustawowej delegacji Minister Finansów wydał obowiązujące rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012r., poz. 1428, z późn. zm.).

    Zgodnie z § 24 ust. 1 tego rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:

    • czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura wewnętrzna nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
    • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, faktury wewnętrzne mogą nie zawierać numeru, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej.

    A zatem, otrzymaną przez Wnioskodawcę dotację stanowiącą obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, udokumentować należy poprzez wystawienie faktury wewnętrznej.

    Kwotę obrotu z tytułu otrzymanej dotacji, Wnioskodawca winien wykazać w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, której wzór określono w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r., poz. 394). Wartość otrzymanej dotacji, do usług szkoleniowych podlegających zwolnieniu z opodatkowania, do których stanowi dopłatę, wykazać należy w działce C. w pozycji 10 deklaracji VAT-7 - „Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku”.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

    Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

    Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie:

    • opodatkowania otrzymanej dotacji oraz zasadności wystawiania faktur wewnętrznych w celu udokumentowania ww. dotacji i ujmowania ich w deklaracji VAT – 7,
    • zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych z refundacji świadczonych usług szkoleniowych w ramach projektu pn. „…”.

    Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj